Ägare: Ej känt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggd av: Jan Bjerninge, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggår: 1984. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassi no#: – | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Ej känt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1987-första kända utseendet.![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Senast kända utseende.![]() (bild från Jouni Laakso) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bakgrund
Ursprungligen så byggdes denna bil för att tävlas med i SSK-serien 1984/85 varpå bilen sedan byggdes om för att tävlas med i Volvo Turbo Cupen 1986, där Jan Bjerninge slutplaceras sig på en åttonde placering. Året därpå så var det Grupp-A som gällde och då fick Jan uppgradera bilen ytterligare och eftersom Jan jobbade som ekonom på Volvo på den tiden så fick han möjligheten köpa delar direkt ifrån Volvo Motorsport, hjälp att bygga samt att serva bilen hade Jan från Frank Millqvist (som jobbade på Volvo Motorsport) bland annat. Jan slutar på en tionde slutplacering i Grupp-A det året. Säsongen 1988 som kom att bli den sista säsongen för Jan i Grupp-A var en något om svängig säsong, först på Falkenberg där Jan hamnar i vad som kom att bli det årets stora kontrovers i det Svenska Mästerskapen i Grupp-A, där Peggen Andersson hade kolliderat med Ulf Granberg som i sin väg då kolliderar med Jan, och front, framskärm och dörr på förarsidan på Jans bil hade fått en rejäl törn. Men detta fixades! Jan hade även kolliderat tävlingen innan på Anderstorp, en kollision som Jan menade på vart värre än den som inträffade på Falkenberg. Jan avslutar säsongen på en fin femteplacering och säljer sedan bilen på hösten 1988 till en Helge Snabb. Väl i Finland så tävlas bilen i de Finska Mästerskapen i Grupp-A 1989-90 av Helge Snabb samt en Toumo Honkanen (det är just nu okänt om Toumo ägde bilen), men efter detta så är det ingen som vet i dagsläget vart bilen tog vägen… Text och research av Björn Ohlson©, 240grupp-A.se©.
|