Derichs Rennwagen #A/13488/86

Ägare: Trond Valstad, Norge.
Byggd av: Derichs Rennwagen, Tyskland. 
Byggår: 1986.
Restaurerad 2008 av: Trond Valstad, Norge.
Chassi no#: A/13488/86.
Status: Okänt.
Tekniska bilder 1998:
  
  
  
(bilder från Ferdinand Metz)
1986-första utseendet.

(bild från Ferdinand Metz)
Senast kända utseende.

(bild från Trond Valstad)
Bakgrund


Det tyska företaget Derichs Rennwagen köpte den då gatregistrerade bilen (1984 års modell) av en amerikan som jobbade i Tyskland för det amerikanska flygvapnet vid tillfället 1986. Bilen byggdes för att tävlas med i DTM 1987. Vilket nu gör detta till den enda Grupp-A Volvo någonsin som varit baserad på en kaross från Amerika vilket också förklarar den gamla GLT-huven och USA-lyktor i fronten. Förare som kört då var tyskarna Gerhard Müller och Pit Bilger och med få lyckade försök och en krånglande bil så kom man inte så långt som man tänkt och önskat.

Bilen har inte tävlats med sedan 1987 enligt uppgifter och importerades senare av en amerikan till USA, Florida närmare bestämt, och väl framme på fastlandet igen så bytte snart bilen ägare igen. En vän till en Bill Malek, som då bodde i Los Angeles, var en kille som körde Volvo rally och som även ägde en Volvo verkstad. Okunnig och rent av ovetande så förvarade vännen till denne Bill den gamla Grupp-A bilen bakom hans Volvo verkstad i en längre tid, och stod där i ur och skur och för att inte tala om i den stekande solen som är ett konstant vädertecken i just L.A. Bilen lämnades där nästan för att falla in i glömskan i flera års tid otroligt nog. Ett decennium närmare enligt de uppgifter jag fått presenterade för mig.

En bit in på 2000-talet så fick Ferdinand Metz nys om bilen, då han ofta skymtat bilen där länge bakom Bill Maleks Volvoverkstad och då Ferdinand hade viss kunskap om Volvo då han själv tävlat med en Volvo Amazon så kände han sig tvungen att nu köpa den gamla tävlingsbilen så att den inte skulle förgås helt och bara ”ruttna” bort som Ferdinand själv uttryckte det.

Samtidigt var alla amerikanarna lite förvirrade över en sak – Att varför är det Amerika-front på bilen? Man visste att bilen kommit via Tyskland innan och drog slutsatsen om att bilen måste blivit renoverad sedan den kommit till Amerika. Men bakgrunden till bilen säger ju något helt annat som tidigare nämnt. Bilen var ju byggd på en Volvo 242 Turbo från Amerika från första början, som sedan kommit till Tyskland via en amerikan som då jobbade på Amerikanska Flygvapnet på plats i Tyskland.

Hur som helst Ferdinand Metz köpte och bättrade på bilen en del och tog så småningom ut den på utställningar mm. Men efter att Ferdinand haft den i 4 år så tvingas han tyvärr att sälja bilen då han skulle lämna USA och kunde dessvärre inte ta bilen med sig, hur mycket han än ville.

Så bilen gick ut på annons i USA och kort där på så mailade en man från Norge och ville köpa bilen av Ferdinand, och kort därpå anlände den gamla tävlingsbilen i en container till Norge till den nye ägaren som är en Trond Valstad. Kort därefter att bilen fått kommit hem till Tronds garage så började han sin egna renovering av bilen och skall sedan dess ha fått sig en helt ny vit lack och blivit helt återställd. 

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Pit Bilger (D)

Gerhard Müller (D)
   
       
Datum Bana Förare Mästerskap
860427 Nürbergring (D) Pit Bilger (D) ?
870625 Norisring (D) Gerhard Müller (D) ?
870823 Salzburgring (A) Gerhard Müller (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)