UTSEENDE & FÄRGER

Färger och färgkoder


Sedan Volvo började tävla med Volvo 240 Turbo i Grupp-A så hade en stor majoritet bilar uteslutande vit som färgbas, då med diverse olika teman/utseende till/över (även kallat ’livery’). Den vita basen var även, till stor majoritet, ’Volvo #189 Vit’ (bild 3) menas RAS Sport (1986) hade ’Porsche 908 Grand Prix Vit’ som vit färgbas samt att Magnum Racing (1985) hade en ’Vit Pärlemo’ (som egentligen är en lack om tre skikt plus klarlack) som basfärg (bild 1-2). Skillnaden mellan Volvo #189 vit och Porsche 908 Grand Prix Vit anses vara mindre märkbar. 

Sedan när det kom till Nordica grafiken så är färgkoderna (OBSERVERA! – Detta är min objektiva tolkning) följande:
1. Ljusblå – #2a6def (alternativt #43d9ff)
2. Mörkare blå – #0207a1 (alternativt #025ab4)
3. Mörkare blå – #030652 (alternativt #062f66)
4. Nästan svart blå – #02022b (alternativt #0a0f20)

NOTERA att färger får olika nyanser (så som mörkare eller ljusare) beroende på ljusexponering, vilket lätt kan noteras i bilderna (från bil #605 1985) nedan där bild 1 är tagen i klart dagsljus menas i bild 2 så är bild tagen i mer skymt ljus vilket ger den önskade ”pärlemo-effekten”.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)


List för fram- & bakruta


Olika varianter från team till team. Det fanns de team som använde sig av den gummilist med dekorlist i aluminium från fabrik (bild 1) och sedan de team som limmade rutan direkt i karossen (bild 3-4), detta gjorde att bilen fick en mer önskad aerodynamisk effekt, om än så liten, men effekten blev att det fanns ingen list att ge luftmotstånd. Ett problem man ofta stötte på var att dekorlisten lossnade på grund av det starka vindmotståndet då man ofta körde i höga hastigheter, och problemet löstes med att man skruvade fast listen (bild 5-6).

Gummilist för bakruta förblev alltid den från fabrik.

Enda undantag var IPS Motorsport, som limmade både fram och bakruta och som extra säkerhet skruvade man småfästen i över-, och underkant av ruta (bild 7-8).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Anders Lindberg & Per Stureson)


Midje-dekorlist


Hål för midjelister eller tröskellist svetsades oftast igen, om inte så sattes vanligtvis små runda ark för varje enskilt hål.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg & Mark Petch)



Stötfångare & Stötfångare-dekorlist


Volvo standard i plast med bakomliggande skena i aluminium (skulle bevaras i sitt originalutförande) med klipps och originalfästen, fram och bak (skruvades ibland fast (från sidan) för att minska risken för att stötfångaren skulle lossna vid eventuell kollision (bild 1-2)). Vissa team körde sedan med dekorlisten på stötfångaren menas vissa inte gjorde det (vissa säkrade dekorlisten med skruvar för då dekorlisten hade en tendens att skaka loss vid högt vindpådrag i fronten på snabba banor).

De flesta team lackade faktiskt inte sina stötfångare/dekorlister utan behöll dem originalutförande i svart, men att det sedan fanns de team som lackade sina stötfångare/dekorlister i en eller flera färger. De mest framstående var Eggenberger Motorsport 1985 (bild 8) som hade röd/vit stötfångare (Volvo röd #173 / Volvo vit #189), Magnum Racing 1985 (bild 7) blå/vit stötfångare (vit pärlemo/blå #1d73be (IGEN OBSERVERA! – Detta är min objektiva tolkning) eller RAS Sport 1986 (bild 1-2&9) som använde sig av en hellackerad stötfångare/lister (Volvo grå #177/#468)

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Per Stureson)





Backspeglar


Vanligtvis så användes Volvos manuella backspeglar från fabrik (även de gamla i metall) men även Volvos el-backspeglar förekom. Men sedan om du fortsätter skrolla så kommer du se att den stor variation av backspeglar förekom!

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Ulf Granberg & Per Stureson)







error: Content is protected!