TL Racing #TL2401

Ägare: Piers Slater, England.
Byggd av: TL Racing AB, Norrköping.
Restaurerad 2015 av: Warren Heath Motorsport, England.
Byggår: 1983.
Chassi no#: TL2401.
Status: Tävlas med i historisk racing. 
Tekniska bilder 1983:
 
Tekniska bilder nutid innan renovering:
  
  
Tekniska bilder pågående renovering och byggnation av störtbur 2015:

(bilder från Andy Robinson Race Cars England – robinson-race-cars.co)
Tekniska bilder nutid efter renovering 2017:
 
(bilder från motorsportmagazine.com)
1983-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende (notera 83003 R-SPORT 007 i bakgrunden).

(bild från Warren Heath)
Bakgrund


Thomas Lindström bygger TL2401-bilen tidigt 1983 för att tävla med i EM (ETC) i stora Grupp-A klassen. För övrigt en av de första Volvo 242 Turbo bilarna att tävla i Grupp-A serien, i vad man kallade en seriös satsning.

Thomas Lindström körde först med den gamla GLT fronten (även kallad näbbfronten) men bytte snart till den nya GLT-fronten som kommit 1980 (Även den kallades GLT – flatnosfronten) tillsamman med USA-fronten men allt byttes senare ut till standard Europeisk look. Och till en början kördes det utan vinge på bilen, detta berodde på att Volvos klassning av deras Evolutionsmodell inte var färdig för ens i början av september -83. En liten intressant detalj som kan nämnas var att centrumbultarna var skruvad som en adapter på originalnavet. Thomas förklarar för mig i ett kort samtal att detta var nödvändigt!

”- Vi fick vid detta tillfälle tillverka eget då Volvo inte började ta fram tävlingsdelar förrän tidigt 1984” -kommenterar Thomas själv.

Efter en rätt brokig första säsong i ETC så körde Thomas först tillsammans med Stanley Dickens och senare Anders Olofsson. Thomas tävlar även i de Nordiska Mästerskapen -83 och vinner det mästerskapet utan större problem. Bilen såldes till Leif Wiik i Finland efter säsongen -83. I Finland så tävlade Leif året runt så bilen fick gå som både is- grus- och racingbil och så tävlade Leif under tre år med TL2401 (1984-86), där han mestadels faktiskt vann!  

1987 så tog man initiativet och startade ”Volvo Team Finland” och i detta team ingick tre bilar – Leif Wiik (604), Heikki Salmenautio (IPS183) och Juhani Koskinen (TL2401). Koskinen som tidigare hade kört i lilla Grupp-A klassen 1600cc i en VW Golf I, kämpade på men det lossnade tyvärr aldrig för honom i Leifs gamla bil, klasskillnaden kanske blev för stor för Juhani.

Leif använder bilen under tre tävlingar 1988 då 604-bilen behövde lite reparationer så delar flyttades över till TL2401-chassit för detta ändamål. Efter det så kom inte bilen till användning mer och det sades att bilen då såldes till en mekaniker i teamet. Den tävlas sedan med igen under 1989 av en Mats Ingman. 

Nu uppstår det dessvärre ett större tidsglapp här, bilen försvinner mellan 1989 till i mitten av 90-talet, då kommer den tillbaka till Sverige till en Kjell Tuvesson, han lämnade in bilen till Steffansson Automotive (SAM) , som då låg i Kungälv, för renovering av motorn, fallet blev sig som så att Steffanssons tog över bilen i ett senare skede. 

Och 1998 köper Patrick Werner bilen av Steffansson, och äger bilen i ca 6 månader totalt och på hösten -99 så säljer han bilen till Tommy Brink, som plockar ner bilen i delar. Motor, växellåda samt bromsar sätts in i en rallybil istället. Under tiden som går så står den gamla TL2401-bilen stod hos Brink så passar en Torbjörn Johansson på att först köpa framvagnen och för att även senare återvända för att köpa bakaxel. Nu är det inte mycket kvar av den gamla tävlingsbilen… Tommy har emellertid monterad på en begagnad framvagn och bakaxel för att på så sätt hålla det som är kvar mobilt och lätt att flytta, det som är kvar är Rubi störtburen i aluminium, domkrafterna och delar av det gamla elsystemet mm. Fälgar samt centrumbult osv. skall ha sålts vidare under tiden. Tillslut så såldes också bilen, då till en Torbjörn Svensson.

Åren senare, efter flertalet onämnda ägare så köper en Johan Sigby det gamla TL2401-chassit, när han köpte bilen så återstod fortfarande delar av elen och aluminiumburen. Johan fixar bilen för att köra med på lite banträffar bla. Kinnekulle Ring. Bilen hade återigen fått centrumbult med fälg, då pratar vi om superlätta fälgar i magnesium från en STCC S40 bil med hemmagjorda centrumbultshubbar. Men i brist av tid och intresse så ställer han bilen åt sidan, allt fler och fler delar plockas av allt eftersom, tills det endast är ett rullande chassi kvar, och den blir ståendes ute i vind och väder fram till 2006. Då söker Pelle Nilsson upp Johan och vill köpa det ledsamma gamla chassit, Johan som känner att han inte kan återställa bilen till sitt ursprung bestämmer sig för att sälja bilen efter att Pelle intygat att han kan återställa bilen. Bilen såldes förmodligen för sjunde gången som ett rullande chassi med aluminiumburen ännu intakt. 

TL2401 hade gått från att vara en gedigen tävlingsbil till att bli en vanlig registrerad gatbil med identitet från en årsmodell 1975, fast vanlig kan man nog ändå aldrig säga att denna bil blir eller var.

Pelle hade planer på att återställa bilen som tidigare nämnt, han tänker då ta hjälp av värmlänningen och plåtgurun Kim Sevius för lite plåtreparationer som måste göras, tänk ändå att detta är en bil som tävlats ett antal säsonger på banan och sedan levt livet som gatbil under många år! Sånt sätter sina spår kan jag lova!

Bilen var och förblev alltid svart förutom 1987 då den lackades vit, fast då endast utvändigt.

Under 2014 så kontaktar Pelle mig då han vill ha hjälp att sälja det gamla chassit. Pelle är en man med tusen järn i elden och lika många ”leksaker” och har för många renoveringsprojekt att se över så att han kände sig tvungen att nu sälja för att spara tid och plats men främst för att se bilen få chans att bli återställd igen. Jag gör lite efterforskningar och får snart kontakt med en herre från England, Warren Heath, en kiwi som nu då bor i England och som tidigare jobbat med Subaru i WRC, han söker en historisk banbil för en kunds räkning. Och i oktober 2014 så såldes TL2401-chassit till Piers Slater i England.

Bilen har återställts till originalskick mer eller mindre, tom samma fälgar som en gång fanns på bilen lyckades jag att lokalisera och köpa, allt annat jobb har Warren Heath Motorsport gjort, och som gjorde ett förträffligt jobb med att återställa bilen. Och jag har varit med hela vägen!

Besök gärna WHM’s hemsida!

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare

Thomas Lindström

Stanley Dickens

Anders Olofsson

Leif Wiik (FIN)

Juhani Koskinen (FIN)

Mats Ingman (FIN)

Andrew Beverly (GB)
 
 
Datum Bana Förare Mästerskap
830320 Monza (IT)
Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830501 Donington (GB)
Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830604-5 Ahvenisto (FIN)
Thomas Lindström Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
830612 Brno (CZE)
Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830618-19 Anderstorp
Thomas Lindström Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
830626 Zeltweg (A) Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830707 Nürburgring (D) Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830923 Silverstone (GB)
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830925* Zolder (B) Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840122 Lappajärven Jäärata Patopyräys (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
840205 Vaasan SM-Jäärata Oravaistenlahdella (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
840211 Pietarsaaren SM-Jäärata Kokkolan Kaupunginlahdella (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
840212 Carpart SM-Jäärata (Kupio) (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
840304 Kiperin SM-Jääkiharat (Eura) (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
840428/29 Sadan Auton Ajot (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840505/06 Hämeelinna Race (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840512/13 Kemora (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840602/03 Ahveniston Vauhtipäivät (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Anderstorp Leif Wiik (FIN)  
840630/0701 Artukainen Race (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840722 Lapuan Vauhtiajot (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840804/05 Säästöpankki-Vauhtiajot – Vetelissä (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
 840811/12 * Ahveniston Syyskilpailut (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
850126  Kuhmon Jäärata (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
850127 Kajaanin Jäärata (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
850210 Oritkarin SM-Jäärata (Oulu) (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
850224 Vaasan SM-Jäärata (FIN) Leif Wiik (FIN)  
850303 Kirkkojärven Jäärata (Parkano) (FIN) Leif Wiik (FIN)  
850324 Kemin Jäärata (FIN) Leif Wiik (FIN)  
850427/28 Sadan Auton Ajot (FIN) Leif Wiik (FIN Finska Mästerskapen i Grupp-A
850504/05 Hämeelinnan Ajot (FIN) Leif Wiik (FIN)  
850512 Anderstorp Leif Wiik (FIN)  
850525/26 Kemora (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
850608/09 Ahveniston Vauhtipäivät (FIN)
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
850629/30 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
850810/11 Ahveniston Syyskilpailut (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
850831/0901 * Kemora (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860105 Lapuan Jäärata – Kauhajärvellä (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860119 Lappajärven Jäärata Patopyräys (Myllynrannassa) (FIN) Leif Wiik (FIN)  
860209 Raahen SM-Jäärata – Meren Jäällä (FIN) Leif Wiik (FIN)  
860223 Pumaquartz SM-Jäärata (Kiuruves) (FIN) Leif Wiik (FIN)  
860302 Vaasan SM-Jäävautiajot (FIN)
Leif Wiik (FIN)  
860309 Varkauden SM-Jäärata (FIN) Leif Wiik (FIN)  
860316 Keskipiste Jäärata (Piippola) (FIN) Leif Wiik (FIN)  
860426/27 Sadan Auton Ajot (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860503/04 Hämeelinna Race (FIN)
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860524/25 Kemora (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Anderstorp
Leif Wiik (FIN)  
860628/29 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860809/10 Ahveniston Syyskilpailut (FIN)

Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
 860816/17 Kemora (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860913/14 * Artukainen Race (FIN)
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870425/26 Sadan Auton Ajot (FIN)
Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870502/03 Hämeelinna Race (FIN)
Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
 870516/17 Kemora (FIN) Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870606/07 Ahveniston Vauhtipäivät (FIN) Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870627/28 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870808/09 Ahveniston Syyskilpailut (FIN) Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870912/13 * Kemora (FIN) Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880507/08 Hämeelinna Race (FIN) Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890715 Kemora (FIN)
Mats Ingman (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
170319 Goodwood (GB)
Andrew Beverly (GB) Goodwood GRRC 75th Members Meeting