Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Grålle #01A

Ägare: Volvo motormuseum i Arendal i Göteborg
Byggd av: Volvo R-Sport (som senare blev Volvo Motorsport).
Byggår: 1983.
Chassi no#:  01A.
Status: Objekt på Volvos museum i Arendal i Göteborg.
Tekniska bilder:
  
  

1983-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från okänd)
Bakgrund

Samtidigt som man byggde Infra Paint bilen så byggde man även en Volvo 760 Turbo, som var tänkt att ta över efter Volvo 240 Turbon. Med denna 760 Turbo så utförde tester med för att kolla efter hur konkurrenskraftig 700-serien kunde vara i Grupp-A, dock så kunde bilen aldrig rå på 240 Turbon så projektet lades ned. Bilen ställdes undan tills vidare där man sedan hade för avsikt att skrota den, detta skedde dock aldrig, och idag så finns bilen för beskådan på Volvos Motormuseum på Hisingen i Göteborg.

Hösten 1987 så var det ett gäng som ville ha denna Volvo 760T homologiserad för Grupp-A. Tanken då var att man skulle köra med en 2 liters 16 ventilers motor med turbo dvs. B204FT motorn (motorn fanns för den italienska marknaden). Detta för att man hos FISA hade valt att ändra turbo koefficienten från 1,4 till 1,7 till säsongen 1988. Man ville då homologisera en ny 5-växlad Getrag växellåda, multi-link bakaxel (som då fanns i produktion), vinge, tröskellådor, plant golv mm. (sk. areopaket), delar till hjulupphängningen, turbo, grenrör mm.

Man ville även göra en ny evolutions homologisering på 500 exemplar av denna Volvo 700. Tanken bakom det hela var att man skulle kunna matcha konkurrensen från den ny introducerade Ford Sierra RS 500. Men Volvo Personvagnar var inte intresserade alls, inte efter nedläggningen av Volvo Motorsports tävlingssatsning i Grupp-A 1986.

Istället så blev Volvo 700 och 900 nationellt homologiserade 1991. Med viss hjälp blev då denna Volvo en SM-vinnare.

Men det har förkommit vid speciella tillfällen så som vid PR-events att man har tagit ut 01A-bilen på rundturer på olika banor tillsammans med pressen, sist var 1994! 01A har även funnits för uppvisning utanför Volvos museum vid tillfällen… Är förövrigt Volvos enda kvarvarande prototypbil för racing som idag finns i Volvos ägo. 

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare

Ej tillgängligt då detta endast var en prototyp- och testbil.

Förare (vid tester)      

(Eje Elgh – TEST)

(Ulf Granberg – TEST)
   
       
Datum Bana Förare Mästerskap
1983 Hällered (Volvo testbana)

Eje Elgh TEST – PRESS/UPPVISNING
1984/85 Nogaro (F)

Ulf Granberg TEST – VOLVO
1994 Hällered (Volvo testbana)

? – ”Car Magazine” TEST – PRESSTEST
 

 

error: Content is protected !!