ML Racing #07820054

Ägare: Rolf Öhberg, Falun.
Byggd av: Per-Gunnar ”Peggen” Andersson, Dick Jönsson, Torbjörn Lundström & Johnny Haraldsson, Falkenberg.
Restaurerad 2000-2018 av: Rolf Öhberg, Falun.
Byggår: 1984.
Chassi no#: 07820054.
Status: Står tävlingsklar.
Tekniska bilder dåtid:
  
(bilder från Bilsport, Teambild.se & Peggen Andersson)
Tekniska bilder nutid:
  
  
(bilder från Rolf Öhberg)
1984-första utseendet.

(bild från Peggen Andersson)
Senast kända utseende.

(bild från Rolf Öhberg)
Bakgrund


Rolf berättar för mig att han köpte denna bil i sista stund 2000, då den dåvarande ägaren hade planer på att bygga om bilen till Special Saloon med glasfiberskärmar och allt som där tillhör, han fortsätter sin historia om att han efter många års letande av svårfunna och dyra Grupp-A delar, är Peggens gamla bil nu inte bara komplett utan har även att få sig en uppdatering till av den senaste specifikation vad gällande chassi och motor. Rolf har valt att vänta med att renovera karossen tills motor, växellåda, elektronik och bromsar mm. är helt återställt till original, även om det egentligen inte alls är något fel på karossen, visst den har sina törnar här och där men det är en del av charmen med en gammal tävlingsbil menar Rolf på.

Peggens gamla bil är förövrigt idag en, av mycket få kvarvarande bilar, i komplett Grupp-A skick. Själv har Rolf eventuella planer på att planer på att tävla i Tyska Youngtimer-serien och några lopp här hemma i Sverige, vem vet?

Peggen Andersson, som i grunden är en armémekaniker, och som börjat sin karriär i bla. Vredstein- & Volvo Turbo Cupen, bestämmer sig för att satsa på Grupp-A i en Volvo 240 Turbo. Bilen byggdes från grunden av Peggen själv, Dick Jönsson, Torbjörn Lundström tillsammans med Johnny Haraldsson, och trots att bilen byggs efter full 1984-specifikation så får man fram en vinnarbil. Hjälp med finanserna hade Peggen redan från början i form av Tommy Mårdskog (Mårdskog & Lindqvist), därav teamets namn – ML Racing Team. Bilen byggdes med avseendet att tävla i DTM (eller DRM som man först döpte serien till) i Tyskland, en nystartad serie 1984. Redan i tredje tävlingen så placerar sig Peggen på pallen, då på en fin tredjeplats, bästa placering därefter kom i finalen där han blev fyra totalt.

För att kunna fortsätta att tävla 1985 så hyr sig Mats Lindén (känd från OK Porschen) in i teamet, detta för att Peggen ska kunna ha råd att kunna fortsätta att tävla i DTM. Peggens bil kom att ingå i OK Motorsports tävlingssatsning under 1985. Mats kör i de Svenska Mästerskapen, under OK Motorsport med Peggens bil, och slutar totalt tvåa i SM. Peggen kör i DTM, under ML Racing Team, och slutar som bäst på första plats i Heat 1 på Erding och sedan blir det en tredje- (Wunstorf) samt fjärdeplacering (Zolder) och slutar totalt som sjua i DTM 1985. En tävling på hemmabanan hinner Peggen med också självfallet! 

Först ut 1986 så flyger Peggen ner till Nya Zeeland, detta efter att han sett informationsblad på Volvo Motorsport i Göteborg att man sökte team till Nya Zeeland, så Peggen kontaktade arrangören och förklarade att han hade både team och bil att erbjuda. Dealen blev att arrangören bjöd på transport för bil (kontainertransport) samt två flygbiljetter (en för Peggen och hans mekaniker Dick Jönsson). Två bröder, Gary och Mike Pedersen från Nya Zeeland, de har sökt efter en bil från Europa att tävla med, de hade då försökt med en JUMA BMW 365, men priset var helt fel. Så de valde Peggen istället att tävla i en serie som heter Nissan 500, kort serie om två tävlingar som först går av på gatorna i Wellington (26/1) för att avslutas på Pukekohe (2/2). Teamet gick under namnet Rock Gas, och tanken hade varit att Garry, utav bröderna, skulle kört tillsammans med Peggen med pga. av en olycka i ett tidigare race så hade Garry lyckats att dra på sig en ful armskada som gjorde att han inte kunde köra, så man tog in Dave McMilan istället! De slutade som bäst trea på Wellington.

Dryga månaden senare så gör Peggen entré och fortsätter att tävla i DTM, och har nu inlett sponsoravtal med Beckers, och tävlar under namnet Beckers Racing. Serien börjar bra för Peggen i år, han plockar snabbt en andra plats på inledande tävlingen på Zolder och vinner på Hockenhiem dryga veckan senare. Resten av säsongen så genererar han en andra placering på Avus-Rennen i Berlin samt två femte placeringar (Nürburgring-Eiffelrennen & Wunstorf) och detta räckte till att placera sig som total åtta efter säsongens slut. Men säsongen 1986 var vad man skulle kunna kalla för exceptionellt lång, för att när Peggen inte tävlade i DTM i Tyskland så tävlade han även i SM (där han blev tvåa endast två poäng efter vinnaren) hemma i Sverige jämsides Nordiska Mästerskapen (som han totalvann) som gick i både Sverige, Danmark och Finland!

Och det slutar inte där… Ett år har 365 dagar eller 12 månader och Peggen var tillbaka till Nya Zeeland igen, på bröderna Gary och Mike Pedersens räkning, i november igen för att nu tävla i South Pacific Championship, en serie om tre tävlingar totalt (Mansfield, Baypark och Pukekohe). Mike, som var marknadschef för U-Bix Copiers, startade teamet med dito namn som Peggen tillsammans med Gary Croft körde under i serien. Brodern Gary stod som reservförare.

Efter säsongen 1986 så kunde Peggen lägga till i sin resumé att han tävlat i inte mindre än fem olika mästerskap i två olika världsdelar! 

Han fortsatte sin räd i Nya Zeeland även 1987, med Gary Croft under team U-Bix, i serien Nissan Mobil 500 där man dessvärre bröt på Wellington efter att Garry kolliderar med bilen och man blir tvungen att byta ut hela vänster bakskärm. På Pukekohe så slutar de åtta totalt.

Peggen sin bil till Volvo Thailand efter hans Nya Zeeland kampanj 1987, för att nu få chansen att köra som fabriksförare, då under Sepehr Khodayars team ZepSpeed. Så Peggens bil skeppas från Nya Zeeland till Thailand för att först lackas om i Rothmans-tema, för att först göra entré i Malaysia, där Peggen inte helt oväntat vinner på Johor Bahru. Mästerskapstävlandet fortsätter för Peggen i Thailand under -87, där han gör stor sensation och vinner lätt mot BMW’s M3!

Det skall ha funnits ett tillfälle där BMW Thailand hade samlat alla de högsta pamparna vid en tävling på Bira banan i Pattaya, där man hånat Volvon och proklamerat överlägsenheten från den nya M3-bilen. Dock efter att racet var slut så blev det många ursäkter och man fick åka hem med skammen att Peggen hade sopat mattan med BMW Thailands M3 med sin underlägsna Volvo. Det fanns även ett tillfälle där man insåg att man kunde inte slå Peggens Volvo på banan ja då gjorde man det genom pappersexercis, genom att protestera mot vingen på bagageluckan, man fick sin vilja igenom men Peggen vann för det.

Som en notis om året 1987 för Peggens tävlan sett, var att han även tävlade samtidigt hemma i Sverige i både SM och NM tillsammans med Hans-Åke Söderqvist (SRS) och Christer Hansson men också hann med att tävla i Japan under Team LeMans tillsamman med Robert L. Kvist. Peggen hann med att vinna SM! Fast han tävlade i två helt andra bilar då och inte sin egen bil, då den befann sig i Thailand. Åter igen, det gäller att ta vara på sin tid!

1988 så gör Peggen sitt sista år med Volvo och Zepspeed, bilen har lackats om i gul kulör med klingande lika linjer efter bilens sida som man haft under 1986 i EM med RAS teamet. Peggen får två stallkamrater att köra med, Kriangkrai Limnuntarak och Kan Chee Hong, där Kriangkrai kör i Per Sturesons gamla DTM-bil och Kan Chee kör i en nybyggd bil. Fortfarande så rådde inte BMW eller någon annan på Peggen i Thailand, enda gången han egentligen fick motstånd var i form av en Mitsubishi Starion Turbo, där man hade kört två heat och den hade vunnit i första och Peggen i det andra. Tävlingarna i Thailand var endast sprinttävlingar, vilket innebar att de var oftast över inom loppet av en timme, detta gjorde att Peggen inte tog upp resident under sina två år i Thailand utan han flögs in för varje enskild tävling. Kontentan av säsongen -88 var en totalvinst för Peggen igen.  Och detta blev sista gången han tävlade i en Volvo 240 då han redan initierat att tävla i en BMW M3 hemma i Sverige tillsammans med Förenade Bil. 

Bilen skall ha blivit tillbakakallad till Sverige 1988, det efter att Volvo Thailand lade ner sin tävlingsverksamhet inom Grupp-A. Bilen försvinner under radarn i många år nu, mellan 1988 och ända fram tills runt slutet av 90-talet och har hamnat i Norge, och i Norge där bilen ska ha körts i diverse  backtävlingar samt på bana.

Under 2000 så kommer Rolf Öhberg och kollar på bilen, som nu endast är ett rullande chassi. Efter några resor fram och tillbaka, och några noga funderingar så bestämmer sig han för att tillslut köpa bilen, detta var i september -00. Och sedan dess har Rolf spenderar otalt med timmar och pengar på att återställa den gamla tävlingsbilen som Peggen tillsammans med vännerna byggde 1984.


(film från 240grupp-A.se Arkiven)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Per-Gunnar Andersson

Mats Lindén

Greger Petersson

Dave McMillan (NZ)

Gary Croft (NZ)
 
(Gary Pedersen NZ)

Kriankrai Limnuntarak (T)
 
       
Datum Bana Förare Mästerskap
840617 Anderstorp
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Falkenberg
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
840804 Hockenheim (D)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
840819 Hyllinge Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
840823 Nürburgring (D)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850324 Zolder (B) Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850505 Wunstorf (D)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850512 Anderstorp
Slutresultat – DNF (orsak turbo)

Mats Lindén Svenska Mästerskapen i Grupp-A
850602 Mainz-Finthen (D)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850609 Erding (D)

Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850707 Falkenberg Mats Lindén Svenska Mästerskapen i Grupp-A
850721 Diepholz (D) Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850804 Hyllinge Mats Lindén Svenska Mästerskapen i Grupp-A
850818 Zolder (B)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850901* Karlskoga Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
850908 Siegerlandring (D) Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850922* Nürburgring (D)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850929* Zolder (B)
Slutresultat – DNF

Per-Gunnar Andersson
Mats Lindén
Greger Petersson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860126 Wellington (NZ)
Slutresultat – 3
Per-Gunnar Andersson
Dave McMillan (NZ)
Nissan Mobil 500
860202 Pukekohe (NZ)
Slutresultat – 23

Per-Gunnar Andersson
Dave McMillan (NZ)
Nissan Mobil 500
860330 Zolder (B)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860404 Hockenheim (D)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860427 Nürburgring (D)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860511 Avus-Rennen (D) Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860601 Mainz-Finthen (D) Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860608 Wunstorf (D)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860615 Anderstorp
Slutresultat – DNF (orsak motor)

Per-Gunnar Andersson
Mats Lindén
Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860706 Falkenberg Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860713 Nürburgring (D) Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860803 Hyllinge
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860810 Ahvenisto (FIN)
Per-Gunnar Andersson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
860817* Mantorp Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860821* Nürburgring (D)
Per-Gunnar Andersson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860824 Jylladnring (DK)
Per-Gunnar Andersson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
861130 Manfield (NZ)
Slutresultat – 3
Per-Gunnar Andersson
Gary Croft (NZ)
(Gary Pedersen NZ)
Simpson Series
861207 Baypark (NZ)
Slutresultat – DNF (orsak överhettad motor)

Per-Gunnar Andersson
Gary Croft (NZ)
(Gary Pedersen NZ)
Simpson Series
861214 Pukekohe (NZ)
Slutresultat – DNF (orsak differential) 

Per-Gunnar Andersson
Gary Croft (NZ)
(Gary Pedersen NZ)
Simpson Series
870125 Wellington (NZ)
Slutresultat – DNF (orsak krasch)

Per-Gunnar Andersson
Gary Croft (NZ)
(Gary Pedersen NZ)
Nissan Mobil 500
870201 Pukekohe (NZ)
Slutresultat – 8
Per-Gunnar Andersson
Gary Croft (NZ)
(Gary Pedersen NZ)
Nissan Mobil 500
870000 Johor Bahru (MAL)
Per-Gunnar Andersson Malaysiska Mästerskapen i Grupp-A
870000 Penang GP (MAL)
Per-Gunnar Andersson Penang Island Street Race 
870000 Bira circuit Pattaya (T)
Per-Gunnar Andersson Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
880000 Bira circuit Pattaya (T)
Per-Gunnar Andersson Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
890000 Bira circuit Pattaya (T)
Kriankrai Limnuntarak (T) Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
?? ?? (N)
?? (N) Norge?