Eggenberger Motorsport PR 1985

Ägare: Christian Persson, Torslanda. 
Byggd av: Volvo Motorsport, Göteborg. 
Ombyggd av: Per-Åke Karlsson, Vimmerby.
Byggår: 1985.
Status: Är en registrerad gatbil. 
1985-första utseendet.


(bilder från 240grupp-A.se Arkiven)

Senast kända utseende.

(bild från Garaget.org)
Bakgrund

Byggd på en standard Volvo 242 kaross med taklucka och USA-front (skall vara en Evolutionbil). Volvo behövde en bil att visa upp på utställningar, hos bilåterförsäljare och andra motortillställningar runt om i Europa 1985, så Volvo Motorsport fick i uppgift att bygga en ”mockup”-bil, en mockup är en modell som ger (i detta fall kunden) information om hur en produkt kan se ut, i detta fall en av Volvos tävlingsbilar, till utseende fast (oftast) utan alla de finesser och dyra delar (oftast). Den här bilen gick att köra fast var bara utrustad med en standard B21-turbomotor men var egentligen så gott som helutrustad med luft-domkrafter, skyddsbur, en Recaro-racestol, 6-punktsbälte och även äkta centrumbultsfälgar från BBS mm.

Bilen turnerades sedan runt mellan återförsäljare och utställningar mm. i Europa fram och tillbaka under 1985. Bilen hade vid ett tillfälle, beroende på vilken sida du kollade från, olika utseenden! Stod du på höger sida så var såg den ut som en Eggenberger Motorsport-bil menas om du stod från vänster sida så såg den ut som en Magnum Racing-bil. Detta skall dock bara ha skett vid ett tillfälle när man skulle fotografera Ulf Granberg och Anders Olofsson för ett PR-bilder för tidningar mm.

Bilen såldes sedan till en person som körde i Turbocupen i Finland, vem som köpte bilen är för mig okänt och även årtalet. Den skulle användas som reservdelsbil men bilen förblev intakt och såldes senare vidare till Berndt-Inge Steffansson (Steffansson Automotive ” SAM”) i Kungälv då företaget befann sig där, SAM finns idag i Göteborg.

En man vid namn Per-Åke Karlsson, från Vimmerby i Småland, fick reda på detta och åkte till Kungälv för att titta på bilen som blivit salu igen. Men priset på bilen var högt, de pengarna hade inte Per-Åke, så frågan om han endast kunde få köpa karossen, utan alla Grupp-A delarna, detta såg inte Berndt-Inge som något problem då han visste de eftertraktade Grupp-A delarna skulle bli lättsålda.

Hemma i Vimmerby hade Per-Åke samlat på sig ett gediget reservdelslager från flertalet 240 bilar av blandade sorter, bland annat så hade han en rejält krockad 244 Turbo 1984, som endast gått 400 mil, denna bil fick bli donator, av det mesta flyttades över till karossen Per-Åke köpt av Berndt-Inge Steffansson. Sedan köptes det ju också en hel del nytt också, med tanke på att bilen skulle bli en snygg och rolig gatbil, och då karossen saknade identitet så fick en gammal 242 1975 sätta livet till. Resten är sedan egentligen historia som man säger. Bilen byter ägare en del gånger under årens lopp och vid ett tillfälle ägdes bilen av (rikskändis bland Volvoraggarna) Henrik ”Jesus” Alfredsson ifrån Vargön. Dessvärre så är bilen långt ifrån vad den en gång var… 

Det enda idag som finns kvar ifrån då bilen varit en mockup är de gamla rören i golvet där en gång luft-domkrafterna satt samt lite elektronik i kupé, tänk dock på att detta aldrig var en äkta Grupp-A bil, utan endast en mockup.

 

Teknisk Specifikation
Finns ingen teknisk specifikation i dagsläget.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®