ML Racing #07820054

Ägare: Rolf Öhberg, Sverige.
Byggd av: Per-Gunnar ”Peggen” Andersson, Dick Jönsson, Torbjörn Lundström & Johnny Haraldsson, Sverige.
Restaurerad 2000-idag av: Rolf Öhberg, Sverige.
Byggår: 1984.
Chassi no#: 07820054.
Status: Står tävlingsklar.
Tekniska bilder dåtid:
  
(bilder från Bilsport, Teambild.se & Peggen Andersson)
Tekniska bilder nutid:
  
  
(bilder från Rolf Öhberg)
1984-första utseendet.

(bild från Peggen Andersson)
Senast kända utseende.

(bild från Rolf Öhberg)
Bakgrund


Historian börjar i dåtid, närmare bestämt 2000, den dåvarande ägaren Roy Olsén hade då planer att bygga om 07820054-bilen till Special Saloon med bland annat glasfiberskärmar och modifierad hjulupphängning. Rolf Öhberg får då reda på detta och köper 07820054-bilen och därmed räddar en gammal klassiker! Rolf fortsätter sin historia med att nu efter många års sökande av de idag svårfunna och dyra Grupp-A delar, så är Peggens gamla bil nu inte nu bara komplett igen utan har även blivit uppdaterad till av senaste specifikation vad gällande chassi och motor. Rolf tog valet att vänta med att renovera karossen tills dess att motor, växellåda, elektronik och bromsar är helt återställt till original. Även som Rolf förklarar så är det egentligen inte är något fel på karossen, visst den har sina törnar här och där men det är en del av charmen med en gammal tävlingsbil som denna menar Rolf på. 07820054-bilen är förövrigt idag en av mycket få kvarvarande bilar nu i komplett Grupp-A skick. Själv har Rolf blygsamma planer på att tävla med bilen i den tyska Youngtimer-serien, eller några enstaka historiska lopp här hemma i Sverige, vem vet?


(Bild 1-2 i som bilens såg ut i Norge och bild 3-4 som bilen levererades (utan Speedline 17×9))


1984


Nu till en djupare studie om 07820054-bilens historia… Peggen Andersson, som i grunden var en armémekaniker och som börjat sin karriär i  Vredstein- & Volvo Turbo Cupen, bestämmer sig 1984 för att satsa på Grupp-A i en Volvo 240 Turbo. Bilen byggs upp från en tom kaross av Peggen själv och vännerna Dick Jönsson, Torbjörn Lundström och Johnny Haraldsson, bilen som byggs efter full 1984-specifikation visar sig vara en vinnarbil. Hjälp med finanserna hade Peggen redan från sina Turbo Cup år av Tommy Mårdskog (Mårdskog & Lindqvist), därav teamets namn 1984 – ’ML Racing Team’. 07820054-bilen byggdes i första avseende med att tävla i DTM (eller DRM som man först hade döpt serien till) i Tyskland, som då var en nystartad serie 1984. Fast inledningsvis 1984 så tävlar Peggen i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A men bilen krånglar och de inga race slutfördes dessvärre… Men för att summera 1984 så i tionde deltävlingen (på Hockehheim), så placerar sig Peggen på prispodiumet på en fin andraplats och bästa placering därefter skulle komma i finalen där han blev fyra totalt på Nürburgring.


(Peggen Andersson visade att man behövde inte dyra bromsar för att tävla professionellt utan det räckte med andra bromsbelägg!)


1985


För att ha råd att fortsätta att tävla i DTM 1985 så hyr Peggen ut 07820054-bilen till Mats Lindén (känd från OK Porschen), bilen kom därför ingå i en tävlingssatsning finansierad av ’OK Motorsport’ (bild 1) i Sverige 1985. Fördelningen var att Mats körde i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A (för OK Motorsport) och Peggen körde i de Tyska Mästerskapen (DTM), (för ML Racing Team). Summeringen för 1985 blev att Mats Lindén (trots en DNF och flera DQ’s) avslutar säsongen med en andra placering i de Svenska Mästerskapen. Peggen som åker mellan Sverige och Tyskland med 07820054-bilen för att tävla i DTM blir som bäst placerad på första plats i Heat 1 på Erding, en tredje- (Wunstorf) samt fjärdeplacering (Zolder) så slutar Peggen som sjua totalt i DTM 1985. En tävling på hemmabanan hinner Peggen med och vinner också självfallet!


(1985 var ett fullspäckat år för 07820054-bilen som tävlas med fram och tillbaka mellan Sverige och Europa)


1986/87


Efter att han sett informationsblad på Volvo Motorsport (i Göteborg) 1985, att man 1986 sökte en bil från Europa att tävla med i Nya Zeeland. Peggen kontaktar då personerna i fråga och förklarar att han kan erbjuda både team och bil. Två bröder, Garry och Mike Pedersen från Nya Zeeland, hade då tidigare sökt efter en bil från Europa att tävla med, då med en JUMA BMW 365, men priset var helt fel. Så dealen blev att bröderna Pedersen skulle finansiera transport för 07820054-bilen samt två flygbiljetter (för Peggen och hans mekaniker Dick Jönsson) till Nya Zeeland. Teamet kom att gå under namnet ’Rock Gas’, och tanken hade varit att Garry (en utav bröderna) skulle kört tillsammans med Peggen men hade skadat sin arm på grund av en olycka i ett tidigare race och kunde inte köra. Så bröderna tog då in Dave McMilan att köra i Garrys ställe. De skulle tävla i en serie som då hette Nissan Mobil 500, kort serie om endast två tävlingar, och som först gick av på gatorna i Wellington (26/1 -86) för att sedan avslutas på Pukekohe (2/2 -86). De slutade som bäst trea på Wellington.


(Peggens första tur till Nya Zeeland med sin bil i början 1986)

Dryga månaden senare så fortsätter Peggen att tävla i DTM, och har nu inlett ett sponsoravtal med målerifirman Beckers, och tävlar nu under namnet ’Beckers Racing’. Serien börjar bra för Peggen i 1986, han tar snabbt en andra plats på inledande tävlingen på Zolder och vinner på Hockenhiem dryga veckan senare. Resten av säsongen så genererar han en andra placering på Avus-Rennen i Berlin samt två femte placeringar (Nürburgring-Eiffelrennen & Wunstorf) och detta räckte till att placera sig som total åtta efter säsongens slut. Men säsongen 1986 var vad man skulle kunna kalla för exceptionellt lång, för att när Peggen inte tävlade i DTM i Tyskland så tävlade han hemma i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A (med endast två poäng efter serievinnaren) jämsides de Nordiska Mästerskapen i Grupp-A (där han blir seriemästare), en serie som gick i både Sverige, Danmark och Finland 1986.


(Beckers Racing 1986 med Peggen i både Tyskland (bild 1-2), Danmark (bild 3) & Sverige (bild 4))

Men säsongen 1986 är inte över än! Ett år har 365 dagar (eller 12 månader) och en repris med bröderna Garry och Mike Pedersens utspelar sig, de finansierar för Peggen att återvända till Nya Zeeland i november 1986. Mike, som var marknadschef för U-Bix Copiers, startade teamet med dito namn som Peggen tillsammans med Gary Croft skulle köra i South Pacific Championship serien. Brodern Gary stod då som reservförare. Serien var om tre tävlingar totalt (Mansfield, Baypark och Pukekohe) men dessvärre så hade man ingen tur då alla två tävlingar resulterar i DNF. Men vid säsongen 1986 slut så kunde Peggen lägga till han tävlat i inte mindre än fyra olika mästerskap på två olika kontinenter till sin resumé!
Peggen förblir i Nya Zeeland även under tidiga 1987 och fortsätter att köra tillsammans med Gary Croft och bröderna Pedersen (Team U-Bix). De kör nu i Nissan Mobil 500 där man dessvärre måste avbryta på Wellington efter att Garry kolliderar med bilen och man blir tvungen att byta ut hela höger bakskärm bland annat. På Pukekohe så slutar de åtta totalt.


(Peggens sista resa till Nya Zeeland i en Volvo 240 Turbo med bröderna Pedersen)


1987


Kort därpå efter Peggen avslutat Nissan Mobil 500 serien på Nya Zeeland så blir han kontaktad av Volvo Thailand, då de är intresserade av att köpa 07820054-bilen av Peggen. Affären går igenom och nu får Peggen chansen att köra som fabriksförare i Thailand under Sepehr Khodayar, vars teamnamn var ZepSpeed. Så 07820054-bilen och Peggen flygfraktas från Nya Zeeland till Thailand, där 07820054-bilen lackas om i ett Rothmans-tema, för att först göra entré i Malaysia, där Peggen (inte helt oväntat) vinner på banan Johor Bahru. Mästerskapstävlandet fortsätter för Peggen i Thailand under 1987, där han gör stor sensation då de Thailändska förarna helt inte är i klass med Peggen som lätt vinner mot BMW’s M3! Det skall ha funnits ett tillfälle där BMW Thailand hade samlat alla de högsta pamparna vid en tävling på Bira banan i Pattaya, där man hånat Volvon och proklamerat överlägsenheten från den nya M3-bilen. Dock efter att racet var slut så blev det många ursäkter och man fick åka hem med skammen efter det att Peggen hade sopat mattan med BMW Thailands M3 med sin ”underlägsna” Volvo. En notis från tävlingen var att när man insåg att man kunde inte slå Peggens Volvo på banan, ja då gjorde man det genom pappersexercis och protesterade mot vingen på bagageluckan och man fick sin vilja igenom men som vi vet så hade det liten roll i det hela och vingen var tillbaka tävlingen därpå.


(Första och enda gången en Volvo tävlat i Rothmans färger)

 

1988


Peggen sitt sista år med Zepspeed men främst Volvo, 07820054-bilen hade nu lackats om i gul kulör med klingande lika linjer efter bilens sida som man haft under 1986 i ETC med RAS teamet. Peggen får nu två stallkamrater att köra med, Kriangkrai Limnuntarak och Kan Chee Hong, där Kriangkrai kör i Per Sturesons gamla DTM-bil och Kan Chee kör i en nybyggd bil (som sedan kraschades). Men fortfarande så rådde inte BMW eller någon annan på Peggen i Thailand, enda gången han egentligen fick motstånd var i form av en Mitsubishi Starion Turbo (från Australien skall tilläggas), där man hade kört två heat och Mitsubishin hade vunnit i första och Peggen i det andra. Tävlingarna i Thailand var endast sprinttävlingar (precis som i DTM), vilket innebar att av oftast var över inom en timme, detta gjorde att Peggen aldrig tog upp resident under sina två år i Thailand, utan han flögs in för varje enskild tävling. Kontentan av säsongen 1988 var en totalvinst för Peggen igen. Och detta blev som sagt sista gången han skulle tävla i en Volvo 240 då han redan hade initierat att tävla i en BMW M3 hemma i Sverige tillsammans med Förenade Bil.


(Peggens sista säsong med en bil som han tävlat med i fyra år)


1989-1990-


07820054-bilen blir kvar i Thailand säsongen 1989 med Zepspeed teamet fast föraren Kriangkrai Limnuntarak (bild 1-2), bilen säljs sedan (till Sverige) efter det att Volvo Thailand lade ner sin tävlingsverksamhet 1989. Bilen gör därefter en kvick entré på Falkenberg i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1990 med den danska föraren Jens Nykjær. Efter det så går bilen under radarn i många år och försvinner mellan 1990 ända fram tills runt 1998-99 dyker upp igen och har hamnat i Norge, och i Norge ska 07820054-bilen ha körts av privatförare i diverse olika backtävlingar samt på bana av bland annat en Birger Schanke.

(Bilder tagna på Långenbanen i Norge under 1990-talet)

Och om vi återvänder till det som historien inleddes med, under 2000 så kommer Rolf Öhberg och kollar på bilen hos dåvarande ägaren Roy Olsén i Norge, som då endast var ett rullande chassi i tämligen tråkigt skick. Efter några resor fram och tillbaka och noga funderingar så bestämmer sig Rolf för att till slut köpa 07820054-bilen, detta var i september 2000. Och sedan dess har Rolf spenderar otalt med timmar (och pengar) på att återställa den gamla tävlingsbilen som Peggen tillsammans med vännerna byggde 1984.


(film från 240grupp-A.se Youtubekanal)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Per-Gunnar Andersson

Jan Lundberg (DK)

Mats Lindén

Greger Petersson

Dave McMillan (NZ)

Gary Croft (NZ)
 
(Gary Pedersen (NZ))

Kan Chee Hong (MAL)

Kriankrai Limnuntarak (T)

Jens Nykjær (DK)

Birger Schanke (N)
       
Datum Bana Förare Mästerskap
840520 Anderstorp
Slutresultat – DQ
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Anderstorp
Slutresultat – DNF
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Falkenberg
Slutresultat – DNF

Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
840728 Kinnekulle
Slutresultat – DNF
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
840804 Hockenheim (D)
Slutresultat – 2 (RD1)
Slutresultat – 27 (RD2)

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
840819 Knutstorp
Slutresultat – 1
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
840823 Nürburgring (D)
Slutresultat – 4

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
840902 Jyllandringen (DK)
Slutresultat – 2
Jan Lundberg (DK) Jylland Ring GP
850324 Zolder (B)
Slutresultat – 4
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850505 Wunstorf (D)
Slutresultat – 3

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850512 Anderstorp
Slutresultat – DNF (orsak turbo)

Mats Lindén Svenska Mästerskapen i Grupp-A
850602 Mainz-Finthen (D)
Slutresultat – 8

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850609 Erding (D)
Slutresultat – 1 (RD1)
Slutresultat – DNF (RD2)


Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850707 Falkenberg
Slutresultat – 1
Mats Lindén Svenska Mästerskapen i Grupp-A
850721 Diepholz (D)
Slutresultat – 7 (RD1)
Slutresultat – 14 (RD2)

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850727 Kinnekulle
Slutresultat – DQ
Mats Lindén
850804 Hyllinge
Slutresultat – 1
Mats Lindén Svenska Mästerskapen i Grupp-A
850818 Zolder (B)
Slutresultat – 18 

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850901* Karlskoga
Slutresultat – 1
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
850908 Siegerlandring (D)
Slutresultat – 4
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850922* Nürburgring (D)
Slutresultat – 11

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850929* Zolder (B)
Slutresultat – DNF

Per-Gunnar Andersson
Mats Lindén
Greger Petersson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860126 Wellington (NZ)
Slutresultat – 3
Per-Gunnar Andersson
Dave McMillan (NZ)
Nissan Mobil 500
860202 Pukekohe (NZ)
Slutresultat – 23

Per-Gunnar Andersson
Dave McMillan (NZ)
Nissan Mobil 500
860330 Zolder (B)
Slutresultat – 2

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860404 Hockenheim (D)
Slutresultat – 1

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860427 Nürburgring (D)
Slutresultat – 5

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860511 Avus-Rennen (D)
Slutresultat – DQ
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860601 Mainz-Finthen (D)
Slutresultat – DNF
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860608 Wunstorf (D)
Slutresultat – 5

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860615 Anderstorp
Slutresultat – DNF (orsak motor)

Per-Gunnar Andersson
Mats Lindén
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860706 Falkenberg Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860713 Nürburgring (D)
Slutresultat – DNF
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860803 Hyllinge
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860810 Ahvenisto (FIN)
Slutresultat – 3

Per-Gunnar Andersson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
860817* Mantorp Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860821* Nürburgring (D)
Slutresultat – 10

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860824 Jyllandringen (DK)
Slutresultat – 10

Per-Gunnar Andersson

 

Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
861130 Manfield (NZ)
Slutresultat – 3
Per-Gunnar Andersson
Gary Croft (NZ)
(Gary Pedersen (NZ))
Simpson Series
861207 Baypark (NZ)
Slutresultat – DNF (orsak överhettad motor)

Per-Gunnar Andersson
Gary Croft (NZ)
(Gary Pedersen (NZ))
Simpson Series
861214 Pukekohe (NZ)
Slutresultat – DNF (orsak differential) 

Per-Gunnar Andersson
Gary Croft (NZ)
(Gary Pedersen (NZ))
Simpson Series
870125 Wellington (NZ)
Slutresultat – DNF (orsak krasch)

Per-Gunnar Andersson
Gary Croft (NZ)
(Gary Pedersen (NZ))
Nissan Mobil 500
870201 Pukekohe (NZ)
Slutresultat – 8
Per-Gunnar Andersson
Gary Croft (NZ)
(Gary Pedersen (NZ))
Nissan Mobil 500
870000 Johor Bahru (MAL)
Per-Gunnar Andersson Malaysiska Mästerskapen i Grupp-A
871205 Penang GP (MAL)
Kan Chee Hong (MAL) Penang Island Street Race 
870000 Bira circuit Pattaya (T)
Per-Gunnar Andersson Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
880000 Bira circuit Pattaya (T)
Per-Gunnar Andersson Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
890000 Bira circuit Pattaya (T)
Kriankrai Limnuntarak (T) Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
890909 Knutstorp Jens Nykjær (DK)  Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900715 Falkenberg Jens Nykjær (DK)  Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900000 Långenbanen (N)
Birger Schanke (N) ?
error: Content is protected!!