Ägare: – |
Byggd av: Steffansson Motorsport |
Byggår: 1984 |
Status: Skrotad. |
1984
(bild från 240Grupp-A.se Arkiven©)
Bakgrund
Byggdes 1984 av Steffansson Motorsport med ambitionsnivån att få fram en, ur tekniskt men även också kommersiell, konkurrenskraftig bil, detta i överenskommelse med Volvo R-Team. Bilen började att byggas upp från grunden på rå-kaross i slutet av januari 1984, målet då var att bilen skulle hinnas bli färdig till att debutera i Europacup tävlingen Hanki-rallyt i Finland i mars. Planen från the get go var att få fram ett resultat vart man stod med Volvo 240 i frågan om man var en konkurrentkraftig vinterbil.Dessvärre så sprack tidsplaneringen då man blev försenad med buren i från Rubi i Tyskland, det som utgjorde förseningen var jobb man skulle göra på karossen för att att kunna passa in skydds-buren.
Tidigare bilar man byggt på Steffansson Motorsport hade hamnat på 1270 kg i totalvikt men nu siktade man på att få ned bilen ännu mer i vikt! Tillsammans med Volvo så kontaktades därför ASEA i Västerås, detta med anledning av deras tidigare och stora erfarenhet av tillverkning av produkter i kolfiber (och även annat lättviktsmaterial). Då man ville komma ned till 1050-1080 kg så ansågs det därför nödvändigt att ta fram en mängd delar i kolfiber för att på så sätt spara in massa vikt för att nå den satta målsättningen.Första tävlingen att testa bilen i blev på Sardinien, tävlingen var extra intressant då många ansåg att tävlingen kunde vinnas trots de ringa 225 hk man hade i motorn på rallybilen, i Grupp-A klassen skall tilläggas då. Dock så tog man ledningen i Grupp-A klassen redan på första sträckan över landsmannen Ola Strömberg samt den som till slut vann klassen i en fabriksbil från Fiat, men då låg teamet i topp 8 bland värstingbilar så som Lancia Rally, Porsche, Ferrari och monster Quattro bilen från Audi. Dessvärre så tvingades man att bryta med havererad differential, något som satte stora påfrestningar på både team som förare då man testat ut inte mindre än 3 (TRE!) olika fabrikat utan att bli nöjd med resultatet! Dock så var det något som definitivt satte lite färg på tillvaron i jakten på guldet!På hemmaplan så lyckades man sopa mattan med både Mats Jonsson och Björn ”Nalle” Johansson, detta då sett till handikappet man hade på de ringa 225 hk kontra vikt och effektförhållandena.
Resterande av säsongen så gick stor fokus på att testa ut däck, stötdämpare, differential (förstås) samt bakvagnstester. Något som skett på Volvos egna testbana på Hällered och hos Michelin i Frankrike. Till slut så fick Steffansson även lägga vantarna på WTT-motorn (WTT – Water-Turbo-Traction) som Volvo Motorsport tagit fram, detta gav bilen en effektskjuts upp till 300 hk, och bilen beskrevs som ”underbar” att köra med effektökningen av Stefansson.
Ambitionen hade varit att ta fram världens bästa Grupp-A bil i rally!
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1984
Ägare: Berndt-Inge Steffansson (SE)
Serier:
Utseende/Livery:
Förare:
Berndt-Inge Steffansson /Co. Driver Matti Hakala / ✞
Datum | Förare/Co-Driver | Mästerskap/Tävling |
840000 | Berndt-Inge Steffansson Co. Driver Matti Hakala / ✞ |
Costa Smeralda ( – Europeiska mästerskapen) Slutresultat – DNF (differential) |
840000 | Berndt-Inge Steffansson Co. Driver Matti Hakala / ✞ |
Sydsvenska Rallyt ( – Europeiska mästerskapen) Slutresultat – 15 |
840000 | Berndt-Inge Steffansson Co. Driver Matti Hakala / ✞ |
Haspengouw ( – Europeiska mästerskapen) Slutresultat – DNF (differential) |
840000 | Berndt-Inge Steffansson Co. Driver Matti Hakala / ✞ |
Ypres ( – Europeiska mästerskapen) Slutresultat – DNF (krasch) |
840000 | Berndt-Inge Steffansson Co. Driver Matti Hakala / ✞ |
Kullingtrofén Slutresultat – 3 |
840000 | Berndt-Inge Steffansson Co. Driver Matti Hakala / ✞ |
Snapphane Rallyt ( – Sydsvenska mästerskapen) Slutresultat – 2 |
840000 | Berndt-Inge Steffansson Co. Driver Matti Hakala / ✞ |
Motorsportens Dag Slutresultat – 1 |
840000 | Berndt-Inge Steffansson Co. Driver Matti Hakala / ✞ |
Dackefejden ( – Sydsvenska mästerskapen) Slutresultat – 1 |
840000 | Berndt-Inge Steffansson Co. Driver Matti Hakala / ✞ |
Treklubbars ( – Svenska mästerskapen) Slutresultat – 7 |
840000 | Berndt-Inge Steffansson Co. Driver Matti Hakala / ✞ |
Köln/Ahrweiler Slutresultat – 13 |