Ägare: Greger Petersson |
Byggd av: Sportpromotion AB |
Byggår: 1982 |
Chassi no#: – |
Status: Står tävlingsklar |
1982
(bild från Peggen Andersson)
2013
(bild från Björn Hall)
Tekniska bilder (2013)
(bild från Björn Hall)
Bakgrund
Med bil byggd på en rå-kaross från Volvo anlände Halmstadbon och entreprenören Greger Petersson (Sportpromotion) till Volvo Turbo Cupen 1982, och under premiäråret som även var 1982 så knep Greger en fin 3:e placering totalt efter seriens avslut, där han slagits om topplaceringen! Det skrevs i tidningarna om att snyggast och proffsigaste stallet var Greger Petersson med en häftig transport, detta tillsammans med Per-Gunnar ”Peggen” Andersson som ingick i samma ekipage.
(Det proffsigaste teamet 1982 i Volvo Turbo Cupen – Sportpromotion teamet!)
Petersson ville dock mer under 1982, så senare på året så han lät modifiera Turbo Cup-bilen för att mer passa reglementet för Grupp-A, och drog sitt ekipage mot Silverstone i England. Med på resan var vännerna Anders Olofsson (✞) och Peggen Andersson. Men man stötte på problem, insprutningsmotorn rasade tyvärr under träningen (och när ingen tittade på sattes det i en Turbo Cup förgasarförsedd turbo-motor och motorhuven hölls sen stängd). Ekipaget tvingades dock att bryta med trasigt avgasrör senare. Detta var första gången men gjorde entré i en internationellt sedd tävling med en Volvo, som dessutom var försedd med en turbo!
(Den milt modifierade Turbo Cup bilen på Silverstone in England 1982 med Anders Olofsson bakom ratten i bild 2)
Banade man idéer för Volvo om Grupp-A?
Greger Petersson fortsätter att tävla i bilen i Turbo Cupen under säsongerna 1983-84, men att säsongen -84 blev det endast några enstaka tävlingar då han, med sitt företag Sportpromotion, tävlade och drev ett stall med en Volvo 240 Turbo i Grupp-A samtidigt. Totalt så slutade Petersson på en 8:e placering säsongen 1983 med en 1:a samt 3:e placering som bästa resultat under säsongen.
(Efter säsongen 1983 så bytte Greger Petersson fokus till Grupp-A och övergav därför Turbo Cupen, men bilen behöll han och hade för uthyrning)
Bilen hyrs senare ut 1986 till Thomas Lindström (ja, vi alla vet ju vem han är), som för närvarande var hemma på ledighet från sin Europa Mästerskaps-turné i Grupp-A, och arrangörerna för Norrköpings Grand Prix ville att Lindström skulle delta tack vare sin dåvarande status inom racingvärlden. Lindström kör i standardvagns-klassen och började med att ta pole position, och tog i såpass mycket, just för att han var den föraren han var, att bromsarna tog slut redan efter tre varv körda! Så han tvingades slå av brutalt på tempot men ändå mästrade Lindström bilar, som enligt på pappret skulle vara bättre, med sekunder per varv. Bilen ska där och då nästan ha blivit gudaförklarad när Lindström gick över mållinjen som första bil.
För hur kunde en Turbo Cup-bil slå alla dessa andra bilar som borde varit bättre? Well, det är väl föraren som gör bilen och inte tvärtom väl?
(Vilken bil som helst kan bli bra med en mästarförare men inte tvärtom – Det bevisade Thomas Lindström i Norrköping GP 1986!)
Senare under 1986 så sökte Sportpromotion någon att hyra ut bilen till, och boråsaren Tommy Karlsson hyr bilen (som förövrigt var en rookie-förare som gjort sin första tävling 1984!) och tävlar med den i Turbo Cupen åren 1986-88, där den lackas om för att efterlikna hur Eggenbergers bilar såg ut 1985. Under dessa år så har Karlsson hjälp från Söderqvist Racing Sport (SRS), detta då han jobbade för Hans-Åke Söderqvist under detta tillfälle. Sportpromotion-bilen används även vid utställningar och ibland även för att låta Volvo-folk åka med på gamla Torslanda området, detta då SRS höll till i lokaler där, och hade sedan innan nära kontakt med Volvo. Till exempel så var Volvoanställda från Japan och gjorde ett besök på Volvo 1988, så då ställde Tommy Karlsson upp med bilen och bjöd på en åktur. Resultatmässigt så blev bästa resultaten två 3:e placeringar på Mantorp samt på Kemora under 1986-88, bilen lämnades sedan tillbaka Greger Petersson efter 1988.
(Som Rookie så gjorde Tommy Karlsson kanske inte toppresultat med Gregers gamla Turbo Cupbil men snygg var den!)
Bilen blir stillastående mellan 1989-1994 där Sportpromotion modifierar om bilen för långdistansracing, och gick då i SLC (Svenska Långdistans Cupen), där bland annat Greger Petersson själv och Peggen Andersson körde och vann på Mantorp Park 1994 under samma helg som STCC (Swedish Touring Car Championship) gick av där.
Sedan dess har bilen stått i orört, och gott skick, väl förvarad i Greger Peterssons lokaler hemma i Halmstad.
(Greger Petersson är en gedigen bilsamlare, och har i stort sett en tävlingsbil från varje tidsepok av Volvos främsta tävlingsbilar!)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1982-1994
Ägare: Sportpromotion AB
Serier: Volvo Turbo Cup, Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Norrköping Grand Prix & Svenska Långdistans Cupen (SLC)
Utseende/Livery: Sportpromotion/Sibylla
Förare:
Greger Petersson |
Anders Olofsson ✞ |
Thomas Lindström |
Tommy Karlsson |
Per-Gunnar Andersson |
|