Sportpromotion

Ägare: Greger Petersson, Halmstad. 
Byggd av: Sportpromotion, Halmstad.
Byggår: 1982.
Chassi no#: –
Status: Står raceklar.
1982-första utseendet.

(bild från Peggen Andersson)
Nuvarande utseende.

(bild från Björn Hall)
Bakgrund


Med bil byggd på en råkaross från Volvo anlände Halmstadbon och entreprenören Greger Petersson till Volvo Turbo Cupen 1982, och under premiäråret som även var 1982 så knep Greger en fin 3:e placering totalt efter seriens avslut, han slogs om topplaceringen! Det skrevs om att snyggast och proffsigaste stallet var Greger Petersson med en häftig transportare, detta tillsammans med Per-Gunnar ”Peggen” Andersson som ingick i samma ekipage.

Greger ville dock mer under 1982, så senare på året så han lät bygga om bilen för att passa reglementet för Grupp-A och drog sitt ekipage mot Silverstone i England, med på resan var vännerna Anders Olofsson och Peggen Andersson. Men man stötte på problem, insprutningsmotorn rasade tyvärr under träningen och när ingen tittade på sattes den förgasarförsedda turbo-motorn i och motorhuven hölls sen stängd. Ekipaget tvingades dock att bryta med trasigt avgasrör senare. Detta var första gången men gjorde entré i en internationellt sedd tävling med en Volvo, som dessutom var försedd med en turbo! Banade Greger Petersson från Halmstad idéer för Volvo?

Efter det så hyrdes bilen ut vid ett tillfälle under 1986 till Norrköpingbon Thomas Lindström (ja vi alla vet ju vem han är), som då var ledig från sina EM körningar i Grupp-A. Man ville lokalt i Norrköping att Thomas skulle ställa upp i Norrköpings Grand Prix, han körde i standardvagns-klassen och började med att knipa pole position och fick därmed starta främst i ledet, och tog i såpass mycket, just för att han är den föraren han är, att bromsarna tog slut redan efter tre varv körda! Han tvingades slå av brutalt på farten pga. sina bromsars frånvaro, ändå slog Thomas bilar, som enligt pappret skulle vara värre, med sekunder per varv (trots utan full bromsverkan). Bilen ska ha blivit nästan gudaförklarad där och då när Thomas gick över mållinjen som första bil, för hur kunde en Turbo Cup-bil slå alla dessa andra bilar?

Senare blev bilen ombyggd till långdistansbil, och gick då i SLC och man vann totalt bla. på Mantorp Park 1994 under samma helg som STCC gick av där, förare var då Greger Petersson själv och vännen Peggen Andersson.

Sedan dess har bilen stått i orört skick, väl förvarad i Greger Peterssons lokaler hemma i Halmstad, i bra skick kan tilläggas.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Greger Petersson
 
Anders Olofsson
 
Per-Gunnar Andersson
 
Thomas Lindström
       
Datum Bana Förare Mästerskap
820531 Mantorp Greger Petersson Volvo Turbo Cup
820620 Anderstorp Greger Petersson Volvo Turbo Cup
820711 Falkenberg Greger Petersson Volvo Turbo Cup
820808 Knutstorp
Greger Petersson Volvo Turbo Cup
820822 Karlskoga Greger Petersson Volvo Turbo Cup
820905* Kinnekulle
Greger Petersson Volvo Turbo Cup
820912* Silverstone (England)
Greger Petersson
Anders Olofsson
(Per-Gunnar Andersson)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830612 Mantorp Greger Petersson Volvo Turbo Cup
830619 Anderstorp Greger Petersson Volvo Turbo Cup
830710 Falkenberg Greger Petersson Volvo Turbo Cup
830807 Knutstorp Greger Petersson Volvo Turbo Cup
830821 Karlskoga Greger Petersson Volvo Turbo Cup
830904* Anderstorp Greger Petersson Volvo Turbo Cup
860511 Norrköpings stadsbana
Thomas Lindström Norrköping Grand Prix
94? Mantorp Greger Petersson
Per-Gunnar Andersson
Svenska Långdistans Cupen