Magnum Racing 1985

(Notera att all text på sidan är skriven i dåtid)
I februari 1985 så tecknade Mats ”Lillen” Magnusson, Magnum Racing, i Stockholm kontrakt med Volvo, om att bygga ett helsvenska ekipaget för EM-satsningen 1985. Man fick en budget på cirka två miljoner kronor att sköta allt annat rörande tävlingsverksamheten så som transport osv och Volvo står för notan och levererar själva alla delar som svarar för själva prepareringen av kraftpaketet (motor samt transmission) och all elektronik som har stor betydelse för dagens tävlingsbilar. Även däckbiten låg utanför budgeten där Volvo också stod för notan.

Under slutet av säsongen så bestämde man sig för att degradera Mats position i teamet, man tillsatte en ny team manager – Bernt-Inge Steffansson, Steffansson Automotive. Detta beslut som kom från Volvo Motorsports sida gav blandade känslor bland övriga teamet. Men orsaken ansågs vara att teamet bröt ett antal tävlingar, Mats ansåg att orsaken var Volvos vatteninsprutning som inte funkade korrekt eller som Mats en gång uttryckte ”att vatten har man i kranen”, och orsakade att motorn havererade, Volvo tog inte lätt på detta och det anses vara orsaken till att Mats blev degraderad i teamet. 


(bild – Magnum Racing teamet på Monza 1985)


Volvo 240 Turbo Grupp-A 1985 – Magnum Racing.
Motor – Volvo B21ETAL (med vatteninsprutning)
Effekt – 320hk (238kW) @ 6.600rpm / 400Nm @ 4.000-6.000rpm.
Toppfart – Strax över 250km/h beroende på utväxling.
Tekniska bilder
  
(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Chassi – 503

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Chassi – 504

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

Team Manager
Ulf Sundberg


Bakgrund

Volvo har anställt en ny tävlingsledare för årets aktiviteter i standardvagns-EM, där Volvo mer och mer seglar upp som en av favoriterna. Fast eftersom Volvo officiellt inte tävla i egen regi är
Ulf Sundberg på papperet ansvarig för tävlingsverksamheten hos Stockholmstrimmaren Mats Magnusson, ”Lillen” kallad och ägare av Magnum Racing, vilka i år officiellt deltar i ETC med en Volvo 240 Turbo körd av Ulf Granberg, Anders Olofsson och Ingvar Carlsson. 

Ulf Sundberg är antagligen för allmänheten ett ganska okänt namn även om han sysslat med bilsport ända sedan i slutet av 1960-talet. Ulf är född och uppvuxen i Karlstad, där han fortfarande bor. Han hade under flera år en egen biltillbehörsfirma i Karlstad, innan han 1976 anställdes av Branzells i Karlstad, där han bland annat sysslat med Bosch. 

Ulf är idag 38 år och var redan på väg ut i världen som planerare och koordinator för Rothmans rallyaktiviteter. Ulf fanns med i Rothmans Porsche-gänget före och under fjolårets RAC-rally och skulle ha börjat årets arbete för det engelskbaserade stallet när budet helt plötsligt dök upp från Volvo.

– Jag har fått ett mycket intressant arbete, säger Ulf Sundberg. Massor av olika arbetsuppgifter. Jag ska planera och administrera hela årets ETC-tävlande för Magnum Racing. Det enda jag inte har ansvar för är den tekniska biten, den biten sköter Mr. Magnusson själv med sitt enorma kunnande inom området självfallet. 

Ulf Sunberg har själv tävlat med Volvo. 1970 noterade han ett par fina SM-resultat i en röd Volvo Amazon, som han också vann ett par lokaltävlingar med. I Bergsrallyt var Ulf 14:e man i grupp 2 och i Östgötarallyt 13:e. Men sitt bästa resultat har Ulf Sunberg nått i en Saab. I 1976 års VM-tävling Svenska Rallyt var Ulf femma totalt och bäste standardvagnsförare med sin 99 EMS efter sådana namn som Per Eklund, Stig Blomqvist, Anders Kulläng och Simo Lappinen. Ulf har även tävlar i Saab V4, Lancia Fulvia, som han bl.a. körde i Rally Elba och Polska rallyt, på slutet så körde han en Chrysler Avanger. Ulf Sundberg har också åkt mycket som andreförare, med med kompisarna Bror Danielsson och Lasse Jönsson. Så sent som i år blev paret Jönsson/Sundberg 19:e totalt i Svenska Rallyt i Lasse Jönssons unika Porsche 924 Carrera GTS.

Från att ha haft bilsporten som en hobby under många år får Ulf i fortsättningen ägna hela sin tid och sitt administrativa kunnande åt bilsporten på heltid. Ulf Sundberg har blivit ytterligare en kugge i Volvos tävlingsverksamhet, även om han officiellt lyder under Magnum Racing. Kontoret har Ulf Sundberg dock hos Volvo Motorsport i Göteborg. Av någon anledning fanns det ett passande kontorsrum ledigt…


Team Manager #2
Berndt-Inge Steffansson


Bakgrund

Mannen bakom företaget Steffansson Motorsport, som var först att tävla med en Volvo 240 Turbo inom rally och är ett erkänt namn ute i Europa inom rallysfären. Har byggt ett mindre antal bilar som han tävlat med framgångsrikt i bla. Belgien. I och med Berndt-Inges tävlan med Volvo 240 Turbo så har han länge varit känd inom Volvo.


Teknisk Chef
Mats ”Lillen” Magnusson


Bakgrund

Den sympatiske och stillsamme Mr Magnum Racing – Bil och motorbyggare inom racing, rally, rallycross, dragracing och truckracing. Lillen gjorde sig snabbt känd för att bygga tävlingsbilar som gick snabbare än de andras, hade även tidigare karriär som förare i rally och racing i SSK-serien, Super Star i EM och Volvo Turbo Cup! Är med andra ord ingen främling när det gäller Volvo 240 Turbo, redan 1983 så hjälpte han Greger Petersson med hans Grupp-A Volvo som då var en första generationens Grupp-A bil, 1984 så jobbade Lillen åter igen med Greger, då som teknisk ansvarig, men inte bara det han byggde även två kompletta bilar under -84 på grund av en krasch.

Nu 1985 så är det skillnaden att Lillen både styr teamet plus även då är det tekniska överhuvudet och precis som föregående år så har han byggt två bilar, inte själv förstås.


Chefs Mekaniker
Mats Magnusson

Mekaniker
Göran Qvist

Mekaniker
Fred Lindberg

Mekaniker
Kenneth ”Linkan” Lindqvist

Mekaniker
?
Mekaniker/Tekniker VMS

Mekaniker/Tekniker
Björn Scheuer

Mekaniker/Tekniker
Göran Sällström

Mekaniker/Tekniker
Frank Millqvist

Tekniker
Kent Melin

Tekniker
Lars Sanberg 

Mekaniker/Tekniker
Kenneth Larsson

Chassi – 503

Förare
Ulf Granberg


Bakgrund

Redan som 16-åring började hans karriär inom sporten ta ordentlig fart i och med SM-segern i trial som fabriksförare för Monark 1965. 1969 bytte Granberg från MC till att börja tävla med bilar i rally, till en början i en äldre Volvo PV, men snart körde han Volvo Amazon och i Svenska rallyt ställde han upp under två år i en ny Volvo 142.

1972 kom han att debutera i banracing i en Se-sponsrad Volvo 142 i enhetsklassen Volvo Cupen, en serie som han fortsatte i fram tills seriens nedläggning 1975. Mellan åren 1976 och 1978 deltog Ulf i den då Super Star cup (senare Camaro Cup) i en Sibylla-sponsrad Camaro och blev ”Mr Super Star” med hela motorsportsverige.

Efter en mindre lyckad session hos Renault som fabriksförare i Formel 3 återkom Granberg till standardvagnsracing igen 1982 i den nystartade Volvo Turbo Cup. Serien gick på alla underlag med ban-, is- och backrace. Variationen passade Ulf som hand i handske och han vann serien två år i rad. Framgångarna gick inte Volvos ledning förbi och han blev erbjuden en fabriksstyrning för dem i det dåvarande europeiska standardvagnsmästerskapet ETC 1984.

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1985 Volvo 240 Turbo Magnum Racing EM i Grupp-A
1984 Volvo 240 Turbo Luna/Sportpromotion EM i Grupp-A
1983 Volvo 240 Turbo Team Luna Volvo Turbo Cup
1982 Volvo 240 Turbo Team Luna Volvo Turbo Cup

Förare
Anders Olofsson


Bakgrund

Denna 32-åriga förare började sin karriär med Formel 3 1975, då kom Anders tvåa i de Svenska Formel 3 Mästerskapen, året efter blev Anders delad Europamästare i klassen. Anders fick anbud om att köra F1 1979 men blev tvungen att tacka nej på grund av brist rent finansiellt. I början av 1980-talet så körde Anders son hastigast som fabriksförare åt det Japanska Nissan stallet i grupp-A, och 1982-83 så fick Anders en plats i Greger Peterssons Volvo 240 grupp-A bil i EM. Under 1984 så kontaktades Anders av Thomas Lindström från Norrköping (TL Racing), han ville ha med Anders i sitt team i Europeiska Mästerskapen, sagt och gjort.  

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1985 Volvo 240 Turbo Magnum Racing EM-i Grupp-A
1984 Volvo 240 Turbo TL Racing EM-i Grupp-A
1983 Volvo 240 Turbo Sportpromotion/TL Racing EM-i Grupp-A
1982 Volvo 240 Turbo Sportpromotion EM-i Grupp-A 

Förare
Ingvar Carlsson


Bakgrund

Är veteranen i teamet på 37 år, killen som kört allt från rally i skogarna till racing ute på asfaltbanorna. Ingvar blev Svensk Mästare inom Rally 1984.

Statistik      
År Bil Team Mästerskap
1985 Volvo 240 Turbo Magnum Racing EM-i Grupp-A
1984 Mazda 323T 4WD Mazda World Championship Rally Team WRC
1983 BMW 323 WRC
1982 BMW 323 WRC

Förare
Jean-Pierre Malcher (F)


Bakgrund

Född 1950 i Paris, Frankrike. Har tidigare erfarenheter inom Formula 3, Le Mans men nu annars kört Franska mästerskapen inom standardvagns racing.


Förare
Prins Leopold Von Bayern (D)


Bakgrund

Leopold tävlade i Australien 1984 i James Hardie 1000, körde då en BMW 635CSi för Frank Gardners fabriksstödda teamet som samarbetade med tidigare Formula One världsmästaren Denny Hulme. 

Kör i år för Magnum Racing i finalen och sista deltävlingen.


Förare
Christian Danner (D)


Bakgrund

Christian, född 4 april 1958 i München, är en tysk racerförare. Danner vann det första Formel 3000-mästerskapet som arrangerades 1985. Han debuterade samma år i Formel 1 för Zakspeed och hans första lopp var Belgiens Grand Prix 1985.

Kör i år för Magnum Racing i finalen och sista deltävlingen.


Chassi – 504

Förare
Ulf Granberg


Bakgrund samma som ovan.


Förare
Anders Olofsson


Bakgrund samma som ovan.


Förare
Ingvar Carlsson


Bakgrund

Bakgrund samma som ovan.