InfraPaint #240A

Ägare: Tommy Andersson †, Sverige
Byggd av: Volvos Service Avdelning, Sverige (med Robert L. Kvist, Göran Sällström †, Börje Thor † och Kent Olofsson med flera)
Byggår: 1983
Ombyggnation 1986: Volvo Motorsport
Restaurerad 2000: Kim Sevius & Matti Hakala †, Sverige
Chassi no#: 606 (240A – 1983-1985/606 – 1986-)
Status: Står tävlingsklar (i rallyutförande)

1983

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Idag

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Tekniska bilder 1983:
    
  

Tekniska bilder innan renovering:
  

Tekniska bilder efter renovering:
  

Bakgrund


På Volvos Serviceavdelning så hade man 1982 byggt en Volvo Turbo Cup bil, mest för skojs skull bland teamet på avdelningen där alla deltog aktivt antingen som förare eller mekaniker eller både och. Det hade varit ett lyckad projekt och bilen såldes senare till rallycrossåkaren Lars Nyström som körde i de Europeiska Mästerskapen i rallycross.

På Serviceavdelningen 1983 så bestämde sig några ur teamet att bygga ytterligare en ny bil, en som skulle bli en uppgraderad version av Turbo Cup bilen man byggt året innan, en som skulle funka som en slags testbil för att prova nya delar som senare skulle komma till andra tävlingsbilar som skulle komma att tävla i Grupp-A (ETC). Det var Göran Sällström, Robert L. Kvist, Börje Thor och Kent Olofsson med flera som låg bakom bygget, av vad som skulle bli känt som InfraPaint-bilen (även kallad för IP-bilen), namnet kom från företaget som lackat bilen, och som då låg i Vänersborg (företaget InfraPaint finns ej kvar idag) och som kommit på ett nytt sätt att torka färgen snabbare på nylackade bilar, detta med just Infraröd Värme, där av namnet InfraPaint. Och precis som med Turbo Cup-bilen så kom InfraPaint-bilen att byggas helt och hållet under ideella förhållanden, alltså efter arbetstimmar utan lön, under kvällarna på Serviceavdelningen. 1983 var startåret då Volvo först smög sig in i Grupp-A serien (ETC).


(Steg för steg hur InfraPaint-bilen byggdes upp från tom kaross)

Var detta något som bara skett av en ren slump? Nej, inte riktigt.

IP-bilen tävlades med både nationellt och internationellt i Grupp-A säsongerna 1983-84, då utav Robert L. Kvist (bild 1), Börje Thor (bild 3), Ulf Granberg (bild 4) och Eje Elgh. Granberg/Elgh hade blivit tvungna att låna IP-bilen på Brno (i dåvarande Tjeckoslovakien) efter en olycka som skett med ordinarie bil för Luna-Sportpromotion teamet (240A 403), då med Kvist bakom ratten. Så man stod nu utan bil dagen innan tävling, men teamet hade turen att IP-bilen befann sig på ett lufttunnel-test i Holland, så man expressfraktade IP-bilen (med lastbil) från Holland till Brno över natten. Vilket alltså innebar att IP-bilen även kom att fungera som reservbil i nödfall 1984 (när bilen inte befann sig på annan tävling vill säga), och efter tävlingen på Brno så tävlades IP-bilen endast med igen vid två tillfällen till för att sedan mot slutet av 1984 uteslutande användas på tester.


(1983 (bild 1-3) så hade man ännu varken Grupp-A vingen eller centrumbult-system utan det kom först 1984 (bild 4))

1985 så hade IP-bilen pensionerats (som tävlingsbil) för att endast fungera som testbil för Volvo Motorsport. Under 1985 bland annat så testade man för första gången stötdämpare från Öhlins på IP-bilen, vilket i sig var första gången Öhlins testades på ett fyrhjuligt fordon. Man testade bland annat även ut Volvos nya ETC-system (Electronic Traction Control-system) på IP-bilen 1985 (som finns att se i ett filmklipp längre ned på sidan!), detta kom sedan att prövas i tävlingssammanhang i slutet av 1986 fast då på 604-bilen.


(Foton från diverse tester 1984/85 där man kan notera Öhlins gasbehållare i bild 4 på fjäderbensstaget)

1986 så lackas IP-bilen om exteriört (samt i motorrum) till vit och folierades för att matcha Volvos fabriksstall färger – RAS Sport/Nordica. (anledningen till omlackeringen i motorrummet var en brand som inträffat då man utförde tester på Mantorp, ett bränslerör från mängdmätaren hade vibrerat av och fronten på bilen hade då tagit eld, detta var efter endast tredje körda varv av föraren Robert L. Kvist). IP-bilen nyttjades oftast under 1986 för PR-relaterade sammanhang för Volvo inför pressen och så vidare.

Det var med just IP-bilen som Johnny Cecotto körde mycket med för att introducera sig och bekanta sig med Volvo 240 Turbo. Under 1986 så hade man även gett IP-bilen ett nytt chassinummer (som tidigare varit #240A) och i följd så blev bilen nr 6, alltså #606.



(Diverse bilder från PR-tester samt ett klipp från italiensk tv 1986)

I slutet av 1986 så tillkännagav Volvo att man nu lämnade racingvärlden som fabrikstall, och IP-bilen skulle egentligen ha skrotats men ställdes istället undan i ett kallt förvaringsutrymme tillsammans med 01A och 605, och där blev bilarna ståendes tills dess att Volvo slog upp sitt nya museum, lett av Gunnar Andersson (tidigare chef för Volvo R-Sport) 1987. Menas bilarna 01A och 605 blev föremål för det nya museet så såldes IP-bilen till en anställd på Volvo, en göteborgare vid namn Christer Hansson (bild 1, i mustasch), för vad som enligt ryktet sades ha varit en ’symbolisk summa’ (tros ha varit runt 50,000 kr då (omräknat till dagens inflation cirka 115,000 kr)), detta var ett köp som skett med en partner vid namn Veli Packalen (bild 1, i blå overall). De båda skötte bilen i diverse tävlingar under 1987, bland annat Kemora 500 (bild 3-4) i Finland där Matti Alamäki och Timo Tuumi körde tillsammans och sedan i de Nordiska Mästerskapen på Jylland Ring i Danmark (bild 1), då med Peggen Andersson (bild 1, i mitten) som förare. IP-bilen har fortfarande samma utseende som under 1986, vit med klassiska Nordica-linjerna på sidan av karossen (notera även det nu vita motorrummet).


(IP-bilen i diverse tävlingar under 1987)

IP-bilen säljs sedan till billackeraren Onni Kreivi (†) i Göteborg, en finsk-svensk som tävlar med bilen i både de Svenska Mästerskapen och de Finska Mästerskapen under två säsonger (1988-89). Onni säljer sedan IP-bilen till två kompisar runt 1990, Kjell Fredlund och Lennart Andersson (i närområdet till Göteborg). Vid köpet så hade det ingått en del trevliga reservdelar, så som en extra motor. Kjell och Lennart äger endast bilen ihop i något år innan Lennart väljer att ta över bilen själv, men innan Lennart hade tagit över bilen själv så hade kompisarna låtit lacka om bilen i vit och röd, precis som Eggenbergers bilar var (Volvos dealer team bilar från 1985). Då användes, den nu gatregistrerade, tävlingsbilen (hör och häpna) att pendla till jobbet i under somrarna, en sträcka på 16 mil om dagen! Som om inte det vad nog så fick äldsta sonen IP-bilen som första övningskörningsbil! Måste känts fränt att som 16-17-åring att få övningsköra i en fullblods Grupp-A Volvo på över 350 hästkrafter!



(Säsongen 1988 då Onni tävlade med bilen i Finland (bild 1) och i Sverige (bild 2) och som bilen såg ut runt 1995 (bild 3))

Vid ett tillfälle så var biltrimmaren Lennart Köhler spekulant på IP-bilen, så då kördes bilen på motorvägen ner till Köhler, som då hade gått en inspektionsrunda kring bilen och mycket riktigt konstaterat att detta var en riktigt Grupp-A Volvo. Men någon affär blev det inte, utan efter att Lennart ägt den gamla tävlingsbilen i dryga 6 år (1996) så säljs bilen till en Tony Mårtensson, och där förblir IP-bilen orörd i cirka 3 år innan den sedan säljs till rallykompisen Kim Sevius 1999.


(Aldrig tidigare visade foton på den då något slitna IP-bilen hos Tony Mårtensson i November 1996 med foton tagna av Mathias Johansson)

IP-bilen, en före detta racingbil och sedermera gatbil, var nu i behov av en helrenovering. Dock så fanns alla de viktiga delarna kvar och varken Lennart Andersson eller Tony Mårtensson hade ändrat något på bilen. Kim, som då var plåtslagare (med egen Volvofirma) till yrket och tillika så en perfektionist, valde att byta ut en del ful/dålig plåt på bilen, detta berodde dock inte på att den gamla tävlingsbilen var full av rost, utan endast för att plåten var i väldigt dåligt skick (stora delar av golvet som byttes ut).

Fortsättningsvis så tävlar Kim friskt med bilen på Europas asfaltsrallyn (där bilen blev kallad en kitcar-killer) samt i Sverige under nästan 10 år. Detta med goda resultat att lägga på minnet och på pokalhyllan.


(Aldrig tidigare visade bilder hur IP-bilen såg ut 2000 (bild 1-2) före och efter renovering av Kim Sevius (i grå tröja) och Matti Hakala †)


(Bilder från en lokal tävling där undertecknad befann sig och fotade en milt sagt potent rallybil med Kim Sevius bakom ratten!)

 

Bilen vilar sedan 2007 hos familjen till en bilsamlare, den nu bortgångne Tommy Andersson. Detta är förövrigt den äldsta utav alla fullblods Grupp-A bilar som än idag existerar, en utav två fabriksbilar byggda av Volvo! Detta just tack vare Kim Sevius.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.


År: 1983-1986
Ägare: Volvo R-Sport
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A & Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: InfraPaint
Förare: Robert L. Kvist (SE), Börje Thor † (SE), Ulf Granberg (SE), Eje Elgh (SE)

Datum Bana Förare Mästerskap
1983 Mantorp (SE)
Robert L. Kvist (SE) TEST – Volvo
830619 Anderstorp (SE)
Slutresultat – DNF
Robert L. Kvist (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830710 Falkenberg (SE)
Slutresultat – 2
Börje Thor † (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830807 Knutstorp (SE)
Slutresultat – 1
Robert L. Kvist (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830909 Silverstone (GB)
Slutresultat – DNF
Robert L. Kvist (SE)
Börje Thor † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830925 Zolder (B)
Slutresultat – 23
Robert L. Kvist (SE)
Börje Thor † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno (CZE)
Slutresultat – 4
Ulf Granberg (SE)
Eje Elgh (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617* Zeltweg (A)
Slutresultat – ?
Ulf Granberg (SE)
Robert L. Kvist (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Falkenberg (SE)
Slutresultat – 1
Börje Thor † (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
1985 Nogaro (FR)
Ulf Granberg (SE)
Anders Olofsson † (SE)
TEST – VOLVO
1985 Nogaro (FR)
Ulf Granberg (SE)
Anders Olofsson † (SE)
TEST – VOLVO/ÖHLINS
1986 Kemora (FIN)
Anders Lindberg
Finska testförare (?)
TEST – PUBLIC RELATIONS (PR)
1986 Imola (IT)
Johnny Cecotto (VEN) TEST – VOLVO 
1986 Nogaro (FR)
Thomas Lindström (SE) TEST – PUBLIC RELATIONS (PR)

År: 1987
Ägare: Christer Hansson (SE) & Veli Packalén † (SE)
Serier: Kemora 500 & Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Nordica/North Racing, Nordica
Förare: Matti Alamäki (FIN), Timo Tuumi (FIN), Per-Gunnar Andersson (SE)

Datum Bana Förare Mästerskap
870718 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?

Matti Alamäki (FIN)
Timo Tuumi (FIN)
Kemora 500
870822 Jyllandring (DK)
Slutresultat – ?
Per-Gunnar Andersson (SE) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A

År: 1988-1989
Ägare: Onni Kreivi † (FIN)
Serier: Finska  Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A, Svenska Mästerskapen i Grupp-A, Sturup Raceway Race
Utseende/Livery: Oy Mattolammi AB
Förare: Onni Kreivi † (FIN)

880430/0501 Sadan Auton Ajot (FIN)
Slutresultat – ?
Onni Kreivi † (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880507/08 Hämeelinna Race (FIN)
Slutresultat – ?
Onni Kreivi † (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp (SE)
Slutresultat – 6

Onni Kreivi † (FIN) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Slutresultat – ?

Onni Kreivi † (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät (FIN)
Slutresultat – ?

Onni Kreivi † (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp (SE)
Slutresultat – 8
Onni Kreivi † (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Onni Kreivi † (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg (SE)
Slutresultat – 6
Onni Kreivi † (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880910/11 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Onni Kreivi † (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
890528 Knutstorp (SE)
Slutresultat – DNF
Onni Kreivi † (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890610/11 Anderstorp (SE)
Slutresultat – DNS
Onni Kreivi † (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890827* Sturup (SE)
Slutresultat – 5
Onni Kreivi † (FIN) Sturup Raceway Race

År: 2001-2007
Ägare: Kim Sevius (SE)
Serier: Nordic West Euro Rally Cup, Helmia Cup, Rally Sprint i Backe, Rallysprint
Utseende/Livery:
Förare: Kim Sevius (SE)/Jörgen Karlsson (SE) Co. Driver./Mikael Jansson (SE) Co. Driver./Susanne Sevius (SE) Co. Driver./Anita Jansson (SE) Co. Driver./Tony Jansson (SE) Co. Driver., Torbjörn Johansson (SE)

010000 Conrad Euregio Rally (NL)
Slutresultat – ?
Kim Sevius (SE)
Jörgen Karlsson (SE) Co. Driver. 
Nordic West Euro Rally Cup
020322-23 Van Staveren Zuiderzee Rallysprint (NL)
Slutresultat – ?
Kim Sevius (SE)
Mikael Jansson (SE) Co. Driver.
Nordic West Euro Rally Cup
020825 Gurlitta loppet (SE)
Slutresultat – ?
Kim Sevius (SE)
? (SE) Co. Driver.
Helmia Cup
030920 Maskin & Mätservice Racet (SE)
Slutresultat – ?
Kim Sevius (SE)
? (SE) Co. Driver.
Rally Sprint i Backe
031101 Conrad Euregio Rally (NL)
Slutresultat – ?
Kim Sevius (SE)
Mikael Jansson (SE) Co. Driver.
Nordic West Euro Rally Cup
041010 Frida-specialen Rallysprint (SE)
Slutresultat – ?
Kim Sevius (SE)
Susanne Sevius (SE) Co. Driver. 
Rallysprint
041107 Conrad Euregio Rally (NL)
Slutresultat – ?
Kim Sevius (SE)
Anita Jansson (SE) Co. Driver.
Nordic West Euro Rally Cup
040000 ELE Rally (NL)
Slutresultat – ?
Kim Sevius (SE)
Tony Jansson (SE) Co. Driver. 
Nordic West Euro Rally Cup
050422 Motorns dag Rallysprint (SE)
Slutresultat – ?
Kim Sevius (SE)
Susanne Sevius (SE) Co. Driver. 
Rallysprint 
070423 Oxspecialen (SE)
Slutresultat – ?
Torbjörn Johansson (SE) Rallysprint
error: Content is protected!