Magnum Racing #504

Ägare: Peggen Andersson, Falkenberg.
Byggd av: Magnum Racing, Stockholm.
Ombyggnation 1986: Volvo Motorsport, Göteborg.
Byggår: 1985.
Chassi no#: 604 (504 – 1985).
Status: Skall undergå full genomgång.
Tekniska bilder 1986:
  
  
 
(bilder från 240grupp-A.se Arkiven)
Bilder ifrån kraschen 1989 i Finland samt renovering:
  
  
(bilder från Leif Wiik & Pasi Rantamäki)
Tekniska bilder nutid efter renovering:
  
  

(bilder från 240grupp-A.se Arkiven)
1985-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från Peggen Andersson)
Bakgrund


Magnum Racing fick i uppdrag av Volvo Motorsport att bygga två bilar (503 & 504) och att själv driva ett team i ETC, så Mats ”lillen” Magnusson tog nu både rollen som team chef och som chefstekniker. Som förare tog Magnum Racing Ulf Granberg och Anders Olofsson som sina första val men att man också hade tagit in rallyföraren Ingvar Carlsson. Något som man gjorde var även att ta in en utländsk förare vid ett tillfälle, något man gjort redan 1984 i Tyskland. Under 1985 så tog man in fransmannen Jean-Pierre Malcher när man skulle köra i Frankrike på Nogaro, där Ulf Granberg kolliderar med några andra bilar och därmed tvingas bryta racet, detta resulterade i att 503 inte gick att tävla med utan var tvungen att tas tillbaka till Magnum Racing i Stockholm och renoveras. Man var tvungen att byta ut framskärm, dörr samt bakskärm på vänstersidan av 503 och sedan fick bilen sättas i riktbänken. Teamet kör inte på Zolder utan man måste samtidigt som man fixar till 503-bilen sätta ihop en ny bil för att hinna till Estoril i Portugal som var säsongens näst sista tävling, och bilen man snabbt fick sätta ihop var 504, och som bara användes på Estoril.

Efter säsongen så gick 503 & 504 tillbaka till Volvo Motorsport för att byggas om och uppdateras då Volvo 1986 hade satt RAS Sport från Belgien under kontrakt att styra deras nya satsning. I och med det nya teamet så antogs en ny nummerserie bland Volvos tävlingsbilar så 503 blev nu 605 menas 504 blev 604, där nu 604 kom att bli RAS teamets reservbil. 604 kom faktiskt snabbare till användning än vad man kunnat förutsett, i tidiga tester på Monza i april så fattade 602-bilen eld med Johnny Cecotto bakom ratten då han tvingats att sätta bilen i ett räcke för att en bensinslang hade gått av, en ersättningsbil behövdes nu fort och det blev 604-bilen. Man körde med 604 på Monza i Italien, Donington i England och Hockenheim i Tyskland då av Ulf Granberg och Anders Olofsson (där placerade man sig som bäst med 604-bilen på en tredje plats på Donington). Lagom efter Hockenheim till Misano i Italien så hade man fått tillbaka 602-bilen. 604 ställdes nu undan och kom inte användes igen för ens på Zolder i Belgien (med tre resterande tävlingar kvar) då Volvo Motorsport gjorde valet att sätta in en tredje bil för att öka på vinstchanserna för Volvo, 604 som fick nr 26 på dörren och som rattades av Peggen Andersson (som tidigare tävlat flitigt med en egen 240 turbo) och Mauro Baldi från Italien (som kört för Volvo på Spa 24-timmars innan), de placerade sig som bäst på en femte plats i finalen på Estoril i Portugal.

604-bilen som från början var byggd av Magnum Racing 1985 som reservbil hade de klassiska nedsänkningarna i torpedplåten under rutan för luftanslutning, brandsläckare och strömbrytaren som var ett signum av Magnum Racing, men 604 hade även ett extra och centrerat hål för torkararm. Och precis som man gjort tester med Brembo 1985 på 503-bilen så testade man även bromsar från Brembo även på 604, ordinarie bilarna 601602 hade bromsar från AP.

Efter det att man avslutat säsongen 1986 så tillkännagav Volvo att man skulle dra sig ur racing som fabriksstall, syskonbilarna splittrades upp och 604 såldes tillsammans med Volvo Motorsports semi-trailer (F10-lastbil med släp) till Leif Wiik i Finland, (samma Leif som köpt TL2401, Thomas Lindströms första Volvo 1983).

Volvo Team Finland iscensattes 1987 och i detta team kom totalt tre bilar att ingå i – 1. Leif Wiik (604), 2. Heikki Salmenautio (IPS183) och 3. Juhani Koskinen (TL2401).

Leif Wiik vinner de finska mästerskapen 1987 i 604, den före detta fabriksbilen från Magnum Racing. Leif fortsätter att tävla under sitt eget namn framgångsrikt både 1988 och -89, där han kraschar 604 såpass illa på Ahveniston i Finland att man blev tvungen sätta in helt nytt bakparti då Leif vid kraschen hade slagit i såpass hårt att bilen fattade eld och bakdelen ja den fanns liksom inte mer… Leifs mekaniker Jorma Krook och Kurt Bäck fick jobbet att återställa 604 igen och vid renoveringen så plockades hela bilen ned, nytt bakparti från c-stolpe satte på, och man var så seriös att när man satte ihop bilen igen att den blev i utställningsskick. Leif Wiik ställde sedan av bilen i ett motormuseum i Tampere, Finland och kort därpå, efter en tidssjukdom, så gick Leif Wiik tyvärr bort 2002.

Leifs familj i samarbete med Matti Hakkala (Leifs vän och som varit team chef för Volvo Team Finland 1987) placerade då ut en annons i bland annat Bilsport 2002, för 50.000 Euro (då ca 630.000 i SEK) kunde bilen bli din. Men 604 blev aldrig såld och förblev stående på museet där bilen stått i många år innan och har ej tävlats med sedan renoveringen, bara startad.

I juni 2013, efter mycket förhandlande fram och tillbaka, så köper Peggen Andersson 604 av Leif Wiiks änka, han kör hem bilen på en trailer hela vägen från Finland och hem till Falkenberg där han bor. Sedan dess så har bilen florerat på diverse bilutställningar i Sverige och även vid ett tillfälle i Essen i Tyskland 2014. 604 har sedan dess blivit uppstartad och ev. planer på att tävla med bilen har funnits men inget som blivit satt i effekt.

604 är förövrigt, vilket som är viktigt att påtala, en av endast fyra kvarvarande fabriksbilar.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Ulf Granberg

Ingvar Karlsson

Anders Olofsson

Per-Gunnar Andersson

Mauro Baldi (IT)

Leif Wiik (FIN)

Harri Toivonen (FIN)
 
       
Datum Bana Förare Mästerskap
851013 Estoril (P)
Ulf Granberg
Ingvar Karlsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860323 Monza (IT)
Slutresultat – DNF (orsak växellåda)

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860406 Donington (GB)
Slutresultat – 3

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860413 Hockenheim (D)
Slutresultat – DNF (orsak topplockspackning)

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860928 Zolder (B)
Slutresultat – DNF (orsak avkörning)

Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi (IT)
(Anders Olofsson)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861012 Jarama (E)
Slutresultat – 7
Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi (IT)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861019* Estoril (P)
Slutresultat – 5

Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi (IT)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
 870425/26 Sadan Auton Ajot (FIN)
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870502/03 Hämeelinna Race (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870516/17 Kemora (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870606/07 Ahveniston Vauhtipäivät (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870613 Anderstorp Leif Wiik (FIN) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870627/28 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870808 Ahvenisto (FIN) Leif Wiik (FIN) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870808/09 Ahveniston Syyskilpailut (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870822 Jyllandring (DK)
Leif Wiik (FIN) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870912/13* Kemora (FIN)
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880820/12* Kemora (FIN)
Leif Wiik (FIN)
Harri Toivonen (FIN)
Kemora 500
890513/14 Hämeelinna Race (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890603/04 Ahveniston VM-Vauhtipäivät (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890617/18 Kemora (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890715/16 Kemora (FIN)
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890805/06 Ahveniston Syyskilpailut (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890909/10* Kemora (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A