Söderqvist Racing Sport #-

Ägare: Greger Petersson
Byggd av: Söderqvist Racing Sport
Byggår: 1988
Restaurerad 2011-2013: Sportpromotion AB
Chassi no#: –
Status: Tävlas med i historisk racing

1988

(bild från Hans-Åke Söderqvist)

2013

(bild från Tommie Lindström)

Tekniska bilder 1988
  
  
(bilder från Hans-Åke Söderqvist)

Tekniska bilder 2010
  
 
(bilder från Koen Van Brusselen, Lars Thenander och Björn Hall)

Bakgrund


Detta ska vara den sista Grupp-A Volvo som någonsin blivit byggd (förmodligen), då utav Söderqvist Racing Sport (SRS) 1988 från ett chassi från en gatregistrerad bil. SRS-bilen (som jag väljer att refererar till bilen som) byggdes för att tävlas av Ingvar Carlsson (✞) i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1988, där han slutar som 7:a totalt när säsongen var slut.

Vidare under själva säsongen så körs SRS-bilen av Christer Simonsen (Team CMS Sweden), på Knutstorp i Special Saloon klassen, varpå SRS-bilen hyrs ut igen, då till ett finskt team med förarna Jorma Saarikivi, Jarmo Lähteenmäki och Kauko Gustafsson (Team Aarre Auto OY) för Midnattssols-tävlingen Kemora 500 i Finland, dem slutar på en 6:e placering totalt.

I April 1989 så hyrs SRS-bilen ut igen, för att tävlas med i ett långlopp på Knutstorp, av ett 50/50 svenskt/danskt team – Jørgen Poulsen (✞), Gert M. Rasumssen, Bertil ”Bebben” Engström och Hasse Svensson. Tävlingen fick dock avbrytas då Svensson kraschar SRS-bilen (något som Söderqvist Racing Sport fick åtgärda).


(SRS-bilen i långloppet på Knutstorp 1989)

Cirka 3 ½ månad senare så hyrs bilen ut till ett belgiskt team för Spa 24-timmar i Belgien, och här är olyckan framme igen för SRS-bilen… Belgarna  totalkvaddar bilen så pass illa att hela bakpartiet (mer eller mindre) inte längre existerade och att fronten demolerats väldigt illa och SRS-bilen blev helt obrukbar! Dock så skall SRS lyckats att fått någorlunda ordning på karossen igen, efter diverse större ingrepp, där man bytte i stortsett hela frontpartiet, trösklar och hela bakpartiet (skärmar, golv och mellanplåt för lyktor och så vidare) och taket (med A-, B- & C-stolpar). Sedan fick SRS-bilen sättas i en riktbänk för att bli rak i karossen igen, vilket var ett jättejobb!


(SRS-bilen på Spa 1989 – Före och efter kraschen. Notera taket samt diverse plåt som kapats bort från SRS-bilen)

Runt 1991 så säljs SRS-bilen till Greger Petersson (Sportpromotion), där den ställs ut då och då under årens gång under cirka 20 års tid, fram tills 2011 under olika evengemang. Vidare så tävlar aldrig Petersson med SRS-bilen under denna period. Sedan 2013, då tar Petersson beslutet att restaurera SRS-bilen (då tidigare lagningar av karossen inte ansågs hålla en bra standard), något som faktiskt resulterade i att man gjorde ett karossbyte för att den gamla karossen helt enkelt var i för dåligt skick för att det skulle vara värt jobbet att laga upp den.


(Den för detta SRS-bilen i Greger Peterssons ägo innan renoveringen som tog vid 2011-2013)

Alla delar flyttades över till en ny och iordninggjord kaross. Och under sommaren 2013 under STCC på Falkenberg så tävlar Greger Petersson med bilen för första gången sedan 1989 i historisk racing, då inför undertecknad.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1988-89

Ägare: Söderqvist Racing Sport-SRS
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Special Saloon, Kemora 500, ASK 6-timmars långdistans löp & Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery:
Förare:


Ingvar Karlsson ✞

Christer Simonsen

Jorma Saarikivi

Jarmo Lähteenmäki

Kauko Gustafsson


Jørgen Poulsen ✞


Gert M. Rasumssen

Bertil Engström

Hasse Svensson


Fred Slaus


Leif Nyvall


Patrick Schreus
Datum Bana Förare Mästerskap
880515 Mantorp
Slutresultat – 11
Ingvar Karlsson ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp
Slutresultat – 19
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880528 Knutstorp
Slutresultat – 3
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp
Slutresultat – DNF
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg
Slutresultat – 2
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880807 Knutstorp
Slutresultat – DNF
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880807 Knutstorp
Slutresultat – 12
Christer Simonsen
Svenska Mästerskapen i Special Saloon
880821 Kemora
Slutresultat – 6
Jorma Saarikivi
Jarmo Lähteenmäki
Kauko Gustafsson
Kemora 500
880904* Kinnekulle
Slutresultat – DNF
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890408-09 Knutstorp
Slutresultat – DNF (Orsak krasch)
Jørgen Poulsen ✞
Gert M. Rasumssen
Bertil Engström
Hasse Svensson
ASK 6-timmars långdistans löp
890723 Spa
Slutresultat – DNF (Orsak krasch)
Fred Slaus
Leif Nyvall
Patrick Schreus
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A


År: 2013

Ägare: Sportpromotion AB
Serier: Historisk Racing
Utseende/Livery:
Förare:

Greger Petersson

Datum
Bana
Förare Mästerskap
130713 Falkenberg
Slutresultat Heat 1/2 – 7
Slutresultat Heat 2/2 – DNS

Greger Petersson Historisk Racing, Klass 77-90 (1601cc-2500cc)
130914
Falkenberg
Slutresultat Heat 1/2 – DNS
Slutresultat Heat 2/2 – 2
Greger Petersson Historisk Racing, Klass 77-90 (1601cc-2500cc)
error: Content is protected!