Ägare: Greger Petersson, Sverige. |
Byggd av: Söderqvist Racing Sport, Sverige. |
Byggår: 1988. |
Restaurerad 2011-2013 av: Sportpromotion, Sverige. |
Chassi no#: -. |
Status: Tävlas med i historisk racing. |
Tekniska bilder 1988:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från Hans-Åke Söderqvist) |
Tekniska bilder nutid:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från Koen Van Brusselen, Lars Thenander och Björn Hall) |
1988-första utseendet.![]() (bild från Hans-Åke Söderqvist) |
Senast kända utseende.![]() (bild från Tommie Lindström) |
Bakgrund
Detta skall vara den sista Grupp-A Volvo som någonsin blev byggd, och byggdes av Söderqvist Racing Sport 1988 från en tom kaross. Och som sedan tävlades med i de Svenska Mästerskapen 1988 av den nu bortgångne Ingvar Carlsson, han kom 7:a totalt. Och tidigt i april månad 1989 så tävlades bilen med i ett danskt långlopp som hölls på Knutstorp här i Sverige och då körde kördes bilen av ett 50/50 danskt och svenskt team – Jørgen Poulsen, Gert Rasumssen, Bertil ”Bebben” Engström och Hasse Svensson, tävlingen blev dock kort då Hasse kraschar med bilen och demolerar mycket utav fronten. Bilen måste nu lagas upp på Söderqvist Racing Sport. Cirka 3 ½ månad senare så hyrs bilen ut till ett belgiskt team på Spa 24-timmar och olyckan är framme igen för Söderqvist Racing Sports bil… Man totalkraschar bilen i tävlingen så pass illa att bakpartiet av bilen mer eller mindre inte finns kvar och fronten trycks till väldigt illa också och bilen blev nu totalt obrukbar, karossen var färdigkörd! Dock så skall Söderqvist Racing Sport lyckats att få ordning på den gamla karossen efter diverse stora ingrepp vilket innebar att man bytt ut stora delar av fronten, trösklar och hela bakdelen (skärmar, golv och mellanplåt för lyktor och så vidare) och sedan fått sätta bilen i en riktbänk och dra i karossen tills det att den var rak igen. Efter detta runt 1991 så säljer Söderqvist Racing Sport bilen till Greger Petersson (Sportpromotion), som har och ställer ut bilen under årens gång då och då. Senare mellan åren 2011 till 2013 så görs valet att restaurera bilen då tidigare lagningar av karossen hade mer att önska, vilket resulterade i att man faktiskt gjorde ett karossbyte, men alla delar flyttades över till den nya karossen. Och under sommaren 2013 under STCC på Falkenberg så tävlar Greger Petersson med bilen för första gången sedan 1989 i historisk racing, då inför undertecknad. Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se© |