Ägare: Ej känt. |
Byggd av: GTM Engineering, Belgien. |
Byggår: 1984. |
Ombyggnation 1985 för rally: Volvo Motorsport, Sverige. |
Ombyggnation 1987 för rallycross: Tom Einar Aaserud, Norge. |
Ombyggnation 1989 för handikappanpassning: Jan Ole Linnerud, Norge. |
Chassi no#: 240A 406/245278. |
Status: Ej känt. |
Tekniska bilder 1989:![]() ![]() (bilder från Erik Johnsen) |
1984-första utseendet.![]() (bild från Peter Kroeber) |
Senast kända utseende.![]() (bild från Jan Ole Linnerud) |
Bakgrund
406-bilen byggdes i Belgien av belgaren Guy Trigaux (GTM Engineering) för det Belgiska teamet Belgium Volvo Dealer Team 1984 för tävla med i European Touring Car Championship (ETC), de som primärt körde 406-bilen var de belgiska förarna Patrick Nevé och Jean-Marie Pirnay. Teamet var det enda Volvo team som deltog i Spa 24-timmar 1984. 406-bilen returnerades till Volvo Motorsport efter säsongen 1984, då för att bli konverterad/ombyggd för rally.
Eftersom Bror Danielsson tävlat i rally som fabriksförare åt Volvo 1984, så hade Volvo lovat att leverera en bättre bil för säsongen 1985. Volvo Motorsport (VMS) levererar då 406-bilen till Bror, som nu hade blivit ombyggd för rally på Volvo Motorsport, man bytte då ut bränsleinsprutningssystemet till original, då det som man hade i Grupp-A racing ej var klassat för rally, och naturligtvis så bytte man även ut den stora bränsletanken mot en Volvo Original, då rymde stora tanken rymde 120 liter och det är inget man använder i rally och slutligen så tog man även bort domkrafter.
Under 1987 så säljs 406-bilen till Norge till Rallycrossföraren Tom Einar Aaserud, som tävlar friskt med bilen i diverse nationella backtävlingar och i rallycross under åren 1987-89. Bästa resultat under 1987 var i backtävlingarna där Tom Einar vinner brons med 406-bilen. Tom Einar deltog även i de Europeiska Mästerskapen i rallycross med goda resultat. 1988 så kombinerades tävlandet med en Ford Escort MKII Super, och det blev en del podium-placeringar i Norge och åter igen satsning på de Europeiska Mästerskapen i rallycross. 1989 blir sista året Tom Einar kör med 406-bilen, och trots många tekniska fel med bilen så lyckades dock Tom Einar att ta guld i lagkörning i de Europeiska Mästerskapen i rallycross i Belgien, bilen kördes även hemma till podium-placering i både backtävlingar och i rallycross i Norge.
I slutet av 1989 så säljer Tom Einar 406-bilen (för att istället köra Ford Sierra RS500) till Jan Ole Linnerud, också från Norge. 406-bilen byggs modifieras nu, detta med anledning till en olycka Jan Ole var med om under 1987 (Jan Ole hade tappat kontrollen på sin Opel under en backtävling och kraschen var så illa att bilen totalskrotas och Jan Ole bryter nacken, konsekvensen av nackskadan blev att Jan Ole dessvärre blev förlamad i större delen av kroppen). 406-bilen modifieras och anpassas för Jan Oles handikapp så han kan utföra allt med händerna, så som att gasa och växla! Han styrde med vänster hand och med höger hand så fanns en spak som funkade som både gas och broms samt för att sköta växlarna (det fanns en luftcylinder på växellåda såg till att växlarna gick i läge). Kort sagt det mesta av golvet inne i bilen var täckt av luftventiler, kompressorer med lufttankar för detta avancerade system (notera spakar i bild 3). 406-bilen tävlades med i de Norska Mästerskapen i rallycross och backtävlingar av Jan Ole. Men det blev också en och annan backtävling i Sverige. Åren senare så säljs bilen under 1991, Jan Ole befarar dock att bilen ej finns kvar idag!
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se© |