Ägare: Peggen Andersson, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggd av: – |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggår: – | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Ombyggd/Restuarerad 2020 av: Peggen Andersson & Kim Sevius, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassi no#: – | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Tävlas med i historisk racing. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Tidigare utseendet.![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Senast kända utseende.![]() (bild från Hallands Nyheter) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Bakgrund
Köpt som tom Grupp-H kaross av Torbjörn Johansson som sedan byggde upp bilen, först åkte en sugmotor i med en dogbox-växellåda men som sedan byttes ut till en mer potent turbomotor som kom ifrån en gammal Volvo 343 Rallycross-bil. Några rallyn körde sedan med bilen av Torbjörn, som sedan bytte bilen mot en Ford Escort WRC, bilen som hade lite skavanker fixas nu till av den nya ägaren Timo Huovinen. Snart därpå så säljer Timo bilen till Peggen Andersson som sedan med hjälp från Kim Sevius (densamma Kim som renoverade 240A aka Infra Paintbilen) bygger om bilen för att tävla med i historisk racing i Grupp-A klassen (J-Klass). Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
|