RAS Sport 1986

(Notera att all text på sidan är skriven i dåtid)
RAS Sport har erfarenhet inom både rally och racing. I rally har man bland annat tävlat med stora märken som Porsche och Audi i grupp-B serien. De senaste tre åren har RAS Sport kört banracing med VW Golf i grupp-A klass 1 med stor framgång. På meritlistan finns bland annat segrar i SPA 24-timmars, Donington och på Brno, man har dessutom tagit flera andra och tredjeplaceringar. Men nu när man tar det stora klivet upp i den största klassen är det med bra erfarenhet och samt men främst i ett starkt team.

Teknisk chef på företaget RAS Sport, Belgien, Henri Lotterer äger företaget tillsammans med Charles Loius Jouret, som har bred erfarenhet inom racing. Ett språng in i säsongen lyckades teamet att få in Britten John Wickham som Team Manager. Engelskmannen har en lång erfarenhet inom racing, bla. från Formel 1. Förutom två skickliga tekniker med Volvo-erfarenhet så finns dessutom chassi-experten Claude Roulle, som tidigare vart med i Luigi-Racing stallet som körde Alfa Romeo i grupp-A.

I februari 1986 så hade man kommit överens med RAS om att man skulle testa tysken Hans Heyer mot 240 Turbon, detta var ett gemensamt beslut som Henry Lotterer och chef för Volvo Motorsport Bo Wikås hade kommit överens om. Samtidigt så hade även den belgiska Le Mans föraren Jacky Ickx visat intresse för att köra Volvo Turbon. Thomas Lindström och Johnny Cecotto var redan färdiga för start, och RAS ville även ha med Anders Olofsson men de var tveksamma till Ulf Granberg och om hans körstil var passande för teamet.

Man återanvände de bilarna från säsongen 1985, var bilarna med chassinummer #501 och #502, som Eggenberger tävlat med, blev nu bil #601 och #602. (För att förklara varför bilarna fick dessa chassinummer är simpelt. I #601, siffran 6 stod för produktionsår 1986, och att 01 stod för bilens ordning i produktionen vilket då var att bilen som bar nummer 1 var först osv.)

Belgiska RAS tog emot #601-bilen i februari 1986, man plockade ned bilen till tom kaross och gjorde en total genomgång. Då blästrade man av och lackade om bilen, kollade karossen ifall den var sned vilken den inte var och monterade ihop bilen igen. Den var nu startklar.

Lite senare i februari månad mottog man även #602-bilen, samma procedur blev det här. Man blev dock tvungen att byta vänster bakskärm.

Bil #603 (Ej med på bild) var en bil byggd av Belgiska RAS Sport (Ring Auto Sport) vintern 1985, bilen byggdes från Thomas Lindströms #TL002 bil från 1984. Man byggde då parallellt en vänster och en högerstyrd bil. Man utförde då tester i kurvtagningar och fann att den högerstyrda bilen gick bättre i högerkurvorna, då alla banor uteslutet är högerböjs orienterade. Men man fortsatte dock att köra med vänsterstyrt då det blev tämligen komplicerat att lära förarna att köra högerstyrt. Under tiden så passade man på att använda bilen i PR syften och skjutsade PR-folk runt på banan. Senare såldes då denna högerstyrda bilen till Australien för att gå som fabriksbilar åt Volvo Australien (Australian Volvo Dealer team). Bilen gick alltså aldrig under RAS Sports regi utan enbart i Australien 1986. Det finns att läsa mer om bilen längre ned på sidan…

Bil #604 blev en bil som man plockade in fort 1986 efter #602 fattat eld på Monza under träning, och blev på så sätt oanvändbar för stunden och man behövde då snabbt en ny bil. En bil som byggts av Magnum Racing 1985, då bilen endast användes en gång i ett tävlingssammanhang. Dock så återbyggde man #602 som fattat eld igen, och fortsatte åter att tävla med den. #604 blev en test/reservbil utifall att de andra bilarna skulle råka ut för ett missöde.

Bil #605 är Magnum Racing bilen från 1985, fast i ny regi kan man säga. Och uppdaterad med, då med ETC-systemet som man testade för stunden (Electronic-Traction-Control-System). Man körde bevisligen snabbare än övriga Volvobilar. Bilen kördes bara de tre sista tävlingarna av säsongen under 1986 av Italienaren Mauro Baldi och Halmstadsbon Peggen Andersson. Bilen gick under Volvo Motosport, men skulle även fungera som en reservbil om några av de ordinarie bilarna skulle gå sönder i RAS stallet. Bilen var även utrustad med Brembobromsar och 17″ Speedlinefälgar med ihåliga ekrar. Övriga bilar var alla utrustade med 16″ BBS fälgar.

Bil #606 är den samma bil som Volvo Motorsport utnyttjade som sin egen testbil under startåret i grupp-A 1983-84, den sk. Infra Paint bilen. Bilen var flerfärgad ända fram tills 1985, sedan 1986 så lackades bilen om i samma färger som övriga fabriksbilar, men bilen tävlades aldrig med utan användes, återigen, som testbil, åt fabriksförarna men bilen nyttjades även för PR-folket.


(bild – RAS Sport teamet 1986)


Volvo 240 Turbo Grupp-A 1986 – RAS Sport.
Motor – Volvo B21ETAL (med vatteninsprutning)
Effekt – 340hk (253kW) @ 6.600rpm / 420Nm @ 4.000-5.500rpm.
Toppfart – Strax över 250km/h beroende på utväxling.
Tekniska bilder 602
  
  
  
Tekniska bilder 604
  
  
 
Chassi – 601

(bild från Dan Morgan)
Chassi – 602

(bild från Dan Morgan)
Chassi – 604

(bild från Marc Boels Photography)
Chassi – 605

(bild från Joao Abreu)
Chassi – 606

(bild från Hans-Åke Söderqvist)

Team Manager
Henry Lotterer (B)

Team Koordinator  
John Wickham (GB)


Bakgrund

John Wickham gick ur skolan och började direkt efter det att jobba på bank, vilket han gjorde i ca. tre år. Han arrangerade och körde rally på sin fritid och hade det som en hobby då. Sedan började John på BARC (de organiserar racingtävlingar över hela England), då som tävlings sekreterare i London, och organiserade tävlingar i ungefär ett år runt 1972.

1973 så började John jobba hos John Surtees i ett Formel 2 team, här spenderar John fyra år, sedan återgick John till BARC för ytterligare fem år framåt.

Efter det så började John jobba för ett team kallat March, som hade sitt högkvarter i Bicester, och de körde i Formel 2. Under tiden som John jobbade för March så hade man mellan 4-6 bilar som man tävlade med. Efter tre år så började John med Honda, som var intresserade i att tävla i Formel 2, dom köpte en bil av March teamet och hade den som en testbil och då började John jobba för dem. Honda var sugna på att starta ett Formel 2 team själva då, och backade delvis upp Johns team, då med förare Stefan ”lill-lövis” Johansson, detta var 1982.

March teamet ville ge sig in i Formel 1, och testade med samma motor man redan hade, en turboladdad V6 motor. Så man satte ihop ett team, tillsammans med John, och i mitten av 1983 så bestämde man sig för att tävla i Formel 1. Man körde sex tävlingar med Stefan Johansson bakom ratten. Sedan så gick Honda ihop med Williams, de hoppades då på att förse teamet med motorer 1984, så man förberedde med däcksponsorer, men motordealen drogs tillbaka. Så då tävlade man med Brian Hart motorer istället och avslutade säsongen.


Teknisk Chef
Claude Rouelle (B)

Team Organisering
Hans-Åke Söderqvist
Mekaniker Chassi 601

Ledare
Alain Tieri (B)

Mekaniker
Roger Perin (B)

Mekaniker
Jean-Michel Fameree (B)

Mekaniker
Jean-Louis Aerts (B)

Mekaniker
Tage Lindström
Mekaniker Chassi 602

Ledarmekaniker 
Marc Wouter (B)

Mekaniker
Jean-Michel Hebert (B)

Mekaniker
Ronny Wathelet (B)

Mekaniker
Raphoël Huguet (B)

Mekaniker
Tage Lindström
Mekaniker/Tekniker VMS

Mekaniker/Tekniker
Björn Scheuer

Mekaniker/Tekniker
Göran Sällström

Mekaniker/Tekniker
Frank Millqvist

Tekniker
Lars Sanberg 

Tekniker
Kent Melin

Mekaniker/Tekniker
Olavi Hakala

Mekaniker/Tekniker
Matti Hakala

Mekaniker/Tekniker
Dan Bodström

Mekaniker/Tekniker
Peo Kallies 

Chassi – 601

Förare
Thomas Lindström


Bakgrund

Som nuvarande Mästare i de Europeiska Mästerskapen (ETC) som han tog tillsammans med Italienaren Gianfranco Brancatelli. Man vann sju stycken tävlingar av fjorton möjliga, då skall även nämnas att man alltid placerade sig på prispallen.

Thomas Lindström anses vara något av en Svensk Standardvagns trollkarl. Han startade sin karriär på sena 1960-talet, och som många andra Svenskar var det inom rally.

Men snart var Thomas ute och härjade på racingbanorna. Han startade då i de lägre klasserna, men redan i mitten av 1970-talet så började prisbucklorna samla sig för Thomas i form av Svenska och Europeiska Mästartitlar i hans vardagsrum.

Tillsammans med sin far, Tage Lindström, så öppnade Thomas en verkstad (TL Racing AB) i sin hemstad Norrköping och var snart så var man i full gång med att bygga och trimma standard bilar. Thomas och Tages mekaniska kunskap erkändes av många, speciellt de som killarna byggt riktiga vinnarbilar åt. I det sena 1970-talet och tidiga 1980-talet så var Thomas både Svensk och Nordisk Mästare då i bilar som man byggt i sin egen verkstad i Norrköping.

När grupp-A reglerna blev introducerades 1982, blev Thomas genast intresserad och startade jobbet att bygga om en Volvo 240 Turbo för att passa de nya reglementet. Thomas började tävla i ETC 1983 och då med goda resultat. Thomas startade sedan säsongen 1984 i ETC med att slå Tom Walkinshaw, som då körde Jaguar XJ-S, på Monza banan i Italien, och som det verkade så behövde Thomas heller inte anstränga sig något större heller för att göra det. Därmed gjorde Volvo 240 Turbon och Thomas kända inom racing i de Europeiska Mästerskapen. Så när Thomas i Eggenbergers Volvo vann de Europeiska Mästerskapen (ETC) förra året, var det helt enkelt både logiskt och ett framsteg för Volvon, och Thomas.

Thomas Lindström är en extremt professionell förare. Han är inte bara snabb, han bär även gåvan att köra i timmar utan att någon gång förlora sin koncentration. Detta år kommer Thomas att köra för det Belgiska RAS Sport stallet och fortsättningsvis försvara sin titel i ETC 1986.

Statistik
År Bil Team Mästerskap
1986 Volvo 240 Turbo RAS Sport EM i Grupp-A
1985 Volvo 240 Turbo Eggenberger Motorsport EM i Grupp-A
1984 Volvo 240 Turbo TL Racing  EM i Grupp-A
1983 Volvo 240 Turbo TL Racing  EM i Grupp-A

Förare
Johnny Cecotto (VE)


Bakgrund

Johnny Cecotto som från början kommer från Caracas i Venezuela, startade sin racing karriär som 16-åring. Men på den tiden var det racing på två hjul som gällde, en Honda 750cc och en lokal tävling i Caracas blev starten på hans karriär, och vägen till hans vinst av Världs Mästerskapen skedde 1972. I de följande åren var Johnny Latin Amerikas Mästare inom Road Racing. 1975 kom Johnny till Europa för att tävla. Han gjorde succé och blev tvåa i Världs Mästerskapen 1976. Nästkommande säsong ruinerades av en armskada, men 1978, nådde han sin topp. Johnny visade sig i otrolig form och tog hem segern i att vinna Världs Mästerskapen i 750cc klassen och han blev även trea i 500cc klassen med Yamaha.

Säsongen 1979 ruinerades även den av ytterligare en skada, och 1980 började Johnny att tävla inom racing, fast nu på fyra hjul. Han började i Formula 2 med stor framgång och var snart erbjuden ett Formula 1 kontrakt av Minardi 1981. March teamet gjorde Johnny till fabriksförare 1982, senare och han visade snart sin begåvning och potential som förare genom att vinna en rad olika Formula 2 tävlingar i de Europeiska Mästerskapen.

Detta i sig ledde till mer Formula 1 tävlingar, först med Theodore Racing, Johnny tog en poäng redan i sin andra Grand Prix tävling men efter det gick det allt tyngre för honom, och senare med Toleman tillsammans med en viss Ayrton Senna. I kvalet i Storbritanniens Grand Prix 1984 bröt Johnny båda benen och därmed var hans säsong, men främst, karriär i Formel 1 över.

Standardvagns racing är något som är nytt för Johnny fast ändå inte, förra året (1985) körde han i en Schnitzer BMW 635. Men i år kommer Johnny att köra hela säsongen i en av RAS Sport stallets Volvo 240 Turbo bilar.

Citat från Johnny själv angående ämnet:

”-Jag ser fram i mot denna säsong med mycket entusiasm och självsäkerhet. Volvo visade sin värdighet på banan förra året men en del imponerande banvinster. Testkörningarna jag har gjort i år i bilen har lämnat mig väldigt häpen, bilen känns otroligt snabb och väl balanserad. Så jag ser fram i mot en bra säsong…”

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1986 Volvo 240 Turbo RAS Sport EM i Grupp-A
1985 BMW 635CSi BWM Belgium EM i Grupp-A
1984 Toleman TG184 (Hart) Toleman F1
1983 Theodore N183 (Ford) Theodore Racing Team F1

Förare
Anders Olofsson


Bakgrund

Anders, som kommer från Halmstad, en stad på Västkusten och ca 15 mil söder om Göteborg, Anders är 34, gift och är far till två barn.

Det var under 1970-talet Anders blev en av de nya och stora stjärnorna inom Formula racing. Med ett stort antal titlar i bagaget av Svenska Mästartitlar, gjorde Anders entré på de Europeiska banorna 1975. Med perfekta resultat inom Formula 3 gjorde att Anders blev känd och ett stort namn i racingvärlden och att han klättrade inom Formula 3 och blev en favorit till de Europeiska Mästerskapen 1977. Han visade vilken talangfull förare han verkligen var. Och var (vad man kallade på engelska ”cucumber cool”) lugn som en filbunke som den Svensk han var. Inte mindre än ett år senare hade Anders vunnit totalt sju stycken Forumula 3 titlar och i slutet av säsongen delade han första plats med Jan Lammers. Detta gjorde att Anders blev ett eftersökt namn inom Formula 1, Anders gjorde en del testkörningar med Formula 1 stall så som Wolf och Brabham.

Men slutligen så beslöt sig Anders att koncentrera sig på sig civila jobb som var att han var försäkringsman inom godstransport branschen. Hur som helst så kunde Anders inte dämpa sitt brinnande intresse för motorsporten och hans racing instinkt drog honom sakta men säkert tillbaka inom racing. Först var det mest på en hobbynivå, och under 1982-83 körde Anders tillsamman med Greger Petersson i en Volvo 240 Turbo i Europa Mästerskapen, och samma sak under 1984 men då tillsamman med Thomas Lindström i hans svart 240 Turbo. Men 1985 verkade Anders som fabriksförare åt Svenska Magnum Racing teamet som tävlade med Volvo 240 Turbo.

Citat från Anders angående ämnet:

-”Det är en självklart utveckling att jag i år på heltid kommer att köra som fabriksförare åt Volvos nya RAS Sport team. Jag känner en allt starkare motivation än jag gjort förut och ser fram i mot kommande säsong med RAS Sport stallet och Volvo.

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1986 Volvo 240 Turbo RAS Sport EM-i Grupp-A
1985 Volvo 240 Turbo Magnum Racing EM-i Grupp-A
1984 Volvo 240 Turbo TL Racing EM-i Grupp-A
1983 Volvo 240 Turbo Sportpromotion/TL Racing EM-i Grupp-A

Förare
Mauro Baldi (IT)


Bakgrund

Baldi började tävla i rally 1972, övergick till racing i Renault 5 Racing i Italien 1975, blev en toppförare i formel 3 1980 och vann det europeiska F3-mästerskapet 1981.

Baldi tävlade sedan i formel 1 i tre olika stall under fyra säsonger i början av 1980-talet. Hans bästa resultat var en femteplats på Zandvoortbanan i Nederländerna 1983 och en sammanlagd sextondeplats i formel 1-VM 1983. Baldi fortsatte med F1 under 1984-85 i Spirit Hart stallet.

Har fått pröva en del Volvo nu under 1986, först var Mauro tänkt att köra i en tredje bil redan på Anderstorp i Sverige som var den femte deltävlingen i TCC då tillsammans med landsmannen Teo Fabi, senare kom även Robert L. Kvist som ett alternativ på Anderstorp. Varför detta inte blev av vet man inte idag… Tidigare testkörningar, då inofficiella, för Volvo gjorde Mauro bland annat på Misano i Italien, som var tävlingen före Anderstorp.

Men Mauro fick sin chans med Volvo på Spa 24-timmars, då tillsammans med rutinerade Volvoförare som Anders Olofsson och Johnny Cecotto. Men egentligen var det planerat av RAS teamet att man skulle delta med en ytterligare en tredje bil på Spa 24h och Mauro var då planerad att köra tillsammans med Nya Zeeländaren Robbie Francevic, som tävlat med 240 Turbo sedan 1985 då han bla. vann på Wellington 500 tillsammans med Michel Delcourt och gick sedan vidare och tävlade i de Australiensiska Mästerskapen 1985. Med denna tredje bil skulle man öka Volvos chans att vinna märkesmästerskapen och även att vinna på Spa men även detta var något som inte hände.

Senare så fick Mauro en mer men kortare permanent plats i Volvos fabriksteam då tillsammans med Peggen Andersson. De båda körde tillsammans i de tre sista deltävlingarna i TCC under 1986.

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1986 Volvo 240 Turbo RAS Sport EM-i Grupp-A
1985 Lancia LC2-85 Martini Racing Lancia FIA World Endurance Championship
1984 Spirit 101 – Hart Spirit F1
1983 Alfa Romeo 183T Marlboro Team Alfa Romeo F1

Chassi – 602

Förare
Ulf Granberg


”Sveriges snabbaste lokförare” är smeknamnet på Ulf som ofta förekommer sett till hans civila jobb, som just är lokförare. Hur som helst är Ulf sällan på jobbet nu för tiden. Över de två senaste åren har han framgångsrikt tävlat i Svenska Magnum Racing teamet med Volvo 240 Turbo, och det med en del goda resultat och vinster. Ulf bar ansvaret, tillsammans med Robert L. Kvist, att bli den första föraren i en Volvo 240 Turbo att vinna en tävling, detta skedde på Zolder banan i Belgien 1984.

I sitt hem i utkanterna av Göteborg, ser man klart och tydligt bevis på Ulf skicklighet som förare. Och precis som Thomas Lindström så har Ulf dominerat de klasser inom racing som han deltagit i de 10 senaste åren. Ulf är en mycket snabb förare med en mycket välutvecklad känsla för att vinna och på det ett underbart temperament. Han besitter den typ av uthållighet man behöver vid de långa 3-3,5-timmars loppen i ETC.

Ulf säger sig ha en fruktansvärd aptit för den typ av standardvagns mästerskap som existerar idag, och det är något som kommer att öka hans chanser i att bli en av de snabbaste förarna inom ETC-serien över kommande säsong med RAS Sport stallet bakom ratten i en Volvo 240 Turbo. 

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1986 Volvo 240 Turbo RAS Sport EM i Grupp-A
1985 Volvo 240 Turbo Magnum Racing EM i Grupp-A
1984 Volvo 240 Turbo Luna/Sportpromotion EM i Grupp-A
1983 Volvo 240 Turbo Team Luna Volvo Turbo Cup

Förare
Thomas Lindström


Bakgrund samma som ovan.


Förare
Anders Olofsson


Bakgrund samma som ovan.


Förare

Didier Theys (B)


Bakgrund

Didier får samma chans iår, att köra 24-timmars på Spa med Volvo. Förarna som körde med honom dock fann honom lite väl långsam mellan förarbytena.

 
Chassi – 604

Förare
Ulf Granberg


Bakgrund samma som ovan.


Förare
Anders Olofsson


Bakgrund samma som ovan.


Förare
Mauro Baldi (IT)


Bakgrund samma som ovan.


Förare
Per-Gunnar Andersson


Bakgrund

Efter många år som förare i privatregi i både DTM och ETC i en Volvo 240 Turbo har Peggen visat sig värdig. Han får därför chansen att ratta en fabriks Volvo under Volvo Motorsport 1986. Peggen kommer att köra en fullpreppad fabriksbil tillsammans med Italienaren Mauro Baldi, det blir då de tre sista deltävlingarna som paret kommer att köra tillsammans.

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1986 Volvo 240 Turbo RAS Sport EM i Grupp-A
1985 Volvo 240 Turbo Beckers Racing/Team ML Racing DTM
1984 Volvo 240 Turbo OK Motorsport/Team ML Racing DTM
1983 Volvo 240 Turbo Team ML Racing Volvo Turbo Cup

Chassi – 605

Förare
Mauro Baldi (IT)


Bakgrund samma som ovan.


Förare
Per-Gunnar Andersson


Bakgrund samma som ovan.