GTM Engineering #240A 406

Ägare: Ej känt
Byggd av: GTM Engineering
Byggår: 1984
Ombyggnation 1985 (för rally): Volvo Motorsport
Ombyggnation 1987 (för rallycross): Aaserud Racing
Ombyggnation 1989 (för ♿️): Rullestol Ekspertere
Chassi no#: 240A 406/245278
Status: Ej känt

1984

(bild från Peter Kroeber)

Senaste kända utseende

(bild från Jan Ole Linnerud)

Tekniska bilder 1989:
 

Bakgrund


På kontrakt från Volvo Motorsport och Volvo Belgien så byggde belgaren Guy Trigaux (GTM Engineering) två stycken systerbilar 1984, denna bil (samt 405-bilen) som vi kommer kalla för 405-bilen för enkelhetens skull. Guy Trigaux, som också blev stallchef för detta nya Volvo team, som kom att gå under Belgium Volvo Dealer Team (även kallat GTM). Dem skulle tävla i European Touring Championship (ETC) – Förarna blev Patrick Nevé (✞) och Jean-Marie Pirnay med Philippe Bervoets på Spa 24h, där man placerade sig som 24:e bil totalt.(GTM-teamet var det enda Volvo team som deltog i Spa 24-timmar 1984). I övrigt så kom bästa resultatet på Zeltweg i Österrike där Nevé/Pirnay placerade sig som 8:e totalt.

På Spa 24-timmar i Belgien så var 406-bilen med en större krasch under träning dagen innan, detta krävde att teamet (med hjälp av VMS personal) tvingades att jobba natten igenom att åtgärda så mycket som gick! Det som hänt var att föraren Patrick Nevé (✞) hade tappat kontrollen över 406-bilen när han växt horn innanför hjälmen och hade satsat för hårt! Fronten hade fått sig en rejäl smäll (kyl med mera förstördes) och vänsterframskärm gick inte att rädda och fick bytas ut helt! Vidare så hade höger bakskärm blivit rejält intryckt, men hur vida detta hände under träning eller själva tävlingen är svårt att avgöra eftersom det inte finns foton från 406-bilens högra sida post krasch.

Efter säsongen 1984 så köper Volvo Motorsport 406-bilen i retur av Guy Trigaux (405-bilen hade sålts vidare till Nya Zeeland), där bilen konverterades till rally istället för att monteras ned och skrotas som den initiala tanken först hade varit.

 

(406-bilen under säsongen 1984 där den fick ta en del stryk på Spa 24-timmar i Belgien!)

Bror Danielsson, som hade tävlat i rally som fabriksförare åt Volvo sedan 1984, hade av Volvo Motorsport blivit lovad en ny bil för rally-säsongen 1985. Så Volvo Motorsport (VMS) levererar 406-bilen till Danielsson – Som hade då helt hade blivit ombyggd för rally av Volvo Motorsport. Många delar från racing blev borttagna så som det stora Porsche bränsleinsprutnings-systemet (som hade blivit till Volvo original, då det från Porsche ej var klassat för Grupp-A rally), och naturligtvis så bytte man även ut den stora bränsletanken mot en Volvo Original tank i plåt, då rymde stora tanken rymde 120 liter och så mycket bränsle behövde man inte i rally! Ja jo just det, domkrafterna försvann så klart helt och hållet också.

Dessvärre så finns det nästintill ingen information om hur det gick för Bror Danielsson när han tävlade med 406-bilen i rally, detta eftersom det (i dagsläget) inte finns ett register eller arkiv över rallytävlingar i Sverige. Endast några fåtal tävlingar har undertecknad lyckats att få fram samt att bilen lånades ut till den finska föraren Timo Mäkinen i 1000 Sjöars Rallyt 1986, det antas att han endast var föråkare och deltog inte i själva rallyt.



(Dessvärre så finns det inte så många bilder att tillgodose på 406-bilen som rallybil med Bror Danielsson! Men ett klipp med Timo Mäkinen som föråkare på 1000 Sjöars Rallyt i Finland fanns!)

1987 så säljs 406-bilen till Norge till Rallycrossföraren Tom Einar Aaserud, som tävlar med bilen i diverse nationella backtävlingar och rallycross under åren 1987-89.  Bästa resultat under 1987 var i backtävlingarna där Tom Einar tog ett brons (3:e placering) med 406-bilen. Tom Einar deltog även i de Europeiska Mästerskapen i rallycross med goda resultat. 1988 så kombinerades tävlandet med en ny Ford Escort MKII Super, och det blev en del podium-placeringar i Norge och åter igen satsning på de Europeiska Mästerskapen i rallycross. 1989 blev sista året Tom Einar kör med 406-bilen, och trots många tekniska fel med bilen så lyckades dock Tom Einar att ta guld (1:a placering) i lagkörning i de Europeiska Mästerskapen i rallycross i Belgien, bilen kördes även hemma till podium-placering i både backtävlingar och i rallycross i Norge.


(Initialt så var bilen röd 1987 men lackades sedan om som Volvos Dealer Team RAS Sport i ETCC 1986 – Vit med Nordica linjerna på sidan)

I slutet av 1989 så säljer Tom Einar 406-bilen (för att istället köra Ford Sierra RS500) till Jan Ole Linnerud, också från Norge. 406-bilen modifieras då för att kunna köras av en handikappad person – Detta med anledning till en olycka Jan Ole var med om under 1987 (Jan Ole hade tappat kontrollen på sin Opel under en backtävling och kraschen var så illa att bilen totalskrotas och Jan Ole bryter nacken, konsekvensen av nackskadan blev att Jan Ole dessvärre blev förlamad i större delen av kroppen).

406-bilen modifieras och anpassas för Jan Oles handikapp, detta så han kan utföra allt med händerna – Han styrde med vänster hand och med höger hand så fanns en spak som funkade som både gas och broms samt för att sköta växlarna, detta blev möjligt tack vare en luftcylinder på växellådan som såg till att växlarna gick i läge. Kort sagt det mesta av golvet inne i bilen var täckt av luftventiler, kompressorer med lufttankar för detta avancerade system (notera spaken i Jan Oles högerhand i bild 3).

406-bilen tävlades med i de Norska Mästerskapen i rallycross och backtävlingar. Men det blev också en och annan backtävling i Sverige. Åren senare så säljs bilen under 1991, men dessvärre så hade köparens namn fallit ut minnet på Jan Ole, men det har funnits rykten om att bilens sista viloplats, hos en okänd ägaren, skall ha varit ute på en åker enligt vittnen…


(En glad Jan Ole i 406-bilen)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1984

Ägare: GTM Engineering (GTM)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Dealers Volvo Belgium
Förare:


Patrick Nève ✞

Jean-Marie Pirnay

Michel Delcourt

Pierre Dieudonné

Eje Elgh

Jean-Marie Baert

Philippe Bervoets

Datum Bana Förare Mästerskap
840401 Monza
Slutresultat – 28
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840429 Donington
Slutresultat – 11
Eje Elgh
Jean-Marie Baert
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840513 Enna-Pergusa
Slutresultat – DNF (orsak motor)
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno
Slutresultat – Okänt
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Zeltweg
Slutresultat – 8
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840701 Salzburgring
Slutresultat – Okänt
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Nürburgring
Slutresultat – 10
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840728 Spa
Slutresultat – 24
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Philippe Bervoets 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840909 Silverstone
Slutresultat – 12
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840923 Zolder
Slutresultat – 10
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
841021* Mugello
Slutresultat – 9
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A


År: 1985-1986

Ägare: Volvo Motorsport
Serier: WRC, ERC, Svenska Mästerskapen i Rally, Svenska Mästerskapen i backracing & 1000 Sjöars Rally
Utseende/Livery: Volvo Originaldelar
Förare:

Bror Danielsson /Co. Driver Anders Eklind


Timo Mäkinen /Co. Driver?

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
850202-03 Masnatta Rallyt
Slutresultat – ?
Bror Danielsson
Anders Eklind Co. Driver
Svenska Mästerskapen i rally
850215-17 Svenska Rallyt
Slutresultat – DNF
Bror Danielsson
Anders Eklind Co. Driver
WRC
850301-02
Härnösand 400 Rallyt
Slutresultat – ?

Bror Danielsson
Anders Eklind Co. Driver
Svenska Mästerskapen i rally
850414
Dynamitbacken
Slutresultat – ?

Bror Danielsson Svenska Mästerskapen i backracing
850515-19 Sydsvenska rallyt 
Slutresultat – DNF

Bror Danielsson
Anders Eklind Co. Driver
ERC
850705-07 Hälsingerallyt
Slutresultat – ?
Bror Danielsson
Anders Eklind Co. Driver
Svenska Mästerskapen i rally
850720-21
Hammarbacken
Slutresultat – ?

Bror Danielsson Svenska Mästerskapen i backracing
860000 ?
Slutresultat – ?
Bror Danielsson
Anders Eklind Co. Driver
Svenska Mästerskapen i Grupp-A rally
860000 Hella Rally Sprint
Slutresultat – ?

Bror Danielsson
?
860905-007
1000 Sjöars Rally Timo Mäkinen
Co. Driver?
1000 Sjöars Rally (Föråkare)

År: 1987-1989
Ägare: Aaserud Racing
Serier: Norska Mästerskapen i Backracing, Nationala Mästerskapen i Rallycross, Gatlopp (asfalt) & Europeiska Mästerskapen i Rallycross
Utseende/Livery: Volvo Originaldelar, Nordica
Förare:

Tom Einar Aaserud

Datum Bana Förare Mästerskap
870000 Vamma Askim
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Backracing
870000 Sigdal
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Rallycross
870000 Melhus/Bollansmoen
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Rallycross
870000 Larvik
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Rallycross
870000 Krabyskogen
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Rallycross
870000 Lyngås
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Nordiska Mästerskapen i Rallycross
870000 Momarken
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Rallycross
870000 Kristiansand
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Nationala Mästerskapen i Rallycross
870000 Trondheim
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Backracing
870000 Brandbu Hadeland
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Backracing
870000 Okserudløpet
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Nationala Mästerskapen i Backracing
870000* Trondheim
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Gatlopp (asfalt)
870510 Svampabanen
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Europeiska Mästerskapen i Rallycross
871004* Estring
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Europeiska Mästerskapen i Rallycross
880000 Trondheim
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Backracing
880000 Krabyskogen
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Rallycross
880000 Fredrikstad
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Backracing
880000 Gjøvik (Asfalt)
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Backracing
880000 Sigdal
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Rallycross
880000 Melhus
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Rallycross
880000* Dokka Fluberg
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Nationala Mästerskapen i Rallycross
880522* Ahveniston
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Europeiska Mästerskapen i Rallycross
890000 Larvik
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Rallycross
890000 Trondheim
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Gatlopp (asfalt)
890000 Hønefoss
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Backracing
890000 Oppdal
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Backracing
890000* Trondheim
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Norska Mästerskapen i Backracing
890514 Högstabanan
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Europeiska Mästerskapen i Rallycross
890521* Ahveniston
Slutresultat – ?
Tom Einar Aaserud Europeiska Mästerskapen i Rallycross

År: 1989-1991
Ägare: Jan Ole Linnerud
Serier: Norska Mästerskapen i Rallycross
Utseende/Livery:
Förare:

Jan Ole Linnerud

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
890000 ?
Slutresultat – ?
Jan Ole Linnerud Rallycross
900000 ?
Slutresultat – ?
Jan Ole Linnerud Rallycross
910000 ?
Slutresultat – ?
Jan Ole Linnerud Rallycross
error: Content is protected!