COCKPIT

Säkerhet


Skyddsbur Matter (Tyskland)


Tidiga skyddsburar var en rad olika fabrikat och mest kännbara man hade var av märket Matter i aluminium av grövre dimension men färre stag (stöttor). Olika fästpunkter för bakre stag varierade till hjulhus (bild 6) eller på hatthylla (bild 1 & 3-5). Skruvad i kaross (i svetsade förstärkningar i golv/hatthylla).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, FIA & Leif & Niklas Larsson)




Skyddsbur Rubi ”über rollbügel” (Tyskland)


I Aluminium med justerbara fästen i 23 delar och som endast vägde 29 kg. Skruvad i karossen (i svetsade förstärkningar i golv). Fanns även en variant med färre rör (stöttor) illustrerat i bild 3-4. I bild 17-18 så syns specialfästen för ratt samt värmepaket som svetsats dit i efterhand, detta förekom vanligen inom rally om något och som annars skruvades i standardfästen i kaross eller övriga standardfästen.

Att en Volvo 240 var en säker bil visste man redan men betydelsen av en skyddsbur kan man ändå se i de två sista bilderna av 403 v1!

Fanns även en skyddsbur för 244 klassad.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Göran Sällström)



Stol & säkerhetsbälte


Recaro racing-stol (ASS eller Autosport förekom även där Autosport var en inhemsk stol i Australien) i kevlar med 6-punktsbälte (ASS Sportsitze med flera) monterat i öglor som satt monterade i hatthylla (bild 1-2).

Stolfäste i aluminium, monterades på ordinarie stolsinfästning i golv. På 605 så hade man till exempel behållit mekanismen för att kunna flytta stolen fram och bak (bild 2, där man märkt ut ”PGA” som var kort för Per-Gunnar Andersson och ”MB” för Mauro Baldi med röd markeringspenna. Då förarna hade olika längd.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)

Interiör


Instrumentbräda & Ratt

Original instrumentbräda (oftast svart eller mörkblå) med knappkonsol som man inte fick modifiera eller lätta. Till viss del fick man modifiera knappkonsol, handskfack fick avlägsnas helt och ersättas med en panel av valfritt material. Mittkonsol borttagen helt (där handbroms normalt fanns). Värmesystemet (noggrannare förklaring finns på Elektronik-sidan) var tvunget att finnas i kvar i bilen. Förkom flertalet modeller av rattar med antingen tre eller fyra ekrar (Volvo R-Sport eller Momo med flera) med olika ratt-nav. Vissa körde utan plasten runt rattstången, även om det förkom mer sällan.

Rolig kuriosa (och som förmodligen få var medvetna om!) var att man valde att tävla med Volvos originalratt från fabrik (bild 9-10) i InfraPaint-bilen, detta var något man tyckte var kul internt på Volvo när man byggde bilen. Och originalratten förblev där tills dess att bilen avyttrades 1987 (lägg märket till att man bytte ut ratten 1984 till nyare modell). Ett annat lustigt val var att man använde en brun instrumentbräda (bild 11), varför detta valet gjordes kan ingen svara på! Den byttes dock ut till svart 1986, då bilen användes frekvent vid tester och modifierades därför ofta.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Ronald Janssens & Koen Van Brusselen)


Paneler & Brandvägg


Dörrpanel (både fram och bak på 244) samt panel bak bevaras och får inte tas bort. Hopnitad brandvägg (i aluminium) för att skydda mot precis vad det beskriver – Brand.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Anders Lindberg & Thomas Stammler)

Pedalställ


Modifierad bromspedal i övrigt standard. Bromsservo borttagen och bromsvätska fylls som vanligt på i motorrum (bild 5). Specialombyggt och modifierat pedalställ för bilar som var högerstyrda (bild 6). Behållarna för bromsvätskan för högerstyrda bilar satt monterade innanför instrumentbräda på grund av värmen ifrån turbo och grenrör med mera. 

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Kari Hakanen)

error: Content is protected!