Ägare: – |
Byggd av: Magnum Racing |
Byggår: 1984 |
Chassi no#: 240A 403/245276 |
Status: Kasserad |
1984
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Efter kraschen 1984
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Bilder från kraschen 1984
(bilder från Peggen Andersson & 240grupp-A.se© Arkiven)
Bakgrund
Magnum Racing från Stockholm byggde 403-bilen för Luna-Sportpromotion 1984, där Mats Magnusson (även känd som Mr. Magnum) var teknisk chef under team chefen Greger Petersson. Avseendet var att tävla i ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) samma år. Säsongen inleddes med två brutna (DNF) race samt två åttonde placeringar i händerna på Greger Petersson och Ulf Granberg, där även Granberg kör 403-bilen på Anderstorp i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A.
(En helt nybyggd tävlingsbil av Magnum Racing 1984)
Under träning dagen innan den femte deltävlingen på Brno (i dåvarande Tjeckoslovakien) så är olyckan framme, Robert L. Kvist körde på en blöt bana och det går lite för fort och Robert tappar kontrollen över 403-bilen, han börjar då snurra varpå bilen slår i ett skyddsräcke med både fram- och bakdel och de båda smällarna är såpass hårda att 403-bilen slår runt och rullar ett par varv på taket för att till slut landa på hjulen igen. Bilen totalkvaddas, och Kvist skyndas till sjukhus i ambulans, trots att han är något mörbultad så klarar han sig relativt oskadd, och blir tvungen att tillbringa en vecka på sjukhus (veckorna senare är han dock tillbaka bakom ratten och kör igen!).
(Enda kända bilden från Brno innan kraschen… Texten i bilden säger: ”Under den regndränkta träningen på Brno – Robert L. Kvist provar Luna-Volvon. Ett par varv senare hade 403-bilen förvandlats till skrot i en mäktig avåkning…”)
Det som nu återstod av 403-bilen fraktas hem till Sverige, ställs av hos Volvo Motorsport (ett fåtal delar skall enligt rykten ha varit möjliga att rädda). Och där stod 403-bilen, som ett exempel på just hur säker en Volvo 240 är, taket hade nämligen inte gett vika över förarplatsen. Efter en tid så skrotades 403-karossen för alltid men man byggde en ny och andra upplaga av 403-bilen.
(Här kan man skymta den nu tomma karossen av 403-bilen stå i bakgrunden (notera ”Sibylla” på bakskärmen)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1984
Ägare: Sportpromotion AB
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A & Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Luna-Sportpromotion
Förare:
Ulf Granberg |
Greger Petersson |
Robert L. Kvist |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
840401 | Monza Slutresultat – DNF (orsak lager) |
Ulf Granberg Greger Petersson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840408 | Vallelunga Slutresultat – DNF (orsak motor) |
Ulf Granberg Greger Petersson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840429 | Donington Slutresultat – 8 |
Ulf Granberg Greger Petersson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840513 | Enna-Pergusa Slutresultat – 8 |
Ulf Granberg Greger Petersson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840520 | Anderstorp Slutresultat – 1 |
Ulf Granberg | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
840610 | Brno Slutresultat – DNS (orsak krasch under träning) |
Robert L. Kvist | Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |