Thom De Jong – Holland

Ägare: Thom de Jong
Byggd av: Ulf Hertzberg
Byggår: 1986/87
Chassi no#: –
Status: Tävlas med i rally

2006



(bild från Thom de Jong)

Idag



((bild från Thom de Jong)

Bakgrund


Runt 1986 så var Ulf Hertzberg sugen på att börja byta upp sig, han hade sedan tidigare tävlat i rally med en Volvo 140 med en B20-sugmotor på cirka 150hk. Men Ulf ville ha mer effekt nu så 140 såldes och Ulf åkte till skroten, hittade ett chassi av en Volvo 242 från 1976 som ej blivit skrotad ännu. Papper och nummerplåtar fanns kvar. Hemma i garaget drog Ulf igång ett stort projekt, han byggde nämligen om hela bilen!

Så som Ulf beskrev det (med ett litet lätt skratt) ”Det var bara tak och bottenplatta kvar i stort sett resten bytte jag ut!”

Ulf bytte ut till den nya fronten från 1980, nyare bakskärmar/bakparti och hjulhus så att bilen fick utseendet från 1983 med de stora baklyktorna. Allt arbete utförde han själv med originalplåt från Volvo, ”inga konstigheter” tyckte han själv när jag påpekade vilket fint jobb han gjort. Ulf är en ödmjuk herre med båda fötterna på jorden. Byggtiden var ungefär ett år beskrev han. Man lät bygga en turbomotor, med original intercooler med en liten turbon samt en lätt modifierad 398-originaltopp med D-kam samt Volvo original bränsleinsprutning (K-Jetronic). Då lämnade inte motorn någon större effekt tyckte Ulf. Det satt nu R-Sport stötdämpare fram och bak på bilen.  

Premiären för Ulfs nybyggda bil blev 1987.

Bilen hade blivit trimmad av Lejtorp Racing och Ulf hade monterat ett ”gnistrat” K-Jetronic (modifierat), Grupp-A turbo och plana kolvar från Bernt-Inge Steffansson och bilen bromsades till ca 250-270 hk. Med nuvarande delar så blev nu bilen svårkörd, Ulf uppgraderar då till Sellholm-fjäderben fram samt bättre stötdämpare både fram och bak, detta ändrade karaktären på bilen och gjorde den mer lättkörd.

Ulf fortsatte att tävla med bilen ända fram tills 1992, tyvärr placerade sig han inte tillräckligt bra i någon tävling så någon buckla på hyllan blev det aldrig. Men han hade i vart fall haft väldigt roligt under tiden! Efter -92 så fanns det tyvärr ingen tid för bilen så den ställdes undan i garaget och stod där i dryga 12 år. 2002 så kom en herre från Sala, vid namn Bertil Frisk, och köper bilen. Bertil fick dock aldrig någon riktig fason på bilen och sålde den därför relativt omgående till Volvohandlaren Thom de Jong från Holland.


(För den som kan holländska eller bara vill kolla på ett trevligt klipp med Thom från hans motorsportavdelning på hans företag)

Under 2011 så fick bilen sig en ny lack hos Thom de Jong, den förblev vit (annan kulör) med en touch av Susanne Kottulinskys gamla färger från 1986! Skillnaden var att hennes bil var i silver i grunden och inte vit som Thoms bil är (en bil som Thom förövrigt också ägt!) 

Thom tävlar friskt med bilen tillsammans med sin kartläsare Sjoerd Weernink och sitt serviceteam med Jan Dijkmans, Marco Mateboer, Peter Scholten, Stefan Vaalt, Eric Laarhuis & Dinant Klumpers.

Besök gärna Thom’s hemsida!

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Teknisk Specifikation


Bil: Volvo 242 Turbo 1980. (En hyllning avser att hedra ett föremål och behöver då ej, i avseende, replikera alla detaljer)
Kaross: Standard med aluminium huv, Grupp-A vinge, Canda-front lyktor i plast, sidepipe och totalvikt på 1250kg.
Interiör: Skyddsbur i stål, två Sparco stolar, 242GT dörrpaneler samt övrig utrustning för kartläsare och brandsläckare.
Hjulupphängning: Sellholm Grupp-A fjäderben fram med Sellholm uniballs (byggt med hjälp av Roger Wennerstrand och Kim Sevius), Bilsteindämpare fram och bak samt den korta Grupp-A styrningen.
Bromsar: Brembo S60R (330mm fram). 
Motor: B21ET med Grupp-A turbo, aluminium intercooler, T5-kamaxel, 405-toppblock, DTA bränsleinsprutning med en effekt på 300-320hk (450NM) och 1,3 laddtryck (topphastighet 180km/h).
Transmission: 5-växlad Grupp-A växellåda med 1031-bakaxel med slip-differential från Sellholm.
Fälgar: Compomotive 8×17 på Kumho däck.
Övrigt: thomdejong.nl

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.


År: 1987-2002
Ägare: Ulf Hertzberg
Serier:
Utseende/Livery:
Förare:

Datum Rally Förare Mästerskap

År: 2002-2006
Ägare: Bertil Frisk
Serier:
Utseende/Livery:
Förare:

Datum Rally Förare Mästerskap

År: 2006-2021
Ägare: Thom De Jong Rallysport
Serier:
Utseende/Livery:
Förare: Thom De Jong /Sjoerd Weernink Co. Driver

Datum Rally Förare Mästerskap
error: Content is protected!