Ägare: Björn Gustavsson |
Byggår: 2002 |
Status: Registrerad gatbil (körs under sommarhalvåret) |
Bakgrund
Kommer inom kort…
Text och research av Björn Ohlson©, www.240Grupp-A.se©
Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 Turbo hyllningsbil (1975). (En hyllning avser att hedra ett föremål och behöver då ej, i avseende, replikera alla detaljer) |
Kaross: Aluminium-huv med huvlås, Canada-plastlampor, Grupp-A vinge och borttagna lister. |
Interiör: Svarta paneler bak (saknar fram) egentillverkad skruv-bur, Cobra-sportstolar, Sellholm Tuning växelspak med kortade lägen och Sportratt ROMA. |
Hjulupphängning: Grupp-A fjäderbensstag, ambulans-stag, tvärstag för framvagn (allt galvat i gul), boxade länkarmar fram, taxiplattor, Superflex-bussningar, justerbara fjäderben med DeCarbon stötdämpare, distanser mellan fjäderben & länkarm, distanser på styrstagen med uniballs, modifierade topplagringar för mer camber och caster samt ändrade spindelleder. Bakaxel framflyttad 15 mm, boxade länkarmar bak, justerbart tvärstag, justerbara övre stag, kortade bakfjädrar, R-sport dämpare & GT krängningshämmare. |
Bromsar: Turbo-bromsar med stålomspunna slangar och Castrol Response DOT 4 bromsvätska. |
Motor: B21ET (viktjusterad balanserad bottendel), lättat svänghjul, portad 405 topp med upptagna Grupp-A kylarkanaler ,K-kam, justerbart kamdrev, MSD spole, Denso iridium tändstift, Volvo 940 tropik-kyl, portat Volvo 940 grenrör & insug, Grupp-A intercooler, Haltech F9, 720cc spridare och 3/T4 turbo med 360 lager & K&N filter. |
Transmission: Getrag 265, sprängkåpa av magnesium med hydraulisk koppling, Sachs tryckplatta, 4-puckad sinterlamell, 1030 aluminium bakaxel med differential utväxling 3,73:1, bakre kardanaxel kortad 25 mm, aluminium växellådsbalk med förstärkning, 3,5″ down-pipe med 3 tum Ferrita avgassystem med en ljuddämpare. |
Fälgar: BBS E55 centrumbult – 17″x8″ fram och 17″x8,75″ bak med TOYO R888 225/45-17. |