Ägare: Marius Billerud |
Byggd av: Volvo Dealer Team Australia (under översyn av Geoff Grech) |
Byggår: 1986 |
Ombyggnation 1990 (till Special Saloon): Knud E. Sørensen (Gamma Racing) |
Restaurerad 2009-2014: Thor Rustad |
Chassi no#: 2428A1168048 |
Status: Står tävlingsklar |
1986
(bild från 240Grupp-A.se© Arkiven)
2017
(bild från 240Grupp-A.se© Arkiven)
Tekniska bilder idag
Bakgrund (berättad i kronologisk ordning)
1986
Den högerstyrda 44-bilen byggs i Australien, på endast 6 veckor, för att tävlas med i långdistanstävlingarna Castrol 500 (Sandow) samt James Hardie 1000 (Bathurst), och var baserad på ett begagnat Volvo 242GT chassi (en bil som då Mark Petch ägde) med de senaste delarna från Volvo Motorsport (VMS) i Sverige.
Alla 242GT i Australien är försedda med en unik identifikations bricka i motorrummet, den var alltid monterad på vänster fjäderbenstorn, vilket lämnades kvar på bilen och gjorde att 44-bilen lätt kunde kännas igen. Australian Volvo Dealer Team (AVDT) blev också tvungna att hyra in två mekaniker (Björn Scheuer & Frank Millqvist) från Volvo Motorsport i Sverige då man hade till exempel hade problem med att justera in bränslet på bränsleinsprutningssystemet på bilen, detta då bränslet skiljer sig från Norden och Australien.
(Bil 44 under uppbyggnad (bild 1-2) samt Frank Millqvist i beige overall (VMS) som hjälpte teamet på Bathurst 1986)
1987
44-bilen fraktas från Australien till Volvo Motorsport i Sverige för en genomgång för att sedan skeppas till Japan. Där tävlar Robert L. Kvist och Anders Olofsson (✞) med 44-bilen i Team Le Mans i de Japanska Mästerskapen i Grupp-A (JTCC) på banan Tsukuba med stöd från Volvo Japan och då JTCC har ett längre uppehåll (närmare fyra månader) så fraktas 44-bilen tillbaka till Sverige där Hans-Åke Söderqvist (Söderqvist Racing Sport (SRS) tävlar 44-bilen med i Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1987 med Peggen Andersson, som kåras till svensk mästare i Grupp-A menas Ulf Granberg kör de i Nordiska Mästerskapen i Grupp-A med missar mästartiteln med några få poäng.
Ulf Granberg tävlar även tillsammans med finländaren Leif Wiik (✞) i Kemora 500 Midnattssols racet, som var en nordisk långdistanstävling, med 44-bilen.
44-bilen fraktas tillbaka Japan för att då tävlas med i återstående tävlingar av JTCC 1987, där Robert L. Kvist och Anders Olofsson (✞) kör på Sportsland Sugo. På Fuji Speedway så kör Kvist tillsammans med Peggen Andersson och senare på Suzuka, som är den sista deltävlingen i JTCC 1987, så kör Kvist med brasilianaren Mauricio Sandro Sala. Det var även planerat att 44-bilen skulle tävlats med på Macau av Söderqvist Racing Sport men man vägrade då att släppa ifrån sig bilen, då den befann sig i Japan.
(44-bilen i Japan med bland annat Anders Olofsson (till vänster bild 2) och Robert L. Kvist)
1988
44-bilen fraktas tillbaka till Sverige från Japan av Söderqvist Racing Sport (SRS), där en finska förare – Seppo Palmroth hyr 44-bilen av SRS för att köra i de Finska/Svenska/Nordiska mästerskapen i Grupp-A 1988. 44-bilen hyrs även ut av SRS till Belgiska förare – Alain Plasch, Pascal Tillekaerts och Dominique Dehauthyr för att tävla i Spa 24-timmar i Belgien 1988.
(Seppo Palmroth i bild 1 och 44-bilen på Spa i Belgien på bild 3-4)
1989
En Peter Pettersson köper bilen av SRS för att tävla med i Svenska Mästerskapen 1989. 44-bilen blir ombyggd till vänsterstyrt efter en krasch i Norrköping Grand Prix -89 (sista året man förövrigt höll Norrköping GP) varpå den blir gul resterande av säsongen. Bilen hyrs ut till en Hasse Svensson (bild 3) för att finansiera säsongen som tävlar ett par tävlingar i de Svenska Mästerskapen 1989 och senare så säljer Peter Pettersson 44-bilen till Danmark, till en Knud E. Sørensen.
(Bild 1 som resulterade i att 44-bilen blev ombyggd till vänsterstyrd)
1990-2009
Under 1992/93 så blir 44-bilen ombyggd så att Knud E. Sørensen (i bild 1) skall kunna tävla med den, det var dessvärre så att under 90-talet så fanns det inga klasser för pensionerade Grupp-A bilar. Och då var Special Saloon det enda alternativet, så gamla Grupp-A bilar gick ödet till mötes att bli ombyggda till Special Saloon.
(44-bilen ombyggd till Special Saloon 1992/93)
Precis som 44-bilen blev när Knud tävlade med den mellan åren 1993-1995. Knud säljer den nu ombyggda 44-bilen 1995, då till en landsman (dansk) som bor i Spanien, och bilen fraktas då ned till Spanien.
(Ett sorti av tävlingsbilder med Knud E. Sørensen)
2009-2015
44-bilen dyker plötsligt upp på det tyska nätforumet Mobile.de, en annonshemsida för bilar av olika dess slag. Bilen hade varit försvunnen i hela 14 år(!), anledningen att 44-bilen hade varit försvunnen så länge berodde på att den varit i polisförvar i Spanien under alla dessa år.
Och saken som var som så var att personen (dansken) som köpt bilen, aldrig hann att tävla med 44-bilen (innan spansk polis tagit bilen i beslag), så hade bilen förblivit i samma skick som den dag då Knud E. Sørensen sålt den 1995 (som det fanns bevis på i framrutan på 44-bilen från dekaler från olika banor i Danmark under 1990-talet).
Flertalet potentiella spekulanter får upp ögonen för 44-bilen och hör av sig till Fernando Moret i Madrid (där bilen då befann sig), men många tvekar då det fanns väldigt vag information om bilen, och få kunde avgöra vad detta var för typ av bil, men att det fanns självklara delar på bilen (som för den kunnige) kunde se att det rörde sig om en 80-tals racingbil av slag. Så ingen visste vad detta var för bil, inte ens Fernando som sålde bilen. Men en Thor Rustad från Norge, med is i magen, väljer att göra affär och köpa den gamla tävlingsbilen, utan att själv veta vad han egentligen köpt.
(44-bilen i sitt tråkiga skick där den fanns i Spanien vid tillfället 2009)
Thor Rustad påbörjar renovering och först så var Thors plan att bygga om bilen för att se ut som 605-bilen (som idag står på Volvos Museum i Göteborg). Men efter en del efterforskningar av undertecknad så avbryts dessa planer! Bevis framkommer (tack vare undertecknad) – Nämligen den gamla vagnsboken (som Peter Pettersson behållit efter att ha sålt 44-bilen till Danmark) med chassinummer, och det visar sig vara matching numbers!
Och det avslöjas att detta en gång varit en av två högerstyrda Grupp-A Volvo 240 som tävlats med i Australien 1986, att detta är 44-bilen! Så renoveringen tar en ny riktning – Valet att återställa 44-bilen, och blir åter igen högerstyrd. Efter 44-bilens långa renovering blivit klar så ställs bilen ut några gånger i Norge samt i Sverige innan Mark Petch från Nya Zeeland ”köper tillbaka” bilen han en gång ansvarat för att bygga för över 30 år sedan!
(Steg för steg i renoveringen av 44-bilen)
2015-2018
Mark Petch fraktar hem bilen till Nya Zeeland 2015, väl hemma igen så görs några uppdateringar på bromsarna och motor, detta då bilen inte var i tävlingsskick utan mer utställningsskick. Sedan dess har bilen tävlats med i diverse tävlingar för historisk racing på Nya Zeeland, då av vännerna och australiensaren John Bowe (bild 3-4) och Ulf Granberg men även av Mark Petch själv (bild 1-3).
(Mark Petch i bild 3 tillsammans med vännen John Bowe)
2017 reste undertecknad och Ulf Granberg ner till Nya Zeeland, och var där under tre veckor magiska veckor. Detta då Ulf Granberg hade blivit tillfrågad av Mark Petch att köra 44-bilen vid två tillfällen – Skope Classic (Ruapuna, Christchurch) och Evolution Motorsport Classic Speedfest (Terretonga, Invercargill).
Tävlingar som var på syd ön av Nya Zeeland. På Skope i Ruapuna, under tävling, så tvingas Ulf Granberg att bryta på grund av tekniska problem som nästan resultera i att bilen lade sig på taket! Allt gick bra men detta medförde lite skador och jobb på bilen, något som undertecknad, Ulf Granberg, Mark Petch och kompisen Morris Brown spenderade merparten av en vecka med att åtgärda, vilket innebar att vi gick igenom hela bilen. På Skope i Ruapuna så hade vi även haft hjälp av Mark Petch gamla mekaniker Randell Edgell samt Mark2 (i blå piké i bild 1) som vi valde att kalla honom.
Då Mark Petch hade blivit spekulant på en annan bil 2016 (603), som han kände att han hade större personligt relation till, så sätts 44-bilen ut till salu och säljs under 2017 till en norrman.
(Tiden i Nya Zeeland glömmer undertecknad aldrig då detta blev mitt ögonblick att få uppleva racing som det kunde vara förr, eller i vart fall så nära man kunde komma! Tack Mark!)
2019-idag
44-bilen tillbaka i Norge igen! Nu ägd av norrmannen Marius Billerud, vars planer var att tävla med 44-bilen.
(notera att Mark Petch och John Bowe har signerat framskärmen!)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240Grupp-A.se©
Filmklipp med 44-bilen
(filmer från 240Grupp-A.se© Youtubekanal)
(film från Unique Car Magazine Youtube kanal)
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1986
Ägare: Australian Volvo Dealer Team (AVDT) (Volvo Motorsport)
Serier: Sandow Castrol 500 & James Hardie Bathurst 1000
Utseende/Livery: Australian Volvo Dealer Team/Nordica/Valvoline
Förare:
John Bowe |
Alfredo Costanzo |
År: 1987-1988
Ägare: Söderqvist Racing Sport
Serier: Japanska Mästerskapen i Grupp-A, Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A, Kemora 500, Svenska Mästerskapen i Grupp-A, Fuji Inter-Tec, Finska Mästerskapen i Grupp-A, Norrköping GP & Sturup Raceway
Utseende/Livery: SRS, SRS/Beckers, SRS/Union, Team LeMans/Nordica
Förare:
Robert L. Kvist |
Anders Olofsson ✞ |
Ulf Granberg |
Per-Gunnar Andersson |
Leif Wiik ✞ |
Mauricio Sandro Sala |
Seppo Palmroth |
Alain Plasch |
Pascal Tillekaerts |
Hans Berglund ✞ |
George Bakajev |
År: 1989
Ägare: Peter Pettersson (P&B Racing)
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A, Norrköping GP & Sturup Raceway
Utseende/Livery: Nordica
Förare:
Peter Pettersson |
Hasse Svensson |
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
890507 | Mantorp Slutresultat – 8 |
Peter Pettersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890511 | Norrköping GP Slutresultat – DNF |
Peter Pettersson | Norrköping GP |
890528 | Knutstorp Slutresultat – DNF |
Peter Pettersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890611 | Anderstorp Slutresultat – 13 |
Peter Pettersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890709 | Falkenberg Slutresultat – ? |
Peter Pettersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890730 | Kinnekulle Slutresultat – 7 |
Peter Pettersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890806 | Knutstorp Slutresultat – DNF |
Peter Pettersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890827 | Sturup Slutresultat – 8 |
Hasse Svensson | Sturup Raceway |
890910 | Knutstorp Slutresultat – DNS |
Hasse Svensson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890917* | Kinnekulle Slutresultat – DNS |
Peter Pettersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1993-1995
Ägare: Knud E. Sørensen (Gamma Racing)
Serier: Svenska Mästerskapen i Special Saloon & Danska Mästerskapen i Special Saloon
Utseende/Livery: Nordica/Gamma Racing
Förare:
Knud E. Sørensen
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
930815 | Knutstorp Slutresultat – 19 |
Knud E. Sørensen | Svenska Mästerskapen i Special Saloon |
930502 | Åbningsløbet Jyllandsringen GP Slutresultat – 17 |
Knud E. Sørensen | Danska Mästerskapen i Special Saloon |
940424 | Åbningsløbet Jyllandsringen Slutresultat Heat 1 – 9 Slutresultat Heat 2 – 8 |
Knud E. Sørensen | Danska Mästerskapen i Special Saloon |
940820-21 | Jyllandsringen GP Slutresultat Heat 1 – DNS Slutresultat Heat 2 – DNF |
Knud E. Sørensen | Danska Mästerskapen i Special Saloon |
År: 2016-2018
Ägare: Mark Petch
Serier: Skope Classic & Evolution Motorsport Classic Speedfest
Utseende/Livery: Austalian Volvo Dealer Team/Nordica/Valvoline
Förare:
Mark Petch |
John Bowe |
Ulf Granberg |
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
160205-07 | Rupuna Slutresultat – ? |
Mark Petch |
Skope Classic |
161028-30 | Sydney Motorsport Park Slutresultat – ? |
John Bowe |
|
170203-05 | Rupuna Slutresultat – ? |
Ulf Granberg | Skope Classic |
170217-19 | Teretonga Slutresultat -? |
Ulf Granberg | Evolution Motorsport Classic Speedfest |
180000 | ? | John Bowe |
? |