AutoArt 1/18

Volvo 240 Turbo Grupp-A av AutoART


Under 2010 så lanserade det Asienbaserade företaget AutoART inte mindre än tre olika modeller av Volvo 240 Turbo –

  • En version som var helvit och som var avsedd för att samlaren skulle kunna skapa sin egen modell exteriört, om så önskades.
  • En version som var av Volvos team 1986 i ETCC, R.A.S. Sport/Nordica med Thomas Lindström och Johnny Cecottos namn på framskärmen.
  • En version av bilen som vann DTM 1985 med Per Sturesons namn på dörren.

Detta var ett projekt jag personligen var inblandad i 2010, då jag blev kontaktad av en Gerald Walden, som då jobbade för det tyska modellbils-företaget Gateway, som var AutoARTs generalagent och motsvarighet i Europa. Han hittade min (då blygsamma) hemsida då han gjorde research för deras kommande modell av Volvo 240 Turbo, och Gerald kontaktade då mig för hjälp med både det grafiska, men också de tekniska detaljerna.

Det fanns redan en prototyp som jag då fick ansvaret att granska för detaljer med mera. Bortsett från vissa inputs jag hade, så var och blev min största input att modellen av Per Sturesons DTM-bil fick Ronal-fälgar, och inte BBS, som AutoART hade avsett från början. Man menade på att det inte var kostnadseffektivt att ta fram en ny gjutform för endast en modellbil, men jag hade gjort min egen research, och kollat AutoARTs utbud och det fanns en BMW 635CSi tävlingsbil (från samma era som Volvo 240 Turbo!), som redan hade exakt dessa fälgar (Ronal), så då tog den fälgen till Per Sturesons DTM-modell.

I och med inblandningen i projektet så fick jag personlig tillgång till bilder på diverse prototyper samt en egen prototyp (röd), ofta kallat ett ”hand sample.”

Modellerna var identiska till varje detalj bortsett från det exteriöra, alltså temat/livery, och att en modell hade Ronal-fälgar och inte BBS.


Bilder på modellerna


Helvit


  
  


R.A.S. Sport/Nordica #1 (där man skrivit fel på basplattan som beskriver att bilen vunnit på Zolder i DTM, det ska vara ETCC)


  
  


DTM #21


  
  
 


Prototyper AutoART


  
  

 
  
  


Biante Mark Petch Bathurst #55 Prototyp (som aldrig kom i produktion dessvärre)


  
  
  


Reportage från tyska modelltidningen ”Modell Fahrzeug 1/2010


error: Content is protected!