Luna-Sportpromotion #240A 403 #1

Ägare: Skrotad.
Byggd av: Magnum Racing, Sverige.
Byggår: 1984.
Chassi no#: 240A 403/245276.
Status: Skrotad 1984.
Bilder från kraschen 1984:
  
  
(bilder från Peggen Andersson & 240grupp-A.se Arkiven)
1984-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Bakgrund


Magnum Racing från Stockholm byggde denna 403-bilen 1984 för teamet Luna-Sportpromotion, där Mats Magnusson (även känd som Mr. Magnum) var teknisk chef under team chefenen Greger Petersson (som även till en början körde), avseendet var att tävla i ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) samma år. Säsongen inleddes med två brutna (DNF) race samt två åttonde placeringar i händerna på Greger och Ulf Granberg, där även Granberg kör 403-bilen på Anderstorp i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A.


(En helt nybyggd tävlingsbil av Magnum Racing 1984)

Under träning dagen innan den femte deltävlingen på Brno (i dåvarande Tjeckoslovakien) så är olyckan framme, Robert L. Kvist körde på en blöt bana och det går lite för fort och Robert tappar kontrollen över 403-bilen, han börjar då snurra varpå bilen slår i ett skyddsräcke med både fram- och bakdel och de båda smällarna är såpass hårda att 403-bilen slår runt och rullar ett par varv på taket för att till slut landa på hjulen igen. Bilen totalkvaddas, och Robert skyndas till sjukhus i ambulans, trots att han är något mörbultad så klarar han sig relativt oskadd, och blir tvungen att tillbringa en vecka på sjukhus (veckorna senare är han dock tillbaka bakom ratten och kör igen!).


(Enda kända bilden från Brno innan kraschen… Texten i bilden säger: ”Under den regndränkta träningen på Brno – Robert L. Kvist provar Luna-Volvon. Ett par varv senare hade Robert förvandlat den snygga Volvo Turbon till skrot i en mäktig avåkning…”)

Det som nu återstod av 403-bilen fraktas hem till Sverige igen, ställs av hos Volvo Motorsport (endast ett fåtal delar skall enligt uppgifter ha varit möjliga att rädda). Och där stod 403-bilen, som ett exempel på just hur säker en Volvo 240 är, taket hade nämligen inte gett vika över förarplatsen. Efter en tid så skrotades 403-karossen för alltid men man byggde en ny och andra upplaga av 403-bilen.


(Notera i grafiken där man ser den nu tomma karossen av 403-bil stå i bakgrunden)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.

Förare      

Ulf Granberg

Greger Petersson

Robert L. Kvist
 
       
Datum Bana Förare Mästerskap
840401 Monza (IT)
Slutresultat – DNF (orsak lager)
Ulf Granberg
Greger Petersson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840408 Vallelunga (IT)
Slutresultat – DNF (orsak motor)
Ulf Granberg
Greger Petersson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840429 Donington (GB)
Slutresultat – 8
Ulf Granberg
Greger Petersson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840513 Enna-Pergusa (IT)
Slutresultat – 8
Ulf Granberg
Greger Petersson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840520 Anderstorp
Slutresultat – 1

Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno (CZE)
Slutresultat – DNS (orsak krasch)

Robert L. Kvist Europeiska Mästerskapen i Grupp-A 
error: Content is protected!!