Ägare: Ascott Collection |
Byggd av: Laurie Hazelton |
Byggår: 1985 |
Restaurerad 2004: Richard Prince |
Chassi no#: 2424L1127467 |
Status: Står tävlingsklar och är till salu – www.ascottcollection.com/volvo-240t-groupa-fr |
1987
(bild från Richard Prince)
Idag
(bild från Ascott Collection)
Bakgrund
Denna bil är byggd på en högerstyrd Volvo 242GT från 1979, och byggdes för att tävlas med i Repco Reliability Trial i Australien utav Volvo Australien. Ett rally som pågick från 5-19 augusti 1979 och som täcktes av en sträcka på totalt 19.000 kilometer i Australien. Placeringen för denna bil, eller vilka förare som körde den är okänt för mig men en Volvo 242GT slutade på en fjärde placering, då efter tre stycken Holden Commodore, där den vinnande Holden kördes av Peter Brock. En Volvo 244 gick i mål på en meriterad 4:e placering!
Här är några länkar för en närmare studie för den som vill göra en närmre studie:
https://www.rallypedia.com.au/1979-repco-reliability-trial/
http://repcoroundaustralia.blogspot.com/
Efter Repco Reliability Trial tävlingen 1979 så plockades bilen ned och såldes av i delar. Karossen ställdes undan i en lokal ända fram till 1985, då en Laurie Hazelton kom och köpte den. Hans planer var att bygga bilen för Grupp-A, och sedan tävla på Bathurst 1000.
Men Lauries nybyggda bil blev dessvärre inte godkänd och han fick inte delta… Senare 1986 så körde Laurie på Adelaide och försökte kvalificera sig men lyckades inte med detta, och fick åter igen inte delta.
1987 så kör Laurie bilen i tävlingen ”Castrol – Clash for Cash” på Oran Park på ett 25-års firande i februari, prispengarna var då AUS$25.000. Men med bara två varv kvar så så får Laurie sladd på den blöta banan, med slicks på, och far rätt in i räcket vid depå och tvingades då avbryta då hela bakdelen av bilen är demolerad.
(Kraschen kan ses vid 1:20:07)
Bilen togs efter detta till Lauries hem i Wollongong, där renoverade man karossen och bytte ut bakdelen, sedan ställdes bilen i Lauries mammas garage och där förblev den i 17 år. Ja ända tills Richard Prince kom och köpte bilen 2004.
Prince återställer och får bilen godkänt för att tävla med i Grupp-A och tävlar aktivt med den på veteranbilstävlingar hemma i Australien. Under 2010-11 så fick Richard med sig Robbie Francevic i teamet, som körde några tävlingar både själv och tillsammans med Prince, och Francevic vann ju trots allt de Australienska Mästerskapen 1986, då i en Volvo 240 Turbo Grupp-A!
2015 så säljs bilen till en Craig Nelson och som 2017 säljer bilen till företaget Ascott Collection i Frankrike, en bilfirma som handlar med exotiska och tävlingsbilar. Dem har sedan dess försökt att sälja bilen men utan framgång.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1979-1985
Ägare: ?
Serier: Repco Reliability Trial
Utseende/Livery: Volvo 242GT standard
Förare: Harry Jensen , Dave Johnston , Chris Wellington
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
790805-19 | Melbourne 19.000 km Slutresultat – DNF |
Harry Jensen Dave Johnston Chris Wellington |
Repco Reliability Trial |
År: 1986-2004
Ägare: Laurie Hazelton
Serier: Australiensiska Mästerskapen i Grupp-A, Castrol – Clash for Cash
Utseende/Livery:
Förare:
Laurie Hazelton
860427 | Adelaide Slutresultat – DNQ |
Laurie Hazelton |
Australiensiska Mästerskapen i Grupp-A |
870215 | Oran Park Slutresultat – DNF (Orsak krash) |
Laurie Hazelton |
Castrol – Clash for Cash |
År: 2004-2015
Ägare: Richard Prince
Serier:
Utseende/Livery:
Förare:
Richard Prince |
Robbie Francevic |
? | ? | Richard Prince |
? |
? | ? | Robbie Francevic |
? |