AVDT #2428A1168048

Ägare: Mark Petch, Nya Zeeland.
Byggd av: Volvo Dealer Team Australia (lett av Geoff Grech), Australien.
Restaurerad 2009-2014 av: Thor Rustad, Norge.
Byggår: 1986.
Chassi no#: 2428A1168048.
Status: Tävlas med i historisk racing.
Tekniska bilder nutid:
  
  

(bilder från Koen Van Brusselen & Thomas Sommervold mfl.)
1986-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Bakgrund


Bilen är en av två högerstyrda bilar från Australien, denna bilen nybyggde man på 6 veckor i Australien 1986, och är baserad på en 242GT kaross. Detta är också den enda Grupp-A bil som byggts i Australien med delar från Volvo Motorsport i Sverige. Efter det att Volvo drog sig ur Grupp-A 1986, så åker bilen mellan Japan och Sverige, Robert L. Kvist, Anders Olofsson och Peggen Andersson tävlar med bilen i de Japanska Mästerskapen (JTCC) och teamet var uppbackat av Volvo Japan under säsongen 1987, men teamet gick under namnet Team Lemans. Dock så hade teamet ingen lycka i Japan… I dock Sverige så har Söderqvist Racing Sport (SRS) bilen i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A med Peggen Andersson bakom ratten, han sopade mattan med motståndet och kårades som mästerskapsvinnare. 

SRS hyr ut bilen till finländaren Seppo Palmroth sommaren 1988, han tävlar både i SM och i de Finska Mästerskapen i Grupp-A. Senare så lät Hans-Åke hyra ut bilen till ett Belgiskt team som körde med bilen på Spa 24-timmar i Belgien. 

Peter Pettersson köper sen bilen 1989 av SRS för att tävla med i de SM, under Norrköping GP så krockar Peter med bilen och den byggs om till vänsterstyrd och lackas om gul. Sent -89 så säljs bilen till Danmark till en person vars namn för mig är okänt. Peter bekräftar även att han sett bilen igen runt 1990-92. Under tidiga 90-talet har bilen blivit ombyggd till Special Saloon och skall ha tävlat senast 1995, då utav Dansken Knud E. Sørensen.

Bilen försvinner sedan spårlöst mellan åren 1995-2009…

Men under 2009 så dök bilen upp i en nätannons på Mobile.de, den befann sig nu i Spanien! Det var en spanjor vars driver ett företag som renoverar gamla tävlingsbilar, han sålde nu bilen åt ett dödsbo. Tyvärr så fanns det inte så mycket information att gå på då. Många nyfikna spekulanter ifrån Sverige får upp ögonen för bilen men en norrman vid namn Thor Rustad är modig och köper bilen endast sedd via bilderna från nätannonsen(!). I slutet av januari 2009 så anlände bilen till Norge i en container. Det roliga som Thor inte visste vid köpet var att, bortsett från att karossens var väldigt ombyggd, han hade köpt en i stort sett komplett Grupp-A Volvo! Thor började genaste att renovera bilen så fort han fick hem den till sitt garage i norska Ski. En renovering som skulle ta merparten av tre år och kosta mycket pengar!

Thor sökte kontakt med mig och ville ha hjälp med bilens identitet, detta då han var en flitig besökare till hemsidan antog att om någon kunde sortera ut detta så var det undertecknad. Jag fick bilens chassi nr av Thor att gå på plus en mängd foton att jämföra detaljer med, mitt minne kände att något var väldigt bekant med bilens chassi nr! Jag började gräva ibland alla mina anteckningar jag alltid gör när jag intervjuar människor… Efter lite bläddrande i ett block så hittar jag en notering jag gjort med samma chassi nr, och detta hade jag kladdat på papper då jag varit i kontakt med Peter Pettersson som hade ägt en Grupp-A Volvo 1989. Jag slänger iväg ett samtal till Peter för att dubbelkolla med honom lite, och han bekräftar siffrorna från Thors bil och nämner även att han de facto hade kvar vagnsboken från bilen, där och då kunde jag efter en kortare tids efterforskningar ge det trevliga beskedet till Thor, att bilen han köpt på chansning var en gammal fabriksbil som byggts i Australien 1986!


Kronologisk tidslinje



1986


En ny högerstyrd bil byggs i Australien på endast 6 veckor för att tävlas med i Långdistanstävlingarna James Hardie 1000 (Bathurst) samt Castrol 500 (Sandow). Bilen byggs då på ett begagnad Volvo 242GT chassi och med de senaste delarna fraktade från Volvo Motorsport (VMS) i Sverige. Alla 242GT i Australien är försedda med en unik identifikations bricka i motorrummet, den var alltid monterad på vänster fjäderbenstorn.


1987


Bilen skall då ha fraktas från Australien till Sverige för en genomgång och uppdatering för att sedan skeppas till Japan. Där tävlar Robert L. Kvist, Anders Olofsson och Peggen Andersson med den i Team LeMans med stöd från Volvo Japan. Under ett längre uppehåll i Japan så fraktas bilen tillbaka till Sverige av Hans-Åke Söderqvist – Söderqvist Racing Sport (SRS) där den tävlas med i Svenska Mästerskapen med Peggen Andersson, han blir svensk mästare då. Den återvänder sedan till Japan igen. 


1988


Bilen skeppas tillbaka till Sverige från Japan av Söderqvist Racing Sport (SRS) där den senare går i de Svenska Mästerskapen och Finska Mästerskapen med den finska föraren Seppo Palmroth, som hyr bilen från SRS. De Belgiska förarna Alain Plasch, Pascal Tillekaerts och Dominique Dehauthyr hyr bilen av SRS för att tävla i Spa 24-timmar i Belgien.


1989


Örebroaren Peter Pettersson köper bilen av SRS för att tävla med i Svenska Mästerskapen. Bilen blir ombyggd till vänsterstyrt efter en krasch i Norrköping GP samma år, förövrigt var det sista året man tävlade i Norrköping GP. Peter Säljer sålde sedan bilen. 


1990-2009


Bilen befinner sig nu i Danmark och blir någon gång under årens lopp ombyggd till Special Saloon och körs bla. av föraren Knud E. Sørensen. Vad som händer efter 1995, som enligt dekaler på bilen var sista gången den tävlades, vet jag inte?


2009-2015


Bilen dyker upp på tyska nätforumet Mobile.de för bilar. Norrmannen Thor Rustad får nys om bilen. Andra spekulanter vill se bilen med egna ögon och avvaktar då bilen befinner sig i Spanien nu. Men Thor är iskall och köper bilen endast sedd via bilder. Han gör ett fynd och köper den forna Australien bilen och utan att ens veta det! Thor renoverar bilen till originalskick och har nu åter igen blivit högerstyrd. Bilen ställs ut några gånger i Norge samt i Sverige innan Mark Petch från Nya Zeeland köper ”tillbaka” bilen han en gång ansvarat för att bygga!


2015-2018


Mark fraktar hem bilen till Nya Zeeland 2015, väl hemma igen så görs några uppdateringar på bromsarna och motor. Sedan dess har bilen tävlats med i diverse tävlingar för historisk racing på Nya Zeeland av vännen och australiensaren John Bowe, Ulf Granberg och sedan Mark själv. 2017 var jag och Ulf Granberg ner till Nya Zeeland under tre veckor då Ulf Granberg hade blivit tillfrågad av Mark att köra bilen vid två tillfällen, på Skope Classic (Rupuna, Christchurch) samt Evolution Motorsport Classic Speedfest (Terretonga, Invercallgill), tävlingar som var på den södra delen av Nya Zeeland. På Skope i Rupuna, under tävling, så tvingas Ulf att bryta då en drivaxel gick av och som höll på att resultera i att bilen nästan lade sig på taket! Detta medförde lite skador och jobb på bilen, något som jag, Ulf, Mark och kompisen Morris Brown spenderade merparten av en vecka med att åtgärda.

In car från Terretonga i Invercallgill med Ulf Granberg.

(film från 240grupp-A.se Arkiven)

Start och utdrag från finalen på Rupuna i Christchurch med Ulf Granberg.

(film från 240grupp-A.se Arkiven)

Film med John Bowe.

(film lånad från Unique Car Magazine Youtube kanal)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

John Bowe (AUS)

Alfredo Costanzo (AUS)

Robert L. Kvist

Anders Olofsson

Ulf Granberg

Per-Gunnar Andersson

Leif Wiik (FIN)

Mauricio Sandro Sala (BRA)

Seppo Palmroth (FIN)

Alain Plasch (B)

Pascal Tillekaerts (B)

Hans Berglund

George Bakajev

Peter Pettersson

Knud E. Sørensen (DK)

Mark Petch (NZ)
       
Datum Bana Förare Mästerskap
860914 Sandow (AUS)
John Bowe (AUS)
Alfredo Costanzo (AUS)
Sandow Castrol 500
861005 Bahurst (AUS)
John Bowe (AUS)
Alfredo Costanzo (AUS)
James Hardie Bathurst 1000
870530 Tsukuba (JP)
Robert L. Kvist
Anders Olofsson
Japanska Mästerskapen i Grupp-A
870613 Anderstorp
Ulf Granberg
Per-Gunnar Andersson
Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870705 Falkenberg Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870718 Kemora (FIN)
Ulf Granberg
Leif Wiik (FIN)
Kemora 500
870726 Kinnekulle
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870802 Knutstorp Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870820 Sportsland Sugo (JP)
Robert L. Kvist
Anders Olofsson
Japanska Mästerskapen i Grupp-A
871115 Fuji Speedway (JP)
Robert L. Kvist
Per-Gunnar Andersson
Fuji Inter-Tec
871205 Suzuka (JP) Robert L. Kvist
Mauricio Sandro Sala (BRA)
Japanska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot (FIN)
Seppo Palmroth (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp Seppo Palmroth (FIN) Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Hämeelinna Race (FIN) Seppo Palmroth (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät (FIN)
Seppo Palmroth (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp
Seppo Palmroth (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora (FIN) Seppo Palmroth (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880731 Spa (B)
Alain Plasch (B)
Pascal Tillekaerts (B)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
880820/21 Kemora (FIN)
Seppo Palmroth (FIN)
Hans Berglund
George Bakajev
Kemora 500
880910/11 Kemora (FIN) Seppo Palmroth (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890507 Mantorp
Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890511 Norrköping GP
Peter Pettersson Norrköping GP
890528 Knutstorp Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890611 Anderstorp Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890709 Falkenberg Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890730 Kinnekulle
Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890806 Knutstorp Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890910 Knutstorp Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890917* Kinnekulle Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900000 ?, (DK)
Knud E. Sørensen (DK) Special Saloon
160205-07 Rupuna (NZ)
Mark Petch (NZ) Skope Classic
161028-30 Sydney Motorsport Park (AUS)
John Bowe (AUS)  
170203-05 Rupuna (NZ)
Ulf Granberg Skope Classic 
170217-19 Teretonga (NZ)
Ulf Granberg Evolution Motorsport Classic Speedfest
18 (NZ) John Bowe (AUS)