Lars Thenander

Ägare: Lars Thenander, Borlänge.
Byggd av: Magnum Racing, Stockholm.
Ombyggd 2000 av: Thomas Stammler, Österrike.
Byggår: 1991.
Status: Skall registreras som gatbil. 

(bild från Lars Thenander)
Bakgrund

Detta var en bil som är byggd helt från tom kaross till komplett bil. Med sprillans ny kaross från Volvo så byggde Sune Ohlsson denna bil hemma i sitt garage, han tävlade först med bilen i Turbo Cup under 1986 och fram till -87, -88, sedan var det Grupp-A som gällde för Sune. Bilen byggdes om och uppgraderades till Grupp-A med motor från Magnum Racing i Stockholm. Skall tydligen finnas en intervju med Sune som SVT gjorde på Kinnekulle när han körde där med bilen som den såg ut just då i Grupp-A utförande.

Det var då och nu för 12 år (1991) sen letade Thomas Stammler bil och han kontaktade då Per Stureson om hans bil men han hade då redan då sålt sin bil men Stammler fick tipset av Per att kontakta Sune Ohlsson, sagt och gjort, Thomas kontaktade Sune och fick köpt hans bil.

Thomas flyttade sedan över delarna från bilen till en frisk 244-kaross då den gamla 242-karossen var i allt för dåligt skick för att ha kvar. Anledningen till att Thomas valde att bygga på en 244-kaross var orsaken till att få tag på en 242-kaross i Österrike visa sig var omöjligt om inte i alla fall väldigt svårt just då. Thomas planerade att köra bilen på bana samt i backtävling men tyvärr fanns det ingen tid till detta.

Bilen bytte ägare 11:e oktober 2008 så nu är delarna åter igen i Sverige. Lars planerar ett karossbyte, till en mycket korrekt Volvo 242-kaross. Detta då denna karossen ej är tillåten enligt reglementet då den är nya generationens 240-kaross, samt att wattlänksystem är heller inte tillåtet som det idag sitter på bilen.

 

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 Turbo hyllningsbil (1986).
Kaross: Helsvetsad 244 kaross, uppdaterad nya fronten från 1986, bagagelucka samt backspeglar (då den byggdes 2000), Canda-framlyktor och Grupp-A vinge.
Interiör:  Rubi-bur, Sparco racestol, 6-punkts Sparco bälte, komplett inredning exklusive baksäte och passagerarstol, halvmatta, brandvägg, bibehållet handsfack, Volvo R-sport mocka ratt och diverse analoga och elektriska mätare i instrumentbräda. 
Hjulupphängning: Eggenberger framvagn, Watt-länk, alla bussningar i teflon och ställbara Öhlins fram.
Bromsar: Tarox 6-kolvs ok.
Motor: B21ET med vatteninsprutning och Gen4-tändning, förberett för Traction-Control, Grupp-A intercooler, Stora Grupp-A sprutet, ställbart kamdrev & rakt 3″ system ut på sidan. 
Transmission: Getrag Grupp-A med 1:1 på femman, sprängkåpa i magnesium 1031 stålaxel i fyrlänk lammel-diff 3.91 utväxling
Fälgar: BBS E55 centrumbult – 17″x9″ fram och 17″x10″ bak med Yokohama.


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®