Ägare: Ej känt |
Byggd av: GTM Engineering, Belgien |
Byggår: 1984 |
Ombyggnation 1985 för rally: Volvo Motorsport, Sverige |
Ombyggnation 1987 för rallycross: Tom Einar Aaserud, Norge |
Ombyggnation 1989 för handikappanpassning: Jan Ole Linnerud, Norge |
Chassi no#: 240A 406/245278 |
Status: Ej känt |
1984
(bild från Peter Kroeber)
Idag?
(bild från Jan Ole Linnerud)
Tekniska bilder 1989:
Bakgrund
På kontrakt från Volvo Motorsport samt Volvo Belgien så byggde belgaren Guy Trigaux (GTM Engineering) två stycken systerbilar 1984, denna bil (samt 405-bilen) som vi kommer kalla för 406-bilen för enkelhetens skull. Vidare så belgaren Guy Trigaux även vara stallchef för detta nya Volvo team, som kom att gå under Belgium Volvo Dealer Team, och dem skulle tävla i European Touring Car Championship (ETC), förarna blev Patrick Nevé (✞) och Jean-Marie Pirnay med Philippe Bervoets på Spa 24h, där man placerade sig som 24:e bil totalt. I övrigt så kom bästa resultatet på Zeltweg i Österrike där Nevé/Pirnay placerade sig som 8:e totalt.
GTM-teamet var det enda Volvo team som deltog i Spa 24-timmar 1984.
406-bilen returnerades till Volvo Motorsport efter säsongen 1984, då för att då bli konverterad/ombyggd för rally.
(406-bilen under säsongen 1984 där bilen fick ta en del stryk på Spa!)
Eftersom Bror Danielsson tävlat i rally som fabriksförare åt Volvo 1984, så hade Volvo lovat att leverera en bättre bil för säsongen 1985. Volvo Motorsport (VMS) levererar då 406-bilen till Bror, som nu hade blivit ombyggd för rally på Volvo Motorsport, man bytte då ut bränsleinsprutningssystemet till original, då det som man hade i Grupp-A racing ej var klassat för rally, och naturligtvis så bytte man även ut den stora bränsletanken mot en Volvo Original, då rymde stora tanken rymde 120 liter och det är inget man använder i rally och slutligen så tog man även bort domkrafter.
(Dessvärre så finns det inte så många bilder att tillgodose på 406-bilen som rallybil!)
Under 1987 så säljs 406-bilen till Norge till Rallycrossföraren Tom Einar Aaserud, som tävlar friskt med bilen i diverse nationella backtävlingar och i rallycross under åren 1987-89. Bästa resultat under 1987 var i backtävlingarna där Tom Einar vinner brons med 406-bilen. Tom Einar deltog även i de Europeiska Mästerskapen i rallycross med goda resultat. 1988 så kombinerades tävlandet med en Ford Escort MKII Super, och det blev en del podium-placeringar i Norge och åter igen satsning på de Europeiska Mästerskapen i rallycross. 1989 blir sista året Tom Einar kör med 406-bilen, och trots många tekniska fel med bilen så lyckades dock Tom Einar att ta guld i lagkörning i de Europeiska Mästerskapen i rallycross i Belgien, bilen kördes även hemma till podium-placering i både backtävlingar och i rallycross i Norge.
(Initialt så var bilen röd 1985 men lackades sedan om som Volvos fabriksstall i ETCC)
I slutet av 1989 så säljer Tom Einar 406-bilen (för att istället köra Ford Sierra RS500) till Jan Ole Linnerud, också från Norge. 406-bilen byggs modifieras nu, detta med anledning till en olycka Jan Ole var med om under 1987 (Jan Ole hade tappat kontrollen på sin Opel under en backtävling och kraschen var så illa att bilen totalskrotas och Jan Ole bryter nacken, konsekvensen av nackskadan blev att Jan Ole dessvärre blev förlamad i större delen av kroppen). 406-bilen modifieras och anpassas för Jan Oles handikapp så han kan utföra allt med händerna, så som att gasa och växla! Han styrde med vänster hand och med höger hand så fanns en spak som funkade som både gas och broms samt för att sköta växlarna (det fanns en luftcylinder på växellåda såg till att växlarna gick i läge). Kort sagt det mesta av golvet inne i bilen var täckt av luftventiler, kompressorer med lufttankar för detta avancerade system (notera spakar i bild 3).
406-bilen tävlades med i de Norska Mästerskapen i rallycross och backtävlingar av Jan Ole. Men det blev också en och annan backtävling i Sverige. Åren senare så säljs bilen under 1991, Jan Ole befarar dock att bilen ej finns kvar idag!
(En glad Jan Ole i 406-bilen)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1984
Ägare: GTM Engineering (GTM) (B)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Dealers Volvo Belgium
Förare:
![]() Patrick Nève ✞ (B) |
![]() Jean-Marie Pirnay (B) |
![]() Michel Delcourt (B) |
![]() Pierre Dieudonné (B) |
![]() Eje Elgh (SE) |
![]() Jean-Marie Baert (B) |
![]() Philippe Bervoets (B) |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
840401 | Monza (IT) Slutresultat – 28 ![]() |
Patrick Nève ✞ (B) Jean-Marie Pirnay (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840429 | Donington (GB) Slutresultat – 11 ![]() |
Eje Elgh (SE) Jean-Marie Baert (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840513 | Enna-Pergusa (IT) Slutresultat – DNF (orsak motor) |
Patrick Nève ✞ (B) Jean-Marie Pirnay (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840610 | Brno (CZE) Slutresultat – Okänt ![]() |
Patrick Nève ✞ (B) Jean-Marie Pirnay (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840617 | Zeltweg (A) Slutresultat – 8 |
Patrick Nève ✞ (B) Jean-Marie Pirnay (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840701 | Salzburgring (A) Slutresultat – Okänt |
Patrick Nève ✞ (B) Jean-Marie Pirnay (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840708 | Nürburgring (DE) Slutresultat – 10 ![]() |
Patrick Nève ✞ (B) Jean-Marie Pirnay (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840728 | Spa (B) Slutresultat – 24 ![]() |
Patrick Nève ✞ (B) Jean-Marie Pirnay (B) Philippe Bervoets (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840909 | Silverstone (GB) Slutresultat – 12 ![]() |
Patrick Nève ✞ (B) Jean-Marie Pirnay (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840923 | Zolder (B) Slutresultat – 10 ![]() |
Patrick Nève ✞ (B) Jean-Marie Pirnay (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
841021* | Mugello (IT) Slutresultat – 9 |
Patrick Nève ✞ (B) Jean-Marie Pirnay (B) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1985-1986
Ägare: Bror Danielsson
Serier: Svenska Rallyt, Svenska Mästerskapen i rally & Hella Rally Sprint
Utseende/Livery: Volvo Originaldelar
Förare:
Bror Danielsson (SE)/Anders Eklind (SE) Co. Driver
År: 1987-1989
Ägare: Aaserud Racing (NO)
Serier: Norska Mästerskapen i Backracing, Nationala Mästerskapen i Rallycross, Gatlopp (asfalt) & Europeiska Mästerskapen i Rallycross
Utseende/Livery: Volvo Originaldelar, Nordica
Förare:
Tom Einar Aaserud (NO)
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
870000 | Vamma Askim (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Backracing |
870000 | Sigdal (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Rallycross |
870000 | Melhus/Bollansmoen (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Rallycross |
870000 | Larvik (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Rallycross |
870000 | Krabyskogen (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Rallycross |
870000 | Lyngås (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Nordiska Mästerskapen i Rallycross |
870000 | Momarken (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Rallycross |
870000 | Kristiansand (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Nationala Mästerskapen i Rallycross |
870000 | Trondheim (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Backracing |
870000 | Brandbu Hadeland (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Backracing |
870000 | Okserudløpet (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Nationala Mästerskapen i Backracing |
870000* | Trondheim (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Gatlopp (asfalt) |
870510 | Svampabanen (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Europeiska Mästerskapen i Rallycross |
871004* | Estring (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Europeiska Mästerskapen i Rallycross |
880000 | Trondheim (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Backracing |
880000 | Krabyskogen (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Rallycross |
880000 | Fredrikstad (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Backracing |
880000 | Gjøvik (Asfalt) (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Backracing |
880000 | Sigdal (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Rallycross |
880000 | Melhus (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Rallycross |
880000* | Dokka Fluberg (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Nationala Mästerskapen i Rallycross |
880522* | Ahveniston (FIN) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Europeiska Mästerskapen i Rallycross |
890000 | Larvik (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Rallycross |
890000 | Trondheim (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Gatlopp (asfalt) |
890000 | Hønefoss (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Backracing |
890000 | Oppdal (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Backracing |
890000* | Trondheim (NO) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Norska Mästerskapen i Backracing |
890514 | Högstabanan (SE) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Europeiska Mästerskapen i Rallycross |
890521* | Ahveniston (FIN) Slutresultat – ? |
Tom Einar Aaserud (NO) | Europeiska Mästerskapen i Rallycross |
År: 1989-1991
Ägare: Jan Ole Linnerud (NO)
Serier: Norska Mästerskapen i Rallycross
Utseende/Livery:
Förare:
Jan Ole Linnerud (NO)
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
890000 | ? (NO) Slutresultat – ? |
Jan Ole Linnerud (NO) | Rallycross |
900000 | ? (NO) Slutresultat – ? |
Jan Ole Linnerud (NO) | Rallycross |
910000 | ? (NO) Slutresultat – ? |
Jan Ole Linnerud (NO) | Rallycross |