SUNE OHLSSON #-

Ägare: Lars Thenander
Byggd av: Sune Ohlsson & Magnum Racing
Byggår: 1987
Ombyggnation 2000: Thomas Stammler
Status: Registrerad gatbil

1992

(bild från Thomas Stammler) 

2009

(bild från Bilsport)

Bakgrund


Enligt vad jag kunna forska fram om denna en aningen okända bil så byggde Sune Ohlsson denna bil hemma i sitt garage (skall ha varit från en ny kaross), först så byggdes bilen för Volvo Turbo Cupen där bilen tävlades med åren 1986-1988. Sedan blir Turbo Cupbilen stående i ganska exakt ett år faktiskt där Ohlsson tar ut bilen för ett race på Sturup Raceway som var en ny tävlingsbana som invigdes på sensommaren 1989 i Skåne, dessvärre så bröts detta race.


(hur bilen såg ut 1986-1988)

Dryga året senare (1990) så vill Sune Ohlsson tillbaka till Grupp-A igen, där han tävlat i en annan bil säsongen 1985, så den gamla Turbo Cup Volvon plockas ner delar och lackas om i ett tämligen skrikigt färgtema! Och bilen som kommer ihop är en komplett Grupp-A Volvo med motor byggd av Magnum Racing i Stockholm. Dessvärre så hade Sune Ohlsson mycket problem med att få bilen att gå rätt och bröt dessvärre nästan hälften av de tävlingar han körde i under säsongerna 1990-1991.


(Komplett klipp från Anderstorp 1990 (bara på svenska tyvärr!), och vill du se Sune Ohlssons bil så kan du spola fram till cirka 6 min – Tack till Poppe164)

Under tidiga 1990-talet så letar Thomas Stammler efter en Grupp-A Volvo att köpa, så han kontaktade då Per Stureson om att få köpa hans bil, men den hade sålts redan 1987. Stammler fick då vidare tipset av Per Stureson att istället kontakta Sune Ohlsson, detta då det ryktades om att hans Grupp-A Volvo eventuellt kunde vara till salu, sagt och gjort, Stammler kontaktar Sune Ohlsson och fick då köpt hans bil.

När väl Stammler fått hem bilen till Österrike så kollade han över Grupp-A bilens skick så tyckte Stammler att karossen var i så dåligt skick att han tog valet att göra ett karossbyte, dessvärre så tvingades Stammler att byta till en 244-kaross för att få tag på en 242-kaross i Österrike under tidiga 1990-talet var en omöjlighet. Efter att Stammler slutfört renoveringen så testades bilen endast på vanlig väg, dock så hade det varit planerat att testa bilen på Salzburgring i Österrike men på grund av hälsoskäl så gick detta inte att genomföra, så den nyrenoverade bilen blev ställd i garaget där den förblev i över 10 år.

Så 2006 så ansåg att det inte skulle bli något av med några race på banor med Volvon så tankar om att sälja bilen hade kommit till Stammler, det och suget på att renovera en ny bil hade kommit, och Stammler var då sugen på en Fiat x-1/9 Dallara och då behövs det kapital! Så Volvon sätts ut på annons på hemsidan Race Cars Direct (racecarsdirect.com) under 2006, men intresset var rätt svalt under både 2006 och 2007 fastän det blivit en mindre sensation när Stammlers Volvo 240 kommit ut till salu, då just i Sverige eftersom annonsen innehöll texten ”Volvo Grupp-A.

Men 2008 så dyker rätt spekulant upp och vill köpa bilen av Stammler, en Lars Thenander kommer hela vägen i från de norra delarna av Sverige med släpkärra för att köpa Stammlers gamla bil. Väl hemma i Sverige så kom tankarna direkt att göra ett karossbyte till en mycket mer korrekt 2-dörrars kaross, men planerna läggs på is och Thenander gör istället valet att registrera in bilen i svenska bilregistret för att få köra bilen på gatan.

Notera att det vid tillfälle har funnits reportage här i Sverige där Lars Thenander hävdat att det är han som byggt denna bil, men så är inte fallet, det var Thomas Stammler som spenderade år med att bygga den här bilen hemma i Österrike. Rätt ska vara rätt! Och sett till att det idag är en Volvo 244 med diverse felaktiga (men också korrekta) delar så kan detta inte anses vara annat än en hyllningsbil av slag.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Teknisk Specifikation


Bil: Volvo 244 Turbo hyllningsbil (1986). (En hyllning avser att hedra ett föremål och behöver då ej, i avseende, replikera alla detaljer)
Kaross: Helsvetsad 244 kaross med front från 1986 (ej Grupp-A!), bagagelucka samt backspeglar från 1986 (ej heller Grupp-A!), Canda-framlyktor (med USA-blinkers med reflektor), Grupp-A vinge samt fjäderbensstag & moment-stag.
Interiör:  Rubi-bur (för 242), Sparco race-stol, 6-punkts Sparco bälte, komplett 244-inredning (exklusive baksäte, passagerarstol samt vissa plastdetaljer), brandvägg, bibehållet handskfack, Volvo R-sport mocka ratt och diverse analoga och elektriska mätare i instrumentbräda. 
Hjulupphängning: Bilstein fjäderben med Eggenberger framvagn (Grupp-A) och Volvo krängningshämmare, Watt-länk (ej Grupp-A!), lättade länkarmar bak (hål-borrade och således ej Grupp-A!) med krängningshämmare och alla bussningar i teflon med ställbara Öhlins stötdämpare fram & bak.
Bromsar: Tarox 6-kolvs bromsok fram med slitsade bromsskiva och standard 240 bromsar bak (Tarox = Ej Grupp-A!). 
Motor: B21ET med Grottis Headservice 405-topp (Grupp-A) med vatteninsprutning, Gen4-tändning (Grupp-A), Grupp-A intercooler, Grupp-A bränsleinsprutning, ställbart kamdrev (ej Grupp-A!) & 3-tums avgassystem med ljuddämpare och ut side pipe. 
Transmission: Getrag Motororsport med sprängkåpa i magnesium (Grupp-A), 1031 stålaxel med 4-länk (ej Grupp-A) och lamelldifferential med utväxling 3.91:1.
Fälgar: Compomotive Turbo 3-split centrumbult, 17″x9″ fram och 17″x10″ bak med Yokohama-däck.

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.


År: 1990-1991
Ägare: Sune Ohlsson
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery:
Förare:

Sune Ohlsson

Datum Bana Förare Mästerskap
870510
Mantorp
Slutresultat – DNF
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870531
Knutstorp
Slutresultat – 6
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870613
Anderstorp
Slutresultat Heat 1 – DNF
Slutresultat Heat 2 – 11
Sune Ohlsson Nordiska/Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870705
Falkenberg
Slutresultat – 11
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870726
Kinnekulle
Slutresultat – 18
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870802
Knutstorp
Slutresultat – ?
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870906
Mantorp
Slutresultat – 7
Sune Ohlsson Castrol Cup
870906
Mantorp
Slutresultat – 7
Sune Ohlsson Volvo Turbo Cup
870913
Kemora
Slutresultat – 2
Sune Ohlsson Volvo Turbo Cup
870926*
Kinnekulle
Slutresultat – 6
Sune Ohlsson Castrol Cup
880529
Knutstorp
Slutresultat – ?
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880605
Vauhtipäivät Ahvenisto
Slutresultat – ?
Sune Ohlsson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880807
Knutstorp
Slutresultat – ?
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880821*
Kemora
Slutresultat – 8
Sune Ohlsson Kemora 500 (Grupp-A)
890827
Sturup Raceway
Slutresultat – DNF
Sune Ohlsson Invigningsrace i Grupp-A
900610 Anderstorp
Slutresultat – DNF
Sune Ohlsson
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900729*
Kinnekulle
Slutresultat – 11
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910609 Anderstorp
Slutresultat Heat 1/2 – DNF
Slutresultat Heat 2/2 – DNS
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910714 Falkenberg
Slutresultat – DNF
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910728 Kinnekulle
Slutresultat Heat 1/2 – 8
Slutresultat Heat 2/2 – 7
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910804* Knutstorp
Slutresultat Heat 1/2 – 9
Slutresultat Heat 2/2 – 6
Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910914-15
Alastaro
Slutresultat – 8
Sune Ohlsson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
error: Content is protected!