InfraPaint #240A

Ägare: Tommy Andersson ✞
Byggd av: Volvos Service Avdelning – Robert L. Kvist, Göran Sällström ✞, Börje Thor ✞ & Kent Olofsson med flera
Byggår: 1983
Ombyggnation 1986: Volvo Motorsport
Restaurerad 2000 (för rally): Kim Sevius & Matti Hakala ✞
Chassi no#: 606  (240A (#210002) 1983-1985)
Status: Står tävlingsklar (i rallyutförande)

1983

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Idag

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Tekniska bilder 1983:
    
  

Tekniska bilder innan renovering:
  

Tekniska bilder efter renovering:
  

Bakgrund


På Volvos Serviceavdelning så hade man 1982 byggt en Volvo Turbo Cup bil, mest för skojs skull, bland teamet på avdelningen där alla deltog aktivt antingen som förare eller mekaniker eller både och. Det hade varit ett lyckad projekt och bilen såldes senare till rallycrossåkaren Lars Nyström som körde i de Europeiska Mästerskapen i rallycross.

Fortsättningsvis på Serviceavdelningen 1983 så bestämde samma personer att bygga en ny bil, en som skulle bli en mer uppgraderad version av Turbo Cup bilen man byggt 1982, som skulle funka som en slags testbil för att testa ut nya tävlingsdelar på och som senare skulle komma att bli tillgängliga för andra team som skulle tävla i Grupp-A (European Touring Championship – ETC). De som byggde bilen var Göran Sällström (✞), Robert L. Kvist, Börje Thor (✞) och Kent Olofsson med flera, och som skulle komma att bli känd som ”InfraPaint-bilen” (även kallad för ”IP-bilen”), namnet kom från det företag som lackat bilen, som då låg i Vänersborg (företaget InfraPaint finns ej kvar idag), och som kommit på ett nytt sätt att torka färgen snabbare på nylackade bilar, detta med just Infraröd Värme – Därav namnet ”InfraPaint”. Och precis som med Turbo Cup-bilen 1982, så kom InfraPaint-bilen att byggas helt och hållet under ideella förhållanden, alltså efter arbetstimmar utan lön, under kvällarna på Serviceavdelningen. 1983 blev startåret då Volvo först smög sig in i Grupp-A serien (ETC).


(Steg för steg hur InfraPaint-bilen byggdes upp från tom kaross)

Var detta något som bara skett av en ren slump? Nej, inte riktigt.

IP-bilen tävlades med både nationellt och internationellt i Grupp-A säsongerna 1983-84, då utav Robert L. Kvist (bild 1), Börje Thor ✞ (bild 3), Ulf Granberg (bild 4) och Eje Elgh. Under 1984 så hade IP-bilen blivit tvungen att fraktas med stormfart till Brno (i dåvarande Tjeckoslovakien) efter en olycka som skett med ordinarie bil för Luna-Sportpromotion teamet (240A 403), då med Kvist bakom ratten. Så teamet stod plötsligt utan bil dagen innan tävling, men teamet hade turen att IP-bilen då befann sig på ett lufttunnel-test i Holland. Det var och blev på Brno Volvo Motorsport valde att testa sitt nya WTT-system! Detta innebar alltså att IP-bilen även faktiskt kom att fungera som reservbil i nödfall 1984 (när bilen inte befann sig på annan tävling vill säga), och efter tävlingen på Brno så tävlades IP-bilen endast med igen vid två tillfällen till för att sedan mot slutet av 1984 uteslutande användas på tester.


(1983 (bild 1-3) så hade man ännu varken Grupp-A vingen eller centrumbult-system utan det kom först 1984 (bild 4))

1985 så hade IP-bilen, vad man kan kalla för pensionerats som tävlingsbil, för att endast fungera som testbil för Volvo Motorsport – Vilket från början hade varit IP-bilens ursprungliga syfte. Vidare under 1985 så testade man bland annat för första gången stötdämpare från Öhlins på IP-bilen, vilket i sig faktiskt var första gången Öhlins testades på ett fyrhjuligt fordon. Man testade bland annat även ut Volvos nya ETC-system (Electronic Traction Control-system) på IP-bilen 1985 (som finns att se i ett filmklipp längre ned på sidan!), detta kom sedan att prövas i tävlingssammanhang i slutet av 1986 fast då på 604-bilen.


(Foton från diverse tester 1984/85 där man kan notera Öhlins gasbehållare i bild 4 på fjäderbensstaget)

1986 så lackas IP-bilen om exteriört (samt i motorrum) till vit och folierades för att matcha Volvos Dealer Team färger – RAS Sport/Nordica. (anledningen till omlackeringen i motorrummet var en brand som inträffat då man utförde tester på Mantorp, ett bränslerör från mängdmätaren hade vibrerat av och fronten på bilen hade då tagit eld, detta var efter endast tredje körda varv av föraren Robert L. Kvist). IP-bilen nyttjades oftast under 1986 för PR-relaterade sammanhang för Volvo inför pressen och så vidare.

Det var med just IP-bilen som Johnny Cecotto körde mycket med för att introducera sig och bekanta sig med Volvo 240 Turbo. Under 1986 så hade man även gett IP-bilen ett nytt chassinummer (som tidigare varit #240A) och i följd så blev bilen nr 6, alltså #606.



(Diverse bilder från PR-tester samt ett klipp från italiensk tv 1986)

I slutet av 1986 så tillkännagav Volvo att man nu lämnade racingvärlden som fabrikstall, och IP-bilen skulle egentligen ha skrotats men ställdes istället undan i ett kallt förvaringsutrymme tillsammans med 01A och 605, och där blev bilarna ståendes tills dess att Volvo slog upp sitt nya museum, lett av Gunnar Andersson (tidigare chef för Volvo R-Sport) 1987.

Menas bilarna 01A och 605 blev föremål för det nya museet så såldes IP-bilen till en anställd på Volvo, en göteborgare vid namn Christer Hansson (bild 1, i mustasch), för vad som enligt ryktet sades ha varit en ’symbolisk summa’ (tros ha varit runt 50,000 kr då (omräknat med dagens inflation till cirka 115,000 kr), detta var ett köp som skett med en partner vid namn Veli Packalen ✞ (bild 1, i blå overall). De båda skötte bilen i diverse tävlingar under 1987, bland annat Kemora 500 (bild 3-4) i Finland där Matti Alamäki och Timo Tuumi körde tillsammans och sedan i de Nordiska Mästerskapen på Jylland Ring i Danmark (bild 1), då med Peggen Andersson (bild 1, i mitten) som förare. IP-bilen har fortfarande samma utseende som under 1986, vit med klassiska Nordica-linjerna på sidan av karossen (notera även det nu vita motorrummet).


(IP-bilen i diverse tävlingar under 1987)

IP-bilen säljs sedan till billackeraren Onni Kreivi (✞) i Göteborg, en finsk-svensk som tävlar med bilen i både de Svenska Mästerskapen och de Finska Mästerskapen under två säsonger (1988-89). Onni säljer sedan IP-bilen till två kompisar runt 1990, Kjell Fredlund och Lennart Andersson (i närområdet till Göteborg). Vid köpet så hade det ingått en del trevliga reservdelar, så som en extra motor. Kjell och Lennart äger endast bilen ihop i något år innan Lennart väljer att ta över bilen själv, men innan Lennart hade tagit över bilen själv så hade kompisarna låtit lacka om bilen i vit och röd, precis som Eggenbergers bilar var (Volvos dealer team bilar från 1985). Då användes, den nu gatregistrerade, tävlingsbilen (hör och häpna) att pendla till jobbet i under somrarna, en sträcka på 16 mil om dagen! Som om inte det vad nog så fick äldsta sonen IP-bilen som första övningskörningsbil! Måste känts fränt att som 16-17-åring att få övningsköra i en fullblods Grupp-A Volvo på över 350 hästkrafter!



(Säsongen 1988 då Onni tävlade med bilen i Finland (bild 1) och i Sverige (bild 2) och som bilen såg ut runt 1995 (bild 3)

Vid ett tillfälle så var bil-trimmaren Lennart Köhler spekulant på IP-bilen, så då kördes bilen på motorvägen ner till Köhler, som då hade gått en inspektionsrunda kring bilen och mycket riktigt konstaterat att detta var en riktigt Grupp-A Volvo. Men någon affär blev det inte, utan efter att Lennart ägt den gamla tävlingsbilen i dryga 6 år (1996) så säljs bilen till en Tony Mårtensson, och där förblir IP-bilen orörd i cirka 3 år innan den sedan säljs till rallykompisen Kim Sevius 1999.


(Aldrig tidigare visade foton på den då något slitna IP-bilen hos Tony Mårtensson i November 1996 med foton tagna av Mathias Johansson)

IP-bilen, en före detta racingbil och sedermera gatbil, var nu i behov av en helrenovering. Dock så fanns alla de viktiga delarna kvar och varken Lennart Andersson eller Tony Mårtensson hade ändrat något på bilen. Kim, som då var plåtslagare (med egen Volvofirma) till yrket och tillika så en perfektionist, valde att byta ut en del ful/dålig plåt på bilen, detta berodde dock inte på att den gamla tävlingsbilen var full av rost, utan endast för att plåten var i väldigt dåligt skick (stora delar av golvet som byttes ut).

Fortsättningsvis så tävlar Kim friskt med bilen på Europas asfaltsrallyn (där bilen blev kallad en kitcar-killer) samt i Sverige under nästan 10 år. Detta med goda resultat att lägga på minnet och på pokalhyllan.


(Aldrig tidigare visade bilder hur IP-bilen såg ut 2000 (bild 1-2) före och efter renovering av Kim Sevius (i grå tröja) och Matti Hakala †)


(Bilder från en lokal tävling där undertecknad befann sig och fotade en milt sagt potent rallybil med Kim Sevius bakom ratten!)

 

Bilen vilar sedan 2007 hos familjen till en bilsamlare, den nu bortgångne Tommy Andersson. Detta är förövrigt den äldsta utav alla fullblods Grupp-A bilar som än idag existerar, en utav två fabriksbilar byggda av Volvo! Detta just tack vare Kim Sevius.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1983-1986

Ägare: Volvo R-Team
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A & Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: InfraPaint
Förare:


Robert L. Kvist

Börje Thor ✞

Ulf Granberg

Eje Elgh

Anders Lindberg /TEST

Johnny Cecotto /TEST

Thomas Lindström /Public Relations

Datum Bana Förare Mästerskap
1983 Mantorp
Robert L. Kvist TEST – Volvo
830619 Anderstorp
Slutresultat – DNF
Robert L. Kvist Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830710 Falkenberg
Slutresultat – 2
Börje Thor ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830807 Knutstorp
Slutresultat – 1
Robert L. Kvist Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830909 Silverstone
Slutresultat – DNF
Robert L. Kvist
Börje Thor ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830925 Zolder
Slutresultat – 23
Robert L. Kvist
Börje Thor ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno
Slutresultat – 4
Ulf Granberg
Eje Elgh
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617* Zeltweg
Slutresultat – ?
Ulf Granberg
Robert L. Kvist
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Falkenberg
Slutresultat – 1
Börje Thor ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
1985 Nogaro
Ulf Granberg
Anders Olofsson ✞
TEST – VOLVO
1985 Nogaro
Ulf Granberg
Anders Olofsson ✞
TEST – VOLVO/ÖHLINS
1986 Kemora
Anders Lindberg
Finska testförare
TEST – PUBLIC RELATIONS (PR)
1986 Imola
Johnny Cecotto
TEST – VOLVO 
1986 Nogaro
Thomas Lindström TEST – PUBLIC RELATIONS (PR)

År: 1987
Ägare: Christer Hansson & Veli Packalén ✞ /
Serier: Kemora 500 & Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Nordica/North Racing
Förare:


Matti Alamäki 

Timo Tuumi

Per-Gunnar Andersson

Datum Bana Förare Mästerskap
870718 Kemora
Slutresultat – ?

Matti Alamäki
Timo Tuumi 
Kemora 500
870822 Jyllandring
Slutresultat – ?
Per-Gunnar Andersson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A

År: 1988-1989
Ägare: Onni Kreivi ✞ /
Serier: Finska  Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A, Svenska Mästerskapen i Grupp-A, Sturup Raceway Race
Utseende/Livery: Oy Mattolammi AB
Förare:

Onni Kreivi ✞ /

880430/0501 Sadan Auton Ajot
Slutresultat – ?
Onni Kreivi ✞ / Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880507/08 Hämeelinna Race
Slutresultat – ?
Onni Kreivi ✞ / Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp
Slutresultat – 6

Onni Kreivi ✞ / Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot 
Slutresultat – ?

Onni Kreivi ✞ / Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät
Slutresultat – ?

Onni Kreivi ✞ / Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp
Slutresultat – 8
Onni Kreivi ✞ / Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora
Slutresultat – ?
Onni Kreivi ✞ / Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg
Slutresultat – 6
Onni Kreivi ✞ / Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880910/11 Kemora
Slutresultat – ?
Onni Kreivi ✞ / Finska  Mästerskapen i Grupp-A
890528 Knutstorp
Slutresultat – DNF
Onni Kreivi ✞ / Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890610/11 Anderstorp
Slutresultat – DNS
Onni Kreivi ✞ / Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890827* Sturup
Slutresultat – 5
Onni Kreivi ✞ / Sturup Raceway Race

År: 2001-2007
Ägare: Kim Sevius
Serier: Nordic West Euro Rally Cup, Helmia Cup, Rally Sprint i Backe, Rallysprint
Utseende/Livery:
Förare:


Kim Sevius /Jörgen Karlsson Co-Driver

/Mikael Jansson Co-Driver

/Susanne Sevius Co-Driver

/Anita Jansson Co-Driver

/Tony Jansson Co-Driver

Torbjörn Johansson

010000 Conrad Euregio Rally
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Jörgen Karlsson Co-Driver
Nordic West Euro Rally Cup
020322-23 Van Staveren Zuiderzee Rallysprint
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Mikael Jansson Co-Driver
Nordic West Euro Rally Cup
020825 Gurlitta loppet
Slutresultat – ?
Kim Sevius
? Co-Driver
Helmia Cup
030920 Maskin & Mätservice Racet
Slutresultat – ?
Kim Sevius
? Co-Driver
Rally Sprint i Backe
031101 Conrad Euregio Rally
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Mikael Jansson Co-Driver
Nordic West Euro Rally Cup
041010 Frida-specialen Rallysprint
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Susanne Sevius Co-Driver
Rallysprint
041107 Conrad Euregio Rally
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Anita Jansson Co-Driver
Nordic West Euro Rally Cup
040000 ELE Rally
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Tony Jansson Co-Driver
Nordic West Euro Rally Cup
050422 Motorns dag Rallysprint
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Susanne Sevius Co-Driver
Rallysprint 
070423 Oxspecialen
Slutresultat – ?
Torbjörn Johansson Rallysprint
error: Content is protected!