TL Racing #240A 401

Ägare: Mark Petch, Nya Zeeland.
Byggd av: TL Racing AB, Norrköping (Thomas & Tage Lindström).
Restaurerad 2017 av: Wargia Engineering – Pelle Nilsson & Granberg Produktion – Ulf Granberg tillsammans med Joakim Magnusson, Rune Larsson, Mikael Letterström, & Mark Petch.
Byggår: 1984
Chassi no#: 603 (240A 401 1984-1985)
Status: Är under renovering ännu.
Tekniska bilder 1984:
  
(bilder från Ronald Janssens)
Tekniska bilder 2000:
  
  
   *
 
(bilder från Pelle Nilsson)
Bilder från renovering 2017:
   
        
  
   
  

(bilder från 240grupp-A.se Arkiven, Pelle Nilsson & Mark Petch)
1984-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från Mark Petch)
Bakgrund


Berättad i kronologisk ordning.


1984


Thomas Lindström bygger två identiska Grupp-A bilar (240A 401 & 402) hemma i Norrköping, en ordinarie bil och en reservbil. Säsongen inleds med att Thomas kör tillsammans med belgaren Valentin Simons i de två första tävlingarna på Monza samt Vallelunga i Italien och efter det så anslöt sig Anders Olofsson till teamet igen. Det är en bra säsong då teamet alltid låg i bland top tio där bästa placeringarna var en fjärde placering på Zeltweg i Österrike och en tredje placering i säsongsfinalen på Mugello i Italien. Båda bilarna säljs sedan där 401 såldes till Volvo Motorsport menas reservbilen 402 såldes till Portugal via Volvo Portugal till en privatperson vid namn António Rodrigues.


Vintern 1984 & 1985


Bilen kom nu att ingå Volvos nya Dealer Team & Eggenberger Motorsport, bilen ägdes dock av Volvo Motorsport. Den skulle nu funka som en referens-, test- och i nödfall reservbil för Eggenberger. Man lackade även bilens olika sidor i olika röd-vita teman (endast utvändigt), då man inte definitivt inte bestämt sig för hur bilens tema skulle bli ännu, detta var sent -84. 401-bilen hade enbart 1984 specifikation (Gen2) under tiden med Eggenberger. I vilken utsträckning bilen användes eller inte användes är inte känt. 


Vintern 1985


Vintern 1985 så hade Volvo skrivit kontrakt med RAS Sport (Ring Auto Sport) från Belgien, 401-bilen får nu en aktiv roll som testbil, då Volvo Motorsport uppdaterade och byggde om bilen till högerstyrd och lackade om den (endast utvändigt) och gav den samma tema som övriga RAS-bilar hade. I och med denna uppdatering så fick 401-bilen ett nytt chassinummer, 603, för att följa övriga bilars serie (fanns 601 tom 607). RAS och VMS utförde tester men 603 som nu var högerstyrd och kom fram till att bilen gick bättre i högerkurvorna, anledningen till dessa tester är att allt om ofta så är alla banor högersvängs orienterade. Dock så valde man att fortsätta köra de vänsterstyrda bilarna man hade (601, 602, 604 & 605), anledningen var att det blev alldeles för kort tid för förarna att bli vana vid att köra högerstyrt och säsongsstarten var bara månader borta.


Våren 1986 – Vintern 1986


Volvo Motorsport valde att sälja 603 till Volvo Australiens nystartade fabriksstall, Australian Volvo Dealer Team (AVDT), detta var på vårkanten av mars/april, de hade redan en vänsterstyrd bil till sitt förfogande och fick nu ett välkommet tillskott i form av 603 som var uppdaterad med senaste specifikation. från 1986. Till en början så kör enbart John Bowe 603-bilen men senare in på säsongen så får Robbie ta över 603 istället. I slutet av säsongen så kör Graham McRae Neville Chrichton bilen på Sandow Castrol 500 och James Hardie 1000 på Bathurst.

Robbie Francevic vinner de Australiensiska mästerskapen och Volvo meddelar att de nu kommer att dra sig ur Grupp-A, Volvo återkallar 603-bilen tillsammans med två bilar (405 & 2428A1168048) till från Australien hem till Sverige i november.

Göteborgaren Christer Simonsen sen köper 603 av Volvo Motorsport.  


1987


Team CMS från Göteborg bestående av far och son Kurt och Christer Simonsen tävlar i EM med 603-bilen. De klarar sig till en tredje plats totalt, de placerade sig som bäst på en sjätte plats på Donington i England och totalt som 21:e bil i Spa 24-timmars i Belgien, där Kurt och Christer kör tillsammans med belgaren Jean-Marie Baert. Teamet blir inbjudna att tävla på Macau november, de åker dit för att tävla men startar aldrig då de istället hyr ut bilen till Hans-Åke Söderqvist (Söderqvist Racing Sport), bilen folieras upp i Kamachi tema, och körs då istället av italienaren Gianfranco Brancatelli, som tvingades att bryta med även denna bilen pga. trasig differential. Bilen blir kvar med Söderqvist Racing Sport som skall ordna för att frakta hem 603 till Sverige igen.


1988


Söderqvist Racing Sport har kvar 603-bilen än så länge och då passar man på att bygga om bilen från högerstyrt till vänsterstyrt (som bilen varit 1984), då man ska köra i på Magione i italien, med den italienske föraren Giorgio Chipelli, men enbart detta race, då Söderqvist Racing Sport ville försöka att sälja in italienarna på Volvo 240 turbon, detta föll dock igenom. CMS-teamet får tillbaka 603 på tidiga vårkanten i april från Söderqvist Racing Sport, bilen lackas nu om i silver utvändigt och Team CMS hyr in Ulf Granberg att köra i SM och slutar totalt tvåa.


1989


Robert Koistinen hyr 603-bilen via en Veli Packalén, av Team CMS, och han testkör bilen först på Karlskogabanan. 603 lackades sedan gul utvändigt och så tävlar Robert i de finska mästerskapen och även en deltävling i NM på Anderstorp. I Finland på Kemora 500 efter 1,5 h körd tid så kommer Robert i slutet av den långa raksträckan på banan och då exploderar vänster bromsskiva, och sliter samtidigt av vänster styrstag, vilket gör att bilen knappt går att styra, Robert fick tillslut stopp på bilen men det då var han dryga 200 meter ifrån banan! Innan det att olyckan inträffade så låg han två i racet.


1990-1999


Christer Simonsen (CMS) får tillbaka 603 efter svängen i Finland och säljer snart därpå bilen till en Stefan Larsson (SL Turbo) i Värmland, som då ska ha provkört bilen vilket i sin väg skall ha resulterat i att man sköt topplockspackningen. Vid något tillfälle så skall några mekaniker kört ha bilen och kört av och rullat den på taket varpå den sedan dess ska ha blivit ståendes i dryga 9 år.


1999-2016


Pelle Nilsson köper den gamla tävlingsbilen i sitt bedrövliga och befintliga skick. Planen var att den skulle återställas till originalskick, så Pelle plockar isär bilen och placerar alla delar i pallboxar och karossen ställs undan i väntan på renovering. Men tiden rullade på och Pelle fann aldrig riktigt tiden då han är egen företagare. Så en dag så kontaktar Mark Petch från Nya Zeeland mig, och säger att han är intresserad av att köpa bilen som den är nu, så jag kontaktar Pelle i min väg och vi bokar in ett möte när Mark är i Sverige i augusti 2016, tills dess hade Pelle hunnit att sammanställa en inventarielista över vad som fanns och inte fanns till bilen osv. Mark får se karossen och vill då att Pelle skall renovera karossen på sitt företag, som ett en stor mekanisk verkstad, då Mark har bestämt sig för att köpa 603 av Pelle.


2016-idag


I slutet av -16 i november så kommer Mark tillbaka till Sverige och då vi har ett nytt möte och gå igenom delar och ser över renoveringen av karossen, som var ett tämligen stort projekt! Karossen var så illa tilltygad att taket, trösklar, bakskärmar och fronten fick bytas ut helt men efter det så var den perfekt igen och som ny! Karossen går sedan till lack och efter detta så fraktas den hem till Ulf Granberg strax utanför Göteborg, och där tar resterande av renoveringen plats tillsammans med Ulf och Mark, Joakim Magnusson och Mikael Letterström mfl. Bilen står färdig på hjul i augusti 2017 (dock utan inkopplad el och ledningar för bromsar och motor mm.) och visas då upp i samband med VROM utanför Volvos museum i Arendal. Senare under hösten så ser Ulf till att bilen sätts på en container för att skeppas hela vägen till Nya Zeeland och i november så anlände bilen till sin slutdestination hos Mark Petch dess nya ägare. Nu väntar resterande arbete hos Marks mekaniker för att bilen skall bli färdig och köras av John Bowe igen, som kört den 30 år tidigare.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Thomas Lindström

Valentin Simons (B)

Anders Olofsson
 
Robbie Francevic (NZ)

John Bowe (AUS)

Graham McRae (NZ)

Neville Chrichton (NZ)

Christer Simonsen

Kurt Simonsen

Gianfranco Brancatelli (IT)

Giorgio Chipelli (IT)

Ulf Granberg

Robert Koistinen (FIN)

Lasse Lethinen (FIN)

Janina Österholm (FIN)
 
       
Datum Bana Förare Mästerskap
840401 Monza (IT)
Slutresultat
– 6
Thomas Lindström
Valentin Simons
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840408 Vallelunga (IT)
Slutresultat – 13
Thomas Lindström
Valentin Simons
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840429 Donington (GB)
Slutresultat – 15

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840513 Enna-Pergusa (IT)
Slutresultat – 6
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno (CZE)
Slutresultat – DNF (orsak lager)

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Zeltweg (A)
Slutresultat – 4
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840701 Salzburgring (A)
Slutresultat – Okänt

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Nürburgring (D)
Slutresultat – 6
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840909 Silverstone (GB)
Slutresultat – 6

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840923 Zolder (B)
Slutresultat – 5

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
841021* Mugello (IT)
Slutresultat – 3
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860427 Adeladie (AUS)
Slutresultat – 4
John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860501 Wanneroo (AUS)
Slutresultat – DNF (kylarslang)
John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860518 Surfers Paradise (AUS)
Slutresultat – 9
John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860525 Amaroo Park (AUS)
Slutresultat Heat 1/3 – 2
Slutresultat Heat 2/3 – 1
Slutresultat Heat 3/3 – 1
John Bowe (AUS) Better Brakes AMSCAR Serien
860601 Calder (AUS)
Slutresultat – 3
Robbie Francevic (NZ) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Lakeside (AUS)
Slutresultat – DNS (orsak motor)
Robbie Francevic (NZ) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860622 Amaroo Park (AUS)
Slutresultat Heat 1/3 – DNF
Slutresultat Heat 2/3 – 2
Slutresultat Heat 3/3 – 1
John Bowe (AUS) Better Brakes AMSCAR Serien
860629 Winton (AUS)
Slutresultat – 4

John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860713* Oran Park (AUS)
Slutresultat – 3
John Bowe (AUS) Australienska Mästerskapen i Grupp-A
860814 Sandow (AUS)
Slutresultat – DNS (orsak tekniska samt politiska problem)
Graham McRae (NZ)
Robbie Francevic (NZ)
Sandow Castrol 500
860905* Bathurst (AUS)
Slutresultat – 11

Graham McRae (NZ)
Neville Chrichton (NZ)
James Hardie Bathurst 1000
870405 Donington (GB)
Slutresultat – 6

Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870419 Jarama (E)
Slutresultat – DNF
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870426 Estoril (P)
Slutresultat – DNF (orsak bränle)
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870525 Anderstorp
Slutresultat – Okänt
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870607 Zolder (B)
Slutresultat – 12
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870614 Zeltweg (A)
Slutresultat – DNS (orsak krasch under träning)
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870628 Imola (IT)
Slutresultat – 10
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870801 Spa (B)
Slutresultat – 21
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Jean-Marie Baert (B)
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870906* Silverstone (GB)
Slutresultat – 11

Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Världs Mästerskapen i Grupp-A
870913* Nogaro (F)
Slutresultat – 14
Christer Simonsen
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
871129 Macau (MO)
Slutresultat – DNF (Differential)

Gianfranco Brancatelli (IT) Macau Guia Race
880403 Magione (IT)
Giorgio Chipelli (IT) Italienska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880528 Knutstorp Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880807 Knutstorp
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880904* Kinnekulle
Ulf Granberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890513/14 Hämmelina Race (FIN) Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i grupp-A
890603/04 Ahvenistion VM-Vauhtipäivät (FIN) Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i grupp-A
890610 Anderstorp
Robert Koistinen (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890617/18 Kemora (FIN) Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i grupp-A
890715/16 Kemora 500 (FIN)
Robert Koistinen (FIN)
Lasse Lethinen (FIN)
Janina Österholm (FIN)
Nordiska ”Mästarmötet” i Grupp-A
890805/06 Ahvenistion Syyskilpailu (FIN) Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890827 Sturup Robert Koistinen (FIN) Sturup Raceway
890909/10 Kemora (FIN) Robert Koistinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A