Ägare: Eckart Stuhlmann, Tykland. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggd av: TL Racing AB (Thomas & Tage Lindström), Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggår: 1984. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassi no#: 240A 402/245275. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Står idag tävlingsklar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska bilder nutid:![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från Eckart Stuhlmann, Koen Van Brusselen & Thorsten Sowa) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1984-första utseendet.![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Senast kända utseende.![]() (bild från Koen Van Brusselen) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bakgrund
Thomas Lindström bygger två identiska Grupp-A bilar (240A 401& 402) hemma i Norrköping, en ordinarie bil och en reservbil. Efter säsongen så säljs sedan där 401 såldes till Volvo Motorsport menas reservbilen 402 såldes till Portugal via Volvo Portugal till en privatperson vid namn António Rodrigues.
Bilen tävlades med i de Portugisiska Mästerskapen i Grupp-A 1985, António vann sex tävlingar i rad men efter detta så fick han motorproblem som ställde till det för honom resten av säsongen. 1986 så skickade Volvo Motorsport en mekaniker (som torde var Frank Millqvist) ned till Portugal som renoverade motorn åt António, och resultatet av renoveringen blev tio vinster av totalt elva möjliga i de Portugisiska Mästerskapen i Grupp-A 1986!
402-bilen tävlades flitigt med i både de Portugisiska Mästerskapen men även i en del backracing fram till 1988, sedan ställdes 402-bilen undan och förvarades ända fram tills 2002 då man renoverar motorn och två år senare så kommer bilen som hastigast ut till salu på saluforumet Race Cars Direct, men ingen nappar så António valde att behålla bilen och att börja tävla med den igen 2007 i backracing-tävlingar men även några enstaka bantävlingar och cityrace fram till 2011, året därpå kommer 402-bilen ut till salu igen. Tänk på att 402-bilen aldrig har varit renoverad utan har alltid förblivit i orört skick sedan 1984, då bilen byggdes av TL Racing. Rätt häftigt!
Bilen såldes senare till en Volvoentusiast i Tyskland 2013, en Eckart Stuhlmann. Och han har tävlat med bilen sedan dess i diverse olika historiska tävlingar i Tyskland. Sedan 2019 så har Eckart dock valt att inte tävla med bilen mer, då detta är en mycket fin originalbil, och med risk för att krocka bilen på tävling så valde han istället att köpa en replika-bil att tävla med istället, detta då värdet på originalbil kontra en replika-bil är dag och natt, då en replika-bil är ersättningsbar. Komiskt nog, denna replika-bil som Eckart nu tävlar med har de facto drivlinan samt bromsarna från en systerbil till 402-bilen!
Avslutningsvis är att konstatera att bilen är i väldigt fint skick då den aldrig varit renoverad utan bara uppfräschad då och då. Här är några tävlingsklipp ifrån olika backtävlingar med António.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
|