Så byggdes en Grupp-A Volvo

Anders Lindberg och hans pappa Hasse byggde en Grupp-A Volvo 1985/86 hemma i garaget i Kungsbacka, Anders var endast 21 år gammal då! Tack vare dessa fina foton från Anders Lindbergs samling så kan jag nu tar igenom ett så gott som komplett bygge, det finns gott om bilder men inte på varje detalj så detta har jag löst genom att använda egna och demonstrativa bilder från det egna arkivet. Allt är ihopsatt på ett överslagsmässigt men på detaljerat vis som möjligt tillsammans bilderna från det egna arkivet är från byggnationen av 240A 403 #1 (byggdes 1984 av Magnum Racing) samt med bilder från bil 602604 och 605.

Rent ekonomiskt sett så kostade det mellan 300-600,000 kr (SEK) (omkring 640,000-1 281,754 kr (SEK) omräknat till dagens inflation) att bygga en Grupp-A Volvo, och den stora prisskillnaden föll ju självfallet på vilka delar byggaren valde att inkludera i sitt bygge. Till exempel så skiljde det flera tusen kronor mellan att köpa ett komplett race-bränsleinsprutningssystem från Porsche (vars bränslehuvud var i aluminium) eller från Mercedes (vars bränslehuvud var i stål) och som du dessutom kunde hitta hos din lokala skrothandlare.

Mycket nöje!

 

1. Projektet startar


1985 så hämtade Anders Lindberg tillsammans med sin pappa Hasse en testkaross på företaget Bil & Truck i Mölndal (strax utanför Göteborg), karossen fraktades hem till garaget, en plats där Anders tillbringat otalt med timmar under sitt liv, redan 1983/84 så byggde han, tillsammans med sin pappa, sin egen Volvo Turbo Cup-bil helt ifrån grunden på ett 242GT-chassi, en bil som han tävlade med i Turbo Cupen under 1984 (slutade då som elva totalt) och 1985 (så vann han Turbo Cupen) och sedan såldes till Danmark.



2. Förstärkning och fästen


Karossen, som egentligen bara var ett tomt och rullande chassi, och på detta sparade Anders tid då han slapp att plocka ur all inredning osv men han fick i alla fall plocka bort asfaltsmattorna i karossen. Anders svetsförstärkte sedan hela karossen i alla fogar och vrår, onödiga hål lades lades igen och fästen vissa togs bort helt. Efter detta så svetsade Anders dit rörfästen för domkrafterna i främre och bakre delen av karossen samt fästen för vattenkylaren i motorrummet, det sista jobbet med svetsen blev för fästen för skydds-buren och fjäderbensstaget (RUBI), som sedan provmonterades innan det att karossen gick till lack.
































3. Inpassning av skydds-bur (RUBI)


Buren som kom via Volvo till Anders byggdes i Tyskland av Rubi, ett företag som sedan länge tillverkat störtbågar (eller skydds-burar) för bilar inom motorsport, detta var en störtbåge bestående av totalt 23 delar (rör) och med en totalvikt på endast 29 kg. Buren passas in på millimetern och för att se att alla fästen sitter exakt där de skall sitta så att buren hamnar rätt och sedan monteras den ned igen.








4. Lack


4.1 Förarbete

Ett slitsamt jobb beroende på hur noga man är med slutresultatet, och Anders var väldigt noga med slutresultatet och gjorde allt jobb själv. Han spenderade många timmar med att spackla och att slipa men för att inte tala om i gassande ångor då han gick över hela insidan av bilen med trasa och thinner. 




4.2 Efter lack

Anders utomordentliga förarbete gav betalning efter att lackeraren hade lagt flertalet lager 189-vit, en lack som var Volvo original. Bilderna talar för sig själv!












5. Bilen sätts ihop


5.1 skydds-buren monteras

Efter det att bilen kommit tillbaka från lackboxen så blev det att montera brandvägg och sedan polera upp störtbågen och montera den i bilen först av allt, ett rätt mödosamt arbete då man inte vill förstöra den fina lacken på bilen! (observera att buren i bilderna är lackerad och är då 240A 403)






















5.2 Motor byggs och kommer på plats tillsammans med bränslesystemet 

Tack vare kontakter som Anders fått via Volvo Motorsport så kunde han köpa B21ET-motorer från Volvo som han sedan tog isär och byggde om helt på egen hand hemma i garaget, så att motorn fick de rätt komponenterna och effekt efter Grupp-A standard och reglemente. När man bygger tävlingsmotorer så kan man inte tumma på moment eller andra saker utan allt måste vara exakt då en tävlingsmotor skall gå på högvarv uppåt flera timmar och behöver då tåla att varvas osv. Anders monterade vattenkyl samt intercooler innan motor skulle på plats, även andra komponenter monterades så som styrstag, behållare och pump till vatteninsprutningen mm. av anledningen att det var enklare än när motorn sitter på plats och tar upp större delen av motorrummet. Bränslesystemet och tank samt skyddstank monteras i bilens bakre del, ett snabbtanknings-system och en catch-tank. Batteri placerades också i bagaget av viktfördelningsskäl. 








5.3 Interiör & utrustning

Det är nu resten inne i bilen kommer på plats så som värmepaket, dörrpaneler, instrumentbräda med tillhörande instrument, ratt, förarstolen med fäste, elsystem med el- samt databoxar, slangar för domkrafterna och den kanske livsnödvändiga brandsläckaren mm.






5.4 Hjulupphängning och övrig utrusning

Karossen pallas upp och den nya hjulupphängningen fram och bak kommer på plats – Allt från stötdämpare med fjäderben, fjädersäten, länkarmar, bakaxel, växellåda, kyl för bakaxel, växellåda och motor som monteras under bilen vid lämpliga punkter för maximalt luftflöde, bromsar kommer till med tillhörande hjulnav med centrumbult, och sedan på med hjul och sedan kommer karossen ned lågt på backen igen!




5.5 Exteriör

När väl interiören och allt under bilen är på plats så är det tid att montera allt exteriört på bilen – Stötfångare och stötfångarskenor fram och bak, fram och baklyktor, motorhuv, bagagelucka med Grupp-A vinge, backspeglar och diverse lister och rutor kommer även på plats. 


6. Den färdiga bilen


Färdig! Dags att tävla! 




7. Tävling




error: Content is protected!