Ägare: Kevin & Nick Moffat |
Byggd av: Sportpromotion |
Byggår: 1983 |
Ombyggnation 1984 (för rally): Bror Danielsson |
Restaurerad 2014 (för rally (Gillanders – 1985): Tony Mårtensson & Kim Sevius |
Ombyggnation 2015 (för racing (Sportpromotion – 1983): Moto Historika |
Chassi no#: 83003 R-SPORT 007 |
Status: Tävlas med i historisk racing |
1983
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
2017
(bild från Jane Sanders)
Tekniska bilder
(bilder från Bonham & Koen Van Brusselen)
Bakgrund
Byggd av företaget Sportpromotion 1983 på en tom kaross från Volvo R-Sport och tävlades med i Grupp-A under säsongen 1983 i de Europeiska Mästerskapen och i Sverige i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A.
(Notera att vingen fattas i bild 1-2, detta berodde på att Volvo ännu inte hade homologerat 240 turbo, detta blev först i september 1983)
1984 så säljer Sportpromotion R-SPORT 007-bilen till Bror Danielsson, där han kör som fabriksförare åt Volvo under 1984 i Svenska rallyt. Varpå bilen säljs igen efter -84 till David Gillanders som är en rallyförare och Volvo återförsäljare i Skottland.
(Bror Danielsson i bild 4 i vit jacka samt ett filmklipp från 1984 där man kan se Bror Danielsson från 08:40 – 10:00)
Innan bilen levererades till Skottland så konverterar man R-SPORT 007-bilen från vänster- till högerstyrd på Volvo Motorsport. Det Brittiska företaget Gartrac gör sedan andra modifieringar på bilen (till exempel som avlastade drivaxlar för bakaxel). Gillanders får hjälp av Malcolm Wilson att serva bilen mellan tävlingarna, och vid tillfällen för inställningar så är Bernt-Inge Steffansson även inblandad, dels som konsult av inställningar av stötdämpare och dels så var även R-SPORT 007-bilen i Sverige för inställningar i Steffanssons lokaler i Kungälv.
Under 1985 så tävlade Gillanders i Skotska Mästerskapen i Grupp-A i rally, och tillsammans med sin kartläsare Graham Niesh, lyckades de vinna hela de Skotska mästerskapen!
(David Gillanders i full attack!)
Året därpå, 1986, säljer Gillanders R-SPORT 007-bilen då han fått ett fabrikskontrakt med MG, och bilen florerar runt i Storbritannien under många många år innan Tony Mårtensson (från Sverige) hittade och köpte bilen, som vid tillfället var i vad som skulle beskrivas som extremt tråkigt skick! Detta då bilen gått som både rally- samt racingbil för att sedan stått stilla under många år, och vi talar nog om cirka två decennium.
(Skicket som Tony fann R-SPORT 007-bilen i bild 3-4! *_*)
R-SPORT 007-bilen genomgår en totalrenovering under ett år, hos Tony Mårtensson, som väljer att återställa bilen till detsamma utseende som den hade under David Gillanders säsongen 1985. Tony Mårtensson som själv är en gedigen rallyförare ämnade att köra R-SPORT 007-bilen i Midnattssolsrallyt 2014, detta hände dock aldrig.
(Det färdiga resultatet av Tony Mårtenssons renovering, bättre än nytt!)
2015 så säljer Tony Mårtensson R-SPORT 007-bilen på exekutive auktion och den hamnar då i England, hos bröderna Kevin & Nick Moffat, som i sin väg råkar vara Porsche experter och som driver företaget Moto Historika, dem återställer bilen exteriört (med hjälp av undertecknad (se foton), man stripar upp bilen med dekaler för att exakt efterlikna hur den sett ut under Sportpromotion säsongen 1983. Idag så har R-SPORT 007-bileni åter igen blivit konverterad till racingutförande och tävlas med i historisk racing. Detaljer som inte är korrekta, om man ska vara ’historiskt petig’, är att bilen fortfarande är högerstyrd som väl noteras i bild (den var vänsterstyrd 1983), samt fälgarna (av märket Compomotive förvisso), är av fel modell (om man jämför med bilder från 1983). Även också att bilen idag har 1979-års GLT-front (grill samt motorhuv).
(Bilen sköts idag av Warren Heath på företaget Warren Heath Motorsport i England för bröderna Moffat)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1983
Ägare: Sportpromotion AB
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A & Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Sportpromotion/Sibylla
Förare:
Greger Petersson |
Anders Olofsson ✞ |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
830501 | Donington Slutresultat – DNQ |
Greger Petersson Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830604-5 | Ahvenisto Slutresultat – 5 |
Greger Petersson | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
830618-19 | Anderstorp Slutresultat – 1 |
Greger Petersson | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
830710 | Falkenberg Slutresultat – 1 |
Greger Petersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
830807 | Knutstorp Slutresultat – 2 |
Greger Petersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1984
Ägare: Bror Danielsson
Serier: Svenska Mästerskapen i Rally & ERC
Utseende/Livery: Apport Foto
Förare:
Bror Danielsson/ Anders Eklind Co. Driver
År: 1985
Ägare: Gillanders Motors
Serier: Skotska Mästerskapen i Rally
Utseende/Livery: Gillanders Motors
Förare:
David Gillanders / Graham Neish Co. Driver
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
850000 | ? Slutresultat – ? |
David Gillanders Graham Neish Co. Driver |
Skotska Mästerskapen i Rally |
År: 1989
Ägare: Chris Calderbank
Serier: BARC North Western Centre Meeting
Utseende/Livery:
Förare:
Chris Calderbank |
Graham Calderbank |
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
890513 | Oulton Park Slutresultat – ? |
Chris Calderbank Graham Calderbank |
BARC North Western Centre Meeting |
År: 2017
Ägare: Kevin & Nick Moffat
Serier: Goodwood GRRC 75th Members Meeting
Utseende/Livery: Sportpromotion/Sibylla
Förare:
Andrew Beverly
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
170319 | Goodwood Slutresultat – ? |
Andrew Beverly |
Goodwood GRRC 75th Members Meeting |