COCKPIT

Säkerhet


Skyddsbur (störtbåge) – Matter (Tyskland)


De första skyddsburar (störtbågar) var av en rad olika fabrikat men mest kännbara var Matter, en störtbur i aluminium med grövre dimension fast med färre stag. Olika fästpunkter – Bakre stag gick antingen till hjulhus (bild 6) eller hatthylla (bild 1-5). Skruvad i kaross på svetsade förstärkningar på alla fästpunkter.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, FIA & Leif & Niklas Larsson)





Skyddsbur (störtbåge) – Rubi ”über rollbügel” (Tyskland)


Andra generationens skyddsbur (störtbåge) och som också var i aluminium, och som var en så kallad ”skruv-skyddsbur”, med justerbara fästen (bild 7) på 23 stag och som endast vägde 29kg. Också skruvad i karossen på svetsade förstärkningar på alla fästpunkter.

Fanns även en variation med färre rör/stöttor illustrerat i bild 3-4, vilket alltså var exakt samma skyddsbur minus

Vidare, i bild 17-18 så syns specialfästen för ratt samt värmepaket som svetsats dit i efterhand, detta förekom vanligen inom rally om något och som annars skruvades i standardfästen i kaross eller övriga standardfästen.

Sedan att en Volvo 240 var en säker bil visste man redan sedan innan, men betydelsen av en skyddsbur kan man ändå se i de två sista bilderna av 403 v1!

Fanns även en skyddsbur för 244 klassad.

Intressant information, och som få förmodligen noterat eller varit medvetna om, var att Thomas Lindström i 401-bilen hade målat den synliga av skyddsburen svart vid A-stolpe (bild 22-24), detta för att slippa reflektion när solen sken mot skyddsburen. Detta var något som först kom i mitten av säsongen 1984, men att denna detaljen fanns kvar så sent som 1986, då 401-bilen befann sig i Australien. Andra team som Magnum Racing, dem lackerade hela skyddsburen i 403-bilen.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Göran Sällström)





Stol & Säkerhetsbälte


Racing-stol (Recaro, ASS eller Autosport (där Autosport var en inhemsk stol i Australien till exempel) i kevlar med 6-punktsbälte (ASS Sportsitze med flera) monterat i öglor som satt monterade i hatthylla på fästen (bild 1-2).

Stolfäste i aluminium och som monterades på ordinarie stolsinfästning i golv, och var därför inte justerbar. För att kompensera för detta så hade kortare förare en kudde med sig för att kompensera för sin kortare längd. Ett exempel på detta var den Australiensiska föraren John Bowe (bild 5-6), då han körde tillsammans med Robbie Francevic, som var en längre förare.

605 så hade man till exempel behållit mekanismen för att kunna flytta stolen fram och bak (bild 2), där man märkt ut ”PGA” som var kort för Per-Gunnar Andersson och ”MB” för Mauro Baldi med röd markeringspenna. Detta var förstås då de hade olika längd, detta är något som blivit kvar sedan de båda körde bilen 1986.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)



Interiör


Instrumentbräda & Ratt

Original instrumentbräda (oftast svart eller mörkblå) med knappkonsol som man till viss grad fick modifiera och handskfack fick avlägsnas helt och ersättas med en panel av valfritt material. Mittkonsol borttagen helt (där handbromsen normalt fanns).

Värmesystemet (noggrannare förklaring finns på sidan Elektronik-sidan) var tvunget att finnas i kvar i bilen. detta enligt reglementet

Förekom sedan flertalet modeller av rattar med antingen tre eller fyra ekrar (Volvo R-Sport eller Momo med flera) med olika ratt-nav. Vissa körde utan plastpanelerna runt rattstången, även om det förkom mer sällan.

Rolig kuriosa (och som förmodligen få var medvetna om!) var att man valde att tävla med Volvos stora originalratt från fabrik (bild 9-10) i InfraPaint-bilen, detta var något man tyckte var kul internt på Volvos Serviceavdelning när man byggde bilen. Och originalratten förblev där tills dess att bilen avyttrades 1987 (notera att man faktiskt hade bytt ut ratten 1984 till nyare modell!). Ett annat lustigt val var att man använde en brun instrumentbräda (bild 11), vilket detta också var ett internt skämt (tillsammans med dörrpaneler i matchande färg!). Detta byttes dock ut till svart 1985, då bilen användes frekvent vid tester och modifierades därför ofta av Volvo Motorsport.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Ronald Janssens & Koen Van Brusselen)



Paneler & Brandvägg


Dörrpanel samt panel bak skulle bevaras och fick inte tas bort, detta enligt reglementet. Brandvägg i aluminium (bild 1 & 3) för att skydda mot precis vad det beskriver – Brand.

Tävlade man med Volvo 244 så skulle dörrpaneler bevaras både fram och bak (bild 4-5).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Anders Lindberg & Thomas Stammler)


Pedalställ


Bromspedal modifierad med bromsvåg och bromsbalans (bild 2-4), övriga pedaler var annars standard.

Bromsservo helt borttagen och ersatt av två huvudbromscylindrar med egen separat oljepåfyllning (bild 5).

Specialombyggt pedalställ för högerstyrda bilar (bild 6). Behållarna för bromsvätskan för högerstyrda bilar var monterade innanför instrumentbräda, detta berodde naturligtvis på grund av värmen från grenrör och turbo som hade fått oljan att koka (läs mer på Bromsar om detta).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Kari Hakanen)

error: Content is protected!