TL Racing #240A 401

Ägare: Mark Petch, Nya Zeeland.
Byggd av: TL Racing AB (Thomas & Tage Lindström), Sverige.
Restaurerad 2017 av: Pelle Nilsson (Wargia Engineering) & Ulf Granberg (Granberg Produktion) tillsammans med Joakim Magnusson, Rune Larsson, Mikael Letterström & Mark Petch.
Byggår: 1984.
Chassi no#: 603/245274 (240A 401/245274 1984-1985)
Status: Är under renovering ännu.
Tekniska bilder 1984:
  
(bilder från Ronald Janssens)
Tekniska bilder 2000:
  
  
   
 
(bilder från Pelle Nilsson)
Bilder från renovering 2017:
   
        
  
   
  

(bilder från 240grupp-A.se Arkiven, Pelle Nilsson & Mark Petch)
1984-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från Mark Petch)
Bakgrund


Berättad i kronologisk ordning.


1984


TL Racing bygger två identiska Grupp-A bilar (240A 401 & 402) hemma i Norrköping (en ordinarie bil samt en reservbil). Säsongen inleds med att Thomas kör tillsammans med belgaren Valentin Simons (bild 2-3) i de två första tävlingarna (Monza samt Vallelunga i Italien) efter det så anslöt sig Anders Olofsson (bild 4) till teamet igen. Det är en bra säsong då teamet alltid låg i bland top tio där bästa placeringarna var en fjärde placering på Zeltweg i Österrike och en tredje placering i finalen på Mugello i Italien. Båda bilarna säljs sedan, där 401 säljs till Volvo Motorsport (VMS) menas reservbilen, 402 (bild 1), såldes till Portugal via Volvo Portugal till en privatperson vid namn António Rodrigues.


(Thomas Lindström fortsatte i det svarta temat även 1984)


Vintern 1984


401-bilen kom nu att ingå Volvos nya Dealer Team med Eggenberger Motorsport, där den ägs av Volvo Motorsport och skulle nu komma att funka som en referens-, test- eller i nödfall reservbil för Eggenberger. Bilens högra och vänstra sida lackas om med två olika röd/vita teman, då man inte definitivt hade bestämt sig för hur bilens färger/tema skulle bli ännu, detta var sent 1984 under försäsongen (när man testade i betydligt varmare Frankrike på Nogaro). 401-bilen hade fortfarande 1984 års specifikation (Gen2) under tiden med Eggenberger. I vilken utsträckning bilen användes under tester är inte känt.

 
(Den svarta bilen är nu vit, men endast exteriört! Notera även att bilen såg olika ut från vänster och höger sida)


Vintern 1985


Vintern 1985 så skriver Volvo kontrakt med RAS Sport (Ring Auto Sport) från Belgien, 401-bilen får en nu mer dokumenterat aktiv roll som testbil, då Volvo Motorsport uppdaterar 401 till 1986 års specifikation (Gen4) och bygger samtidigt om bilen till högerstyrd. 401 lackas om i samma färger som övriga RAS-bilar (vit/blå/grå). Då Volvo Motorsport uppdaterat 401 så gav man samtidigt bilen ett nytt chassinummer, som blev 603, då samtliga bilar 1986 hade fått ett nytt chassinummer (601-607).

RAS Sport och VMS (Volvo Motorsport) utför tester med 603 och kommer fram till att 603 var snabbare i högerkurvor (anledningen till dessa tester var låg till grund då de flesta banor är högerorienterade). Trots resultatet så väljer RAS Sport ändå att fortsätta köra med de vänsterstyrda bilarna man hade (601,602,604&605). Detta berodde på att det blev alldeles för kort tid för förarna vänja in sig att köra högerstyrt (det och att det bara var några få månader kvar tills dess att säsongen startade, och man hade mycket testkörning kvar att göra för att ställa in övriga bilar inför säsongen).


(Enda bilden, som dessvärre är en ’Print Screen’ från ett filmklipp, som finns på 603 som högerstyrd med RAS Sport – film från 240grupp-A.se Youtubekanal)


Våren/hösten 1986


På vårkanten av mars/april så säljer Volvo Motorsport 603 till Volvo Australiens nystartade fabriksstall – Australian Volvo Dealer Team (AVDT). Mark Petch samt John Sheppard (AVDT) hade då varit på plats på Monza under tester/PR-arrangemang för motorjournalister (där Ulf Granberg kör motorjournalister två varv runt banan) anordnat av Volvo Motorsport, och skall då ha köpt 603 på plats. 603, som nu var uppdaterad med senaste specifikation för 1986. Till en början i Australien så kör enbart John Bowe 603-bilen men senare in på säsongen så kör Robbie Francevic uteslutande 603. I slutet av säsongen så kör Graham McRae och Neville Crichton 603 på James Hardie 1000 på Bathurst, detta då Robbie Francevic hade blivit sparkad från teamet på grund av meningsskiljaktigheter med team chefen John Sheppard. Robbie Francevic dock vinner de Australiensiska mästerskapen i Grupp-A (med 5 poäng över George Fury som kommit tvåa i sin Nissan Skyline) och samtidigt meddelar Volvo att de nu kommer att dra sig ur att tävla i Grupp-A. Detta innebar att Volvo nu återkallar 603 tillsammans med två andra bilar (405 & 2428A1168048) från Australien till Sverige i november 1986.

Christer Simonsen köper 603 av Volvo Motorsport under vintern 1986.

 
(603 i Australien 1986)


1987


Team CMS, bestående av far och son (Kurt och Christer Simonsen), tävlar i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC) med 603-bilen. De placerade sig som bäst på en sjätte plats på Donington i England och totalt som 21:e bil i Spa 24-timmars i Belgien, där Kurt och Christer kör tillsammans med belgaren Jean-Marie Baert (som kört Volvo med GTM 1984). De klarar sig till en tredje plats totalt i sin klass för bilar över 2500cc.


(603 med Team CMS i ETCC 1987 – film från 240grupp-A.se Youtubekanal)

CMS-teamet blir, tack vare sin tredje placering inbjudna (i novembermånad) att tävla på Macau, de åker dit för att tävla men startar aldrig då de istället hyr ut 603-bilen till Hans-Åke Söderqvist (Söderqvist Racing Sport-SRS), 603 folieras upp i Kamachi tema (som Volvo haft även 1986). 603-bilen körs nu istället av italienaren Gianfranco Brancatelli (Volvo 1985), men tvingas avbryta tävlingen på grund av en trasig differential.


(Branca i 603 på Macau 1987)


1988


603-bilen är ännu kvar med Söderqvist Racing Sport bygger om bilen från högerstyrt till vänsterstyrt, då man ska köra på Magionebanan i Italien, med den italienske föraren Giorgio Chipelli (bild 1-2). Det kom bara att bli denna tävling då Söderqvist Racing Sport ville försöka att övertyga italienarna att köpa en bil av honom (som han skulle bygga hemma i Sverige), dessvärre så föll affären igenom. CMS-teamet får tillbaka 603 på vårkanten i april, bilen lackas nu om i silver och man hyr in föraren Ulf Granberg att köra i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A, Ulf blir totalt tvåa.


(Först Italien (bild 1-2) och sedan de Svenska Mästerskapen i Grupp-A (bild 3-4))


1989


Robert Koistinen (från Finland) hyr 603-bilen via en mellanhand Veli Packalen (av Team CMS), Robert testkör bilen först på Karlskogabanan i Sverige. 603 lackas gul av Robert och han tävlar i de Finska Mästerskapen och även en deltävling i de Nordiska Mästerskapen på Anderstorp.

I Finland i tävlingen Kemora 500, efter 1,5h in i tävlingen så kommer Robert i slutet av den långa raksträckan på Kemora och då exploderar vänster bromsskiva, samtidigt går vänster styrstag av, vilket gör att bilen knappt går att styra, Robert får dock till slut stopp på bilen och då var han dryga 200 meter utanför banan! Innan olyckan inträffade så låg han tvåa i tävlingen.


(Nu gul som var en färg Robert Koistinen haft på tidigare tävlingsbilar han haft)


1990-1999


Christer Simonsen (CMS) får tillbaka 603 från Finland, och vid ett tillfälle så skall några mekaniker från CMS testat bilen och kört av och rullat 603 på taket, vilket resulterade i en del skador på tak samt höger c-stolpe. CMS säljer kort därpå 603 (i sitt befintliga skick) till en Stefan Larsson (SL Turbo) i Värmland, och Stefan provkör bilen på Gelleråsen något som resulterade i att topplockspackningen gick sönder, efter detta så blir 603 ståendes i 9 år.

(603-bilen på Gelleråsen)


1999-2016


Pelle Nilsson (Zacco-Pelle) köper den gamla 603-tävlingsbilen i sitt bedrövliga och befintliga skick. Planen är att 603 skulle återställas till originalskick, så Pelle plockar isär 603-bilen och placerar alla delar i pallboxar, karossen ställs undan i väntan på renovering. Men tiden rullade på och Pelle fann aldrig tiden då han är egen företagare.

Så en dag så kontaktar Mark Petch från Nya Zeeland mig (Björn), och säger att han är intresserad av att köpa 603 i dess befintliga skick (i delar), så jag kontaktar Pelle och vi bokar in ett möte när Mark Petch är i Sverige i augusti 2016, tills dess hade Pelle hunnit att sammanställa en inventarielista över vad som fanns och inte fanns till bilen och så vidare. Mark Petch får se karossen och vill då att Pelle skall renovera karossen på sitt företag, som är en stor mekanisk verkstad. Mark Petch hade nämligen bestämt sig för att köpa 603 av Pelle.


(603 i det tråkiga skick Pelle fann bilen! Här behövs lite TLC)


2016-idag


I slutet av 2016 (i novembermånad) så kommer Mark Petch tillbaka till Sverige och då vi har ett nytt möte (Mark Petch, Pelle Nilsson, Ulf Granberg och jag själv), där vi även kollar alla delar och samtidigt ser över renoveringen av 603-karossen, som var ett tämligen stort projekt! Karossen var så illa tilltygad att taket, trösklar, bakskärmar och fronten fick bytas ut helt men efter det så var 603 som ny!

Karossen åker sedan till lack och efter detta så fraktas den hem till Ulf Granberg strax utanför Göteborg (i junimånad). Där tar resterande av renoveringen plats tillsammans med Ulf Granberg, Mark Petch, Joakim Magnusson och Mikael Letterström med flera. Bilen står färdig på hjul i augusti 2017 (dock utan inkopplad el och ledningar för bromsar och motor med mera) och visas då upp i samband med VROM (Volvo Rendezvous Owner Meeting) utanför Volvos museum i Arendal. Senare under hösten 2017 så ser Ulf Granberg till att bilen sätts på en container för att skeppas hela vägen till Nya Zeeland, och i november så anlände 603 till sin slutdestination hos Mark Petch, dess nya ägare. Nu väntar resterande arbete hos Marks mekaniker för att bilen skall bli färdig och köras av John Bowe igen, som kört den över 30 år tidigare.

 
(603 från tom kaross till färdig bil på hjul!)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.

Förare      

Thomas Lindström

Valentin Simons (B)

Anders Olofsson †

(Tommy Wiking – PRESSTEST)†

(Pierre Dieudonné (B) – TEST VOLVO)

(Sigi Müller (D) – TEST VOLVO)

Robbie Francevic (NZ)

John Bowe (AUS)

Graham McRae (NZ)

Neville Chrichton (NZ)

Christer Simonsen

Kurt Simonsen †

Gianfranco Brancatelli (IT)

Giorgio Chipelli (IT)

Ulf Granberg
 
Robert Koistinen (FIN)

Lasse Lethinen (FIN)

Janina Österholm (FIN)

Stefan Larsson (TEST)
       
Datum Bana Förare Mästerskap
840401 Monza (IT)
Slutresultat
– 6
Thomas Lindström
Valentin Simons
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840408 Vallelunga (IT)
Slutresultat – 13
Thomas Lindström
Valentin Simons
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840429 Donington (GB)
Slutresultat – 15

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840513 Enna-Pergusa (IT)
Slutresultat – 6
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno (CZE)
Slutresultat – DNF (orsak lager)

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Zeltweg (A)
Slutresultat – 4
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840701 Salzburgring (A)
Slutresultat – Okänt

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Nürburgring (D)
Slutresultat – 6
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840909 Silverstone (GB)
Slutresultat – 6

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840923 Zolder (B)
Slutresultat – 5

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
1984 Anderstorp Tommy Wiking TEST – PRESSTEST
841021* Mugello (IT)
Slutresultat – 3
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
1985 Nogaro (F)
Thomas Lindström
Gianfranco Brancatelli (IT)
Pierre Dieudonné (B)
Sigi Müller (D)
TEST – VOLVO
1986 Monza (IT)
Ulf Granberg TEST – PUBLIC RELATIONS (PR)
860427 Adeladie (AUS)
Slutresultat – 4
John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860501 Wanneroo (AUS)
Slutresultat – DNF (kylarslang)
John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860518 Surfers Paradise (AUS)
Slutresultat – 9
John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860525 Amaroo Park (AUS)
Slutresultat Heat 1/3 – 2
Slutresultat Heat 2/3 – 1
Slutresultat Heat 3/3 – 1
John Bowe (AUS) Better Brakes AMSCAR Serien
860601 Calder (AUS)
Slutresultat – DNF (orsak topplockspackning)
Robbie Francevic (NZ) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Lakeside (AUS)
Slutresultat – DNS (orsak motor)
Robbie Francevic (NZ) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860622 Amaroo Park (AUS)
Slutresultat Heat 1/3 – DNF
Slutresultat Heat 2/3 – 2
Slutresultat Heat 3/3 – 1
John Bowe (AUS) Better Brakes AMSCAR Serien
860629 Winton (AUS)
Slutresultat – 3

Robbie Francevic (NZ) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860713* Oran Park (AUS)
Slutresultat – 3
Robbie Francevic (NZ) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860814 Sandow (AUS)
Slutresultat – DNS (orsak tekniska samt politiska problem)
Graham McRae (NZ)
Robbie Francevic (NZ)
Sandow Castrol 500
860905* Bathurst (AUS)
Slutresultat – 11

Graham McRae (NZ)
Neville Chrichton (NZ)
James Hardie Bathurst 1000
870405 Donington (GB)
Slutresultat – 6

Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870419 Jarama (E)
Slutresultat – DNF
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870426 Estoril (P)
Slutresultat – DNF (orsak bränle)
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870525 Anderstorp
Slutresultat – Okänt
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870607 Zolder (B)
Slutresultat – 12
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870614 Zeltweg (A)
Slutresultat – DNS (orsak krasch under träning)
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870628 Imola (IT)
Slutresultat – 10
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870801 Spa (B)
Slutresultat – 21
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Jean-Marie Baert (B)
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870906* Silverstone (GB)
Slutresultat – 11

Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870913* Nogaro (F)
Slutresultat – 14
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
871129 Macau (MO)
Slutresultat – DNF (Differential)

Gianfranco Brancatelli (IT) Macau Guia Race
880403 Magione (IT)
Slutresultat – ?

Giorgio Chipelli (IT) Italienska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp
Slutresultat – 2

Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp
Slutresultat – 8
Kurt Simonsen Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880529 Knutstorp
Slutresultat – 2
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp
Slutresultat – 1

Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg
Slutresultat – DNF (Orsak krasch)

Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880807 Knutstorp
Slutresultat – 2

Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880904* Kinnekulle
Slutresultat – 1

Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890513/14 Hämmelina Race (FIN)
Slutresultat – ?
Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890603/04 Ahvenistion VM-Vauhtipäivät (FIN)
Slutresultat – ?

Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890610 Anderstorp
Slutresultat – 9

Robert Koistinen (FIN) Svenska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
890617/18 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890715/16 Kemora 500 (FIN)
Slutresultat – ?

Robert Koistinen (FIN)
Lasse Lethinen (FIN)
Janina Österholm (FIN)
Nordiska ”Mästarmötet” i Grupp-A
890805/06 Ahvenistion Syyskilpailu (FIN)
Slutresultat – ?
Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890827 Sturup
Slutresultat – 3
Robert Koistinen (FIN) Sturup Raceway
890909/10 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A

 

error: Content is protected!!