GTM Engineering – Dealers Volvo Belgium 1984

(Notera att all text på sidan är skriven i dåtid)
Detta team var först ut med att tävla som ett så kallat ”kamouflerat” fabriksteam. Alltså var det inget officiellt fabriksstall, men Volvo stod klart bakom! Alltid när man ska gå in med en ny bilmodell i racing så kör oftast fabrikerna vad man kallar en testsäsong för att kolla av hur konkurrenskraftig deras produkt är, om bilen visar sig vara konkurrenskraftig ja då går man vidare (oftast) året därpå och tävlar med full fabriksuppbackning. Teamet var ett initiativ från Volvo Belgien. 

Efter slutförd säsong så återkallades bilarna med alla delar tillbaka till Volvo Motorsport i Sverige.


(bild – Guy Trigaux byter några ord med Patrick Nevé på Brno i dåvarande Tjeckoslovakien)


Volvo 240 Turbo Grupp-A 1984 – GTM Engineering
Motor – Volvo B21ETAL (med vatteninsprutning)
Effekt – 295hk (219kW) @ 6.000rpm / 380Nm @ 4.500rpm.
Toppfart – Strax över 250km/h beroende på utväxling.
Tekniska bilder
 
Chassi – 240A 405

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Chassi – 240A 406

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

Team Manager
Guy Trigaux (B)

Mekaniker
Jean-Michel Famerée (B)

Mekaniker
Marc Wouters (B)

Mekaniker
Med flera.

Chassi – 240A 405    

Förare
Michel Delcourt (B)


Bakgrund

Född i Bryssel i Belgien 1950 och mest erkänd inom standardvagns racing med BMW, då Michel endast kört BMW till så långt bakåt i tiden som 1973, så han har kört allt från BMW 2002, 3,0 CSi och nyare BMW som 635 CSi. Har också sedan tidigare en relation med team manager Guy Trigaux (också från Belgien), som även hade hand om Michels BMW team Lucky Strike 1983, så gick de båda vidare till att köra Volvo Turbo efter att ha blivit kontaktade av Volvo Belgien sent under 1983.

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1984 Volvo 240 Turbo GTM/Volvo Dealers Belgium EM i Grupp-A
1983 BMW 635 CSi Lucky Strike Team EM i Grupp-A
1982 BMW 528i Team Duindistel EM i Grupp-A
1981 BMW 530i Team Duindistel/Gitanes W.M. Racing EM i Grupp-A

Förare
Pierre Diued0nné (B)


Bakgrund

Som en mångsidig förare, är Pierre Dieudonné från Belgien utan tvekan en av de mest erfarnaste tävlande i ETC.

Detta är utan tvekan inom denna serie som han gjort sina största framsteg som förare, då han vann ETC-Titeln 1976, och med 10 ETC segrar tillsammans med stallkamraten Jean Xhenceval, då bakom ratten i en Luigi Racing BMW CSL, som Pierre körde fram tills de sena 70-talet. Pierre gick med Tom Walkinshaw Racing (TWR) och vann då de Belgiska Production Mästerskapen åt TWR i en Mazda RX-7 och samma år vann Tom Walkingshaw (TWR’s chef) de prestigefyllda SPA 24-Timmars. Belgaren förblev trogen till TWR teamet när man etablerade det stora Jaguar programmet. Och körde konstant åt det brittiska TWR teamet i giganten Jaguar XJ-S bilen åren 1982 och -83.

Efter tester man utförde med Volvo på vintern, blev denna Belgare smått frestad av den öppnbara potentialen hos Volvo 240 Turbon, och långt före andra insåg det gjorde Pierre draget att tävla med Volvo med Mästaren och Svensken Thomas Lindström. Så efter ett års erfarenhet med det Belgiska Volvo stallet blev Pierre en del av det nya fabriksstallet man format 1985, alltså Eggenbergerstallet. Ett stall som Belgaren sedan tidigare hyst stor respekt för under många års tid.

Gift och med tre barn, lever den 37-årige Pierre Dieudonné i Bryssel, Belgien. Efter det att han tagit examen som mekaniskingenjör, och med ambitioner och som en duktig förare samt en högt respekterad motorsport journalist. Så inom sin erfarenhet av en rad olika bilar, allt från Formula 3 till Endurance tävlingar. Han har kört i Le Mans med både BMW, Ferrari och Mazda, han har fått möta målflaggan vid fem tillfällen i tävlingen French Classic.

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1984 Volvo 240 Turbo GTM EM-i Grupp-A
1983 Jaguar XJ-S TWR EM-i Grupp-A
1982 Jagua XJ-S/Alfa Romeo Alfetta GTV TWR, Luigi Racing EM-i Grupp-A
1981 BMW M1 BMW Zol Auto VM i Grupp 5

Förare
Jean-Michel Baert (B)


Bakgrund ej tillgänglig…


Förare
Philippe Bervoets (B)


Bakgrund ej tillgänglig…


Förare
Harald Huysman (N)


Bakgrund ej tillgänglig…


Chassi – 240A 406  

Förare
Patrcik Nevé (B)


Bakgrund 

Patrick, en ganska meriterad formelbilsåkare, han tävlade i Formel 1 under några lopp 1976 för att sedan gå över till att bli Williams enda förare 1977. Néves bästa resultat blev i Italien då han slutade upp som sjunde bil över mållinjen. Under 1978 så tävlade Néve under egen regi i Formel 1, och avslutade även sin karriär inom F1 samma året. Totalt så blev det 14 startande F1 tävlingar, Néve hade debuterat i Maj 1976. Néve har varit mest uppmärksammad för att han var den första föraren att köra för Frank Williams, han körde då en March. Dock så tog Néve aldrig några GP poäng under sin tid i Formel 1. Innan F1 så hade Néve haft bättre framgång inom Formula Ford och Formula 3.

Senare kom han även att köra Formula 2 men hoppade sedan av att köra formulabilar för att gå över till standardvagnsracing istället, 1978 så körde han på Spa 24-timmar i en BMW 530i dock så hade Néve redan testat på detta 1977 då han, tillsammans med tysken Dieter Quester, vunnit på Zolder i de Europeiska Mästerskapen i en Aplina BMW CSL. Sedan så skedde inget förens 1984 då Néve hyrde in sig som förare i en av Guy Trigaux Volvo 240 Turbo bilar.  Efter detta så la Néve hjälmen på hyllan för gott för att dra sig tillbaka till att driva sitt eget racing team och starta upp ett sportsmarketing företag i Bryssel.


Förare
Jean-Marie Pirney (B)


Bakgrund ej tillgänglig…


Förare
Philippe Bervoets (B)


Bakgrund ej tillgänglig…


Förare 
Eje Elgh 


Bakgrund

Eje nu 30 år gammal började inom gokart och blev Svensk Mästare två gånger i detta samt Nordisk Mästare en gång. Han började sedan som fabriksförare i Formel 3 1976, året därpå (1977) blev Eje Engelska Mästare. Året efter så blev han fabriksförare i Formel 2. Blev även trea i Europeiska Formel 3 Mästerskapen 1981. 1982 så flyttar Eje till Japan för att Formel 2 där.
 
 Eje var en förare med världsstatus som Volvo tog väl hand om, han hann köra totalt fyra tävlingar under 1984 tillsammans med Ulf Granberg. Eje hade bland annat även varit testförare för Volvo på en uppvisning inför viktigt folk på Volvo 1983, då körde Eje den kommande Volvo 760 Turbo bilen, men bilen han körde var tävlingsversionen av den bilen.

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1984 Volvo 240 Turbo Luna/Sportpromotion EM i Grupp-A
1983 March 832 (Ogawa BMW) Team Le Mans Formula 2 Mästerskapen i Japan
1982 Maurer MM82 (BMW)  Maurer Motorsport EM i Formula 2
1981 Maurer MM82 (BMW)  Maurer Motorsport EM i Formula 2 

Förare
Jean-Michel Baert (B)


Bakgrund ej tillgänglig…