Ägare: Kevin & Nick Moffat, England. |
Byggd av: Sportpromotion, Sverige. |
Byggår: 1983. |
Restaurerad 2014 av: Tony Mårtensson och Kim Sevius, Sverige. |
Konverterad till racing 2015 av: Moto Historika, England. |
Chassi no#: 83003 R-SPORT 007. |
Status: Tävlas med i historisk racing. |
Tekniska bilder nutid:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från Bonham & Koen Van Brusselen) |
1983-första utseendet.![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
Senast kända utseende.![]() (bild från Jane Sanders) |
Bakgrund
Denna bil är byggd av företaget Sportpromotion 1983 med en tom-kaross från Volvo R-Sport avdelningen och tävlades med i Grupp-A under 1983 i de Europeiska Mästerskapen och här i Sverige i de Svenska Mästerskapen.
1984 så säljer man bilen till Bror Danielsson, han kör som fabriksförare åt Volvo under 1984 i Svenska rallyt. Efter -84 så säljer man bilen till David Gillanders som är en Volvo återförsäljare i Skottland…
Innan bilen levererades till Skottland så gör man om bilen till högerstyrd på Volvo Motorsport. Det Brittiska företaget Gartrac gjorde sedan några andra modifieringar på bilen. Gillanders hade hjälp av Malcolm Wilson att serva bilen mellan tävlingarna, och vid tillfällen för inställningar så var vår egen rallygubbe Bernt-Inge Steffansson inblandad, dels som konsult på inställningar på dämparna och dels så var R-SPORT 007-bilen till i Sverige för inställningar i Steffanssons lokaler i Kungälv. Under 1985 så tävlade Gillanders i Skotska Mästerskapen i Grupp-A rally, och tillsammans med sin kartläsare Graham Niesh lyckades de vinna hela de Skotska mästerskapen!
Året därpå säljer Gillanders bilen då han fått ett fabrikskontrakt med MG, och bilen florerar runt i Storbritannien under många många år. Tony Mårtensson finner sedan och köper bilen, tar hem den till Sverige…
…Och bilen genomgår en totalrenovering under ett år och återställer den till samma utseende som den hade under ägandet av David Gillanders, Tony hade ämnat att köra den i Midnattssolsrallyt 2014, detta hände dock aldrig. 2015 så säljer Tony bilen till England till bröderna Moffat, som råkar vara Porsche experter och som driver företaget Moto Historika, som återställer bilen exteriört med hjälp av undertecknad (foton), man folierar upp bilen för att exakt efterlikna hur den sett ut då den fanns i Greger Peterssons ägo 1983. Idag så är bilen i racingutförande och tävlas med i historisk racing. Enda detaljerna som inte är korrekta är att bilen fortfarande är högerstyrd som väl noteras i bild, vilket den inte var 1983, samt fälgarna som är av märket Compomotive förvisso, men fel modell.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se© |