Ägare: ISA-Racing (familjen till Peter Kroeber), Tyskland. |
Byggd av: GTM Engineering, Belgien. |
Byggår: 1984. |
Restaurerad 2003 av: ISA-Racing, Tyskland. |
Chassi no#: 240A 405/245277. |
Status: Står tävlingsklar. |
Tekniska bilder 1985:![]() ![]() |
Tekniska bilder 2003 (innan renovering!):![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från Peter Kroeber) |
Tekniska bilder 2004 (Efter/under renovering!):![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från Peter Kroeber) |
1984-första utseendet.![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
Senast kända utseende.![]() (bild från Peter Kroeber) |
Bakgrund
Berättad i kronologisk ordning.
405-bilen byggdes i Belgien av belgaren Guy Trigaux (GTM Engineering) för det Belgiska teamet Belgium Volvo Dealer Team 1984 för tävla med i European Touring Car Championship (ETC), de som primärt körde 405-bilen var de belgiska förarna Michel Delcourt och Pierre Diuedonné. Teamet var det enda Volvo team som deltog i Spa 24-timmar 1984. I slutet efter säsongen 1984 så kontaktar en Mark Petch (från Nya Zeeland), Bo Wikås (chef för Volvo Motorsport i Sverige) om att få köpa 405-bilen. Detta visade sig bli lite svårt, men efter en tids tjatande så lyckas Mark till slut att få köpa 405-bilen från Volvo Motorsport, som då fortfarande befann sig i Belgien.
1985 Efter många om och men och många på- och avlastningar på diverse flygplan så anländer 405-bilen till slut till Nya Zeeland i Januari 1985. Guy Trigaux (bild 3) hade anlänt dagarna innan själva bilen till Nya Zeeland, detta då Guy hade lovat att hjälpa Mark Petch (till vänster i bild 3) under de första tävlingarna. Även föraren Michel Delcourt hade anlänt med Guy Trigaux, då han skulle köra 405-bilen. Så när väl bilen hade anlänt till Nya Zeeland så var man nu väldigt försenade, detta på grund av all problematik med frakten som hade uppstått i Tyskland, och man hade en lång resa med transport av 405-bilen.
Väl framme i Wellington så tvingades man starta sist då teamet anlänt så sent, Michel Delcourt (som skulle köra första delen av tävlingen) fick låna en bil för att som hastigast hinna bekanta sig med statsbanan i Wellington. Marks egna förare, Robbie Francevic, skulle köra andra delen av tävlingen. Delcourt/Francevic lyckades dock till slut vinna Nissan 500 Street Race i Wellington, och detta var en otrolig bedrift eftersom 405-bilen anlänt sent till banan och att man startade från sista ruta! Man gjorde en tävling till på Nya Zeeland och det var på Pukekohe där man kom fyra totalt.
Nu börjar ett nytt kapitel för Mark Petch Racing, med egna pengar så gör teamet entré i 1985 Australian Touring Championship (ATCC) 1985, där 405-bilen uppträdde imponerande under det nya Grupp-A reglementet, man vinner vid två tillfällen och placerar sig som andra bil vid ett som bästa resultat. Inte illa! Vid det här laget så var Robbie Francevic inte bara involverad som förare utan också i inställningarna på 405-bilen. Senare under året fick 405-bilen en uppdatering för långdistans-tävlingarna Sandown (Castrol 500) och Bathurst (James Hardie 1000). Wayne Eskersley var ansvarig för byggandet av motor och Robbie får sällskap av Australiensaren John Bowe i de båda tävlingarna. Bilen hann lackas om tre gånger under säsongen -85. Förövrigt så körde Mark Petch tillsammans med Robbie i den inhemska och Nyzeeländska serien ’Benson&Hedges’, som är en serie som går på Manfield, Bay Park och Pukekohe där man vann i första, kom tvåa i andra och bröt i det tredje på grund av en havererad differential.
Mark Petch Racing byter nu namn till Mark Petch Motorsport, och inledningsvis så kör Mark Petch 405-bilen tillsammans med Robbie Francevis i den inhemska och Nya Nyzeeländska ’Benson&Hedges’ serien. Därefter så tävlar man i Nissan 500 Street Race i Wellington, nu kör Robbie Francevic tillsammans med Europamästaren Thomas Lindström (ETCC 1985), dock så tvingas man bryta racet på grund av en sprucken oljeledning. Och man hade otur igen dryga veckan senare när Francevic/Lindström körde på Pukekohe då man tvingades bryta till grund av en trasig fördelare.
Volvo drar sig ur Grupp-A på grund av reglementes ändringar och dispyter med FIA. Tre bilar (405, 603 och 2428A1168048) köps i retur och fraktas tillbaka till Volvo Motorsport (VMS) i Sverige.
Söderqvist Racing Sport (SRS) köper 405-bilen och en av de två högerstyrda bilarna (2428A1168048) av Volvo Motorsport, där Söderqvist Racing Sport hyr ut 405 till ett italienskt team som tävlar med bilen i de Europeiska Mästerskapen 1987. Tillsammans med sponsring av Nya Zeeländska U-Bix Copiers så tävlar SRS med 405-bilen på Nya Zeeland i Wellington i Nissan 500, kör gör Peggen Andersson tillsammans med ’Inky’ Tulloch. 405-bilen blir kvar i Nya Zeeland med bröderna Garry och Mike Pedersen (som även hade ansvarat för att Peggen Andersson kom och tävlade med sin bil redan 1986), de tävlar bilen i Benson & Hedges serien med de inhemska förarna Ian ’Inky’ Tulloch och Gary Croft.
Bilen fraktas hem till Sverige och säljs till Steffansson Automotive (SAM). Anders Lindberg får jobbet att renovera den nu trötta och slitna 405-bilen tillsammans med vännerna Ulf Svensson och Dan Boström, de uppgraderar och modifierar 405-bilen med nya komponenter som nu lagts till i en endast svensk tilläggsklassning av FIA klassningarna (ej internationellt alltså). Anledningen till att Anders tog på sig detta uppdrag för Steffansson var för att tävla med bilen i de Svenska Mästerskapen 1989, han blir två totalt, endast 26 år gammal.
Åke Ernstsson från Svenljunga köper bilen av Steffansson Automotive (SAM) och tävlar själv med den i de Svenska Mästerskapen 1990-91. En Stefan Pettersson, hyr 405-bilen (bild 2) för att köra en deltävling i Svenska Mästerskapen 1991 (Knutstorp).
Bilen säljs till en bilsamlare i Österrike 1992 och där förblir bilen fram tills 2003.
2003 köper Peter Kroeber bilen, och bilen totalrenoveras (karossen doppades i syra och är idag i totalt toppskick ut i centrummuttrarna). Peter tävlar med bilen vid några tillfällen. Per Stureson är med vid ett tillfälle av dessa, då på Nürburgring där de vann! Peters bil är en av få Grupp-A bilar som idag existerar i toppskick!
2008 når dock ett tråkigt besked mig och övriga racing-världen att Peter Kroeber har avlidit efter en tids sjukdom. Peter blev bara 58 år. Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se© |