KYLNING

Grill


Initialt 1983 så förekom den gamla GLT-grillen (med motorhuv, 1975-79) i bild 3.

Modifierad standard GLT-grill (med motorhuv, 1980) med (eller utan) bortslipade inre och vågräta flänsar (bild 1-2), detta för att åka luftflöde.

För att avsluta ytterligare en myt som uppkommit i modern tid – Det finns inget som heter ’Grupp-A grill’, denna missuppfattning görs ofta i USA (mycket förmodligen för att trissa upp priset), denna så kallade ’Grupp-A grill’ är desamma som GLT-grill som kom standard på Volvo 240 från 1980. Det var ett standardtillbehör och inget annat.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Per Stureson)



Vattenkylning


Expansionskärl, vars placering varierade från team till team – 10 liter totalt i system (med kyl).

1983 så hade man problem med Volvos egna kyl, och problemet låg på att det inte helt enkelt inte kunde kyla motorn i den takt man ville, vilket innebar att man var tvungen att ha en extern fläkt (”stressfläkt”) som ställdes framför bilen för att blåsa in extra kalluft (bild 5). Problemet löstes inte för ens 1984 då Ulf Granberg och Göran Sällström, tog problemet till en kylspecialist i Göteborg som då optimerade och färdigställde ett helt nytt kyl, det var större och kunde därför kyla motorn mer optimalt, och blev därför perfekt för motorsport!

Detta optimerade kyl blev sedan detsamma som Volvo sedermera kom att använda på sina serieproducerade bilar från fabrik. 

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)



Oljekylning


6 liter i system (motor med kylare/radiator (till exempel med 19 horisontalrader) och pump (3,8-4,2 bar vid 100º) med optimal kylning vid 100º-125º.

Olika team hade olika lösningar/kyl på att få bäst kylning (enligt deras egen mening) och man byggde ofta lufttunnlar/konsoler för att fokusera luftflödet mot kyl (bild 2-4).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Anders Lindberg)



Intercooler


Kom först 1984 och designades och byggdes utav tyska Längerer & Reich – Intercooler i aluminium (designade även åt Audis dåvarande tävlingsbilar i Grupp-B på 1980-talet).

Lufttunnel förekom (bild 2) som var för att skapa ett mer fokuserat luftflöde igenom grill till intercooler och vattenkyl (men detta var inget alla team använde sig av).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Thomas Johansson & Johan Gustafsson)



(Annons)


Drömmer du om att bygga din egen Grupp-A bil? Passa då på för företaget do88 (eller klicka på någon av bilderna) säljer nytillverkade perfekta kopior av samma Grupp-A intercooler från Längerer & Reich från 80-talet!


Värmesköld för grenrör


Volvo Original – För att leda bort värme från grenrör och för att skydda tändkablar från direkt värme. I vilken utsträckning detta användes är omöjligt att svara på.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Kari Hakanen)

error: Content is protected!