KYLNING

Grill


Modifierad standard GLT-grill (1980) i plast, med bortslipade inre och vågräta flänsar (bild 1-2), detta för att åka luftflöde till vattenkyl och intercooler. Långt ifrån alla team gjorde denna modifiering.

1983 så förekom den gamla GLT-grillen/huv (1975-79) i bild 3.

(För att avsluta ytterligare en myt – Det finns inget som heter ’Grupp-A grill’, denna missuppfattning görs ofta i USA (mycket förmodligen för att trissa upp priset), denna så kallade ’Grupp-A grill’ är desamma GLT-grill som kom standard på Volvo 240 från 1980).


(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från Per Stureson)

(bild från Per Stureson)

 

Vattenkylning


Vatten fylldes på i expansionskärl, vars placering varierade från team till team – 10 liter i systemet med kyl.

1983 så hade man problem med Volvos egna kyl, och problemet låg på att det inte kunde kyla motorn i den takt man ville, vilket innebar att man var tvungen att ha en mobil fläkt (”stressfläkt”) som ställdes framför bilen för att blåsa in extra kalluft (bild 5). Problemet löstes inte för ens 1984 då man tog kylaren till en kylspecialist (utav Ulf Granberg och Göran Sällström) i Göteborg som optimerade och färdigställde ett nytt kyl, det var större och kunde därför kyla motorn mer optimalt.

Detta optimerade kyl blev sedan detsamma som Volvo sedermera kom att använda på sina serieproducerade bilar från fabrik. 


(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)


Oljekylning


6 liter i system (motor) med kylare (till exempel 19 rader) och pump (3,8-4,2 bar vid 100º) med optimal kylning vid 100º-125º. Olika team hade olika lösningar/kyl på att få bäst kylning och man byggde ofta lufttunnlar/konsoler för att fokusera luftflödet mot kyl (bild 2-3).


(bild från Anders Lindberg)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)


Intercooler


Tyskdesignad Längerer & Reich Intecooler i aluminium (designade även åt Audis dåvarande tävlingsbilar i Grupp B på 1980-talet). Lufttunnel förekom (bild 2) som var för att skapa ett fokuserat luftflöde igenom grill till intercooler och vattenkyl (men att åter igen detta var inget alla team hade).

 
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
 
(bild från Johan Gustafsson)
 
(bild från Thomas Johansson)
 
(bild från Thomas Johansson)
 
(bild från Thomas Johansson)



(Annons)


Drömmer du om att bygga din egen Grupp-A bil? Passa då på för företaget do88 (följ länk) säljer nytillverkade perfekta kopior av samma Grupp-A intecooler från Längerer & Reich från 80-talet!


(bild från do88)

(bild från do88)


Värmesköld för grenrör


Volvo Original – För att leda bort värme från grenrör, i vilken utsträckning detta användes är omöjligt att svara på.


(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

(bild från Kari Hakanen)

(bild från Kari Hakanen)
error: Content is protected!