Infra Paint #240A

Ägare: Tommy ”Sillfallar’n” Andersson, Jönköping.
Byggd av: Volvos Service Avdelning, Göteborg (med Robert L. Kvist, Göran Sällström, Börje Thor och Kent Olofsson mfl.).
Restaurerad 2001 av: Kim Sevius, Säffle.
Byggår: 1983.
Chassi no#: 606. (240A – 1983-1985)
Status: Står tävlingsklar (Planer på att återställa bilen till originalskick finns då bilen idag är en rallybil).
Tekniska bilder 1983:
    
  

(bilder från 240grupp-A.se Arkiven) 
Tekniska bilder innan renovering:
  
(bilder från 240grupp-A.se Arkiven)
Tekniska bilder nutid:
  

(bilder från 240grupp-A.se Arkiven) 
1983-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Bakgrund


På Volvo eller mer bestämt på Volvos Serviceavdelning så hade man byggt en Volvo Turbo Cup bil, mest för skojs skull bland teamet på avdelningen där alla deltog och tävlade. Det hade varit ett lyckad projekt som man sen sålt. Och på Serviceavdelningen 1983 så bestämde sig några ur teamet att bygga en ny bil, en som skulle bli en uppgraderad version av Turbo Cup bilen man byggt året innan, en som skulle funka som en slags testbil för att prova nya delar som senare skulle komma till andra tävlingsbilar som skulle tävla i Grupp-A (ETC).

Det var Göran Sällström, Robert L. Kvist, Börje Thor och Kent Olofsson mfl. som låg bakom bygget av vad som skulle bli känt som Infra Paint-bilen (eller IP-bilen), och namnet kom från de som lackat bilen, ett företag som låg i Vänersborg och som kommit på ett sätt att torka nylackade bilar snabbare, med just Infraröd Värme. Och precis som med Turbo Cup bilen så kom Infra Paint att byggas helt och hållet ideellt efter arbetstimmar, under kvällarna på Serviceavdelningen. För 1983 var startåret då Volvo först smög sig in i Grupp-A serien. Var detta något som bara skett av en ren slump? Nej inte riktigt.

Bilen tävlades med både nationellt och internationellt i Grupp-A 1983-84, då utav Robert L. Kvist, Börje Thor, Ulf Granberg och Eje Elgh, där de två sistnämnda förarna hade fått köra bilen på Brno i dåvarande Tjeckoslovakien efter en olycka med ordinarie bil med Kvist. Så Infra Paint-bilen funkade även som reservbil uti nödfall. Fast man använde bilen mycket på tester även bla. för att för första gången testa stötdämpare från Öhlins på en bil. Efter 1984 så togs bilen helt av banan för att endast fungera som testbil för Volvo Motorsport. Man testade bla. ut Volvos nya ETC-system (Electronic Traction Control-system) på IP-bilen 1985 och detta kom sedan att prövas i tävlingssammanhang i slutet av 1986 fast då på en annan tävlingsbil.

Men IP-bilen var ingen tävlingsbil mer, snarare en testbil för nya tekniker och lösningar mm. Och 1986 så lackades IP-bilen om utvändigt till vit och folierades för att matcha Volvos fabriksstall – RAS Sport. Fast bilen nyttjades ofta för PR-relaterade sammanhang för Volvo inför pressen osv. Bland annat så var det detta denna bil Johnny Cecotto körde för att introducera sig och bekanta sig med Volvo 240 Turbo, den var nu som sagt vit med de klassiska Nordicalinjerna och Speedline 17″ fälgar. Under 1986 så hade man även gett bilen ett nytt chassinummer (tidigare var det #240A), och i följd så blev bilen nr 6, alltså #606.

I slutet av 1986 så tillkännagav Volvo att man nu lämnade racingvärlden som fabrikstall, och IP-bilen skulle gått till mangeln, men ställdes undan för kallförvaring tillsammans med 01A och 605, och där blev bilarna ståendes tills dess att Volvo slog upp sitt nya museum, lett av Gunnar Andersson (tidigare chef för Volvo R-Sport som sedan blev Volvo Motorsport) 1987. Bilarna 01A och 605 skulle bli föremål för det nya museet och IP-bilen såldes nu till en anställd på Volvo, en göteborgare vid namn Christer Hansson för vad som sades varit en ”symbolisk summa”, detta var ett köp som skulle skett med en partner vid namn Veli Packalen. De drev bilen i diverse tävlingar under -87 i bla. Kemora 500 i Finland där Matti Alamäki och Timo Tuumi körde bilen tillsammans och sedan i de Nordiska Mästerskapen på Jylland Ring i Danmark där Peggen Andersson, här har bilen fortfarande samma utseende som under 1986, vit med Nordicalinjerna.

Christer och Veli sålde senare sen bilen till billackeraren Onni Kreivi, en finn-svensk som tävlar med bilen i både SM och i Finska Mästerskapen 1988.  Efter -88 så säljer Onni bilen till en person vid namn Kjell Fredlund, en kille i sina sena tonår som registrerar och får IP-bilen godkänd för gatan, och ska vid köpet av bilen fått med en uppsjö av delar med! Kjell äger bilen i några år och 1990 så säljs den nu gatregistrerade banbilen (med diverse delar) till en Lennart Andersson, men efter detta så kallnar spåren och bilen försvinner, för att dyka upp igen 1996 då Tony Mårtensson köper bilen, som nu har blivit omlackad till röd och vit. I tre år, helt orörd, förblir bilen med Tony som sedan säljer den till rallykompisen Kim Sevius i Säffle 1999, en före detta racingbil nu i väldigt dålig skick… Dock med alla viktiga delar kvar! Bilen skall vid detta tillfälle varit vit och röd, beskrevs lite som en Eggenberger Volvo (Volvos fabriksbilar från 1985).

Kim fick byta ut det mesta i plåtväg på karossen då den var tämligen misskött! Bland annat större delen av golvet fick bytas, inte pga. rost utan dess dåliga skick. Men det var inga problem för en herren som jobbade som plåtslagare på egen Volvofirma. Kim äger och tävlar friskt med bilen på Europas asfaltsrallyn, där bilen blev kallas en ”kitcar killer”, under nästan 10 år.

Bilen vilar idag hos familjen till en bilsamlare, den nu bortgångne Tommy Andersson. Detta är förövrigt den äldsta utav alla fullblods Grupp-A bilar som än idag existerar! Tack vare Kim Sevius.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Börje Thor

Robert L. Kvist

Ulf Granberg

Eje Elgh

Matti Alamäki (FIN)

Timo Tuumi (FIN)

Per-Gunnar Andersson

Onni Kreivi (FIN)

Kim Sevius

Susanne Sevius Co. Driver
 
Tony Jansson Co. Driver
 
       
Datum Bana Förare Mästerskap
830619 Anderstorp Robert L. Kvist Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830710 Falkenberg
Börje Thor Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830807 Knutstorp
Robert L. Kvist Svenska Mästerskapen i Grupp-A – Kvällsposten Race
830909 Silverstone (GB)
Robert L. Kvist
Börje Thor
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830925 Zolder (B)
Robert L. Kvist
Börje Thor
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno (CZE)
Ulf Granberg
Eje Elgh
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617* Zeltweg (A)
Ulf Granberg
Robert L. Kvist
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Falkenberg
Börje Thor Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870718 Kemora (FIN)
Matti Alamäki (FIN)
Timo Tuumi (FIN)
Kemora 500
870822 Jyllandring (DK)
Per-Gunnar Andersson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot (FIN) Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880507/08 Hämeelinna Race (FIN) Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät (FIN)

Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp Onni Kreivi (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora (FIN) Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg
Onni Kreivi (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890827 Sturup Onni Kreivi (FIN) Sturup Raceway Race
880910/11 Kemora (FIN) Onni Kreivi (FIN) Finska  Mästerskapen i Grupp-A
041010 Fridaspecialen Rallysprint

Kim Sevius
Susanne Sevius Co. Driver. 
 
040000 ELE Kim Sevius
Tony Jansson Co. Driver. 
 
050422 Motorns dag Rallysprint
Kim Sevius
Susanne Sevius Co. Driver.