Anders Lindberg

Ägare: Pelle Nilsson, Sverige.
Byggd av: Anders och Hasse Lindberg, Sverige.
Byggår: 1986.
Chassi no#: Okänt.
Status: Skall återställas.
Tekniska bilder nutid:
  

(bilder från Johan Gustafsson)
1986-första utseendet.

(bild från Anders Lindberg)
Senast kända utseende.

(bild från Johan Gustafsson)
Bakgrund


1985 så hämtade Anders Lindberg, tillsammans med sin pappa Hasse, en testkaross på företaget Bil & Truck i Mölndal (strax utanför Göteborg), karossen fraktades hem till garaget, en plats där Anders tillbringat otalt med timmar under sitt liv. Till exempel redan 1984 då byggde Anders (med sin pappa) sin egen Turbo Cup bil från grunden, en bil som han tävlade med under 1984 och 1985 i Turbo Cupen innan bilen såldes till Danmark till en Jørgen Poulsen.

För att återgå till karossen, först gjordes vissa lättningar på karossen och sedan så svetsförstärkte Anders karossen i alla fogar, svetsade  dit andra nödvändiga fästen till skyddsburen med mera. Efter det mödosamma arbetet var slutfört så kördes bilen till den lackfirma (Centrum Lack) som lovat att lacka Anders bil i utbyte mot reklam på bilen. Efter lack så bar det hem till garaget och det roliga kunde nu börja, att montera ihop bilen.

Något som skall nämnas här, och som jag själv anser vara väldigt unikt i detta sammanhang (många är nog redo att hålla med mig), är att allt jobb på bilen har gjorts av Anders helt själv från grunden, att bygga en komplett tävlingsbil med färdig motor. Anders var sin egen chef och mekaniker kan man milt sagt påstå. Det ska ju också sägas att Anders pappa Hasse alltid fanns till hands och var alltid vid Anders sida, pappa Hasse ställde alltid upp och gjorde alla de små och stora sakerna som behövdes just i ett racing team. Och allt tog plats hemma i hans egna garage. Anders har aldrig egentligen haft hjälp från stora sponsorer men det har aldrig hindrat Anders att visa goda resultat på banan, och som i sin väg öppnade dörrarna till Volvo för honom. Detta gjorde det möjligt för Anders att kunna få tilgång till nästan allt det rätta fabriksmaterialet. Vilket även då också skapade möjligheten att kunna bygga denna Grupp-A Volvo. Anders var inte mer än ringa 20 år gammal då  han byggde upp bilen från tom kaross med sin pappa Hasse.

All möda som lagts på bilen och avseendet var att Anders nu skulle ta klivet från Volvo Turbo Cupen till att köra i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1986, -84 så blev Anders totalt elva i Turbo Cupen, detta resultat med endast 3 körda tävlingar. Han tog sen en otrolig revansch till 1985 i Turbo Cupen då han vann serien överlägset, med 19 poäng, före Ulf Svensson som då kom tvåa. Inte för att Anders alls skulle behöva skämmas för sina resultat i de Svenska Mästerskapen 1986 heller då han var alltid med bland toppen och slogs. Och säsongen 1986 avslutade med en tredje placering totalt endast tre poäng efter Per-Gunnar ”Peggen” Andersson som slutat tvåa totalt, där Peggen nu kört i några år ska tilläggas, det och att detta var Anders första säsong i Grupp-A med sin bil som han egenhändigt byggt hemma i sitt garage.

Tack en vare kontakt som Anders etablerat med IPS Motorsport redan 1985, då Anders sökte hjälp med stötdämpare till sin Turbo Cup bil (vilket gav resultat i att han vann 1985 också), så sökte Anders även hjälp 1986 med sin nya bil. Anders fick även köpt Ronalfälgar av IPS Motorsport. Så i och med detta så blev Anders bra vänner med Per Stureson och Ingemar Persson (IPS Motorsport), en vänskap som resulterade i att Anders fick chansen att dela bil med Per Stureson på Zolder i Belgien i de Europeiska Mästerskapen (ETC) 1986 (man slutade sjua totalt).

1987 så sökte IPS Motorsport ytterligare en förare och bil till teamet, och det föll sig naturligt att Anders fick den platsen. Dryga veckan innan DTM-säsongen 1987 startade så kör Anders ned sin bil till Tyskland, där IPS Motorsprts har slagit upp en lokal, där man folierade upp Anders bil (identiskt till IPS185). IPS Motorsport utgick nu ifrån Tyskland och hade nu en Volvo FL10 lastbil (lånat från Volvo Tyskland), samt trailer som var byggd av Ingemar Perssons företag hemma i Sverige, något man behövde för att transportera teamets två bilarna och reservdelar i. Teamet hade stöd från Volvo Tyskland, och detta blev nu ett av de större ekipagen som just då fanns i DTM.

Säsongen 1987 blev dock en tuff säsong för det svenska teamet då BMW och Ford hade tämligen snabba bilar! Som bäst placerade sig Anders på en 4:e placering på Norisring (Per 3:a) och efter det blev det 4:e placering på Nürburgring (Per 5:a). I efterhand så menade Per på att det gått så mycket sämre på grund av att utvecklingen av 240 Turbo i stort sett stått stilla sedan 1986 menas övriga bilar hade utvecklats… Efter den tuffa säsongen 1987 så borde man kanske förväntat sig en lägre placering men Per klarade sig som 7:a totalt menas Anders Lindberg fick nöja sig med en 11:e placering.

Följande år så byter bilen ägare en gång om året (ungefär) från det att Anders Lindberg säljer sin bil 1987/88 till företaget ABC-Rör, som skall tävla med bilen i de Svenska Mästerskapen 1988 då med Ulf Svensson bakom ratten. Ulf placerar sig på rutinerad 3:e placering det året efter att alltid (mer eller mindre) placerat sig i topp tre under säsongen. ABC-Rör säljer redan bilen 1989, då till den smått rikskända Hasse Z Berglund (”Mr. Music”), som klarade sig till 11:e placering det året i de Svenska Mästerskapen. Till de Svenska Mästerskapen 1990 så köper en Bill Berggren bilen och som till och med tävlar med bilen i några rallyn!

Efter 1990 så försvinner Anders gamla bil i cirka 19 år för att sedan dyka på svenska annonssidan Blocket.se, detta sker i juni månad 2009. Pelle Nilsson (Zacco-Pelle) som i vanlig ordning likt en blodhund sniffar upp bilen (som roligt nog har exalt samma lack sedan 1988), Pelle tvekar inte utan köper bilen på stående fot!

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Anders Lindberg

Ulf Svensson

Hans Berglund

Seppo Palmroth (FIN)

Bill Berggren
     
       
Datum Bana Förare Mästerskap
860601 Hyllinge
Slutresultat – DNF
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Anderstorp
Slutresultat – 5
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860706 Falkenberg
Slutresultat – 5
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860727 Kinnekulle
Slutresultat – 7
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860803 Hyllinge
Slutresultat – 5
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860810 Ahvenisto (FIN)
Anders Lindberg Nordiska Mästerskapen i Grupp-A 
860817* Mantorp
Slutresultat – 5
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870329 Hockenheim (D)
Slutresultat – 10
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870412 Zolder (B)
Slutresultat – 9
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870426 Nürburgring (D)
Slutresultat – DNF
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870510 Avus-Rennen (D)
Slutresultat – DNF
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870531 Mainz-Finthen (D)
Slutresultat – 7
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870628 Norisring (D)
Slutresultat – 4
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870711 Nürburgring (D)
Slutresultat – 4
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870802 Wunstorf (D)
Slutresultat – 22
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870809 Diepholz (D)
Slutresultat – 11
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870823* Salzburgring (A)
Slutresultat – DNF
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
880515 Mantorp
Slutresultat – 2
Ulf Svensson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp
Slutresultat – 3

Ulf Svensson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880528 Knutstorp
Slutresultat – 11
Ulf Svensson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880605 Hämeenlinna Ulf Svensson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp
Slutresultat – 4
Ulf Svensson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkbenberg
Slutresultat – 3
Ulf Svensson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880807 Knutstorp
Slutresultat – 3
Ulf Svensson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880904* Kinnekulle
Slutresultat – 2
Ulf Svensson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890507 Mantorp
Slutresultat – DNS?
Hans Berglund Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890528 Knutstorp
Slutresultat – DNS?
Hans Berglund Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890611 Anderstorp
Slutresultat – DNS?
Hans Berglund Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890709 Falkenberg
Slutresultat – DNF?
Hans Berglund Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890716 Kemora (FIN)
Hans Berglund
Seppo Palmroth (FIN)
Kemora 500
890730 Kinnekulle
Slutresultat – 6
Hans Berglund Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890806 Knutstorp
Slutresultat – 7
Hans Berglund Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890910 Knutstorp
Slutresultat – DNS?
Hans Berglund Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890917* Kinnekulle
Slutresultat – 10
Hans Berglund Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900513 Mantorp
Slutresultat – DNF
Bill Berggren Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900527 Knutstorp
Slutresultat – DNF
Bill Berggren Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900610 Anderstorp
Slutresultat – DNF
Bill Berggren Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900715 Falkenberg
Slutresultat – 5
Bill Berggren Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900729 Kinnekulle
Slutresultat – DNF
Bill Berggren Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900805* Knutstorp
Slutresultat – 7
Bill Berggren Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900908 Mariehofsbacken
Bill Berggren

 

error: Content is protected!!