KYLNING

Vattenkylning & Grill


Initialt 1983 så förekom den gamla GLT-grillen (med motorhuv, 1975-79) i bild 3.

Modifierad standard GLT-grill (med motorhuv, 1980) med (eller utan) bortslipade inre och vågräta flänsar (bild 1-2), detta för att åka luftflöde.

För att avsluta ytterligare en myt som uppkommit i modern tid – Det finns inget som heter ”Grupp-A grill”, denna missuppfattning görs ofta i USA (mycket förmodligen för att trissa upp priset), men denna så kallade ”Grupp-A grill” är desamma som GLT-grill och som var standard på Volvo 240 från 1980. Det var ett standardtillbehör och inget annat.

Lufttunnel förekom (bild 17) som var för att skapa ett mer fokuserat luftflöde igenom grill till intercooler och vattenkyl (men detta var inget alla team använde sig av).

Expansionskärl, vars placering varierade från team till team – 10 liter totalt i system (med kyl och motor).

1983 så hade man problem med Volvos egna kyl, och problemet låg på att det inte helt enkelt inte kunde kyla motorn i den takt man ville, vilket innebar att man var tvungen att ha en extern fläkt (”stressfläkt”) som ställdes framför bilen för att blåsa in extra kalluft (bild 5). Problemet löstes inte för ens 1984 då Ulf Granberg och Göran Sällström, tog problemet till en kylspecialist i Göteborg som då optimerade och färdigställde ett helt nytt kyl, det var större och kunde därför kyla motorn mer optimalt, och blev därför perfekt för motorsport! Detta optimerade kyl blev sedan detsamma som Volvo sedermera kom att använda på sina serieproducerade bilar från fabrik.

Optimerad kylning för cylindertopplock där man borrade nya kylarkanaler, de så kallade ”Grupp-A kanalerna”, där man borrade tre kanaler på långsidan som var 4mm och två kanalerna på kortsidan som var 6mm (bild 6). Vattenkanalen in i topplocket slipades till extremt för att på så sätt få ett betydligt ökat flödet av vatten för kylning (bild 7 original – bild 8 modifierad/slipad).

Vattenpump modifierades i bakkant med ett extra externt rör i bakkant av pump för ökat vattenflöde (bild 9-12).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg, Martin Karlsson, Torbjörn Johansson, Johan Gustafsson & Per Stureson)








Oljekylning


6 liter i system (motor med kylare/radiator (till exempel med 19 horisontalrader) och pump (3,8-4,2 bar vid 100º) med optimal kylning vid 100º-125º.

Olika team hade olika lösningar/kyl på att få bäst kylning (enligt deras egen mening) och man hade ofta en lufttunnel/konsol för att fokusera luftflödet mot kyl (bild 2-5).

Oljeretur mellan turbo (som var oljekyld) och motorblock (bild 9-11) samt specialbyggt/modifierat oljetråg (med uttag för oljetempgivare) med standard oljepump (bild 7-8). Detta för att kunna få i mer olja i motorn och därmed ökat kylning.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg, Kari Hakanen, Anders Lindberg & Pacman)







Intercooler


1983 körde alla bilar utan intercooler, men att intercooler hade godkänt att användas av FIA 9 September -83.

Intercooler kom först 1984, efter design (och byggdes) utav tyska Längerer & Reich (bild 6 & 8-10) – Intercooler i aluminium (designade även åt Audis dåvarande tävlingsbilar i Grupp-B på 1980-talet). Men dessförinnan denna intercooler från Längerer & Reich så användes en modell (bild 1-5) som hade konstruerats på Volvo Motorsport, antagande att denna byggdes av Kjell Frykås, som sedan R-Team tiden på Volvo hade varit konstruktör för Volvos tävlingsverksamhet, då bland annat skärmbreddarna för Volvo 340 under rallycross-åren samt den adderade vingen på den prototyp man byggt av en Volvo 760 Turbo Grupp-A. Enda kända bil att ha använt just denna intercooler är 240A 401 1984, som var byggt av TL Racing AB (se bild 5).

Igen – Lufttunnel förekom (bild 7) som var för att skapa ett mer fokuserat luftflöde igenom grill till intercooler och vattenkyl (men detta var inget alla team använde sig av).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg, Ronald Janssens, Thomas Johansson & Johan Gustafsson)

 
  


(Annons)


Drömmer du om att bygga din egen Grupp-A bil? Passa då på för företaget do88 (eller klicka på någon av bilderna) säljer nytillverkade perfekta kopior av samma Grupp-A intercooler från Längerer & Reich från 80-talet!


Värmesköld för grenrör


Volvo Original – För att leda bort värme från grenrör och för att skydda tändkablar från direkt värme. I vilken utsträckning detta användes är omöjligt att svara på.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Kari Hakanen)

error: Content is protected!