Ägare: André Hoff |
Byggd av: Anders och Hasse Lindberg ✞ |
Byggår: 1984 |
Ombyggnation 1986 (för Grupp-A): Jørgen Poulsen ✞ |
Ombyggnation 1995 (för Special Saloon): Jørgen Poulsen ✞ |
Chassi no#: – |
Status: Skall undergå renovering |
1984
(bild från Anders Lindberg)
2005
(bild från André Hoff)
Tekniska bilder 1985
(bilder från Anders Lindberg)
Tekniska bilder (nutid)
Bakgrund
Är från början en 242GT gatbil som blev ombyggd av far och son Hasse (✞) & Anders Lindberg för att tävla med i Volvo Turbo Cupen 1984, där Lindberg tävlar med bilen under säsongerna 1984-1985 Volvo Turbo Cupen, vidare så slutade Lindberg som elfte totalt -84. Efter säsongen 1984 så ändrades också reglementet för Volvo Turbo Cupen, detta gjorde att man fick köra med bredare och större fälgar och Grupp-A vingen, men inte bara det, utan förgasaren togs bort och byttes ut mot insprutningssystem med intercooler! Detta gjorde att Turbo Cup bilarna 1985 hade gått från 180hk (1982-84) till 250hk. Detta gjordes om för att Turbo Cup klassen slogs ihop med Grupp-A klassen, man tävlade alltså samtidigt men i separata klasser. Så 1985 revanscherade Lindberg stort, där han vann serien med nästan 20 poäng före Ulf Svensson, som slutade som tvåa. När säsongen -85 hade avslutats så säljer Lindberg bilen till Dansken Jørgen Poulsen (✞) för att finansiera sitt kommande Volvo Grupp-A bygge inför säsongen 1986 i Grupp-A.
(1984 så var Anders Lindberg 242 GT silver (notera GT-stripsen vid luftintaget under framrutan) och 1985 så blev bilen gul)
I Danmark så uppgraderade Poulsen bilen för att tävla med i Grupp-A, då i de Danska-, Svenska samt Nordiska Mästerskapen i Grupp-A 1986-1992. Ja, Poulsen gjorde till och med en insats i DTM (Deutsche Tourenwagen Meistershaft) 1987. Men för att göra säsongen längre så kördes det en del tävlingar även i de Danska Mästerskapen i Special Saloon samt Super Saloon, initialt så gjordes detta med bilen i Grupp-A utförande, men att betydligt bredare hjul fick användas i de två serierna.
(Filmklipp från Nordiska Mästerskapen i Grupp-A 1986, där Poulsen (i gul Volvo) syns ofta)
Sedan (runt, oklart när) 1995 så börjas bilen stegvis att byggas om för att särskilt tävlas med i Special Saloon, detta då det inte längre fanns någon serie för en Grupp-A bil. Och det var den vägen många före detta Grupp-A bilar gick under senare 90-talet. Så i och med faktumet att Lindbergs gamla bil byggdes om helt för att anpassas in i Special Saloon så togs vinkelslipen, hålborren, svetsen och glasfiberskärmarna fram! Mittersta delen av torpedväggen kapades upp för att flytta ner och bak den nya turbomotorn, detta var en våldsam B23-motor som blivit strokad till 2,6 liter och som lämnade runt 440hk med 1,9bars laddtryck! Sedan monterades breddade framskärmar med en bredare skärmkant i glasfiber och betydligt utdragna bakskärmar (också i glasfiber!), fast det mest unika var nog stötfångarna från en Volvo 850R! Vad som mer gjorde Poulsens bygge än mer unikt var att hela bakvagnen hade byggts om och bytts ut! Den gamla 1031-stålaxeln hade åkt väck och karossen hade modifierats kraftigt i golvet så att en hel bakvagn (i aluminium) med delad bakaxel från en Volvo S/V90 kunde monteras! För att sedan inte tala på hur mycket kaross och dörrar hade hålborrats för att spara in på vikt…
(Poulsen-bilen blev bredare och bredare, först bredare fälgar och skärmar, sedan kom det stora skärmbreddarna, stötfångare från Volvo 850R och större vinge på!)
Poulsen tävlade som sagt i Special Saloon med bilen som sådan fram till runt 1996 och ställs sedan undan i några år… Sedan 2002, då gör Poulsen en (kortfattad) comeback i Special Saloon klassen (https://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=5188), och sedan så säljs bilen till rallyåkaren Roger Wennerstrand i Sverige, som i detta då höll på att bygga en Volvo 240 Turbo ”Grupp-A” rallybil, och jag använder Grupp-A termen lite löst här, och anledningen till detta? Jo det var nämligen så att Wennerstrand tog drivlina (motor+växellåda) från Poulsen-bilen och flyttade över detta till sin rallybil, och där är anledningen till att jag använder termen ”Grupp-A” löst, för ingen Grupp-A bil har en B23-turbomotor strokad till 2,6 liter med 440hk! Men sanningen i alla ära, Wennerstrands bil blev bara mer potent! Även bagagelucka samt motorhuv, som var i aluminium flyttade Wennerstrand över till sitt projekt.
(Motor från Poulsen-bilen som hamnade i Roger Wennerstrands värstingbygge!)
Nåväl, vidare till Poulsen-bilen, efter det att Wennerstrand tagit drivlina från den, så såldes det vidare det nu rullande chassit till kompisen Tony Mårtensson, men han såg inte hur kan ska få användning för Poulsen-bilen och säljer den kortfattat därpå till en person i Norge, där den skall finnas än idag.
(Enda bild som finns av Poulsen-bilen i Sverige, då hos Tony Mårtensson och där den sedan hamnade i Norge, hos André Hoff)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240Grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1984-1985
Ägare: Anders Lindberg
Serier: Volvo Turbo Cup
Utseende/Livery: ESAB
Förare:
Anders Lindberg
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
840616 | Anderstorp Slutresultat – 5 |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
840708 | Falkenberg Slutresultat – 6 |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
840729 | Kinnekulle Slutresultat – DNF |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
840819 | Knutstorp Slutresultat – 2 |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
840916* | Mantorp Slutresultat – DNF |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
850616 | Anderstorp Slutresultat – 4 |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
850624 | Sundsvall Slutresultat – ? |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
850707 | Falkenberg Slutresultat – 4 |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
850728 | Kinnekulle Slutresultat – DNF |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
850804 | Knutstorp Slutresultat – 4 |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
850818 | Mantorp Slutresultat – 3 |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
850901 | Karlskoga Slutresultat – 1 |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
850922* | Kinnekulle Slutresultat – 1 |
Anders Lindberg |
Volvo Turbo Cup |
År: 1986-1995
Ägare: Poulsen Motorsport
Serier: Svenska, Nordiska & Danska Mästerskapen i Grupp-A, Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) & Danska Mästerskapen i Special Saloon
Utseende/Livery: Elf Team Volvo, Shell TMO Team, Elf Racing Team
Förare:
Jørgen Poulsen ✞ |
Erik Hawaleschka Madsen |
Erik Christensen |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
860615 | Anderstorp Slutresultat – 6 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Svenska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
860824 | Jyllandringen Slutresultat – 2 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
870417 | Zolder Slutresultat – 23 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM) |
870531 | Jyllandringen Slutresultat Heat 1/2 – 3 Slutresultat Heat 2/2 – 1 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska Mästerskapen i Super Saloon |
870823 | Jyllandringen Slutresultat – 2 |
Jørgen Poulsen ✞ | Jyllandringen GP |
880515 |
Mantorp Slutresultat – 4 |
Jørgen Poulsen ✞ | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
880605 | Ahvenisto Slutresultat – 9 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
880807 |
Knutstorp Slutresultat – DNF |
Jørgen Poulsen ✞ | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
880828 | Jyllandringen Slutresultat – 4 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Jyllandringen GP |
890611 | Anderstorp Slutresultat – 9 |
Jørgen Poulsen ✞ | Svenska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
890827 | Jyllandringen Slutresultat – DNF |
Jørgen Poulsen ✞ | Danska Mästerskapen i Grupp-A |
900513 | Mantorp Slutresultat – DNF |
Jørgen Poulsen ✞ |
Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
900826 | Jyllandringen Slutresultat – 5 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska Mästerskapen i Grupp-A |
900826 | Jyllandringen Slutresultat – 6 |
Jørgen Poulsen ✞ | Danska Mästerskapen i Super Saloon |
910525 |
Knutstorp Slutresultat Heat 1/2 – 6 Slutresultat Heat 2/2 – DNS |
Jørgen Poulsen ✞ |
Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
910525 | Knutstorp Slutresultat Heat 1/2 – 6 Slutresultat Heat 2/2 – DNS |
Jørgen Poulsen ✞ |
Svenska Mästerskapen i Special Saloon |
910525 | Knutstorp Slutresultat – DNS |
Jørgen Poulsen ✞ | Svenska Mästerskapen i Special Saloon |
910713 | Falkenberg Slutresultat – 8 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
910713 | Falkenberg Slutresultat – 13 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Svenska Mästerskapen i Special Saloon |
920823 | Jyllandsringen Slutresultat – 3 |
Jørgen Poulsen ✞ | Danska Mästerskapen i Grupp-A |
920825 | Jyllandsringen Slutresultat – 3 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska Mästerskapen i Super Saloon |
920912 |
Knutstorp Slutresultat Heat 1/4 – 8 Slutresultat Heat 2/4 – DNF Slutresultat Heat 3/4 – DNS Slutresultat Heat 4/4 – DNS |
Erik Hawaleschka Madsen |
Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
930502 | Åbningsløbet Jyllandsringen Slutresultat – DNF (Orsak turboslang lossnade) |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska Mästerskapen i Super Saloon |
930515 |
Rudskogen Racing Festival Slutresultat Heat 1 – ? Slutresultat Heat 2 – 4 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Special Saloon |
930815 |
Knutstorp Slutresultat – 9 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Svenska Mästerskapen i Special Saloon |
930822 |
Jyllandringen Slutresultat – 5 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska Mästerskapen i Super Saloon |
940424 |
Åbningsløbet Jyllandsringen Slutresultat – 5 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska Mästerskapen i Special Saloon |
940807 |
Knutstorp Slutresultat Heat 1 – ? Slutresultat Heat 2 – DNF |
Jørgen Poulsen ✞ |
Nordiska Mästerskapen i Special Saloon |
940820-21 |
Jyllandringen Slutresultat Heat 1 – DNF Slutresultat Heat 2 – 5 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Special Saloon |
950708-09 |
Falkenberg Slutresultat Heat 1 – 7 Slutresultat Heat 2 – 7 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Nordiska Mästerskapen i Special Saloon |
950819-20 |
Jyllandringen Slutresultat Heat 1 – 5 Slutresultat Heat 2 – 4 |
Jørgen Poulsen ✞ | Danska Mästerskapen i Special Saloon |
950000 | Djursland Slutresultat – |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska Mästerskapen i Grupp-A |
960609 |
Truck Race Jyllandringen Slutresultat Heat 1 – DQ Slutresultat Heat 2 – DNS |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska Mästerskapen i Special Saloon |
960818 | Aalborg City Slutresultat Heat 1 – ? Slutresultat Heat 2 – 4 |
Jørgen Poulsen ✞ | Aalborg City – Special Saloon |
960831 |
Jyllandsringen Slutresultat – 8 |
Erik Christensen | Danska Mästerskapen i Special Saloon |
960901 |
Jyllandringen Slutresultat Heat 1 – ? Slutresultat Heat 2 – 4 |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska Mästerskapen i Special Saloon |
970831 | Jyllandsringen Slutresultat Heat 1 – DNS Slutresultat Heat 2 – DNS |
Erik Christensen | Danska Mästerskapen i Special Saloon |
980613 |
Jyllandsringen Slutresultat Heat 1 – DNS Slutresultat Heat 2 – DNS |
Erik Christensen |
Danska Mästerskapen i Special Saloon |
000902-03 |
Jyllandsringen Slutresultat Heat 1 – 4 Slutresultat Heat 2 – 6 Slutresultat Heat 3 – 6 Slutresultat Final – 12 |
Erik Christensen | Danska Mästerskapen i Special Saloon |
020831-0901 |
Jyllandringen Slutresultat Heat 1 – ? Slutresultat Heat 2 – DNS Slutresultat Heat 2 – DNS |
Jørgen Poulsen ✞ |
Danska Mästerskapen i Special Saloon |