Grålle #01A

Ägare: Volvo motormuseum i Arendal i Göteborg
Byggd av: Volvo R-Sport (som senare blev Volvo Motorsport).
Byggår: 1983.
Chassi no#:  01A.
Status: Objekt på Volvos museum i Arendal i Göteborg.
Tekniska bilder:
  
  

1983-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från okänd)
Bakgrund

Samtidigt som man byggde Infra Paint bilen så byggde man även en Volvo 760 Turbo, som var tänkt att ta över efter Volvo 240 Turbon. Så denna bil var den man utförde tester med för att kolla efter hur konkurrenskraftig den egentligen var. Bilen testades men det blev aldrig någon tävlan med Volvo 760 turbo i grupp-A så bilen ställdes undan som ett minne, på Volvos Motormuseum på Hisingen i Göteborg.

Hösten 1987 så var det ett gäng som ville ha denna Volvo 760T homologiserad för grupp-A. Tanken då var att man skulle köra med en 2 liters 16 ventilers motor med turbo dvs. B204FT motorn (motorn fanns för den italienska marknaden). Detta för att man hos FISA hade valt att ändra turbo koefficienten från 1,4 till 1,7 till säsongen 1988. Man ville då homologisera en ny 5-växlad Getrag växellåda, multilink bakaxeln (som fanns i produktion), vinge, tröskellådor, plant golv mm. (sk. areopaket), delar till hjulupphängningen, turbo, grenrör mm.

Man ville även göra en ny evolutions homologisering på 500 exemplar av denna Volvo 700. Tanken bakom det hela var att man skulle kunna matcha konkurrensen från den ny introducerade Ford Sierra RS 500. Men Volvo Personvagnar var inte intresserade alls. Istället så blev Volvo 700 och 900 nationellt homologiserade 1991. Med viss hjälp blev då denna Volvo en SM-vinnare.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare

Ej tillgängligt då detta endast var en prototyp- och testbil.

Förare (vid tester)      

Ulf Granberg

Eje Elgh
   
       
Datum Bana Förare Mästerskap