Ägare: Pelle Nilsson |
Byggd av: Söderqvist Racing Sport |
Byggår: 1988 |
Chassi no#: – |
Status: Okänt |
1988
(bild från Hans-Åke Söderqvist)
Tekniska bilder 1988
(bilder från Hans-Åke Söderqvist)
Bakgrund
Detta ska vara den sista Grupp-A Volvo som någonsin blivit byggd (förmodligen), då utav Söderqvist Racing Sport (SRS) 1988 från ett chassi från en gatregistrerad bil. SRS-bilen (som jag väljer att refererar till bilen som) byggdes för att tävlas av Ingvar Carlsson (✞) i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1988, där han slutar som 7:a totalt när säsongen var slut.
Vidare under själva säsongen så körs SRS-bilen av Christer Simonsen (Team CMS Sweden), på Knutstorp i Special Saloon klassen, varpå SRS-bilen hyrs ut igen, då till ett finskt team med förarna Jorma Saarikivi, Jarmo Lähteenmäki och Kauko Gustafsson (Team Aarre Auto OY) för Midnattssols-tävlingen Kemora 500 i Finland, dem slutar på en 6:e placering totalt.
I April 1989 så hyrs SRS-bilen ut igen, för att tävlas med i ett långlopp på Knutstorp, av ett 50/50 svenskt/danskt team – Jørgen Poulsen (✞), Gert M. Rasumssen, Bertil ”Bebben” Engström och Hasse Svensson. Tävlingen fick dock avbrytas då Svensson kraschar SRS-bilen (något som Söderqvist Racing Sport fick åtgärda).
(SRS-bilen i långloppet på Knutstorp 1989)
Cirka 3 ½ månad senare så hyrs bilen ut till ett belgiskt team för Spa 24-timmar i Belgien, och här är olyckan framme igen för SRS-bilen… Belgarna totalkvaddar bilen så pass illa att hela bakpartiet (mer eller mindre) inte längre existerade och att fronten demolerats väldigt illa och SRS-bilen blev helt obrukbar! Dock så skall SRS lyckats att fått någorlunda ordning på karossen igen, efter diverse större ingrepp, där man bytte i stortsett hela frontpartiet, trösklar och hela bakpartiet (skärmar, golv och mellanplåt för lyktor och så vidare) och taket (med A-, B- & C-stolpar). Sedan fick SRS-bilen sättas i en riktbänk för att bli rak i karossen igen, vilket var ett jättejobb!
(SRS-bilen på Spa 1989 – Före och efter kraschen. Notera taket samt diverse plåt som kapats bort från SRS-bilen)
Runt 1991 så säljs SRS-bilen till Greger Petersson (Sportpromotion), där den ställs ut då och då under årens gång under cirka 20 års tid, fram tills 2011 under olika evengemang. Vidare så tävlar aldrig Petersson med SRS-bilen under denna period. Sedan 2013, då tar Petersson beslutet att restaurera SRS-bilen (då tidigare lagningar av karossen inte ansågs hålla en bra standard), något som faktiskt resulterade i att man gjorde ett karossbyte för att den gamla karossen helt enkelt var i för dåligt skick för att det skulle vara värt jobbet att laga upp den.
(Den för detta SRS-bilen i Greger Peterssons ägo innan renoveringen som tog vid 2011-2013)
Alla delar flyttades över till en ny och iordninggjord kaross. Och under sommaren 2013 under STCC på Falkenberg så tävlar Greger Petersson med bilen för första gången sedan 1989 i historisk racing, då inför undertecknad.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1988-89
Ägare: Söderqvist Racing Sport-SRS
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Special Saloon, Kemora 500, ASK 6-timmars långdistans löp & Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery:
Förare:
Ingvar Karlsson ✞ |
Christer Simonsen |
Jorma Saarikivi |
Jarmo Lähteenmäki |
Kauko Gustafsson |
Jørgen Poulsen ✞ |
Gert M. Rasumssen ✞ |
Bertil Engström |
Hasse Svensson |
Freddy Slaus |
Leif Nyvall |
Patrick Schr |