InfraPaint #240A

Ägare: Familjen till Tommy ’Sillfallar’n’ Andersson, Sverige.
Byggd av: Volvos Service Avdelning, Sverige (med Robert L. Kvist, Göran Sällström (†), Börje Thor (†) och Kent Olofsson med flera).
Byggår: 1983.
Ombyggnation 1986: Volvo Motorsport.
Restaurerad 2000 av: Kim Sevius & Matti Hakala (†), Sverige.
Chassi no#: 606. (240A – 1983-1985/606 – 1986-)
Status: Står tävlingsklar i rallyutförande (Planer på att återställa bilen till racingskick har funnits då bilen idag är en rallybil).
Tekniska bilder 1983:
    
  

(bilder från 240grupp-A.se Arkiven & Ulf Granberg) 
Tekniska bilder innan renovering:
  
(bilder från 240grupp-A.se Arkiven)
Tekniska bilder nutid:
  

(bilder från 240grupp-A.se Arkiven & Rolf Öhberg) 
1983-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Bakgrund


På Volvos Serviceavdelning så hade man 1982 byggt en Volvo Turbo Cup bil, mest för skojs skull bland teamet på avdelningen där alla deltog aktivt antingen som förare eller mekaniker eller både och. Det hade varit ett lyckad projekt och bilen såldes senare till rallycrossåkaren Lars Nyström som körde i de Europeiska Mästerskapen i rallycross.

På Serviceavdelningen 1983 så bestämde sig några ur teamet att bygga ytterligare en ny bil, en som skulle bli en uppgraderad version av Turbo Cup bilen man byggt året innan, en som skulle funka som en slags testbil för att prova nya delar som senare skulle komma till andra tävlingsbilar som skulle komma att tävla i Grupp-A (ETC). Det var Göran Sällström, Robert L. Kvist, Börje Thor och Kent Olofsson med flera som låg bakom bygget, av vad som skulle bli känt som InfraPaint-bilen (även kallad för IP-bilen), namnet kom från företaget som lackat bilen, och som då låg i Vänersborg (företaget InfraPaint finns ej kvar idag) och som kommit på ett nytt sätt att torka färgen snabbare på nylackade bilar, detta med just Infraröd Värme, där av namnet InfraPaint. Och precis som med Turbo Cup-bilen så kom InfraPaint-bilen att byggas helt och hållet under ideella förhållanden, alltså efter arbetstimmar utan lön, under kvällarna på Serviceavdelningen. 1983 var startåret då Volvo först smög sig in i Grupp-A serien (ETC).


(Steg för steg hur InfraPaint-bilen byggdes upp från tom kaross)

Var detta något som bara skett av en ren slump? Nej, inte riktigt.

IP-bilen tävlades med både nationellt och internationellt i Grupp-A säsongerna 1983-84, då utav Robert L. Kvist (bild 1), Börje Thor (bild 3), Ulf Granberg (bild 4) och Eje Elgh. Granberg/Elgh hade blivit tvungna att låna IP-bilen på Brno (i dåvarande Tjeckoslovakien) efter en olycka som skett med ordinarie bil för Luna-Sportpromotion teamet (240A 403), då med Kvist bakom ratten. Så man stod nu utan bil dagen innan tävling, men teamet hade turen att IP-bilen befann sig på ett lufttunnel-test i Holland, så man expressfraktade IP-bilen (med lastbil) från Holland till Brno över natten. Vilket alltså innebar att IP-bilen även kom att fungera som reservbil i nödfall 1984 (när bilen inte befann sig på annan tävling vill säga), och efter tävlingen på Brno så tävlades IP-bilen endast med igen vid två tillfällen till för att sedan mot slutet av 1984 uteslutande användas på tester.


(1983 (bild 1-3) så hade man ännu varken Grupp-A vingen eller centrumbult-system utan det kom först 1984 (bild 4))

1985 så hade
IP-bilen pensionerats (som tävlingsbil) för att endast fungera som testbil för Volvo Motorsport. Under 1985 bland annat så testade man för första gången stötdämpare från Öhlins på IP-bilen, vilket i sig var första gången Öhlins testades på ett fyrhjuligt fordon. Man testade bland annat även ut Volvos nya ETC-system (Electronic Traction Control-system) på IP-bilen 1985 (som finns att se i ett filmklipp längre ned på sidan!), detta kom sedan att prövas i tävlingssammanhang i slutet av 1986 fast då på 604-bilen.


(Foton från diverse tester 1984/85 där man kan notera Öhlins gasbehållare i bild 4 på fjäderbensstaget)

1986 så lackas IP-bilen om exteriört (samt i motorrum) till vit och folierades för att matcha Volvos fabriksstall färger – RAS Sport/Nordica. (anledningen till omlackeringen i motorrummet var en brand som inträffat då man utförde tester på Mantorp, ett bränslerör från mängdmätaren hade vibrerat av och fronten på bilen hade då tagit eld, detta var efter endast tredje körda varv av föraren Robert L. Kvist). IP-bilen nyttjades oftast under 1986 för PR-relaterade sammanhang för Volvo inför pressen och så vidare.

Det var med just IP-bilen som Johnny Cecotto körde mycket med för att introducera sig och bekanta sig med Volvo 240 Turbo. Under 1986 så hade man även gett IP-bilen ett nytt chassinummer (som tidigare varit #240A) och i följd så blev bilen nr 6, alltså #606.


(Diverse bilder från PR-tester samt ett klipp från italiensk tv 1986)

I slutet av 1986 så tillkännagav Volvo att man nu lämnade racingvärlden som fabrikstall, och IP-bilen skulle egentligen ha skrotats men ställdes istället undan i ett kallt förvaringsutrymme tillsammans med 01A och 605, och där blev bilarna ståendes tills dess att Volvo slog upp sitt nya museum, lett av Gunnar Andersson (tidigare chef för Volvo R-Sport) 1987. Menas bilarna 01A och 605 blev föremål för det nya museet så såldes IP-bilen till en anställd på Volvo, en göteborgare vid namn Christer Hansson (bild 1, i mustasch), för vad som enligt ryktet sades ha varit en ’symbolisk summa’ (tros ha varit runt 50,000 kr då (omräknat till dagens inflation cirka 115,000 kr)), detta var ett köp som skett med en partner vid namn Veli Packalen (bild 1, i blå overall). De båda skötte bilen i diverse tävlingar under 1987, i bland annat Kemora 500 (bild 3-4) i Finland där Matti Alamäki och Timo Tuumi körde tillsammans och sedan i de Nordiska Mästerskapen på Jylland Ring i Danmark (bild 1), då med Peggen Andersson (bild 1, i mitten) som förare. IP-bilen har fortfarande samma utseende som under 1986, vit med klassiska Nordica-linjerna på sidan av karossen (notera även det nu vita motorrummet).


(IP-bilen i diverse tävlingar under 1987)

IP-bilen säljs sedan till billackeraren Onni Kreivi i Göteborg, en finsk-svensk som tävlar med bilen i både de Svenska Mästerskapen och de Finska Mästerskapen under två säsonger, 1988-89. Onni säljer sedan IP-bilen till en privatperson vid namn Kjell Fredlund (en kille i sina sena tonår) som nu registrerar och får IP-bilen godkänd som gatbil (med dokumentation från en Volvo 242 av årsmodell 1975), vid köpet av IP-bilen så skall Kjell fått med en uppsjö av delar! Kjell äger endast bilen i något år och säljer den nu gatregistrerade IP-bilen (med diverse race-delar) till en Lennart Andersson 1990, som i sin väg skall ha ägt den gamla tävlingsbilen i 6 år då den 1996 köps av en Tony Mårtensson, där IP-bilen står orörd i cirka tre år innan den sedan säljs till rallykompisen Kim Sevius 1999. Och
IP-bilen, en före detta racingbil, är i stort behov av en renovering… Dock så finns alla de viktiga delarna kvar! IP-bilen skall vid detta tillfälle varit vit och röd och beskrevs likna en Eggenberger Volvo (Volvos fabriksbilar från 1985). Dessvärre så finns det inga foton att frambringa från denna perioden 1990-1999…


(Säsongen 1988 då Onni tävlade med bilen i Finland (bild 1) och i Sverige (bild 2))

Kim fick byta ut massa plåt på karossen då den var tämligen misskött! Bland annat så fick större delen av golvet bytas ut helt, dock inte på grund av rost utan för att det var i uselt skick! Men det var inga problem för en herren som Kim som är plåtslagare på en Volvofirma i Säffle.

Kim äger och tävlar friskt med bilen på Europas asfaltsrallyn, där bilen blev kallad en ”kitcar killer”, under nästan 10 år.


(Aldrig tidigare visade bilder hur IP-bilen såg ut 2000 (bild 1-2) före och efter renovering av Kim Sevius och Matti Hakala †)


(Bilder från en lokal tävling där undertecknad befann sig och fotade en milt sagt potent rallybil med Kim Sevius bakom ratten!)

Bilen vilar idag hos familjen till en bilsamlare, den nu bortgångne Tommy Andersson. Detta är förövrigt den äldsta utav alla fullblods Grupp-A bilar som än idag existerar! Tack vare Kim Sevius.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.

Förare      

Börje Thor †

Robert L. Kvist

Ulf Granberg

Eje Elgh

Matti Alamäki (FIN)

Timo Tuomi (FIN)

(Anders Olofsson – TEST) †

(Anders Lindberg- TEST PR)

(Johnny Cecotto (VEN) – TEST VOLVO)

(Thomas Lindström – TEST PR)

Per-Gunnar Andersson

Onni Kreivi (FIN)

Kim Sevius

Jörgen Karlsson Co. Driver

Susanne Sevius Co. Driver

Tony Jansson Co. Driver

Anita Jansson Co. Driver

Mikael Jansson Co. Driver

Torbjörn Johansson
       
Datum Bana Förare Mästerskap
1983 Mantorp

Robert Kvist  TEST – Volvo
830619 Anderstorp Robert L. Kvist Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830710 Falkenberg
Börje Thor Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830807 Knutstorp
Robert L. Kvist Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830909 Silverstone (GB)
Slutresultat – DNF

Robert L. Kvist
Börje Thor
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830925 Zolder (B)
Slutresultat – 23
Robert L. Kvist
Börje Thor
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno (CZE)
Slutresultat – 4

Ulf Granberg
Eje Elgh
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617* Zeltweg (A)
Slutresultat – ?
Ulf Granberg
Robert L. Kvist
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Falkenberg
Börje Thor Svenska Mästerskapen i Grupp-A
1985 Nogaro (F)
Ulf Granberg
Anders Olofsson
TEST – VOLVO
1985 Nogaro (F)
Ulf Granberg
Anders Olofsson
TEST – VOLVO/ÖHLINS
1986 Kemora (FIN)

Anders Lindberg
Finska testförare (okända namn)
TEST – PUBLIC RELATIONS (PR)
1986 Imola (IT)

Johnny Cecotto (VEN) TEST – VOLVO 
1986 Nogaro (F)

Thomas Lindström
TEST – PUBLIC RELATIONS (PR)
870718 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?

Matti Alamäki (FIN)
Timo Tuumi (FIN)
Kemora 500
870822 Jyllandring (DK)
Slutresultat – ?

Per-Gunnar Andersson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot (FIN)
Slutresultat – ?
Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880507/08 Hämeelinna Race (FIN)
Slutresultat – ?
Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp
Slutresultat – 6

Onni Kreivi (FIN) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Slutresultat – ?

Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät (FIN)
Slutresultat – ?

Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp
Slutresultat – 8
Onni Kreivi (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg
Slutresultat – 6

Onni Kreivi (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880910/11 Kemora (FIN) Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
890528 Knutstorp
Slutresultat – DNF
Onni Kreivi (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890610/11 Anderstorp
Slutresultat – DNS
Onni Kreivi (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890827* Sturup
Slutresultat – 5
Onni Kreivi (FIN) Sturup Raceway Race
010000 Conrad Euregio Rally
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Jörgen Karlsson Co. Driver. 
Nordic West Euro Rally Cup
020322-23 Van Staveren Zuiderzee Rallysprint
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Mikael Jansson Co. Driver.
Nordic West Euro Rally Cup
020825 Gurlitta loppet
Slutresultat – ?
Kim Sevius
? Co. Driver.
Helmia Cup
030920 Maskin & Mätservice Racet
Slutresultat – ?
Kim Sevius
? Co. Driver.
RS i Backe
031101 Conrad Euregio Rally
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Mikael Jansson Co. Driver.
Nordic West Euro Rally Cup
041010 Frida-specialen Rallysprint
Slutresultat – ?


Kim Sevius
Susanne Sevius Co. Driver. 
Rallysprint
041107 Conrad Euregio Rally
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Anita Jansson Co. Driver.
Nordic West Euro Rally Cup
040000 ELE Rally
Slutresultat – ?
Kim Sevius
Tony Jansson Co. Driver. 
Nordic West Euro Rally Cup
050422 Motorns dag Rallysprint
Slutresultat – ?

Kim Sevius
Susanne Sevius Co. Driver. 
Rallysprint 
070423 Oxspecialen
Slutresultat – ?

Torbjörn Johansson Rallysprint
error: Content is protected!!