SPORTPROMOTION #-

Ägare: Greger Petersson
Byggd av: Sportpromotion AB
Byggår: 1982
Chassi no#: –
Status: Står tävlingsklar

1982

(bild från Peggen Andersson)

2013

(bild från Björn Hall)

Tekniska bilder 2013



(bild från Björn Hall)

Bakgrund


Med bil byggd på en rå-kaross från Volvo anlände Halmstadbon och entreprenören Greger Petersson (Sportpromotion) till Volvo Turbo Cupen 1982, och under premiäråret som även var 1982 så knep Greger en fin 3:e placering totalt efter seriens avslut, där han slagits om topplaceringen! Det skrevs i tidningarna om att snyggast och proffsigaste stallet var Greger Petersson med en häftig transport, detta tillsammans med Per-Gunnar ”Peggen” Andersson som ingick i samma ekipage.


(Det proffsigaste teamet 1982 i Volvo Turbo Cupen – Sportpromotion teamet!)

Petersson ville dock mer under 1982, så senare på året så han lät modifiera Turbo Cup-bilen för att mer passa reglementet för Grupp-A, och drog sitt ekipage mot Silverstone i England. Med på resan var vännerna Anders Olofsson (✞) och Peggen Andersson. Men man stötte på problem, insprutningsmotorn rasade tyvärr under träningen (och när ingen tittade på sattes det i en Turbo Cup förgasarförsedd turbo-motor och motorhuven hölls sen stängd). Ekipaget tvingades dock att bryta med trasigt avgasrör senare. Detta var första gången men gjorde entré i en internationellt sedd tävling med en Volvo, som dessutom var försedd med en turbo!


(Den milt modifierade Turbo Cup bilen på Silverstone in England 1982 med Anders Olofsson bakom ratten i bild 2)

Banade man idéer för Volvo om Grupp-A?

Greger Petersson fortsätter att tävla i bilen i Turbo Cupen under säsongerna 1983-84, men att säsongen -84 blev det endast några enstaka tävlingar då han, med sitt företag Sportpromotion, tävlade och drev ett stall med en Volvo 240 Turbo i Grupp-A samtidigt. Totalt så slutade Petersson på en 8:e placering säsongen 1983 med en 1:a samt 3:e placering som bästa resultat under säsongen.


(Efter säsongen 1983 så bytte Greger Petersson fokus till Grupp-A och övergav därför Turbo Cupen, men bilen behöll han och hade för uthyrning)

Bilen hyrs senare ut 1986 till Thomas Lindström (ja, vi alla vet ju vem han är), som för närvarande var hemma på ledighet från sin Europa Mästerskaps-turné i Grupp-A, och arrangörerna för Norrköpings Grand Prix ville att Lindström skulle delta tack vare sin dåvarande status inom racingvärlden. Lindström kör i standardvagns-klassen och började med att ta pole position, och tog i såpass mycket, just för att han var den föraren han var, att bromsarna tog slut redan efter tre varv körda! Så han tvingades slå av brutalt på tempot men ändå mästrade Lindström bilar, som enligt på pappret skulle vara bättre, med sekunder per varv. Bilen ska där och då nästan ha blivit gudaförklarad när Lindström gick över mållinjen som första bil.

För hur kunde en Turbo Cup-bil slå alla dessa andra bilar som borde varit bättre? Well, det är väl föraren som gör bilen och inte tvärtom väl?


(Vilken bil som helst kan bli bra med en mästarförare men inte tvärtom – Det bevisade Thomas Lindström i Norrköping GP 1986!)

Senare under 1986 så sökte Sportpromotion någon att hyra ut bilen till, och boråsaren Tommy Karlsson hyr bilen (som förövrigt var en rookie-förare som gjort sin första tävling 1984!) och tävlar med den i Turbo Cupen åren 1986-88, där den lackas om för att efterlikna hur Eggenbergers bilar såg ut 1985. Under dessa år så har Karlsson hjälp från Söderqvist Racing Sport (SRS), detta då han jobbade för Hans-Åke Söderqvist under detta tillfälle. Sportpromotion-bilen används även vid utställningar och ibland även för att låta Volvo-folk åka med på gamla Torslanda området, detta då SRS höll till i lokaler där, och hade sedan innan nära kontakt med Volvo. Till exempel så var Volvoanställda från Japan och gjorde ett besök på Volvo 1988, så då ställde Tommy Karlsson upp med bilen och bjöd på en åktur. Resultatmässigt så blev bästa resultaten två 3:e placeringar på Mantorp samt på Kemora under 1986-88, bilen lämnades sedan tillbaka Greger Petersson efter 1988.


(Som Rookie så gjorde Tommy Karlsson kanske inte toppresultat med Gregers gamla Turbo Cupbil men snygg var den!)

Bilen blir stillastående mellan 1989-1994 där Sportpromotion modifierar om bilen för långdistansracing, och gick då i SLC (Svenska Långdistans Cupen), där bland annat Greger Petersson själv och Peggen Andersson körde och vann på Mantorp Park 1994 under samma helg som STCC (Swedish Touring Car Championship) gick av där.

Sedan dess har bilen stått i orört, och gott skick, väl förvarad i Greger Peterssons lokaler hemma i Halmstad.


(Greger Petersson är en gedigen bilsamlare, och har i stort sett en tävlingsbil från varje tidsepok av Volvos främsta tävlingsbilar!)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1982-1994

Ägare: Sportpromotion AB
Serier: Volvo Turbo Cup, Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Norrköping Grand Prix & Svenska Långdistans Cupen (SLC)
Utseende/Livery: Sportpromotion/Sibylla
Förare:


Greger Petersson

Anders Olofsson ✞

Thomas Lindström

Tommy Karlsson

Per-Gunnar Andersson
Datum Bana Förare Mästerskap
820531 Mantorp
Slutresultat – 4
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
820606
Ahveniston
Slutresultat Heat 1 – 2
Slutresultat Heat 2 – 7
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
820620 Anderstorp
Slutresultat – 2
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
820711 Falkenberg
Slutresultat – 5
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
820808 Knutstorp
Slutresultat – 3
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
820822 Karlskoga
Slutresultat – 5
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
820905* Kinnekulle
Slutresultat – 6
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
820912* Silverstone
Slutresultat – DNF
Greger Petersson
Anders Olofsson ✞
(Per-Gunnar Andersson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830501
Donington
Slutresultat – 8
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
830605
Ahveniston
Slutresultat Heat 1 – 2
Slutresultat Heat 2 – 2
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
830612 Mantorp
Slutresultat – 4
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
830619 Anderstorp
Slutresultat – 4
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
830710 Falkenberg
Slutresultat – 3
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
830807 Knutstorp
Slutresultat – 3
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
830821 Karlskoga
Slutresultat – 7
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
830904* Anderstorp
Slutresultat – 5
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
840617
Anderstorp
Slutresultat – 4
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
840819*
Knutstorp
Slutresultat – 13
Greger Petersson
Volvo Turbo Cup
860511 Norrköpings stadsbana
Slutresultat – 1
Thomas Lindström
Norrköping Grand Prix
860706 Falkenberg
Slutresultat – 21
Tommy Karlsson
Volvo Turbo Cup
860803
Knutstorp
Slutresultat – 14
Tommy Karlsson
Volvo Turbo Cup
860817*
Mantorp
Slutresultat – 6
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
870531
Knutstorp
Slutresultat – 11
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
870705
Falkenberg
Slutresultat – 5
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
870726
Kinnekulle
Slutresultat – 10
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
870802
Knutstorp
Slutresultat – DNF
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
870906
Mantorp
Slutresultat – 3
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
870913*
Kemora
Slutresultat – 3
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
880515
Mantorp
Slutresultat Heat 1 – 10
Slutresultat Heat 2 – DNF
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
880529
Knutstorp
Slutresultat – 8
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
880612
Anderstorp
Slutresultat – 11
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
880710
Falkenberg
Slutresultat – 8
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
880807
Knutstorp
Slutresultat – 11
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
880904*
Kinnekulle
Slutresultat – 8
Tommy Karlsson Volvo Turbo Cup
94? Mantorp
Slutresultat – 1
Greger Petersson
Per-Gunnar Andersson
Svenska Långdistans Cupen (SLC)
error: Content is protected!