Magnum Racing #503

Ägare: Volvo motormuseum i Arendal i Göteborg
Byggd av: Magnum Racing, Stockholm.
Ombyggnation 1986: Volvo Motorsport, Göteborg.
Byggår: 1985.
Chassi no#: 605 (503 – 1985).
Status: Objekt på Volvos museum i Arendal i Göteborg.
Tekniska bilder 1985:
  
(bilder från 240grupp-A.se Arkiven) 
Tekniska bilder nutid:
  
  

(bilder från 240grupp-A.se Arkiven)
1985-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Bakgrund


Magnum Racing fick i uppdrag av Volvo Motorsport att bygga två bilar (503 & 504) och att själv driva ett team i ETC, så Mats ”lillen” Magnusson tog nu både rollen som team chef och som chefstekniker. Som förare tog Magnum Racing Ulf Granberg och Anders Olofsson som sina första val men att man också hade tagit in rallyföraren Ingvar Carlsson. Något som man gjorde var även att ta in en utländsk förare vid ett tillfälle, något man gjort redan 1984 i Tyskland. Under 1985 så tog man in fransmannen Jean-Pierre Malcher när man skulle köra i Frankrike på Nogaro där Ulf Granberg kolliderar med några andra bilar och därmed tvingas bryta racet, detta resulterade i att 503 inte gick att tävla med utan var tvungen att tas tillbaka till Magnum Racing i Stockholm och renoveras. Man var tvungen att byta ut framskärm, dörr samt bakskärm på vänstersidan av 503 och sedan fick bilen sättas i riktbänken. Teamet kör inte på Zolder utan man måste samtidigt som man fixar till 503-bilen sätta ihop en ny bil för att hinna till Estoril i Portugal som var säsongens näst sista tävling, och bilen man snabbt fick sätta ihop var 504, och som bara användes på Estoril. Ett gästspel till ägde rum till sista tävlingen på Jarama i Spanien, då i 503 som man då hunnit att renovera och ett tyskt par körde då 503-bilen – Christan Danner och Prins Leopold von Bayern.   

Magnum Racing skulle fungera som ett testteam och som skulle testa in nya delar och bla. testade man att köra med Stötdämpare från Öhlins och bromsar från Brembo. Bästa resultat under säsongen 1985 blev en första placering på Brno i dåvarande Tjeckoslovakien och en andra placering på Anderstorp hemma i Sverige. Dessvärre så bröt man merparten av tävlingarna under 1985 pga. bristande material så som topplockspackning vid tre tillfällen, differential och en krasch i Frankrike.

Efter säsongen så gick 503 & 504 tillbaka till Volvo Motorsport för att byggas om och uppdateras då Volvo 1986 hade satt RAS Sport från Belgien under kontrakt att styra deras nya satsning. I och med det nya teamet så antogs en ny nummerserie bland Volvos tävlingsbilar så 503 blev nu 605 menas 504 blev 604, där nu 604 kom att bli RAS teamets reservbil. 605 kom att användas vid tester under säsongen och i den sista tävlingen då körde Peggen Andersson och italienaren Mauro Baldi på Estoril i Portugal där man testade Volvos nya ETC-system (finns att läsa om under fliken Teknik>Motor). Man skulle testa ut ett nytt system som man testat bakom Volvo Motorsports väggar, det nya ETC-systemet som stod för Electronic-Traction-Control-system. Ett system som fungerade som ett ABS-system och bromsade upp bilen om man kom för snabbt in i kurvan och förhindrade hjulspinn på bakhjulen och framhjulen. Vissa ansåg att det var perfekt menas vissa ansåg det vara en flopp men det var ett väldigt avancerat system för att då finnas på en tävlingsbil, men mycket utav de system och delar man har på en tävlingsbil fungerade som test för de bilar Volvo tillverkade och som sedan skulle säljas till allmänheten via Volvos återförsäljare världen runt. (om ni läser om 240A så finns det ett filmklipp, förklarat av Carl-Ingemar Perstad, som demonstrerar detta system i både racing bil men även för sedvanliga gatbilar presenterat av våran älskade favorit Christer Glenning)

Efter det att man avslutat säsongen 1986 så tillkännagav Volvo att man skulle dra sig ur racing som fabriksstall, och syskonbilarna splittrades upp, 605 ställdes undan en tid på Volvo i kallförvaring tillsammans med två andra bilar, 01A samt 240A, sedan kom beslutet om att 605 och 01A skulle ställas på Volvo Motormuseum (240A såldes till en privatperson) i Arendal i Göteborg, och där har 605 vilat tillsammans med 01A sedan dess och finns där fortfarande för allmänheten att beskåda, ja i utbyte mot en liten entréavgift såklart (länk till museet finns längst upp på sidan!). 

Men det har förkommit vid speciella tillfällen så som vid PR-events att man har tagit ut 605-bilen på rundturer på olika banor tillsammans med pressen. 605  har även ställts ut vid ett antal tillfällen också.

En klassisk detalj på just en bil som är byggd av Magnum Racing är att de alltid hade de klassiska nedsänkningarna i torpedplåten under rutan för luftanslutning, brandsläckare och tändningen.

605 är förövrigt, vilket som är viktigt att påtala, en av endast fyra kvarvarande fabriksbilar.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Ulf Granberg

Anders Olofsson

Ingvar Karlsson

Jean-Pierre Malcher (F)

Christian Danner (D)

Leopold von Bayern (D)

Per-Gunnar Andersson

Mauro Baldi (IT)
Datum Bana Förare Mästerskap
850331 Monza (IT)
Slutresultat – DNF (orsak topplocks packning)

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Ingvar Karlsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850421 Vallelunga (IT)
Slutresultat – 13

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850505 Donington (GB)
Slutresultat – 5

Ulf Granberg
Ingvar Karlsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850512 Anderstorp
Slutresultat – 2

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Ingvar Karlsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850609 Brno (CZE)
Slutresultat – 1

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850616 Zeltweg (A)
Slutresultat – DNF (orsak motor)
Ulf Granberg
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850630 Salzburgring (A)
Slutresultat – DNF (orsak differential)

Ulf Granberg
Ingvar Karlsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850707 Nürburgring (D)
Slutresultat – DNF (orsak topplocks packning)

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850728 Spa (B)
Slutresultat – DNF (orsak topplocks packning)

Ulf Granberg
Anders Olofsson
Ingvar Karlsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850915 Nogaro (F)
Slutresultat – DNF (orsak krasch)

Ulf Granberg
Jean-Pierre Malcher (F)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851013 Estoril (P)
Slutresultat – DNF (orsak krasch)
Ulf Granberg
Anders Olofsson
Ingvar Carlsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851020* Jarama (E)
Slutresultat – 6

Christian Danner (D)
Leopold von Bayern (D)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861019 Estoril (P)
(Test med ETC/ABS)

Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi (IT)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A