Söderqvist Racing Sport #-

Ägare: Greger Petersson
Byggd av: Söderqvist Racing Sport (SRS)
Ombyggnation/Restaurering 2011/12 (inkl. karossbyte): Sportpromotion
Byggår: 1988
Chassi no#: –
Status: Står tävlingsklar

1988



(bild från Hans-Åke Söderqvist)

2013



(bilder från Tommy Lindström)

Tekniska bilder 1988


  
  
(bilder från Hans-Åke Söderqvist)

Tekniska bilder 2013





(bilder från Koen Van Brusselen och Lars Thenander)

Bakgrund


Detta ska vara den sista Grupp-A Volvo som någonsin blivit byggd (förmodligen), då utav Söderqvist Racing Sport (SRS) 1988 från ett chassi från en gatregistrerad bil. SRS-bilen (som jag väljer att refererar till bilen som) byggdes för att tävlas av Ingvar Carlsson (✞) i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1988, där han slutar som 7:a totalt när säsongen var slut.

Vidare under själva säsongen så körs SRS-bilen av Christer Simonsen (Team CMS Sweden), på Knutstorp i Special Saloon klassen, varpå SRS-bilen hyrs ut igen, då till ett finskt team med förarna Jorma Saarikivi, Jarmo Lähteenmäki och Kauko Gustafsson (Team Aarre Auto OY) för Midnattssols-tävlingen Kemora 500 i Finland, dem slutar på en 6:e placering totalt.

I April 1989 så hyrs SRS-bilen ut igen, för att tävlas med i ett långlopp på Knutstorp, av ett 50/50 svenskt/danskt team – Jørgen Poulsen (✞), Gert M. Rasumssen, Bertil ”Bebben” Engström och Hasse Svensson. Tävlingen fick dock avbrytas då Svensson kraschar SRS-bilen (något som Söderqvist Racing Sport fick åtgärda).


(SRS-bilen i långloppet på Knutstorp 1989)

Cirka 3 ½ månad senare så hyrs bilen ut till ett belgiskt team för Spa 24-timmar i Belgien, och här är olyckan framme igen för SRS-bilen… Belgarna  totalkvaddar bilen så pass illa att hela bakpartiet (mer eller mindre) inte längre existerade och att fronten demolerats väldigt illa och SRS-bilen blev helt obrukbar! Dock så skall SRS lyckats att fått någorlunda ordning på karossen igen, efter diverse större ingrepp, där man bytte i stort sett hela frontpartiet, trösklar och hela bakpartiet (skärmar, golv och mellanplåt för lyktor och så vidare) och taket (med A-, B- & C-stolpar). Sedan fick SRS-bilen sättas i en riktbänk för att bli rak i karossen igen, vilket var ett jättejobb!


(SRS-bilen på Spa 1989 – Före och efter kraschen. Notera tak och bakskärm samt diverse plåt som kapats bort från SRS-bilen)

Runt 1991 så köper Greger Petersson (Sportpromotion) den sista Grupp-A bilen som Söderqvist Racing Sport byggde (1988), då och då under årens gång så ställer Petersson ut bilen/visar upp under olika evenemang på Falkenberg. Vidare så tävlar Petersson heller aldrig med SRS-bilen under denna period.

Sedan 2011/12, då tar Petersson beslutet att restaurera SRS-bilen (då tidigare lagningar av karossen inte ansågs hålla en bra standard), något som faktiskt resulterade i att man gjorde ett karossbyte för att den gamla karossen helt enkelt var i för dåligt skick för att det skulle vara värt jobbet att laga upp den. Alla genuina delar (från den gamla SRS-bilen) flyttades sedan över till en ny och iordninggjord kaross, den gamla karossen avyttrades (såldes).

Och under sommaren 2013 under STCC på Falkenberg så tävlar Greger Petersson med bilen för första gången sedan 1989 i historisk racing, då inför undertecknad.



(Den före detta SRS-bilen i Greger Peterssons ägo innan och efter renoveringen som tog vid 2011-2013)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1988-89

Ägare: Söderqvist Racing Sport-SRS
Serier: Svenska-, Nordiska- & Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Special Saloon, Kemora 500, ASK 6-timmars långdistans löp
Utseende/Livery:
Förare:


Ingvar Karlsson ✞

Christer Simonsen

Jorma Saarikivi

Jarmo Lähteenmäki

Kauko Gustafsson


Jørgen Poulsen ✞


Gert M. Rasumssen ✞

Bertil Engström

Hasse Svensson


Freddy Slaus


Leif Nyvall


Patrick Schreus

 

Datum Bana Förare Mästerskap
880515 Mantorp
Slutresultat – 11
Ingvar Karlsson ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp
Slutresultat – 19
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880528 Knutstorp
Slutresultat – 3
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp
Slutresultat – DNF
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg
Slutresultat – 2
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880807 Knutstorp
Slutresultat – DNF
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880807 Knutstorp
Slutresultat – 12
Christer Simonsen
Svenska Mästerskapen i Special Saloon
880821 Kemora
Slutresultat – 6
Jorma Saarikivi
Jarmo Lähteenmäki
Kauko Gustafsson
Kemora 500
880904* Kinnekulle
Slutresultat – DNF
Ingvar Karlsson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890408-09 Knutstorp
Slutresultat – DNF (Orsak krasch)
Jørgen Poulsen ✞
Gert M. Rasumssen ✞
Bertil Engström
Hasse Svensson
ASK 6-timmars långdistans löp
890723 Spa
Slutresultat – DNF (Orsak krasch)
Fred Slaus
Leif Nyvall
Patrick Schreus
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A


År: 2013

Ägare: Sportpromotion
Serier: STD & GT/GTS 1966-1990 (Historisk Racing)
Utseende/Livery:
Förare:


Greger Petersson

Datum Bana Förare Mästerskap
130712-13 Falkenberg
Slutresultat Heat 1 – 7
Slutresultat Heat 2 – DNF
Greger Petersson STD & GT/GTS 1966-1990 (Historisk Racing)
130914-15 Falkenberg
Slutresultat Heat 1 – DNS
Slutresultat Heat 2 – 2
Greger Petersson STD & GT/GTS 1966-1990 (Historisk Racing)
error: Content is protected!