Ägare: Ej känt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggd av: Volvos Service Avdelning, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggår: 1982. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ombyggd till rallycross 1983: Lars Nyström, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassi no#: – | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Ej känt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1982-första utseendet.![]() (bild från Robert L. Kvist) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Senast kända utseende.![]() (bild från okänd) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bakgrund
Byggd på Volvos Serviceavdelning med start 12 februari 1982 på en tom kaross, bilen var färdig i maj och man testkörde bilen på Mantorp 18 maj, motorn havererade dock på grund av att man inte hade oljeskott i oljetråg. På premiären på Mantorp hade man flyttat bak motorn med vridna motorkuddar från Volvo Lastvagnar, detta för att få en bättre viktfördelning, men man tvingades byta tillbaka till original motorkuddar mellan träningen och själva racet, då detta upptäcktes av besiktningsmannen. Bilen var ett hobbyprojekt några av de anställda på Volvos Serviceavdelning byggt tillsammans och även tävlade tillsammans i Volvo Turbo Cupen 1982. Tidigare så har det varit antaget att bilen var byggd på en 242GT kaross, men dessa uppgifter har alltså varit felaktiga. Efter säsongen 1982 så såldes bilen till Lars Nyström (Nyström Cement), som byggde om bilen för rallycross och tävlade sedan med den i de Europeiska Mästerskapen i rallycross tre säsonger (1983-86), där tredje säsongen (1986) också blev det sista året för Nyström som sedan lade hjälmen på hyllan. Bilen såldes sedan till Kenneth Hansen, en annan välkänd profil inom rallycross, både nationellt och i Europa. Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®
|