Anders Lindberg #-

Ägare: Pelle Nilsson
Byggd av: Anders & Hasse Lindberg ✞
Byggår: 1986
Chassi no#: –
Status: Skall renoveras

1986



(bild från Anders Lindberg)

2006



(bild från Johan Gustafsson)

Tekniska bilder 1986



Tekniska bilder 2006




(bilder från Johan Gustafsson)

Bakgrund


1985 så hämtade Anders Lindberg (tillsammans med pappa Hasse ✞), en testbil på företaget Bil & Truck i Mölndal (som ligger strax utanför Göteborg), testbilen togs hem till garaget, en plats där Lindberg tillbringat otalt med timmar av sitt yngre liv. Till exempel redan 1984 då hade Lindberg byggt (med pappa Hasse) en Turbo Cup bil från en Volvo 242GT, som Lindberg tävlade med under 1984 och 1985 i Turbo Cupen innan bilen såldes till Danmark till en Jørgen Poulsen ✞.

 
(Testbilen lastad och klar)

För att återgå till testbilen, först gjordes viss viktreducering (onödiga fästen och så vidare) på karossen och sedan så svetsförstärktes den i alla fogar och hörn, nya nödvändiga fästen till skydds-buren med mera svetsade på plats. Efter att detta mödosamma arbete var slutfört så kördes karossen till en lackfirma (Centrum Lack, som lovat att lacka Lindbergs kaross i utbyte mot reklam på bilen). Efter lack så bar det hem till garaget igen och det roliga kunde börja – Att börja bygga Grupp-A Volvo!


(Svetsjobb och lack klart!)

Något som skall nämnas här, och som jag själv anser vara väldigt unikt i detta sammanhang (många är nog redo att hålla med mig), är att allt jobb på bilen har gjorts av Lindberg helt själv från grunden och upp – Att bygga en komplett tävlingsbil med färdig motor själv. Lindberg var vidare sin egen chef och mekaniker kan man säga med andra ord säga, sen ska det ju självklart också sägas att Lindberg pappa ställde alltid upp och gjorde alla de små och stora sakerna som behövdes just i ett racing team. Allt detta tog plats hemma i Lindberg egna garage, detta då Lindberg aldrig egentligen haft hjälp från stora sponsorer men detta har aldrig hindrat honom att visa goda resultat på banan, och som i sin väg öppnade dörrarna till Volvo för honom. Detta gjorde det möjligt för Lindberg att kunna få tillgång till nästan allt det rätta materialet som Volvo försåg R.A.S. Sport med 1986 (Volvos Dealer Team). Vilket även då också skapade möjligheten att kunna bygga denna Grupp-A Volvo. Lindberg var endast 22 år gammal då han byggde denna bil tillsammans med sin pappa.

Läs illustrerat hur Anders byggde sin bil här!

All möda som lagts på bilen och avseendet var att Anders Lindberg nu skulle ta klivet från Volvo Turbo Cupen till att köra i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1986, Lindberg blev vidare totalt elva i Turbo Cupen säsongen 1984, detta resultat med endast 3 körda tävlingar. Han tog sen en otrolig revansch till säsongen 1985 i Turbo Cupen och vann serien överlägset (med 19 poäng), före Ulf Svensson ✞ som då blivit tvåa totalt. Inte för att Lindberg alls skulle behöva skämmas för sina resultat i de Svenska Mästerskapen 1986 heller då han var alltid var med och slogs i toppskiktet, och säsongen 1986 avslutade med en fin tredje placering totalt, endast tre poäng efter Per-Gunnar ”Peggen” Andersson som slutat tvåa totalt (där Peggen redan hade kört i några säsonger ska tilläggas).

Inte illa av Lindberg i sin första säsong i Grupp-A med sin hemmabyggda bil.

 
(22-åringen Anders Lindberg knep slutligen tredje placeringen i slutnoteringen av Grupp-A 1986)

Tack en vare kontakt som Lindberg etablerat med IPS Motorsport redan 1985, där han sökt hjälp med stötdämpare till sin Turbo Cup bil (något som gav resultat i att han även vann cupen 1985), så hade Lindberg bett om hjälp även 1986 i och med bygget av sin nya bil (bland annat så hjälpte IPS Motorsport till med att ordna fram fälgar (Ronal). Så i och med detta så knöt Lindberg bra kontakt med Per Stureson och Ingemar Persson (IPS Motorsport), en kontakt som resulterade i att Lindberg fick chansen att dela bil med Per Stureson på Zolder i Belgien i de Europeiska Mästerskapen (ETC) 1986 (dem slutade sjua totalt).

Vidare 1987 så sökte IPS Motorsport en ny förare samt bil till sitt team, och det föll sig naturlig att Lindberg fick den platsen efter att Per Stureson sett hans förarkvalité. Så dryga veckan innan DTM-säsongen 1987 startade så kör Lindberg ned sin bil till Tyskland, där IPS Motorsport sedan 1985 har ett högkvarter, där klistra man på dekaler på Lindberg bil för att bli identiskt till IPS Motorsports egna bil – IPS185-bilen.

IPS Motorsport som beskrivet utgick ifrån Tyskland sedan 1985 hade fått en Volvo FL10 lastbil till sitt förfogande (lånat från Volvo Tyskland), med transporttrailer, byggd av Ingemar Perssons företag hemma i Sverige. Detta blev nödvändigt för att transportera teamets två bilar och reservdelar i. Teamet med stöd från Volvo Tyskland, detta blev i och med detta ett av de större ekipagen som just då fanns i DTM 1987.


(DTM’s proffsigaste team 1987?)

Säsongen 1987 blev dock en tuff säsong för teamet då BMW M3 och Ford RS500 hade anlänt till DTM, som bäst placerade sig Lindberg på en fjärde placering på Norisring (Stureson trea) och efter det blev det en upprepad fjärde placering på Nürburgring (Stureson femma). I efterhand så menade Stureson på att det gått så mycket sämre på grund av att utvecklingen av 240 Turbo i stort sett stått stilla sedan 1986 menas övriga bilar hade utvecklats i raketfart… Efter säsongen -87 så borde man kanske förväntat sig en lägre placering men Stureson klarade sig till en sjunde placering totalt menas Lindberg fick nöja sig med en elfte placering.

 
(Säsongen 1987 var en tuff säsong då Ford RS500 samt BMW M3 gjort entré)

Kommande år så byter bilen ägare en gång om året (ungefär) från det att Anders Lindberg sålt bilen 1987/88 till företaget ABC-Rör, som tävlar med bilen i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1988 med Ulf Svensson ✞ bakom ratten (som kommit två efter Lindberg i Turbo Cupen 1985!), han placerar sig på rutinerad tredje placering det året efter att alltid (mer eller mindre) placerat sig i topp tre under säsongen -88. ABC-Rör säljer redan bilen 1989, då till den smått rikskände Hasse Z Berglund ✞ (”Mr. Music”), som klarade sig till elfte placering det året i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A. Till de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1990 så köper en Bill Berggren ✞ bilen och till och med tävlar med bilen i några rallyn!


(Anders Lindbergs bil lackades om så fort Ulf Svensson ✞ köpt bilen 1988)

Efter 1991 så försvinner Anders Lindbergs gamla bil i cirka 19 år för att sedan dyka på svenska annonssidan Blocket.se, detta sker i juni 2009, och då har Pelle Nilsson (aka Zacco-Pelle) i vanlig ordning, likt en blodhund, sniffat upp bilen (som kul nog har exakt samma Bayliner-utseende sedan 1988!), Pelle tvekar inte utan köper bilen på stående fot!


(Behöver ses över men är än idag jättefin i lacken!)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240Grupp-A.se©


Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.


År: 1986-1987
Ägare: Anders Lindberg
Serier: Svenska & Nordiska Mästerskapen i Grupp-A & Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
Utseende/Livery: ESAB (1986), IPS Motorsport/Volvo Originalzubehör (1987)
Förare:


Anders Lindberg

Datum Bana Förare Mästerskap
860601 Hyllinge
Slutresultat – DNF
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Anderstorp
Slutresultat – 2
Anders Lindberg Nordiska/Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860706 Falkenberg
Slutresultat – 5
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860727 Kinnekulle
Slutresultat – 7
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860803 Hyllinge
Slutresultat – 5
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
860810 Ahvenisto
Slutresultat – 3

Anders Lindberg Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
860817* Mantorp
Slutresultat – 5
Anders Lindberg Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870329 Hockenheim
Slutresultat – 10
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870412 Zolder
Slutresultat – 9
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870426 Nürburgring
Slutresultat – DNF
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870510 Avus-Rennen
Slutresultat – DNF
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870531 Mainz-Finthen
Slutresultat – 7
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870628 Norisring
Slutresultat – 4
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870711 Nürburgring
Slutresultat – 4
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870802 Wunstorf
Slutresultat – 22
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870809 Diepholz
Slutresultat – 11
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870823* Salzburgring
Slutresultat – DNF
Anders Lindberg Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)

År: 1988
Ägare: Ulf Svensson ✞
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A & Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Bayliner/ABC-Rör
Förare:


Ulf Svensson ✞

Datum Bana Förare Mästerskap
880515 Mantorp
Slutresultat Heat 1/2 – 3
Slutresultat Heat 2/2 – 2

Ulf Svensson ✞ Svenska & Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880528 Knutstorp
Slutresultat – 11
Ulf Svensson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880605 Ahveniston
Slutresultat – 6
Ulf Svensson ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp
Slutresultat – 4
Ulf Svensson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880710 Falkenberg
Slutresultat – 3
Ulf Svensson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880807 Knutstorp
Slutresultat – 3
Ulf Svensson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
880828 Jylland Ring
Slutresultat – ?
Ulf Svensson ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880904* Kinnekulle
Slutresultat – 2
Ulf Svensson ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A

År: 1989
Ägare: Hans Berglund ✞
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A & Kemora 500
Utseende/Livery: Bayliner/Mr. Music
Förare:


Hans Berglund ✞

Seppo Palmroth

Datum Bana Förare Mästerskap
890617
Norrköping
Slutresultat – 9
Hans Berglund ✞ Norrköping Grand Prix
890709 Falkenberg
Slutresultat – 5
Hans Berglund ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890716 Kemora
Slutresultat – 16

Hans Berglund ✞
Seppo Palmroth
Kemora 500
890730 Kinnekulle
Slutresultat – 6
Hans Berglund ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890806 Knutstorp
Slutresultat – 7
Hans Berglund ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890917* Kinnekulle
Slutresultat – 10
Hans Berglund ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A

År: 1990-1991
Ägare: Bill Berggren ✞
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Bayliner/Royal Bygg
Förare:


Bill Berggren ✞


Datum Bana Förare Mästerskap
900513 Mantorp
Slutresultat – DNF
Bill Berggren ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900527 Knutstorp
Slutresultat – DNF
Bill Berggren ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900610 Anderstorp
Slutresultat – DNF
Bill Berggren ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900715 Falkenberg
Slutresultat – 5
Bill Berggren ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900805* Knutstorp
Slutresultat – 7
Bill Berggren ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900908 Mariehofsbacken
Slutresultat – ?
Bill Berggren ✞ Svenska Mästerskapen i Rally (Mariehofsbacken)
910512 Mantorp
Slutresultat Heat 1/2 – 9
Slutresultat Heat 2/2 – DNF
Bill Berggren ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910609 Anderstorp
Slutresultat Heat 1/2 – 9
Slutresultat Heat 2/2 – 10
Bill Berggren ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910714 Falkenberg
Slutresultat – 7
Bill Berggren ✞ Svenska Mästerskapen i Grupp-A
error: Content is protected!