Eggenberger Motorsport PR 1985/RAS Sport PR 1986

Ägare: Tobias Härentorp, Sverige
Byggd av: Volvo Motorsport, Sverige
Ombyggd av: Per-Åke Karlsson, Sverige
Byggår: 1985
Uppdaterad: Av Volvo Motorsport: 1986
Status: Registrerad gatbil

1985


(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)

1986

(bild från Niklas Larsson)

Idag?

(bild från Garaget.org)

Bakgrund


Byggdes på en 242 kaross med taklucka och USA-front (skärmar, blinkers, lyktor samt grill). Volvo behövde en bil att visa upp på utställningar, hos bilåterförsäljare och andra motortillställningar runt om i Europa 1985, så Volvo Motorsport fick i uppgift att bygga en mockup-bil, en mockup är en bil som ger (i detta fall kunden) information om hur en av Volvos tävlingsbilar såg ut på nära håll. Bilen gick naturligtvis att köra fast var bara utrustad med en standard B21-turbomotor fast var för övrigt så gott som helutrustad med luft-domkrafter, kompletta AP-bromsar, skydds-bur, en Recaro-stol, 6-punktsbälte och även riktiga centrumbults-fälgar från BBS med mera (notera även att man behålla dropplisterna men att man lackerat dem). Bilen folierades även upp för att se ut som Eggenbergers Motorsports tävlingsbilar 1985.


(Bild 1-2 & 4 är bilder från Japan då bilen stod utställd där på en mässa och där kan vi även se far och son, Tage och EM-mästaren 1985 – Thomas Lindström! Bild 3 är ifrån en Europeisk utställning i någon slags idrottshall)

Bilen turnerades sedan runt mellan återförsäljare och utställningar i Europa (även i Asien) fram och tillbaka under 1985. Bilen hade vid ett tillfälle, beroende på vilken sida du kollade från, olika utseenden! Stod du på höger sida så var såg den ut som en bil från Eggenberger Motorsport menas om du stod från vänster sida så såg den ut som en bil från Magnum Racing. Detta skall dock bara ha skett vid tillfälle när man skulle fotografera Ulf Granberg och Anders Olofsson för PR-bilder för medialt syfte, något som man kunde se på bilderna längst upp på sidan.

1986 så uppdaterades bilen med den nyare fronten (skärmar, lyktor samt grill), samma färger färger som RAS Sport/Nordica bilarna hade samt att man bytte ut fälgarna till Speedline. Och här gällde samma som 1985, bilen skulle skickas runt och visas upp på diverse bilmässor i Sverige då inga andra uppgifter finns hur vida bilen befunnits sig på mässor i Europa.


(En jämförelse – Bild 1 mockup och bild 2 ”the real deal”, inte så stor skillnad eller hur?)

Vid ett tillfälle, när bilen stod utställd i Belgien, så skall en belgisk förare ha fått låna bromsarna från utställningsbilen. Hur vida de kom tillbaka eller inte berättar inte historien.

Bilen såldes sedan till Leif Wiik i Finland efter avtjänat tid som PR-bil för Volvo 1987, tanken var att den gamla utställningsbilen skulle användas som reservdelsbil av Wiik, fast bilen förblev intakt och såldes senare vidare till Berndt-Inge Steffansson (Steffansson Automotive ”SAM”) i Sverige.

En man vid namn Per-Åke Karlsson fick reda på detta och åkte till Kungälv (där Steffansson Automotive ”SAM” låg vid tillfället) för att titta på bilen som blivit till salu igen. Men den prislappen bilen hade Per-Åke inte ekonomi till, så frågan kom om han endast kunde få köpa karossen (utan alla Grupp-A delarna), detta såg Steffansson inte som något problem då han visste de eftertraktade delarna skulle bli lättsålda.

Per-Åke hade under årens lopp samlat på sig ett gediget reservdelslager från flertalet 240 bilar av blandade sorter, bland annat så hade han en rejält krockad 244 Turbo 1984 (som endast skulle ha gått 400 mil!), som fick bli donator till karossen som han köpt av Steffansson. Såklart köptes det ju också en hel del nytt också, med tanke på att bilen skulle bli en snygg och rolig gatbil. Karossen saknade identitet (då den aldrig varit registrerad i bilregistret) så en gammal 242 från 1975 fick offras.

Resten är sedan egentligen historia som man säger. Bilen byter ägare en del gånger under årens lopp och vid ett tillfälle ägdes bilen av (rikskändis bland det svenska Volvofolket) Henrik ”Jesus” Alfredsson.

Dessvärre så är bilen långt ifrån vad den en gång varit idag…

Det enda idag som finns kvar, då bilen varit en mockup, är de gamla rören i golvet där en gång luft-domkrafterna satt samt att lite elektronik i kupén skall fortfarande sitta på plats. Tänk dock på att detta aldrig var en äkta Grupp-A bil, endast en mockup (mockup innebär att en bil i detta fall, byggs för att efterlikna en annan bil utan att alla dess funktioner finns tillgängliga).

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

error: Content is protected!