Ägare: Tony Mårtensson |
Byggd av: Thenander Motorsport |
Byggår: 1982 |
Ombyggnation 2000 (för rally): Tony Mårtensson |
Chassi no#: – |
Status: Skall återställas till racing |
1982
(bild från Lars Thenander)
Bakgrund
Byggd som en Volvo Turbo Cup bil av Bengt Thenander (Thenander Motorsport i Borlänge), där den tävlas med i Turbo Cupen mellan åren 1982-87. Under 1985 så skrevs reglementet om för Volvo Turbo Cupen, och blev en serie mer likt Grupp-A, så Thenander uppdaterade bilen med mekaniskt insprutningssystem, Rubi-skyddsbur, Grupp-A vinge samt större och bredare Compomotive-fälgar. Tre år senare, 1988, så konverterades bilen helt till Grupp-A av Thenander, där han tävlade fram tills i början av 1990-talet nationellt, men även också några tävlingar i Europa, Finland och Danmark. Under sena 80-talet så breddades även bilen en del för att få plats med betydligt större och bredare hjul, detta då men ansökt om en nationell dispens i Grupp-A under 1989/90 att få köra med 11-tum breda hjul, mer om detta kan du läsa på dessa två sidor – CHASSI BAK och ÖVRIG INFORMATION. Vid sidan av Grupp-A så körde Thenander faktiskt också några enstaka tävlingar i Special Saloon.
(Tidiga utseendet i Turbo Cupen 1983 och senare runt 1986/87 då hade bilen även fått nya fälgar som väl syns i bild 2 – Compomotive 16-tum. Sedan när Bengt Thenanders bil blivit en komplett Grupp-A bil som syns på både fälgar, skydds-bur men också i motorrummet!)
Bilen såldes sedan några år senare till Tomas Nyström (Nyströms Cement – Vars pappa Lars Nyström tidigare tävlat i Rallycross i (komiskt nog) en före detta Volvo Turbo Cup 240 Turbo). Bilen byggs om för att gå Special Saloon, turbomotorn var borta och hade ersatts av en sugmotor, Nyström tävlar med i mitten av 90-talet i Castrol Cup. Och i och med att det hade blivit förbjudet att använda skyddsbur i aluminium så hade den ersatts och en stålbur hade satts in.
(Tomas Nyström på Kinnekulle ring i Castrol Cupen 1994 i Thenanders gamla Grupp-A Volvo samt en bild tagen under 1996)
Tony Mårtensson köper senare bilen, och bygger den tidigare racingbilen för rally, och är idag en Grupp-A bil rätt igenom fast då i rallyutförande. Planer sattes under 2020 av Mårtensson att bilen skulle återställas till sitt ursprungliga skick som racingbil, vilket utseende det blir vet ingen?
Text och research av Björn Ohlson©, www.240Grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1982-1992
Ägare: Thenander Motorsport
Serier: Volvo Turbo Cup, Svenska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A, Kemora 500 , Europeiska Mästerskapen i Grupp-A & Danska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery:
Förare:
Bengt Thenander |
Sune Ohlsson |
Hans Berglund ✞ |
Kurt Simonsen ✞ |
År: 1982-1992
Ägare: Nyström Cement
Serier: Castrol Cup
Utseende/Livery: Nyström Cement
Förare:
Tomas Nyström
År: 200?-
Ägare: Mårtensson Motorsport
Serier:
Utseende/Livery:
Förare:
Tony Mårtensson /Bosse Holmstrand co. driver
2002 | Komo Rally Sprint (DK) Slutresultat – |
Tony Mårtensson Bosse Holmstrand co. driver |