Ägare: Volvo motormuseum i Arendal i Göteborg, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggd av: Magnum Racing, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggår: 1985. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ombyggnation 1986: Volvo Motorsport, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassi no#: 605/245280 (503/245280 – 1985). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Objekt på Volvos museum i Arendal i Göteborg, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska bilder 1985:![]() ![]() ![]() (bilder från 240grupp-A.se Arkiven) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska bilder nutid:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från 240grupp-A.se Arkiven) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1985-första utseendet.![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Senast kända utseende.![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bakgrund
Magnum Racing fick i uppdrag av Volvo Motorsport att bygga vad som skulle bli två bilar, 503 och 504, och själv driva ett team i ETC 1985, så Mats ”lillen” Magnusson tog nu både rollen som teamchef och som chefstekniker. Som förare tog Magnum Racing Ulf Granberg och Anders Olofsson som sina första val men att man också hade tagit in rallyföraren Ingvar Carlsson. Något som man gjorde var även att ta in en utländsk förare vid ett tillfälle, något man gjort redan 1984 i Tyskland, och fransmannen Jean-Pierre Malcher fick köra i Frankrike på Nogaro tillsammans Ulf Granberg (som kolliderar med några andra bilar och därmed tvingas bryta racet), vilket resulterade i att 503 inte gick att tävla med utan var tvungen att tas tillbaka till Magnum Racing i Stockholm och renoveras (man bytte ut framskärm, dörr samt bakskärm på vänstersidan av 503 och sedan gick bilen i riktbänken). Teamet kör inte på Zolder till grund av att man fortfarande jobbar med att sätta ihop 503-bilen, men också en ny bil för att hinna till Estoril i Portugal som var säsongens näst sista tävling, och den nya bilen var 504, som endast användes på Estoril. Ytterligare ett gästspel ägde rum till sista tävlingen på Jarama i Spanien, i nyrenoverade 503-bilen – Christan Danner och Prins Leopold von Bayern.
Magnum Racing skulle fungera som ett testteam och som skulle testa in nya delar och bland annat testade man att köra med stötdämpare från Öhlins och bromsar från Brembo. Bästa resultat under säsongen 1985 blev en 1:a plats på Brno i dåvarande Tjeckoslovakien och en 2:a plats på Anderstorp här hemma i Sverige. Dessvärre så bröt man merparten av tävlingarna under 1985 på grund av bristande material så som topplockspackning vid tre tillfällen, differential och en krasch i Frankrike.
Innan säsongen 1985 var över så användes 503-bilen för utvärderande tester för att testa nya och tilltänkta förare inför 1986, förare som då testar bilen är (inte så oväntat) Ulf Granberg, Carlo Rossi och Antonio Rodrigues (Johnny Cecotto samt Herve Regout testade i 501). 1986 så uppdaterar Volvo Motorsport 503 & 504, man antogs en ny nummerserie bland Volvos tävlingsbilar så 503 blev nu 605 menas 504 blev 604, där 604 kom att bli RAS teamets reservbil (som var Volvos nya Dealer Team 1986). 605 kom endast att användas vid tester 1986 och under säsongen sista tävlingen så fick Peggen Andersson tillsammans italienaren Mauro Baldi testköra Volvos nya ETC-system (finns att läsa om under fliken Teknik>Motor) på Estoril i Portugal. Man skulle testa ut ett nytt system som man testat bakom Volvo Motorsports väggar, det nya ETC-systemet som stod för Electronic-Traction-Control-System. Ett system som fungerade som ett antispinn-system och som sänkte effekten i motorn om man till exempel kom för snabbt in i en kurva och förhindrade då hjulspinn på bakhjulen genom att en givare läste av farten på framhjulen. Vissa ansåg att det systemet var perfekt menas vissa ansåg det att vara en flopp. Men det var ett väldigt avancerat system för att då finnas på en tävlingsbil redan 1986, mycket utav de system och delar man hade på tävlingsbilarna fungerade som test för de seriemässiga bilar Volvo tillverkade. (om ni läser om 240A så finns det ett filmklipp, förklarat av Carl-Ingemar Perstad, som demonstrerar detta system i både racing bil men även för sedvanliga gatbilar presenterat av vår folkkära favorit Christer Glenning)
Efter det att man avslutat säsongen 1986 så tillkännagav Volvo att man skulle dra sig ur racing som fabriksstall, och syskonbilarna splittrades upp, 605 ställdes undan en tid på Volvo i kall-förvaring tillsammans med två andra bilar, 01A samt 240A. Senare så kom beslutet om att 605 och 01A skulle ställas på Volvo Motormuseum (240A såldes till en privatperson) i Arendal i Göteborg, och där har 605 vilat tillsammans med 01A sedan dess och finns där fortfarande för allmänheten att beskåda, ja i utbyte mot en liten entréavgift såklart (länk till museet finns längst upp på sidan!).
Men det har förkommit vid speciella tillfällen så som vid PR-events att man har tagit ut 605-bilen på rundturer på olika banor tillsammans med pressen, sist var 1994! 605 har även funnits för uppvisning utanför Volvos museum vid tillfällen…
En klassisk detalj på just en bil som är byggd av Magnum Racing är att de alltid hade de klassiska nedsänkningarna i torpedplåten under rutan för luftanslutning, spakar för brandsläckare och strömbrytare.
605 är förövrigt, vilket som är viktigt att påtala, en av endast fyra kvarvarande fabriksbilar. Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®
|