IPS Motorsport IPS185

Ägare: Pelle Nilsson, Vargön.
Byggd av: IPS Motorsport – Ingmar & Lennart Persson, Per Stureson, Per & Anders Boström, Lennart Carlsson, Jörgen Svensson, Roland Hansson och Nils Olof Axelsson.
Restaurerad 2016 av: Wargia Engineering, Vänersborg.
Byggår: 1985.
Chassi no#: IPS185.
Status: Undergår renovering.
1985-första utseendet.

(bild från Per Stureson)
Senast kända utseende.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Bakgrund


IPS Motorsport började köra och känna på DTM redan 1984 i IPS183, då de även tog Volvos första banvinst på Mainz-Finthen i Tyskland. Till 1985 så har man hyr man ut IPS183 och bygger en helt ny bil från grunden, detta efter att Volvo Tyskland samt Castrol Tyskland hade uppvaktat IPS Motorsport och övertalat teamet att enbart fokusera på och tävla i DTM. Så med en råkaross hämtad direkt från Volvo så satte teamet bestående av Ingmar & Lennart Persson, Per Stureson, Per & Anders Boström, Lennart Carlsson, Jörgen Svensson, Roland Hansson och Nils Olof Axelsson (alla ifrån Skåne) igång att bygga upp IPS185, och bilen stod klar på fem månader och tack vare kontakt med tysken Peter Kroeber (ägare av tyska ISA-Racing) så kunde man köpa delar till förmånliga priser, vilket underlättade för budgeten. Det kan ju tilläggas att det var Peter Kroeber som hyrde IPS183 av IPS Motorsport.

Under 1985 hade Ingmar Persson lagt hjälmen på hyllan för att nu agera som team chef istället, Per Stureson fortsatte bakom ratten. Per placerade sig alltid i topp 10 i alla tävlingar och vann gjorde man på Wunstorf och placerade sig som andra bil gjorde man på Mainz-Finthen och Erding. Sedan fick man en del sämre placeringar men resultatet blev ändå att IPS Motorsport vann DTM-serien (med 17,5 poäng före tvåan) 1985 detta tack vare att man ej brutit ett enda lopp under hela säsongen. Allt tack vare Volvos vinnardelar och att man valt rätt gummi till fälgarna, 1985 så körde man med Pirelli som var en stor del till den stora framgången.

Säsongen 1986 var en skaplig säsong för IPS Motorsport då Per Stureson i första tävlingen på Zolder i Belgien placerat sig på 3:e plats, då efter Peggen Andersson, och igen Hockenheim så placerade man sig efter Peggen, då som 2:a. Efter Hockenheim så blev placeringarna något sämre för IPS Motorsports del men Per Stureson placerar sig som 2:a igen på Zolder i Belgien. Teamet kom alltid bland topp 10 i resterande tävlingar. Per bröt inte en enda tävling under 1986, IPS Motorsports Volvo var faktiskt den enda av de nu tävlande Volvobilarna (i DTM & ETCC) som aldrig brutit ett enda race under 1985-86. 1986 så hade teamet bytt gummi till fälgarna och man körde nu på Goodyear istället, och Per Stureson menade på att detta kostat teamet vinster under säsongen och trots sämre placeringar under säsongen -86 så lyckades faktiskt Per att ta sig till en fin 4:e placering i DTM’s slutnotering på 102 poäng, 28 poäng efter serievinnaren. Per Stureson körde tillsammans med Kurt Simonsen och Anders Berggren på Anderstorp (de slutade 11:a) och sedan tillsammans med Anders Lindberg på Zolder i Belgien (de slutade 7:a) i ETCC.

Säsongen 1987 så gör IPS Motorsports sin sista säsong med Volvo i DTM. IPS Motorsport utökade nu teamet med Anders Lindberg, som kör sin egna bil. Detta blev dock en tuff säsong för det svenska teamet då BMW M3 och RS500 Fordarna hade tämligen starka bilar! Som bäst placerade sig Per 3:a på Norisring (Anders 4:a), Anders bästa placering var en 4:e plats på Nürburgring (Per 5:a) och sedan kom Per 5:a på Salzburgring i Österrike (Anders gick inte i mål). I efterhand så menade Per på att det gått så mycket sämre på grund av att Volvons utveckling i stort sett stått stilla sedan 1986 menas övriga bilar hade utvecklats för varje år… Efter den tuffa säsongen 1987 så borde man kanske förväntat sig en lägre placering men Per klarade sig som 7:a totalt menas Anders Lindberg fick nöja sig med en 11:e placering.

Hösten 1987 så köper Hans-Åke Söderqvist (Söderqvist Racing Sport – SRS) och Greger Petersson IPS185 av IPS Motorsport och bilen levererades av Per och Ingmar Persson själva till England. Ett samarbete mellan Volvos gamla nemesis Tom Walkinshaw (TWR) och Hans-Åke Söderqvist hade inletts. På TWR så modifierade man IPS185 en aning bla. så ändrade man om vinklarna för länkarmarna fram genom att ändra infästningarna i framvagnsbalken och det sades att karossen delades utmed tröskeln på båda sidor från torpedvägg till baklamporna, därefter så drogs bakskärmarna ut tills de hade samma mått som framskärmarna, mellanrummet som nu uppstått lades igen med ny plåt och skarvarna slipades ned för att dölja ingreppet.

Ulf Granberg testkörde IPS185 tillsammans med Win Percy på Donington och man testkörde även på Nogaro i Frankrike, då körde Ulf och Tom Walkinshaw ihop. Tanken och idén här var att man 1987 skulle tävla med två bilar (där IPS185 var en av dessa två) på Wellington i Nya Zeeland. Allt detta förberedes av Söderqvist Racing Sport och Sportpromotion (Greger Petersson). Ryktet gick i motorvärlden och media att Volvo landat ett stort kontrakt med TWR 1987. Dock av någon anledning så faller affären igenom och TWR drar sig ur… Och kvar stod nu Söderqvist Racing Sport utan TWR med tävlingar planerade och bokade i Nya Zeeland och i Japan och Macau i Asien. Problemets nödlösning blev att hyra ut en annan bil (240A 405) som fick gå ETCC för att på så sätt finansiera kalaset. 

Allt löser sig och Söderqvist Racing Sport teamet reser till och kör på Wellington i Nya Zeeland med två bilar (240A 405 & IPS185). Ulf Granberg hade fått en ny polare att köra med, Stig Blomqivst (som tillika så var en vän till Hans-Åke Söderqvist) och de skulle köra IPS185-bilen menad Peggen Andersson och nyzeeländaren Ian ”Inky” Tulloch skulle köra 405-bilen. Granberg/Blomqvist slutade totalt på 13:e placering menas Andersson/Tulloch tvingats bryta med sin bil…

Nästa tävling var i Japan på Fuji Speedway och här kör Ulf Granberg i par med nyzeeländaren Ian ”Inky” Tulloch och de slutade på 11:e placering här. Sedan var det till Macau att tävla med Ulf Granberg och italienaren Gianfranco Brancatelli i varsin Kamachisponsrade bilar, Ulf som körde IPS185 slutade 6:a och Brancatelli körde i en lånad bil från Team CMS, 603-bilen.

Efter en kaotiskt tävlingssäsong för Söderqvist Racing Sport -87 så säljer man nu IPS185-bilen till Volvo Thailand, där nu bilen skulle gå som fabriksbil under det Volvo Thailand understödda teamet Zepspeed. Bilen tävlas med där 1988-89 och körs då av förarna Kriangkrai  Limnuntarak och Kan Chee Hong, vilka resultat de gjorde är dock okänd då det inte har varit möjligt för mig att söka reda på resultatlistor från Thailand.

Runt 1990 så skall Söderqvist Racing Sport ha tagit IPS185 tillbaka till Sverige igen, då på räkning för en Stefan Pettersson i Dalarna, och han skulle tävla med den gamla DTM-bilen i SM, och presterar väl rätt mediokra resultat genom att totalplacera sig som 9:a 1990 med 12 poäng, 9:a igen 1991 då med 43 poäng och 18:e plats med endast två poäng tagna. Så 1992 valde Stefan Pettersson att sälja bilen, en annons sattes ut där texten löd ”Volvo 240 GRPA Turbo. Absolut värsta sort. Säljes hel, som rolling chassi eller i delar”. IPS185-bilen såldes tyvärr av i delar där motorn såldes till ett Danskt SSC team som körde Ford Capri, växellåda köptes av Lennart Köhler (Köhler Racing).

Av det som nu återstod av den gamla DTM-bilen var ett rullande chassi komplett med bur och lite annat smått och gott som BBS centrumbultsfälgar, kompletta AP-bromsar och en 1031-VMS bakaxel och så såldes den till en Brage Rönnqvist i norra Sverige i slutet av 1992.

Så efter en del forskande så fick jag tag på denne Brage Rönnqvist, och fick veta att han provkört bilen på allmän väg(!) med en Volvo B20 motor(!). Brage hade senare planer på att montera ner en Volvo 16V-turbo motor detta skedde dock aldrig utan IPS185-bilen och motor blev istället ståendes för att falla i glömska… När jag kontaktar Brage om bilen så hade den stått i 13 år (längre nu då eftersom min kontakt med Brage var 2006) och han förklarar då för mig att det är en hel del arbete kvar att göra innan bilen skulle kunnat bli startklar, han fortsätter och lägger till att han monterat dit ett instrument från Volvo 242 GT för att göra bilen lite mer anpassad för att köra på gata. Fjädrarna blev utbytta då de betydligt hårda racingfjädrarna som satt på bilen när han köpt den inte alls funkade för gatbruk, det blev för studsigt att köra på ojämn väg.

Skicket i dagsläget (läs 2006) är inget att skryta om men den gamla tävlingsbilen har ändå klarat sig bra genom åren lyckligtvis. Brage var hur som helst inte så noga med förvaringen av bilen där förvaringen under de senaste åren har dessvärre varit i ett icke vindtätt skjul med jordgolv(!). Brage visste tråkigt nog inte vilken skatt han satt på… Anledningen till att jag fått upp ögonen för bilen var för att en kille av den dåvarande yngre generationen hade vetat om bilen och åkt dit och tagit lite bilder och lagt ut på ett internetforum, där började mina efterforskningar kan man säga. Detta skapade en liten uppståndelse kring bilen och många ville lägga vantarna på den och ställa den på gatan! Usch vilken helgedom!

Ryktet om bilen når en Peter Eriksson som skyndar på och köper bilen av Brage i dåvarande skick, men bilen förblir inte hos Peter mer än vad jag förstått det som i några månader innan Pelle Nilsson dyker upp på Peters dörrtröskel och ger honom ett pris som inte gick att motstå, och något som han idag ångrar att han gjorde. Bilen lastad på släp och hem till sin nya ägare Pelle.

IPS185 blir stående under ca nio år hos Pelle… 2014/15 så sker en mycket efterlängtad renovering, mest fokus läggs på själva karossen först. Och under 2015 så ställs bilen ut på lite olika träffar och kommer även med i ett reportage med sin gamla förare bakom ratten – Per Stureson. Idag så väntar resten av bilen på att få bli renoverat.

Kortare reportage från tidningen Klassiker om IPS185 från 2015.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Per Stureson

Kurt Simonsen

Anders Berggren

Anders Lindberg

Leif Lindström

Ulf Granberg

Stig Blomqvist

Ian Tulloch (NZ)

Kriangkrai Limnuntarak (T)

Kan Chee Hong (MAL)

Stefan Pettersson
 
       
Datum Bana Förare Mästerskap
850324 Zolder (B) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850512 Avus-Rennen (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850602 Mainz-Finthen (D)

Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850609 Erding (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850721 Diepholz (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850818 Zolder (B) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850908 Siegerlandring (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850922* Nürburgring (D)

Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860404 Hockenheim (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860427 Nürburgring (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860511 Avus-Rennen (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860518 Anderstorp

Per Stureson
Kurt Simonsen
Anders Berggren
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860601 Mainz-Finthen (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860608 Wunstorf (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860713 Nürburgring (D) Per Stureson
Anders Lindberg
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860818 Zolder (B) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860821* Nürburgring (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860928* Zolder (B) Per Stureson
Anders Lindberg
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870329 Hockenheim (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870412 Zolder (B) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870426 Nürburgring (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870510 Avus-Rennen (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870525 Anderstorp

Per Stureson
Anders Lindberg
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870531 Mainz-Finthen (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870628 Norisring (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870711 Nürburgring (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870712 Nürburgring (D) Per Stureson
Leif Lindström
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870802 Wunstorf (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870809 Diepholz (D) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870823* Salzburgring (A) Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
871026 Wellington (NZ)

Ulf Granberg
Stig Blomqvist
Nissan Mobil 500
871115 Fuji Speedway (JP)

Ulf Granberg
Ian Tulloch (NZ)
Fuji Inter-Tec Race
871129 Macau (MO)

Ulf Granberg Macau Guia Race
88? ? (T)

Kriangkrai Limnuntarak (T) Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
89? ? (T)

Kan Chee Hong (MAL) Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
900513 Mantorp Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900527 Knutstorp

Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900610 Anderstorp Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900715 Falkenberg Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900729 Kinnekulle Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900805* Knutstorp Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910512 Mantorp Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910609 Anderstorp Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910714 Falkenberg Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910728 Kinnekulle Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910804* Knutstorp Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
920524 Knutstorp Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
920614 Kemora Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
920913* Knutstorp Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A