TL Racing #TL2401

Ägare: Piers Slater
Byggd av: TL Racing AB
Byggår: 1983
Restaurerad 2015: Warren Heath Motorsport
Chassi no#: TL2401
Status: Tävlas med i historisk racing

1983



(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

2017 (notera 83003 R-SPORT 007 i bakgrunden)



(bild från Warren Heath)

Tekniska bilder (1983)


 
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)

Tekniska bilder (innan renovering 2007)


  
  
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven & Pelle Nilsson)

Tekniska bilder (byggnation av skydds-bur 2015)





(bilder från Andy Robinson Race Cars England – robinson-race-cars.co)

Tekniska bilder (efter renovering 2017)


 
(bilder från motorsportmagazine.com)

Bakgrund


Thomas Lindström bygger en av de första Grupp-A bilarna 1983 – TL2401-bilen – för att tävla med i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETC). För övrigt en av de första Volvo 242 Turbo bilarna att tävla i Europeiska Mästerskapen serien i Grupp-A , i vad man då kallade för en seriös satsning.


(TL2401-bilen startklar vintern 1983 och redo för att våren skall nalkas)

Thomas Lindström körde först med den tidiga GLT-fronten (bild 1) men bytte snart till den nya GLT-fronten (som kom 1980). Och till en början kördes det utan vinge på bilen (bild 2-3), detta berodde på att Volvos klassning av deras Evolutionsmodell inte var färdig för ens i början av september 1983.

(TL Racing (Thomas Lindström) körde initialt med Stanley Dickens (bild 1) tidigt säsongen -83 innan Anders Olofsson (✞) tog över för Dickens)

En liten intressant detalj som kan nämnas var att centrumbultarna var en påskruvad adapter på original-navet (bild 3). Thomas Lindström förklarar för mig i ett kort samtal ’att detta var nödvändigt’! Vad som även också var att man pressade i en lös kona på centrumet på en 5-bults fälg!

”-Vi fick vid detta tillfälle tillverka eget då Volvo inte började ta fram tävlingsdelar förrän tidigt 1984” -kommenterar Thomas själv.


(Tidiga lösningar som gjordes på tidiga Grupp-A bilar 1983!)

Efter en rätt brokig första säsong i ETC så körde Thomas Lindström först tillsammans med Stanley Dickens och senare Anders Olofsson (✞). Thomas Lindström tävlar även i de Nordiska Mästerskapen i Grupp-A 1983, där han vinner mästerskapet utan större problem. TL2401-bilen säljs sedan efter detta till Leif Wiik (✞) i Finland, som belånade sitt hus för att köpa TL2401-bilen! I Finland så tävlar Wiik året runt, så TL2401-bilen fick gå både is- (bild 3) grus- och racingbil. Vidare så tävlade Wiik under tre säsonger med TL2401-bilen (1984-86), med stora vinstmarginaler!


(TL2401-bilen hade en rad olika utseenden och i bild 1 så syns bilen när den näst intill har anlänt från Sverige!)

1987 så tog man initiativet och startade ”Volvo Team Finland” och i detta team ingick tre bilar – Leif Wiik ✞ (604), Heikki Salmenautio ✞ (IPS183) och Juhani Koskinen (✞) i TL2401-bilen (fortfarande ägd av Wiik). Koskinen som tidigare hade kört i lilla Grupp-A klassen (1600cc, i en VW Golf I) kämpade på men det lossnade tyvärr aldrig för honom i TL2401-bilen, klasskillnaden kanske blev för stor för honom, men trots detta så blev några fina slutplaceringar! Koskinen körde även i de Nordiska Mästerskapen tillsammans med stallkamraterna Wiik och Salmenautio med sina respektive bilar, där Wiik kröntes till vinnare, Salmenautio 2:a och Koskinen 3:a på Anderstorp i Sverige.


(Bild 1-3 från Anderstorp 1987, där bild 2 är en tämligen nostalgisk (och sorglig) bild där endast mekaniker Kurt ”Kurre” Bäck (andra från vänster) är i livet idag)

Leif Wiik kör bilen under tre tävlingar (i de Finska Mästerskapen i Grupp-A) 1988 sedan så säljs TL2401-bilen till vännen Mats Ingman, han tävlar fortsättningsvis med bilen 1989-1992 i de Finska Mästerskapen i Grupp-A, som tack vare hjälp från sin vän Leif Wiik som hade ordnat en förmånlig deal på däck för Mats Ingman, annars som Mats själv uttryckte det – ”Utan Leif Wiik och hans mekaniker Jorma Krook och Kurt ”Kurre” Bäcks hjälp hade jag aldrig kunnat förverkliga tävlandet med TL2401-bilen”.

TL2401-bilen tävlades även med i Sverige, då på Anderstorp, under tidiga 90-talet där Mats Ingman mindes tillbaka att han tvingats bryta på grund av att en tändkabel hade hoppat av! Efter det att Mats slutade att tävla med bilen så blev den ståendes i dryga fyra år, varpå TL2401-bilen såldes vidare till vännen i Sverige – Berndt-Inge Steffansson, dåvarande Steffansson Motorsport. TL2401-bilen säljs rätt omgående av Steffansson till en Kjell Tuvesson ifrån Stockholm som servade bilen hos Steffansson, och bestämde sig då för att sälja tillbaka bilen till Steffansson igen.


(TL2401-bilen lackades tillbaka till svart igen 1988 och förblev så även 1989 (bild 4)

1998 köper en Patrick Werner TL2401-bilen av Steffansson Motorsport, han äger TL2401-bilen i cirka 6 månader, och registrerar den för gatan, där han sedan testkörde bilen på vägarna runt Vargön utanför Vänersborg där han bodde! Hösten 1999 så säljer Werner bilen till en Tommy Brink.


(Den då gatregistrerade TL2401-bilen på gatan 1998 med Patrik Werner bakom ratten i bild 1, tämligen häftigt!)

Hos Brink, så monteras TL2401-bilen ned i delar – Där den kompletta drivlinan samt bromsar flyttas över till en nybyggd rallybil. Under tiden som går så står den gamla TL2401-bilen hos Brink och samlar damm, då passar en Torbjörn Johansson på att först köpa Eggenberger-framvagnen för att även sedan återvända igen för att även köpa Volvo Motorsport 1031-bakaxeln som Leif Wiik en gång monterat på TL2401-bilen.

Vid det här laget är det nu inte mycket kvar av den gamla tävlingsbilen… Tommy Brink monterar på en begagnad framvagn (Volvo original) och en 1030-bakaxel för att det på så sätt skulle vara enklare att flytta på TL2401-chassit vid behov. Det som återstod var Rubi skydds-buren i aluminium, domkrafter och lite delar av det gamla elsystemet med mera. Även de BBS-fälgar som en gång suttit på bilen (tillsammans med centrumbult-system) hade det sålts separat under årens lopp (till en Björn Gustavsson). Och slutligen så säljs det rullande TL2401-chassit till en Torbjörn Svensson.


(Den nya bilen som drivlina plus bromsar hamnade på och som kommit från den gamla TL2401-bilen och som idag återfinns i Tyskland!)

Åren senare, efter flertalet onämnda ägare så köper en Johan Sigby det gamla TL2401-chassit, och när Johan köper chassit så återstod fortfarande saker som delar elektroniksystemet och Rubi skydds-buren. Johan fixar till TL2401-bilen för att köra med på lite banträffar med, bland annat så kördes bilen på Kinnekulle Ring. TL2401-bilen hade återigen fått centrumbult med fälg, och då pratar vi om superlätta fälgar i magnesium från en Volvo S40 Super Touring bil med hemmagjorda hjulnav för centrummutter (precis som TL Racing hade gjort – Egna hjulnav för centrummutter). Men i brist av tid och intresse så ställer Johan sedan TL2401-bilen åt sidan och blir då ståendes ute i vind och väder fram till 2006. Och från ryktesvägen, att någon äger den gamla TL2401-bilen så söker Pelle Nilsson upp Johan och vill köpa vad som återstår av det gamla TL2401-chassit, Johan, som känner att han inte kan återställa TL2401-bilen till sitt tidigare ursprung, bestämmer sig för att sälja efter detta att Pelle intygar att han kan återställa bilen. TL2401-bilen säljs igen och förmodligen för sjunde gången som ett rullande chassi tillsammans med Rubi skydds-buren som ännu är intakt – Bilen säljs dock utan front, dörrar och bagagelucka.


(Notera Nr 5 på dörren sitter ännu kvar flera år efter det att Patrick Werner hade TL2401-bilen)

TL2401-bilen hade alltså gått från att vara en gedigen tävlingsbil, i Sverige och Finland, till att bli en sedvanlig registrerad gatbil, med identitet från en gammal 240 av årsmodell 1975, fast vanlig kan man nog ändå aldrig säga att TL2401-bil blev eller var. Inte för den som visste om dess historia!

Pelle Nilsson som hade planer på att återställa TL2401-bilen, för genom att ta hjälp av plåtgurun Kim Sevius att laga upp delar av karossen, som vid detta lag hade varit med om den del! Ha i åtanke att detta var en bil som tävlats minst 10 säsonger på banan (lägg även till grus och is!) och sedan levt livet som gatbil under många år! Sånt sätter sina spår kan jag lova! Och som bilderna nedan väl visar…

TL2401-bilen var och förblev alltid svart förutom under säsongen 1987 då den endast lackades om i vit utvändigt men att den sedan blev svart igen till säsongen 1988.


(Det gamla ledsna TL2401-chassit i stort behov av renovering!)

Under 2014 så kontaktar Pelle Nilsson undertecknad (Björn Ohlson), och vill ha hjälp att sälja det gamla TL2401-chassit. Pelle som är en man med tusen järn i elden och lika så många ”leksaker” (läs bilar och så vidare), har helt enkelt för många renoveringsprojekt för att ge bilen en chans att bli återställd igen. Undertecknad gör lite efterforskningar och får snart kontakt med en herre från England, Warren Heath, en ”Kiwi” (Nya Nyzeeländare), boendes i England och som tidigare jobbat med Subarus fabriksstall i WRC, för en kunds räkning söker Warren en historisk banbil, och TL2401-bilen visade sig vara perfekt, så i hösten 2014 så säljs TL2401 till en Piers Slater (Warrens kund) i England.

Bilen återställs, mer eller mindre, till originalskick. Under 2014 lyckades undertecknad även att spåra upp och köpa desamma gamla Compomotive Turbo fälgar (5-bult med lösa kona), som en gång suttit på bilen! Dessa sitter idag på TL2401-bilen i sitt fina och återställda skick, allt jobb gjordes på Warren Heath Motorsport, som utfört ett förträffligt fint jobb för att återställa bilen. Och undertecknat har varit med under hela resans gång!


(Notera den blanka och fina original(!) chassi-brickan ”TL2401” i bild 4!)

Besök gärna WHM’s hemsida!


Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1983

Ägare: TL Racing AB
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A & Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Coop Te/TL Racing
Förare:


Thomas Lindström

Stanley Dickens

Anders Olofsson ✞
Datum Bana Förare Mästerskap
830320 Monza
Slutresultat – 16
Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830501 Donington
Slutresultat – 7
Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830604-5 Ahvenisto
Slutresultat – 1
Thomas Lindström Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
830612 Brno
Slutresultat – DNF
Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830618-19 Anderstorp
Slutresultat – 1
Thomas Lindström Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
830626 Zeltweg
Slutresultat – 12
Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830707 Nürburgring
Slutresultat – 10
Thomas Lindström
Anders Olofsson ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830903 Anderstorp
Slutresultat – 1

Thomas Lindström Svenska Mästerskapen i Grupp-A
830911 Silverstone
Slutresultat – DNF
Thomas Lindström
Anders Olofsson ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830925* Zolder
Slutresultat – 15
Thomas Lindström
Anders Olofsson ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A

År: 1984-1988
Ägare: Leif Wiik Racing Team
Serier: Finska Mästerskapen i Isracing, Finska Mästerskapen i Grupp-A & Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Leif Wiik Racing Team, Nordica/Union/Coca Cola 1987
Förare:


Leif Wiik ✞

Juhani Koskinen ✞
840122 Lappajärven Jäärata Patopyräys
Slutresultat – 2
Leif Wiik ✞
Finska Mästerskapen i Isracing
840205 Vaasan SM-Jäärata Oravaistenlahdella
Slutresultat – 1
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
840211 Pietarsaaren SM-Jäärata Kokkolan
Slutresultat – 3
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
840212 Carpart SM-Jäärata (Kupio)
Slutresultat – 1
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
840304 Kiperin SM-Jääkiharat (Eura)
Slutresultat – 1
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
840428/29 Sadan Auton Ajot
Slutresultat – 3
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
840505/06 Hämeelinna Race
Slutresultat – 3
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
840512 Kemora
Slutresultat – 3
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
840513 Kemora
Slutresultat – DNF
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
840602/03 Ahveniston Vauhtipäivät
Slutresultat – 3
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Anderstorp
Slutresultat – 2
Leif Wiik ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
840630/0701 Artukainen Race
Slutresultat – 3
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
840722 Lapuan Vauhtiajot
Slutresultat – 3
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
840804/05 Säästöpankki-Vauhtiajot – Vetelissä
Slutresultat – 3
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
840811 Ahveniston Syyskilpailut
Slutresultat – 3
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
840812 Ahveniston Syyskilpailut
Slutresultat – 4
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
840902*
Jyllandringen
Slutresultat – DNF
Leif Wiik ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
850126 Kuhmon Jäärata
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
850127 Kajaanin Jäärata
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
850210 Oritkarin SM-Jäärata (Oulu)
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
850224 Vaasan SM-Jäärata
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞
850303 Kirkkojärven Jäärata (Parkano)
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞
850324 Kemin Jäärata
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞
850427/28 Sadan Auton Ajot
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ 
Finska Mästerskapen i Grupp-A
850504/05 Hämeelinnan Ajot
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
850512 Anderstorp
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
850525/26 Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
850608/09 Ahveniston Vauhtipäivät
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
850629/30 Seinäjoen Vauhtiajot
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
850810/11 Ahveniston Syyskilpailut
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
850831/0901 * Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
860105 Lapuan Jäärata – Kauhajärvellä
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
860119 Lappajärven Jäärata Patopyräys
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
860209 Raahen SM-Jäärata – Meren Jäällä
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
860223 Pumaquartz SM-Jäärata (Kiuruves)
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
860302 Vaasan SM-Jäävautiajot
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
860309 Varkauden SM-Jäärata
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞
860316 Keskipiste Jäärata (Piippola)
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞
860426/27 Sadan Auton Ajot
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
860503/04 Hämeelinna Race
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
860524/25 Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Anderstorp
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A 
860628/29 Seinäjoen Vauhtiajot
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
860810 Ahveniston Syyskilpailut
Slutresultat – 2
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
860816/17 Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
860913/14 * Artukainen Race
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870118
Lapuan Jäärata – Kauhajärvellä
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
870125
Oravaisten Jäärata
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
870201
SM-Poroveden Vauhtikisat
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
870208
Ruokojärven SM-Jäärata
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
870222
Pietarsaaren SM-Jäärata
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
870314
Kuhmon Jäärata
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
870315
Kajaanin Jäärata
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Isracing
870425/26 Sadan Auton Ajot
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870502/03 Hämeelinna Race
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870516/17 Kemora
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870606/07 Ahveniston Vauhtipäivät
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870613 Anderstorp
Slutresultat – 3
Juhani Koskinen ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870627/28 Seinäjoen Vauhtiajot
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870808/09 Ahveniston Syyskilpailut
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870912/13* Kemora
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
880507/08 Hämeenlinna Race
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
880605* Hämeelinna Race
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A

År: 1989/90
Ägare: Mats Ingman
Serier: Finska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery:
Förare:

Mats Ingman

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
890506 Hämeelinna Race
Slutresultat – DNF
Mats Ingman Finska Mästerskapen i Grupp-A
890604 Ahveniston VM-Vauhtipäivät
Slutresultat – ?
Mats Ingman Finska Mästerskapen i Grupp-A
890610
Anderstorp
Slutresultat – DNF
Mats Ingman Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
890618 Kemora
Slutresultat – ?
Mats Ingman Finska Mästerskapen i Grupp-A
890715 Kemora
Slutresultat – ?
Mats Ingman Finska Mästerskapen i Grupp-A
890806 Ahveniston Syyskilpailut
Slutresultat – ?
Mats Ingman Finska Mästerskapen i Grupp-A
890910* Kemora
Slutresultat – ?
Mats Ingman Finska Mästerskapen i Grupp-A
900603 Ahveniston VM-Vauhtipäivät
Slutresultat – ?
Mats Ingman Finska Mästerskapen i Grupp-A

År: 2017
Ägare: Piers Slater
Serier: Goodwood GRRC 75th Members Meeting
Utseende/Livery: Coop Te/TL Racing
Förare:

Andrew Beverly

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
170319 Goodwood
Slutresultat –
Tom Sheppard
Goodwood GRRC 75th Members Meeting
error: Content is protected!