Sune Ohlsson

Ägare: Lars Thenander, Sverige.
Byggd av: Magnum Racing, Sverige.
Byggår: 1991.
Karossbyte och ombyggnation 2000 av: Thomas Stammler, Österrike.
Status: Registrerad gatbil. 
Bilen före karossbyte 1992

(bild från Thomas Stammler) 
Bilen idag efter karossbyte

(bild från Bilsport)
Bakgrund

Med sprillans ny kaross från Volvo så byggde Sune Ohlsson denna bil hemma i sitt garage, det var Grupp-A som gällde för Sune. Motor byggdes hos Magnum Racing i Stockholm.

Det var då och nu över ett decennium (läs 1991) som Thomas Stammler sökte efter en bil, och han kontaktade då Per Stureson om att få köpa hans bil, men den hade då sålts. Stammler fick tipset, av Per, att då istället kontakta Sune Ohlsson, sagt och gjort, Thomas kontaktar Sune och fick då köpt hans bil.

Thomas flyttade sedan över delarna från Sune Ohlssons gamla bil till en ny och frisk 244-kaross då den gamla 242-karossen var i allt för dåligt skick för att rädda hävdade Stammler. Anledningen till att Thomas istället valde att bygga på en 244-kaross var på grund av att få tag på en 242-kaross i Österrike under dåtiden var en omöjlighet. Efter renoveringen så planerade Thomas att köra bilen på bana samt i backtävling men tyvärr fanns det ingen tid till detta.

Bilen bytte ägare 2008 och nu är bilen i Sverige hos en Lars Thenander och han planerar ett karossbyte, till en mycket korrekt Volvo 242-kaross. Detta då denna karossen ej är tillåten enligt reglementet för den är nya generationens 240-kaross, samt att watt-länksystem är heller inte tillåtet som det idag sitter på bilen. Om man nu tycker att sånt är viktigt.

Det har vid tillfälle funnits ett reportage här i Sverige där Lars Thenander hävdat att det är han som byggt denna bil, men så är inte fallet. Det var Thomas Stammler som spenderat många år med att bygga den här bilen hemma i Österrike.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 244 Turbo hyllningsbil (1986). (En hyllning avser att hedra ett föremål och behöver då ej, i avseende, replikera alla detaljer)
Kaross: Helsvetsad 244 kaross med front från 1986 (ej Grupp-A!), bagagelucka samt backspeglar från 1986 (ej heller Grupp-A!), Canda-framlyktor (med USA-blinkers med reflektor), Grupp-A vinge samt fjäderbensstag & momentstag.
Interiör:  Rubi-bur, Sparco racestol, 6-punkts Sparco bälte, komplett 244-inredning (exklusive baksäte, passagerarstol samt vissa plastdetaljer), brandvägg, bibehållet handskfack, Volvo R-sport mocka ratt och diverse analoga och elektriska mätare i instrumentbräda. 
Hjulupphängning: Bilstein fjäderben med Eggenberger framvagn och Volvo krängningshämmare, Watt-länk (ej Grupp-A!), lättade länkarmar bak (hålborrade, och således ej Grupp-A!) med krängningshämmare och alla bussningar i teflon med ställbara Öhlins stötdämpare fram & bak.
Bromsar: Tarox 6-kolvs bromsok fram med slitsad Tarox bromsskiva och standard 240 bromsar bak (Tarox, ej Grupp-A!). 
Motor: B21ET med Grottis Headserive 405-topp (med vatteninsprutning), Gen4-tändning, Grupp-A intercooler, Grupp-A bränsleinsprutning, ställbart kamdrev (ej Grupp-A!) & rakt 3 tums avgassystem ut på sidan. 
Transmission: Getrag Motororsport med sprängkåpa i magnesium, 1031 stålaxel med 4-länk (ej Grupp-A) och lamelldifferential med utväxling 3.91:1.
Fälgar: Compomotive Turbo 3-split centrumbult, 17″x9″ fram och 17″x10″ bak med Yokohamadäck.
Racing Kalender & Förare

Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare                

Sune Ohlsson
Datum Bana Förare Mästerskap
910512 Mantorp Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910526 Knutstorp Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910609 Anderstorp

Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910714 Falkbenberg Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910728 Kinnekulle Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910804* Knutstorp

Sune Ohlsson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
error: Content is protected!!