Ägare: Tony Mårtensson, Sverige. |
Byggd av: Bengt Thenander, Sverige. |
Byggår: 1982. |
Ombyggd av 2000 av: Tony Mårtensson, Sverige. |
Chassi no#: – |
Status: Skall återställas till racing. |
1982-första utseendet.![]() (bild från Lars Thenander) |
Senast kända utseende. Kommer inom kort! (-) |
Bakgrund
Bilen är byggd som Volvo Turbo Cup bil av Bengt Thenander (Thenander Motorsport i Borlänge), där den tävlades med mellan åren 1982-87. Under 1985 så skrevs reglementet om för Volvo Turbo Cupen, och blev en serie mer likt Volvo Grupp-A, så Bengts bil uppdaterades med nytt bränslesystem med mer. Sedan konverterades bilen till Grupp-A helt 1988, där Bengt tävlade fram till i början av 1990-talet, några tävlingar i Europa hanns även med under Grupp-A tiden samt i Finland på Kemora. Under sena 80-talet så breddades även bilen en del för att få plats med betydligt större och bredare hjul, detta då men ansökt om dispens under 1989 att få köra med 11-tum breda hjul. Bengt körde sedan några enstaka tävlingar i Special Saloon vid sidan av Grupp-A.
Bilen såldes sedan till Tomas Nyström (Nyströms Cement, och vars pappa Lars Nyström tidigare tävlade i Rallycross då även också i en Volvo 240 Turbo), han tävlar i mitten av 90-talet i Castrol Cup. Bilen gick då som Special Saloon men hade inte längre kvar turbomotorn utan hade nu istället fått en sugmotor.
Tony Mårtensson köper senare bilen, och konverterar om den tidigare racingbilen till rally och är idag en Grupp-A bil rätt igenom fast då i rallyutförande. Planer sattes under 2020 att bilen skulle återställas till sitt ursprungliga skick som racingbil. Text och research av Björn Ohlson©, www.240Grupp-A.se©
|