Ägare: Trond Valstad |
Byggd av: Derichs Rennwagen |
Byggår: 1986 |
Restaurerad 2006-2020: Trond Valstad |
Chassi no#: A/13488/86 |
Status: Tävlingsklar – TILL SALU! (Följ länk för annons) |
1986
(bild från Ferdinand Metz)
Idag
(bild från Trond Valstad)
Tekniska bilder 1998
(bilder från Ferdinand Metz)
Tekniska bilder 2021 (efter renovering)
Bakgrund
Det tyska företaget Derichs Rennwagen köpte den då gatregistrerade Volvon (1984 års modell) av en amerikan som jobbade i Tyskland för det amerikanska flygvapnet vid tillfället 1986. Bilen byggdes för att tävlas med i DTM 1987. Vilket de facto gör detta till den enda Grupp-A Volvo som någonsin varit baserad på en kaross från USA, vilket också förklarar den gamla GLT-huven (GLT 1979) och USA-lyktor i fronten. Förare som kört då var tyskarna Gerhard Müller och Pit Bilger och med få lyckade försök och en krånglande bil så kom man inte så långt som man tänkt och önskat.
Bilen, som har inte tävlats med sedan 1987 enligt uppgifter, importerades senare av en amerikan till USA, Florida närmare bestämt. Väl framme på fastlandet i USA igen så bytte snart bilen ägare igen (okänt vem importören är).
En vän till en Bill Malek, som då bodde i Los Angeles, var en kille som körde Volvo rally och som även ägde en Volvo verkstad. Okunnig och rent av ovetande så förvarade vännen till Bill Malek den gamla Grupp-A bilen bakom sin Volvo verkstad, där lämnades bilen för att nästan falla i glömska otroligt nog, i nära på i ett decennium enligt de uppgifter undertecknad fått presenterade för sig.
En bit in på 2000-talet, efter att ha skymtat bilen där länge bakom Bill Maleks Volvoverkstad, så började en Ferdinand Metz att fundera på att köpa den gamla Grupp-A Volvon, då Ferdinand hade viss kunskap om Volvo då han själv tävlat med en Volvo Amazon så kände han sig tvungen att köpa bilen så att den inte skulle förgås helt och bara ”ruttna” bort som Ferdinand själv uttryckte det.
Samtidigt var alla amerikaner lite förvirrade över en sak – Varför satt det en Amerika-front på en Grupp-A Volvo? Man visste om att bilen kommit via Tyskland innan och drog slutsatsen om att bilen måste blivit renoverad sedan den kommit till USA. Men bakgrunden till bilen säger ju något helt annat som tidigare nämnt. Bilen var ju byggd på en Volvo 242 Turbo från USA från första början, som sedan kommit till Tyskland via en amerikan som då jobbade på Amerikanska Flygvapnet på plats i Tyskland.
Hur som helst Ferdinand Metz köpte och bättrade på bilen en del och tog så småningom ut den på utställningar med mera. Efter att Ferdinand haft den i 4 år så tvingas han tyvärr att sälja bilen, detta då han tagit ett jobb utomlands och skulle lämna USA och kunde dessvärre inte ta bilen med sig, ’hur mycket han än ville’ som han sa.
Så bilen gick ut på annons i USA och kort därpå så skickade en man från Norge ett e-mail och ville köpa bilen av Ferdinand, och denna norrman var den enda som gett Ferdinand ett vettigt bud, eftersom det var lite bråttom för Ferdinand att få sålt bilen till grund av sin utlandsflytt. Så kort därpå anlände den gamla tävlingsbilen i en container till Norge, till dess nya ägare Trond Valstad. Kort därefter att bilen fått kommit hem till Tronds garage så började renovering av bilen och har idag ett Eggenberger-liknande utseende, vilket i sig inte är bilens historiskt korrekta utseende, men detta är endast en objektiv observation.
Är just nu till salu, klicka här för annons!
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1986-1987
Ägare: Derichs Rennwagen (Erwin Derichs)
Serier: Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
Utseende/Livery:
Förare:
Pit Bilger |
Gerhard Müller |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
860427 | Nürburgring |
Pit Bilger ✞ |
? |
870625 | Norisring |
Gerhard Müller |
? |
870823 | Salzburgring |
Gerhard Müller |
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM) |