Ägare: Lars Thenander, Sverige. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggd av: Magnum Racing, Sverige. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggår: 1991. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karossbyte och ombyggnation 2000 av: Thomas Stammler, Österrike. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Registrerad gatbil. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilen före karossbyte 1992![]() (bild från Thomas Stammler) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilen idag efter karossbyte![]() (bild från Bilsport) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bakgrund
Med sprillans ny kaross från Volvo så byggde Sune Ohlsson denna bil hemma i sitt garage, det var Grupp-A som gällde för Sune. Motor byggdes hos Magnum Racing i Stockholm. Det var då och nu över ett decennium (läs 1991) som Thomas Stammler sökte efter en bil, och han kontaktade då Per Stureson om att få köpa hans bil, men den hade då sålts. Stammler fick tipset, av Per, att då istället kontakta Sune Ohlsson, sagt och gjort, Thomas kontaktar Sune och fick då köpt hans bil. Thomas flyttade sedan över delarna från Sune Ohlssons gamla bil till en ny och frisk 244-kaross då den gamla 242-karossen var i allt för dåligt skick för att rädda hävdade Stammler. Anledningen till att Thomas istället valde att bygga på en 244-kaross var på grund av att få tag på en 242-kaross i Österrike under dåtiden var en omöjlighet. Efter renoveringen så planerade Thomas att köra bilen på bana samt i backtävling men tyvärr fanns det ingen tid till detta. Bilen bytte ägare 2008 och nu är bilen i Sverige hos en Lars Thenander och han planerar ett karossbyte, till en mycket korrekt Volvo 242-kaross. Detta då denna karossen ej är tillåten enligt reglementet för den är nya generationens 240-kaross, samt att watt-länksystem är heller inte tillåtet som det idag sitter på bilen. Om man nu tycker att sånt är viktigt. Det har vid tillfälle funnits reportage här i Sverige där Lars Thenander hävdat att det är han som byggt denna bil, men så är inte fallet. Det var Thomas Stammler som spenderat många år med att bygga den här bilen hemma i Österrike. Rätt ska vara rätt! Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
|