Volvo Turbo Cup 1982 – Succé redan första året!
Man kan nästan citera det bevingade jag kom, jag såg, jag segrade, när det gäller Volvo Turbo Cupen. Det var trögt i portgången visserligen. Förarnas organisation SARF var inte med på noterna till att börja med men var inte sämre än att de kunde ändra sig. Volvos intåg i svensk racing var något som inte bara gynnade dem själva och klassen utan också svensk bilsport totalt sett.
En av grundtankarna med Turbo Cupen är att man kör på olika underlag. Premiäråret sågs cupen på bana och i både grus och asfaltbackar. I slutet av januari startar ännu en gren. Då sätts förarna på det hala. Reglerna föreskriver nabb vilket blir ovant för sörlänningarna. I sommar är man åter igång på banorna och vid årets slut skall en cupsegrare koras samt en stormästare för två säsonger, en all around mästare så att säga vilket är första gången någonsin. Redan när Turbo Cupen instiftades var tanken på den internationella Grupp A-klassen nära. Inför 1983 års säsong ändras en del detaljer i reglementet för att förbereda förarna på 1984 då man tänker ta steget fullt ut och köra Grupp-A. Volvo Turbo Cup lockade i år 20-22 bilar till start. Det är ingen dålig siffra om man betänker att de slutliga reglerna inte var helt klara förrän i vintras. Nu är flera nya förare på gång. Och en del gamla! Rune Tobiasson övergav golfklubborna inför slutracet uppför Ramberget mitt i Göteborg och Rune tänker nu köra en hel säsong nästa år. En annan ”ny” förare på gång är nybakade rallycrossmästaren Anders Hultqvist som uttryckt önskemål om att köra på slätare underlag än han normalt är van vid men fortfarande i en Volvo. Turbo Cupen kommer sannolikt att göra ett besök i England. Underhandlingar pågår med Donington Park om ett gästspel i samband med EM-loppet för standardvagnar den 1 maj. Vidare räknar man med att kunna visa upp sej i Finland och Danmark.
Det hände i Volvo Turbo Cupen 1982
Den nya klassen besattes snabbt av idel kända namn. Många var gamla kända Volvoförare – Börje Thor, Uffe Granberg, Ingvar Utby, Lillen Magnusson med flera. Det var därför ingen större överraskning att det var Börje Thor som dominerade cupen redan från början. Börje var något av försökskanin och hans bil var klar flera månader före någon annan. Med den målmedvetenhet som gett honom toppresultat för sex år sen startade han med att rent rutinmässigt åka från hela kopplet, inklusive betydligt namnkunnigare chaufförer som placerats i Volvos gästbil. Starkt. Vi har tittat lite närmare på vad som egentligen hände under året.
BÄST
Var alltså Börje Thor (✞). Men det satt hårt åt. Med endast en pinne tillgodo på Ulf Granberg stod den tystlåtne Volvoingenjören som segerherre efter rena nervkriget i backtävlingen på hemmaplan!
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
NÄST BÄST
Ulf Granberg (mitten) som kom starkt på slutet av säsongen och överraskade med förvånande fina resultat i backtävlingarna (Eje Elgh till vänster och Börje Thor (✞) till höger ).
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
GLADAST
Hela året var utan tvekan Picko Troberg (✞). Det syntes och hördes att den gamle (44) trivdes med att vara tillbaka i sitt rätta element. Dessutom gick det mycket fortare och bättre än någon kunnat ana, inte minst Picko själv!
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
ARGAST
Ulf Granberg (fast glad på bild i keps till höger) efter att ha blivit avkörd i öppningsracet på Mantorp Park. Där försvann slutsegern, menade Granberg och tänkte fula saker om Elgh som stångade Luna-bilen i häcken…
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
KORTASTE STUBINEN
Peggen Andersson (till vänster om Stefan ”Lill-Lövis” Johansson) visade vid några tillfällen att han snabbt kan förbytas från lugn armétekniker och lovande stjärnämne till ett rytande lejon där det handlar om både bomber och granater.
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
MULEN
Himlen vid backtävlingen i Göteborg. Det var nästan läge för strålkastare i Keillers Park på sluttampen…
(Bild från Bilsport)
FYNDIGAST
Volvos teknikgäng (från Volvo Service) som delade på en bil i cupen och som hittat trimnings-finesser som ingen annan. Synd bara att knepen var förbjudna! (i bild från vänster – Gunnar Dandenell, Bengt Lidmalm, Robert L. Kvist, Göran Sällström (✞) på knä och Jan Bjerninge på domkraften!)
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
SNABBAST
Kanske inte på banan men väl i sponsorjakten! Picko ✞ (till höger) jagade ihop en stor säck med guld på en vecka och blev på kuppen filmstjärna på gamla dar…
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
SNYGGAST
ML/Sportpromotion teamet – Greger Petersson (vänster) och Peggen Andersson (höger) var proffsigast med häftig transport och egen källarmästare i form av Tommy Mårdskog.
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
BÄSTA GÄST
Björn Waldegård (✞). Han hade ALDRIG tävlat med en Volvo när han kom till Göteborg. Tränade lite ute på Torslanda gamla flygfält, åkte sen in till stan, körde uppför backen och vann!
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
BÄSTA NYKOMLING
Torgils Bonde. Blev bättre och bättre allt efter säsongen led. Kom trea i den avslutande backtävlingen. Det ska bli intressant att följa Bondes utveckling under nästa år…
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
ÄLDST
Rune Tobiasson med 45 år på nacken och startnumret (Nästan)! Picko (✞) är 44 år – nu väntar vi på Conny Ljungfeldt, Ewy Rosqvist, Gunnar ”Persbergarn” Carlsson och fler av de gamla matadorerna. Varför ska bara de unga ha allt som är roligt?
(Bild från Niklas Larsson)
STÖRSTA ÖVERRASKNINGEN
Greger Petersson hängde ett slag med i denna absoluta toppstriden. Kul för Halmstads Ken Tyrrel! som liksom sin, ännu så länge, mer berömde yrkesbroder i Ripley försörjer sej till vardags med att beckna trävaror.
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
LÅNGSAMMAST
Volvo. Det tog långt tid att få fram reglerna vilket gjorde att det blev kort om tid för många att få ihop sina bilar. Men sen har Volvo ställt upp föredömligt och hjälpt killarna på alla sätt. Så ska en märkesserie skötas. Dessutom har Volvos PR-apparat gjort underverk för svensk racing. Carl-Eric Johansson har rutinerat skött presskontakterna och belönats med spaltkilometer.
(Bild från Volvo)
VASSAST
Förmodligen Mats ”Lillen” Magnussons (✞) motor. Den till och med lät annorlunda… (Här i bild före Ulf Granberg)
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
SNURR
Årets snurr stod Stefan ”Lill-Lövis” Johanson för i Falkenberg. Pinsamt när det bara var något varv kvar. Punktering var orsaken, eller?
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
NORRLAND KOMMER
Göran Lindvall och Thomas Wiren är på bettet.
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
I KULISSEN
Sågs hela tiden Turbo Cupens regissör Bosse Wikås (med turbo). Nu har Bosse Grupp-A i blick och kanske betyder det ökat Volvoengagemang i racing? (Eje Elgh till vänster)
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
MONOCOQUE
Lär inte alls namnet på den förträffliga drycken Ramlösa meddelar företagets pressavdelning med anledning av den förestående Englandsvisiten för Turbo Cupen…
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
FRAMTIDEN
Kan innebära fler utlandsbesök för Volvoåkarna. Det talas om race i Tyskland, Belgien, Holland, Frankrike. Ny exportvara: En hel tävlingsklass!
(Bild från Volvo)
GÄSTBILEN
Försvinner 1983. Det innebär förmodligen att cupen får klara sig utan ”storstjärnor” – och det visade sej ju att stjärnorna inte klarade av de reguljära åkarna… I de flesta fall.
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
TURBO CUPEN
Är bland det bästa som hänt svensk racing det är de flesta överens om. Nu kliver klassen in i sitt andra levnadsår och 1984 ska den stå på egna ben. Nya förare är på gång och mycket talar för att vi kommer att få se ett trettiotal Volvo Turbo på startplattorna…
Från vänster bakre raden – Rolf Andersson, Göran Lindwall, Bengt Thenander, Greger Petersson, Börje Thor (✞), Stig Emilsson, Per-Gunnar ”Peggen” Andersson, Ulf ”Granis” Granberg, Robert L. Kvist. Från vänster främre raden – Joachim Emilsson, Bengt Pettersson, Ingvar Uthby, Kurt ”Osten” Olsson, Thomas Wirén & Torgils Bonde.
(Bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Text lånad från ”Motor Trend Sport” Nr 12 1982.
Bantävlingar 1982 |
31 Maj – Mantorp 20 Juni – Anderstorp 11 Juli – Falkenberg 8 Augusti – Knutstorp 22 Augusti – Karlskoga 5 September – Kinnekulle |
Back-tävlingar 1982 18 Juli – Hammarbacken 10 Oktober – Kiellers backe |
(Observera att vissa bilar (bilder) är klickbara så att du kan läsa vidare om bilar historik…) |