TL Racing #240A 401

Ägare: Mark Petch, Nya Zeeland
Byggd av: TL Racing AB, Sverige
Restaurerad 2017 av: Pelle Nilsson (Wargia Engineering) & Ulf Granberg (Granberg Produktion) tillsammans med Joakim Magnusson, Rune Larsson, Mikael Letterström & Mark Petch
Byggår: 1984
Chassi no#: 603/245283 (240A 401/245274 1984-1985)
Status: Undergår renovering

1984

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

2017

(bild från Mark Petch)

Tekniska bilder 1984
 
(bilder från Ronald Janssens)

Tekniska bilder 2000
  
  
   
 
(bilder från Pelle Nilsson)

Bilder renovering 2017
   
        
  
   
  

(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven, Pelle Nilsson & Mark Petch)

Bakgrund (berättad i kronologisk ordning)


1984


TL Racing bygger två identiska Grupp-A bilar (240A 401 & 402) hemma i Norrköping (en ordinarie bil samt en reservbil). Säsongen inleds med att Thomas kör tillsammans med belgaren Valentin Simons (bild 2-3) i de två första tävlingarna (Monza samt Vallelunga i Italien) efter det så anslöt sig Anders Olofsson (bild 4) till teamet igen. Det är en bra säsong då teamet alltid låg i bland topp tio där bästa placeringarna var en fjärde placering på Zeltweg i Österrike och en tredje placering i finalen på Mugello i Italien. Båda bilarna säljs sedan, där 401 säljs till Volvo Motorsport (VMS) menas reservbilen, 402 (bild 1), såldes till Portugal via Volvo Portugal till en privatperson vid namn António Rodrigues.


(Thomas Lindström (SE) fortsatte i det svarta temat även 1984)

Vintern/hösten 1985


401-bilen kom nu att ingå Volvos nya Dealer Team med Eggenberger Motorsport, där den ägs av Volvo Motorsport och skulle nu komma att funka som en referens-, test- eller i nödfall reservbil för Eggenberger. Bilens högra och vänstra sida lackas om med två olika röd/vita teman, då man inte definitivt hade bestämt sig för hur bilens färger/tema skulle bli ännu, detta var sent 1984 under försäsongen (när man testade i betydligt varmare Frankrike på Nogaro). 401-bilen hade fortfarande 1984 års specifikation (Gen2) under tiden med Eggenberger. I vilken utsträckning bilen användes under tester är inte känt.

 
(Den svarta bilen är nu vit, men endast exteriört! Notera även att bilen såg olika ut från vänster och höger sida)

Vintern/hösten 1986


Vintern 1985 så skriver Volvo kontrakt med RAS Sport (Ring Auto Sport) från Belgien, och 401-bilen får tidigt under 1986 en nu mer dokumenterat aktiv roll som testbil, då Volvo Motorsport uppdaterar 401 till 1986 års specifikation (Gen4) och bygger samtidigt om bilen till högerstyrd. 401 lackas om i samma färger som övriga RAS-bilar (vit/blå/grå). Då Volvo Motorsport uppdaterat 401 så gav man samtidigt bilen ett nytt chassinummer, som blev 603, då samtliga bilar 1986 hade fått ett nytt chassinummer (601-607).

RAS Sport och VMS (Volvo Motorsport) utför tester med 603 och kommer fram till att 603-bilen var snabbare i högerkurvor (anledningen till dessa tester var låg till grund då de flesta banor är högerorienterade). Trots resultatet så väljer RAS Sport ändå att fortsätta köra med de vänsterstyrda bilarna man hade (601, 602, 604 & 605). Detta berodde på att det blev alldeles för kort tid för förarna vänja in sig att köra högerstyrt (det och att det bara var några få månader kvar tills dess att säsongen startade, och man hade mycket testkörning kvar att göra för att ställa in övriga bilar inför säsongen).


(Enda bilden, som dessvärre är en ’Print Screen’ från ett filmklipp, som finns på 603 som högerstyrd med RAS Sport – film från 240grupp-A.se© Youtubekanal)

Våren/hösten 1986


På vårkanten av mars/april så säljer Volvo Motorsport 603-bilen till Volvo Australiens nystartade fabriksstall – Australian Volvo Dealer Team (AVDT). Mark Petch samt John Sheppard (AVDT) hade då varit på plats på Monza under tester/PR-arrangemang för motorjournalister (där Ulf Granberg kör motorjournalister två varv runt banan) anordnat av Volvo Motorsport, och skall då ha köpt 603-bilen på plats. 603-bilen, som nu var uppdaterad med senaste specifikation för 1986. Till en början i Australien så kör enbart John Bowe 603-bilen men senare in på säsongen så kör Robbie Francevic uteslutande 603-bilen. I slutet av säsongen så kör Graham McRae och Neville Crichton 603-bilen på James Hardie 1000 på Bathurst, detta då Robbie Francevic hade blivit sparkad från teamet på grund av meningsskiljaktigheter med team chefen John Sheppard. Robbie Francevic dock vinner de Australiensiska mästerskapen i Grupp-A (med 5 poäng över George Fury som kommit tvåa i sin Nissan Skyline) och samtidigt meddelar Volvo att de nu kommer att dra sig ur att tävla i Grupp-A. Detta innebar att Volvo nu återkallar 603-bilen tillsammans med två andra bilar (405-bilen & 2428A1168048) från Australien till Sverige i november 1986.

Christer Simonsen köper 603-bilen av Volvo Motorsport under vintern 1986.

 
(603-bilen i Australien 1986)

1987


Team CMS, bestående av far och son (Kurt och Christer Simonsen, tävlar i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC) med 603-bilen. De placerade sig som bäst på en sjätte plats på Donington i England och totalt som 21:e bil i Spa 24-timmars i Belgien, där Kurt och Christer kör tillsammans med belgaren Jean-Marie Baert (som kört Volvo med GTM 1984). De klarar sig till en tredje plats totalt i sin klass för bilar över 2500cc.


(603 med Team CMS i ETCC 1987 – film från 240grupp-A.se© Youtubekanal)

Team CMS blir, tack vare sin tredje placering, inbjudna (i slutet av november) att tävla i Macau Grand Prix, de tävlar dock aldrig då de istället hyr ut 603-bilen till Hans-Åke Söderqvist (Söderqvist Racing Sport-SRS) på plats i Macau, detta då SRS lovat Kamachi att tävla med två bilar men en bil (2428A1168048) hade dessvärre fastnat i Japan efter Fuji Inter-Tec. SRS lyckades som sagt att övertyga team CMS att stå över att tävla, och lyckas att hyra 603-bilen för Macau. 603-bilen fixas upp i Kamachi tema (som Volvo haft även 1986), och 603-bilen körs av italienaren Gianfranco Brancatelli (Volvo 1985) som dessvärre tvingas avbryta tävlingen på grund av en trasig differential (vilket då kanske även hade kunnat bli Team CMS öde då..).


(Branca i 603 på Macau 1987)

1988


603-bilen är ännu kvar med Söderqvist Racing Sport i början av 1988, som nu bygger om 603-bilen till vänsterstyrd för den italienske föraren Giorgio Chipelli (bild 1-2), då man skulle köra på Magione i Italien. Detta då man inte har någon vänsterstyrd bil att använda för tillfället då IPS185-bilen nu var såld till Zepspeed i Thailand. Tävlingen i Italien var för att Söderqvist Racing Sport (SRS) ville försöka att övertyga Chipelli att köpa en bil (som SRS då skulle bygga hemma i Sverige), dessvärre så föll affären igenom.

På vårkanten i april 1988 får Team CMS tillbaka den nu vänsterstyrda 603-bilen som nu lackas om i silver och Team CMS tar nu in föraren Ulf Granberg och bildar Team CMS-Luna Racing. Ulf tävlar i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1988 och blir tvåa totalt efter Lennart Bohlin i en BMW M3.


(Först Italien (bild 1-2) och sedan de Svenska Mästerskapen i Grupp-A (bild 3-4))

1989


Robert Koistinen (från Finland) hyr 603-bilen av Team CMS via mellanhanden Veli Packalen, som då jobbade på Team CMS. Robert testkör bilen först på Karlskogabanan i Sverige.

I Finland i långdistansloppet Kemora 500, efter 1,5h in i tävlingen så kommer Robert i slutet av den långa raksträckan på banan och då exploderar vänster bromsskiva, samtidigt går vänster styrstag av, vilket gör att bilen knappt går att styra, Robert får dock till slut stopp på 603-bilen och då var han dryga 200 meter utanför banan! Innan olyckan inträffade så låg han tvåa i tävlingen. 603-bilen lackas nu om gul av Robert och han tävlar i de Finska Mästerskapen och även en deltävling i de Nordiska Mästerskapen på Anderstorp under 1989.


(Nu gul som var en färg Robert Koistinen haft på tidigare tävlingsbilar han haft)

1990-1999


Christer Simonsen (Team CMS) får tillbaka 603-bilen från Finland, och vid ett tillfälle så skall några mekaniker från Team CMS testat 603-bilen, och kört av banan och rullat på taket, vilket resulterade i skador på tak samt höger c-stolpe. Team CMS säljer kort därpå 603-bilen (i sitt befintliga skick) till en Stefan Larsson (SL Turbo) i Värmland, och Stefan provkör endast 603-bilen en gång, på Gelleråsen, något som resulterade i att topplockspackningen gick sönder, efter detta så blir 603-bilen ståendes i 9 år.


(603-bilen på Gelleråsen)

1999-2016


Pelle Nilsson (Zacco-Pelle) köper den gamla 603-bilen i sitt befintliga skick, planen var att 603-bilen skulle återställas till originalskick, så 603-bilen tas isär och alla delar placeras i pallboxar, karossen ställs undan i väntan på renovering. Men tiden rullade på och Pelle Nilsson finner aldrig tiden till någon renovering, detta då han är egen företagare, och 603-bilen (läs karossen) blir stående i 7 år…

2016 så kontaktar Mark Petch från Nya Zeeland mig (Björn Ohlson), och säger att han är intresserad av att köpa 603-bilen, så jag kontaktar Pelle Nilsson. Och i augusti 2016 (tills dess hade Pelle Nilsson hunnit att sammanställa alla delar) så visar Mark Petch intresse för att köpa 603-bilen, men vill då att Pelle Nilsson skall renovera karossen på sitt företag, som är en stor mekanisk verkstad – Wargia Engineering i Vänersborg.


(603-bilen i det tråkiga skick Pelle Nilsson fann bilen! Här behövs lite TLC)

2016-idag


I slutet av 2016 (i november) så kommer Mark Petch tillbaka till Sverige igen, och har nu köpt 603-bilen av Pelle Nilsson, och ser nu över renoveringen av 603-karossen, som var ett tämligen stort projekt! Karossen var så illa tilltygad att mycket plåts var tvungen att bytas ut.

Efter lack (i juni 2017) så tar resterande av renoveringen plats tillsammans med Ulf Granberg , Mark Petch, Joakim Magnusson samt Mikael Letterström (med flera) och i augusti 2017 så står 603-bilen färdig i rullande skick, och visas då upp i samband med VROM (Volvo Rendezvous Owner Meeting) utanför Volvos museum i Arendal. Under hösten 2017 så sätts 603-bilen på en container för att skeppas hela vägen till Nya Zeeland, och i november så anlände 603-bilen till sin slutdestination hos Mark Petch, dess nya ägare. Nu väntar resterande arbete hos Marks mekaniker för att 603-bilen skall bli färdig och köras av en ivrig John Bowe igen, som kört den över 30 år tidigare.

 
(603 från tom kaross till nästan färdig bil på hjul!)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.


År: 1984
Ägare: TL Racing AB (SE)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Cirkel Kaffe/TL Racing
Förare: Thomas Lindström (SE), Valentin Simons (B), Anders Olofsson † (SE)

Datum Bana Förare Mästerskap
840401 Monza (IT)
Slutresultat – 6
Thomas Lindström (SE)
Valentin Simons (B)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840408 Vallelunga (IT)
Slutresultat – 13
Thomas Lindström (SE)
Valentin Simons (B)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840429 Donington (GB)
Slutresultat – 15
Thomas Lindström (SE)
Anders Olofsson † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840513 Enna-Pergusa (IT)
Slutresultat – 6
Thomas Lindström (SE)
Anders Olofsson † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno (CZE)
Slutresultat – DNF (orsak lager)
Thomas Lindström (SE)
Anders Olofsson † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Zeltweg (A)
Slutresultat – 4
Thomas Lindström (SE)
Anders Olofsson † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840701 Salzburgring (A)
Slutresultat – Okänt
Thomas Lindström (SE)
Anders Olofsson † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Nürburgring (DE)
Slutresultat – 6
Thomas Lindström (SE)
Anders Olofsson † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840909 Silverstone (GB)
Slutresultat – 6
Thomas Lindström (SE)
Anders Olofsson † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840923 Zolder (B)
Slutresultat – 5
Thomas Lindström (SE)
Anders Olofsson † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
1984 Anderstorp (SE) Tommy Wiking † (SE) TEST – PRESSTEST
841021* Mugello (IT)
Slutresultat – 3
Thomas Lindström (SE)
Anders Olofsson † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A

År: 1984/1985
Ägare: Volvo Motorsport (SE)
Serier: (Endast test)
Utseende/Livery: Eggenberger Motorsport
Förare:

1985 Nogaro (FR)
Thomas Lindström (SE)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Pierre Dieudonné (B)
Sigi Müller (D)
TEST – VOLVO/Eggenberger

År: 1985/1986
Ägare: Volvo Motorsport (SE)
Serier: (Endast test)

Utseende/Livery: Nordica
Förare:

1986 Monza (IT)
Ulf Granberg (SE)

 

 

TEST – PUBLIC RELATIONS (PR)

År: 1986
Ägare: Austarlian Volvo Dealer Team (AVDT) (Volvo Motorsport)
Serier: Australienska Mästerskapen i Grupp-A, Better Brakes AMSCAR Series, Sandow Castrol 500 & James Hardie Bathurst 1000
Utseende/Livery: Volvo Dealer Team/Nordica/Valvoline
Förare: John Bowe (AUS), Robbie Francevic (NZ), Graham McRae † (NZ), Neville Chrichton (NZ)

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
860427 Adeladie (AUS)
Slutresultat – 4
John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860501 Wanneroo (AUS)
Slutresultat – DNF (kylarslang)
John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860518 Surfers Paradise (AUS)
Slutresultat – 9
John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860525 Amaroo Park (AUS)
Slutresultat Heat 1/3 – 2
Slutresultat Heat 2/3 – 1
Slutresultat Heat 3/3 – 1
John Bowe (AUS) Better Brakes AMSCAR Series
860601 Calder (AUS)
Slutresultat – DNF (orsak topplockspackning)
Robbie Francevic (NZ) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Lakeside (AUS)
Slutresultat – DNS (orsak motor)
Robbie Francevic (NZ) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860622 Amaroo Park (AUS)
Slutresultat Heat 1/3 – DNF
Slutresultat Heat 2/3 – 2
Slutresultat Heat 3/3 – 1
John Bowe (AUS) Better Brakes AMSCAR Series
860629 Winton (AUS)
Slutresultat – 3
Robbie Francevic (NZ) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860713* Oran Park (AUS)
Slutresultat – 3
Robbie Francevic (NZ) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860814 Sandow (AUS)
Slutresultat – DNS (orsak tekniska samt politiska problem)
Graham McRae † (NZ)
Robbie Francevic (NZ)
Sandow Castrol 500
860905* Bathurst (AUS)
Slutresultat – 11
Graham McRae † (NZ)
Neville Chrichton (NZ)
James Hardie Bathurst 1000

År: 1987-1990
Ägare: CMS Sweden(SE)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Team CMS Sweden 1987, Kamachi 1987 (Macau), Team CMS-Luna Racing 1988
Förare: Christer Simonsen (SE), Kurt Simonsen † (SE), Jean-Marie Baert (B), Gianfranco Brancatelli (IT), Giorgio Chipelli (IT), Ulf Granberg (SE), Robert Koistinen (FIN), Lasse Lethinen (FIN), Janina Österholm (FIN)

Datum
Bana
Förare
Mästerkskap
870405 Donington (GB)
Slutresultat – 6
Christer Simonsen (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870419 Jarama (E)
Slutresultat – DNF
Christer Simonsen (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870426 Estoril (P)
Slutresultat – DNF (orsak bränle)
Christer Simonsen (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870525 Anderstorp (SE)
Slutresultat – ?
Christer Simonsen (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870607 Zolder (B)
Slutresultat – 12
Christer Simonsen (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870614 Zeltweg (A)
Slutresultat – DNS (orsak krasch under träning)
Christer Simonsen (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870628 Imola (IT)
Slutresultat – 10
Christer Simonsen (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870801 Spa (B)
Slutresultat – 21
Christer Simonsen (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Jean-Marie Baert (B)
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870906* Silverstone (GB)
Slutresultat – 11
Christer Simonsen (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870913* Nogaro (FR)
Slutresultat – 14
Christer Simonsen (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
871129 Macau (MO)
Slutresultat – DNF (Differential)
Gianfranco Brancatelli (IT) Macau Guia Race
880403 Magione (IT)
Slutresultat – ?
Giorgio Chipelli (IT) Italienska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp (SE)
Slutresultat – 2
Ulf Granberg (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp (SE)
Slutresultat – 8
Kurt Simonsen (SE) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880529 Knutstorp (SE)
Slutresultat – 2
Ulf Granberg (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp (SE)
Slutresultat – 1
Ulf Granberg (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg (SE)
Slutresultat – DNF (Orsak krasch)
Ulf Granberg (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880807 Knutstorp (SE)
Slutresultat – 2
Ulf Granberg (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880904* Kinnekulle (SE)
Slutresultat – 1
Ulf Granberg (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890513/14 Hämmelina Race (FIN)
Slutresultat – ?
Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890603/04 Ahvenistion VM-Vauhtipäivät (FIN)
Slutresultat – ?

Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890610 Anderstorp (SE)
Slutresultat – 9
Robert Koistinen (FIN) Svenska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
890617/18 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890715/16 Kemora 500 (FIN)
Slutresultat – ?
Robert Koistinen (FIN)
Lasse Lethinen (FIN)
Janina Österholm (FIN)
Nordiska ”Mästarmötet” i Grupp-A
890805/06 Ahvenistion Syyskilpailu (FIN)
Slutresultat – ?
Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890827 Sturup (SE)
Slutresultat – 3
Robert Koistinen (FIN) Sturup Raceway
890909/10 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
900610 Anderstorp (SE)
Slutresultat – DNF
Robert Koistinen (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
error: Content is protected!