Grålle #01A

Ägare: Volvo motormuseum i Arendal i Göteborg (Sverige).
Byggd av: Volvo R-Sport.
Byggår: 1983.
Chassi no#:  01A.
Status: Objekt på Volvos museum i Arendal i Göteborg (Sverige).
Tekniska bilder:
  
  

1983-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från C. Erstad)
Bakgrund

Samtidigt som man byggde Infra Paint bilen så byggde man även en Volvo 760 Turbo, som var tänkt att ta över efter Volvo 240 Turbon. Med denna 760 Turbo så utförde tester med för att kolla efter hur konkurrenskraftig 700-serien kunde vara i Grupp-A, dock så kunde bilen aldrig rå på 240 Turbon så projektet lades ned. Bilen ställdes undan tills vidare där man sedan hade för avsikt att skrota den, detta skedde dock aldrig, och idag så finns bilen för beskådan på Volvos Motormuseum på Hisingen i Göteborg.

Hösten 1987 så var det ett gäng som ville ha denna Volvo 760T homologiserad för Grupp-A. Tanken då var att man skulle köra med en 2 liters 16v motor med turbo, det vill säga B204FT motorn (den motor fanns för den italienska Volvomarknaden). Detta för att man då skulle få en högre turbo koefficienten från 1,4 till 1,7, detta gällde då för motorer under 2,5l. Man ville då homologisera en ny 5-växlad Getrag växellåda, multi-link bakaxel (som då fanns i produktion), vinge, trösklar och plant golv med mera (ett så kallat areo-paket), delar till hjulupphängning, turbo och grenrör med mera. Med detta så ville man göra en evolution homologisering på 500 exemplar av denna Volvo 700. Tanken bakom det hela var att man skulle kunna matcha konkurrensen från den nyintroducerade Ford Sierra RS500. Men Volvo Personvagnar var inte alls intresserade av detta, då man stängde ned Volvo Motorsports tävlingssatsning i Grupp-A 1986. Istället så blev Volvo 700 och 900 nationellt homologiserade 1991. Med viss hjälp blev då denna Volvo en vinnare.

Det har förkommit vid tillfällen så som vid PR-events att man har tagit ut 01A-bilen på rundturer på olika banor tillsammans med journalister, och sista dokumenterade tillfälle var 1994! 01A har även funnits för uppvisning utanför Volvos museum vid tillfällen… Är förövrigt Volvos enda kvarvarande prototypbil för racing som idag finns i Volvos ägo.

För att läsa mer om bakgrunden till 01A besök gärna denna länken hos Touring Car Times.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare

Ej tillgängligt då detta endast var en prototyp- och testbil. † markerar att personen ej längre finns i livet.

Förare (vid tester)      

(Börje Thor – TEST) †

(Eje Elgh – TEST)

(Ulf Granberg – TEST)
 
       
Datum Bana Förare Mästerskap
831116 Zolder (B) Börje Thor TEST – VOLVO
1983 Hällered (Volvo testbana)
Eje Elgh TEST – PRESS/UPPVISNING
1984/85 Nogaro (F)
Ulf Granberg TEST – VOLVO
1994 Hällered (Volvo testbana)
? – ”Car Magazine” TEST – PRESSTEST
 

 

error: Content is protected!!