Ägare: Ej känt |
Byggd av: IPS Motorsport – Ingmar Persson & Lennart Persson ✞, Per Stureson, Per & Anders Boström, Lennart Carlsson, Jörgen Svensson ✞, Roland Hansson och Nils Olof Axelsson |
Byggår: 1983 |
Chassi no#: IPS183 |
Status: M.I.A. (”Missing in action”) |
1983
(bild från Per Stureson)
1995
Tekniska bilder 1983/84
(bilder ifrån 240grupp-A.se Arkiven, Per Stureson & Ulf Granberg)
Bakgrund
IPS Motorsport grundades runt 1982, vid denna tid så tävlade grundarna (Ingmar Persson och Per Stureson) mot varandra i Super Saloon serien, och då goda vänner, detta efter en krasch som uppstått mellan dem i serien (vems fel det var det vet ingen).
Ingmar Persson som brukade besöka motormässan i Essen varje år i Tyskland, bjöd med Per Stureson dit 1982. Intressant skulle det bli också! Bland annat så visade företaget Bertone upp intressanta, men mest futuristiska, modeller från Citroën. Där stötte de på Norrköpingsbon Thomas Lindström (som då höll på att bygga sin version av Volvo 240 Turbo Grupp-A), de började såklart då prata Volvo 240 Turbo i Grupp-A och om det skulle funka internationellt. Där och då lyckades Thomas Lindström övertala de båda att själva börja tävla och köra Volvo 242 Turbo, så Ingmar Persson och Per Stureson grundade då IPS Motorsport.
Det bar av hem Sverige och IPS Motorsport lyckades köpa en 242 kaross direkt från Volvo. Efter att kaross införskaffats så blev det en resa till närmsta bilskrot för att köpa en krockad 244 Turbo, som skulle bli donatorbil till deras projekt, och det handlade att hålla nere kostnaderna. Tävlingsbilen byggdes hos Ingmar Persson, i hans garage i Munka-Ljungby. Eftersom detta var vid 1982/83 så hade Volvo hade ännu inga färdiga klassningar för Grupp-A reglementet, till exempel så tillverkade TL Racing AB (Thomas Lindström) adaptrar samt lösa konor för fälgar och centrumbult/mutter, något IPS Motorsport såklart var tvungna att ha. Skydds-buren man använde var av märket Guss, som modifierades lite efter tycke, allt var enligt reglemente, som sagt inget fast reglemente.
(En nybyggd tävlingsbil – En bland de första Volvo 240 turbo byggda för Grupp-A 1983 (notera fronten – Grill samt motorhuv och ingen vinge på bagageluckan)
Färgvalet på IPS183-bilen då? Jo den idén fick Per Stureson från Audis tävlingsbilar från samma tid (80-talet), man replikerade Audi-konceptet fast istället för svart, silver & röd så blev det blå (tre olika nyanser) och gul, alltså en adaptering av Sveriges färger istället. Det visste ni inte va?!
IPS Motorsport bestod av Per Stureson, bröderna Ingmar & Lennart Persson och Per & Anders Boström, Lennart Carlsson, Jörgen Svensson, Roland Hansson och Nils Olof Axelsson. Teamet färdigställde IPS183-bilen på cirka 4 månader, som påbörjades sent i December 1982 och man var lagom klar till Mars 1983. Trötta och slitna efter fyra stressfulla månader så fick teamet en kort paus innan skulle till Italien för att tävla på Monza i April.
Säsongen blev på utvalda tävlingar i både Sverige (Svenska Mästerskapen i Grupp-A) och i Europa (European Touring Championship) 1983. IPS Motorsport höll då sällskap med med Thomas Lindström (TL Racing) till tävlingarna under 1983.
(Bild 1-2 som var IPS första tävling i Monza, Italien och sedan bild 3-4 i Falkenberg hemma i Sverige (notera den hemmabyggda Guss skydds-buren samt en avsaknaden av Grupp-A vingen på bagageluckan!)
Säsongen 1984 så valde Ingmar Persson att själv inte köra utan lät istället andra förare hyra in sig för kunna finansiera övriga säsongen – Giorgio Cipolli (IT), Rune Tobiasson och Kurt Simonsen ✞ (bild 2). Man tävlade i European Touring Championship (ETC) och i nystartade Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM) i Tyskland, där Per Stureson gick till historien när han egenmäktigt tog Volvos (i en 240 turbo också) första vinst i Grupp-A (bild 3-4), något som retade tyskarna lite extra, att en Volvo kommit från ingenstans och slagit dem på fingrarna… IPS183-bilen uppdateras även 1984 med en ny skydds-bur från tyska Rubi, en skruvad bur i aluminium, och riktiga fälgar från Momo för centrumbults-nav fram och bak med mutter.
(Årets höjdpunkt för IPS då Per Stureson knep Volvos första internationella vinst i Grupp-A på Mainz-Finthen i Tyskland)
Följande säsong, 1985 så fick IPS Motorsport ändrade förutsättningar då Volvo Tyskland hade fått upp ögonen för teamet. Volvo Tyskland erbjöd då IPS Motorsport sitt stöd – Under premissen att de endast skulle tävla i de Tyska Mästerskapen (DPM). Castrol Tyskland erbjöd också sitt stöd, därav att bilen lackades om vit och med Castrol-färger.
Men istället för att fortsätta att tävla med IPS183-bilen, så byggde IPS Motorsport en helt ny bil (IPS185) efter 1985-års specifikationer, och skulle istället hyra ut IPS183. Rent detaljmässigt så var det enda som skiljde bilarna åt (IPS183 & IPS185) så som fälgar och backspeglar, också att IPS183 inte hade vatteninsprutning. En unik detalj som bilarna delade var de fyra ’aluminiumklipps’ man monterat i under- och överkant av bak- och framruta, detta var en säkerhetsåtgärd man vidtagit, dock så var IPS Motorsport ensam med detta bland Volvoteamen i DPM (och i ETCC). Detaljer som gjorde det lätt att känna igen de båda bilarna. Sett ur ett Volvo-perspektiv alltså.
IPS183-bilen fortsattes att tävlas med under 1985, men att den då hyrdes av den tyska föraren Peter Kroeber ✞ (ISA-Racing) under större delen av 1985. Som nämnt så lackades IPS183-bilen om för att matcha IPS Motorsports nya bil (IPS185), alltså vit och i Castrol-färger. Detta blev vad man kunde beskriva som ett team med två bilar, Per Stureson i IPS185 och Peter Kroeber i IPS183, fast man tävlade inte under samma fana utan bara färger. Under 1985 så hyrs även IPS183-bilen ut till en känd tysk rallyförare vid namn Holger Bohne ✞.
Under och mellan tävlingarna i Tyskland i DTM så tävlar Ingmar Persson själv med bilen hemma i Sverige i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A med goda resultat, dock inte ett seriöst plan utan mer när tiden fanns för det.
(IPS183 som den såg ut 1985 i händerna på Peter Kroeber (bild 3-4 och Holger Bohn (bild 2)
Inför säsongen 1986 i DTM (Deutshe Tourenwagen Meisterschaft) så köper Peter Kroeber ✞ IPS183-bilen av IPS Motorsport, och lackas om i röda/vitt Nigrin-tema. Då Kroeber köpte bilen så hyrde han en lokal av Erwin Derichs ✞, som då drev företaget Derichs Rennwagen, så det blev då bestämt att Derichs skulle underhålla Kroebers bil mellan tävlingar. Och när Derichs skulle se över bilen så ansåg man att IPS183-bilen var helt felkonstruerad och gjorde valet att bygga om bilen, då särskilt motorn, något som skulle komma att kosta Kroeber dyrt då bilen krånglade mest hela säsongen… Så som bästa placering i DTM säsongen -86 så placerade sig Kroeber på 10:e placering och slutade på 20:e plats totalt i serien (med två DNF inräknat i det) och då heller inte en komplett säsong körd.
(Det idag klassiska Nigrin temat på bilen är talat om än idag samt annonsen från då bilen skulle säljas 1986)
Redan efter säsongen 1986 så säljer Kroeber IPS183-bilen till en Heikki Salmenautio ✞ i Finland där tidigare ägaren, Ingmar Persson från IPS Motorsport, får i uppdrag av Salmenautio att renovera motorn under vintern 1986/87, och det blev då bland annat konstaterat att den motor som Derichs hade byggt -86 var helt slut, och endast ett fåtal delar gick att återanvända menas majoriteten av motorn fick slängas. Vidare så utfördes tester med nya däck under försäsongen -87, sedan så tog det lite tid innan man fick ordning på den helt nya motorn som Persson byggt.
Säsongen 1987 så kom Salmenautio att ingå i en stor satsning med Volvo Finland med IPS183, ett team med totalt tre bilar (Leif Wiik ✞ (604) och Juhani Koskinen ✞ (TL2401) för att tävla i de Finska Mästerskapen i Grupp-A. Salmenautio blir trea totalt i de Finska Mästerskapen -87 och fyra -88.
(IPS183 två olika utseenden i Finland där bilen var gul/vit)
Efter säsongen 1988 så säljer Salmenautio sedan IPS183-bilen till Anssi Rantanen, som då kör IPS183 i både de Finska mästerskapen i racing och isracing under 1989, men sedan så köptes en BMW M3 banbil, så IPS183-bilen ställdes undan tillsvidare. Vidare under -89 så hade en John K. Westman bestämt med Rantanen om att få köpa bilen, där Westman hade anmält sig själv med kompisen Ilari Piispanen, men att i sista stund så ändrade sig Rantanen och skall ha istället valt att inte sälja IPS183-bilen, utan istället kom en Pekka Hautanen att köra på Kemora 1989.
Och 1990 så byts IPS183-bilen mot en före detta Michelle Mouton Audi A2 med bröderna Honkanen, så bilen förblir i Finland. Bilen påträffas inte igen för ens 1995, då har bilen blivit ombyggd och inregistrerad för rally (Grupp-F) och tävlas då med utav Ilkka Rantala med Janne Salonen som Co-driver. Rantala hade då köpt IPS183-bilen av en Jari Hämäläinen, då utan motor, resterande av banracingdelarna sålde Rantala vidare till en Esko Salonen, vilket då var hjulupphängningsdelar (och lite annat smått och gott), och Salonen sammanställde en ny banbil med dessa delar.
Vidare under 1995 i Fenno Rallyt i Finland så lånar vännen Mika Aaltonen och Marku Rantanen IPS183-bilen, där dem dem kör i Grupp-F, och dessvärre kör av och rullar/voltar totalt fem gånger innan bilen till slut landar på hjulen igen. Vid efterfrågan så kan inte Rantala minnas om man lagade upp eller skrotade IPS183-bilen, men det talar för att bilen dessvärre gick till skrot eftersom inte bilen har funnits med i det finska bilregistret sedan 1995, vilket då kan innebära att IPS183-bilen har blivit skrotad, eller (förhoppningsvis) så står bilen i en gömma någonstans i de finska skogarna!
(Anssi Rantanen när han testade på isracing 1989 med IPS183-bilen (notera Volvo 240 Turbo-fälgarna), senare så kom Pekka Hautanen att köra bilen på Kemora -89 och 1995 när bilen hade blivit Grupp-F rallybil (notera de att de klipps i under- och överkant fortfarande fanns kvar!) med Ilkka Rantala (och Co-driver Janne Salonen)
(klipp från när IPS183-bilen voltade fem gånger!)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1983-1985
Ägare: IPS Motorsport
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Svenska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A & Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
Utseende/Livery: IPS Motorsport 1983-1984, Castrol 1985, Castrol/Nigrin 1985
Förare:
Per Stureson |
Ingmar Persson |
Rune Tobiasson |
Kurt Simonsen ✞ |
Giorgio Cipolli |
Holger Bohne ✞ |
Peter Kroeber ✞ |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
Monza Slutresultat – 35 |
Ingmar Persson Per Stureson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
|
830501 | Donington Slutresultat – DNQ |
Ingmar Persson Per Stureson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830520 | Anderstorp Slutresultat – 5 |
Ingmar Persson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
830612 | Brno Slutresultat – 23 |
Ingmar Persson Per Stureson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830626 | Zeltweg Slutresultat – 15 |
Ingmar Persson Per Stureson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830710 | Falkenberg Slutresultat – 4 |
Ingmar Persson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
830807 | Knutstorp Slutresultat – 3 |
Ingmar Persson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A – Kvällsposten Race |
830923 | Silverstone Slutresultat – DNF |
Ingmar Persson Per Stureson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830925* | Zolder Slutresultat – 16 |
Ingmar Persson Per Stureson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
83? | Jylland Ring Slutresultat – ? |
Per Stureson | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
840429 | Donington Slutresultat – 12 |
Per Stureson Rune Tobiasson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840527 | Mainz-Finthen Slutresultat – 1 |
Per Stureson | Deutsche Produktionswagen Meisterschaft |
840610 | Brno Slutresultat – 12 |
Ingmar Persson Per Stureson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840701 | Norisring Slutresultat – DNF |
Per Stureson | Deutsche Produktionswagen Meisterschaft |
840708 | Nürburgring Slutresultat – 9 |
Ingmar Persson Per Stureson |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC) |
840804 | Hockenheim Slutresultat – DNF |
Per Stureson | Deutsche Produktionswagen Meisterschaft |
840819 |
Knutstorp Slutresultat – 13 |
Per Stureson |
Svenska Mästerskapen i Grupp-A – Kvällsposten Race |
840909 | Silverstone Slutresultat – DNF |
Per Stureson Kurt Simonsen ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840923 | Nürburgring Slutresultat – 7 |
Per Stureson | Deutsche Produktionswagen Meisterschaft |
841021* | Mugello Slutresultat – 17 |
Per Stureson Giorgio Cipolli |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850505 | Wunstorf Slutresultat – 18 |
Peter Kroeber ✞ | Deutsche Produktionswagen Meisterschaft |
850602 | Mainz-Finthen Slutresultat – 18 |
Peter Kroeber ✞ | Deutsche Produktionswagen Meisterschaft |
850616 | Anderstorp Slutresultat – 5 |
Ingmar Persson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
850707 | Falkenberg Slutresultat – 3 |
Ingmar Persson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
850721 | Diepholz Slutresultat – 15 (RD1) Slutresultat – 7 (RD2) |
Holger Bohne ✞ |
Deutsche Produktionswagen Meisterschaft |
850728 | Kinnekulle Slutresultat – 2 |
Ingmar Persson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
850804 |
Knutstorp Slutresultat – 3 |
Rune Tobiasson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
850908 | Siegerlandring Slutresultat – 9 |
Peter Kroeber ✞ | Deutsche Produktionswagen Meisterschaft |
850922* | Nürburgring Slutresultat – DNF |
Peter Kroeber ✞ | Deutsche Produktionswagen Meisterschaft |
År: 1986
Ägare: ISA-Racing
Serier: Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
Utseende/Livery: Nigrin
Förare:
Peter Kroeber ✞
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
860404 | Hockenheim Slutresultat – 10 |
Peter Kroeber ✞ | Deutsche Tourenwagen Meisterschaft |
860427 | Nürburgring Slutresultat – 15 |
Peter Kroeber ✞ | Deutsche Tourenwagen Meisterschaft |
860601 | Mainz-Finthen Slutresultat – DNF |
Peter Kroeber ✞ | Deutsche Tourenwagen Meisterschaft |
860608 | Wunstorf Slutresultat – 15 |
Peter Kroeber ✞ | Deutsche Tourenwagen Meisterschaft |
860713 | Nürburgring Slutresultat – 16 |
Peter Kroeber ✞ | Deutsche Tourenwagen Meisterschaft |
860818 | Zolder Slutresultat – DNF |
Peter Kroeber ✞ | Deutsche Tourenwagen Meisterschaft |
År: 1987-1988
Ägare: Heikki Salmenautio ✞
Serier: Finska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A & Kemora 500
Utseende/Livery:
Förare:
Heikki Salmenautio ✞ |
Lauri Törhönen |
Olli Kemppainen |
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
870425/26 | Sadan Auton Ajot Slutresultat – 5 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870502/03 | Hämeelinna Race Slutresultat – 3 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870516/17 | Kemora Slutresultat – 3 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870606/07 | Ahveniston Vauhuipäivät Slutresultat – 5 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870613 | Anderstorp Slutresultat – 2 |
Heikki Salmenautio ✞ | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
870627/28 | Seinäjoen Vauhtiajot Slutresultat – 3 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870808/09 | Ahveniston Syyskilpailu Slutresultat – DNF |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870812/13 | Kemora Slutresultat – 4 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880430/0501 | Sadan Auton Ajot Slutresultat – ? |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880507/08 | Hämeelinna Race Slutresultat – 2 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880528/29 | Seinäjoen Vauhtiajot Slutresultat – 5 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880604/05 | Ahveniston VM-Vauhuipäivät Slutresultat – 4 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880702/03 | Kemora Slutresultat – 4 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880821 | Kemora Slutresultat – ? |
Heikki Salmenautio ✞ Lauri Törhönen Olli Kemppainen |
Kemora 500 |
880910/11 | Kemora Slutresultat – 7 |
Heikki Salmenautio ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1989-90
Ägare: Anssi Rantanen
Serier: Finska Mästerskapen i isracing & Grupp-A
Utseende/Livery:
Förare:
Anssi Rantanen |
Pekka Hautanen |
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
890115 | Lapuan Jäärta – Kauhajärvella Slutresultat – 5 |
Anssi Rantanen | Finska Mästerskapen i isracing |
890226 | Kiuruveden SM-Jäärata – Kiurujärvella Slutresultat – 6 |
Anssi Rantanen | Finska Mästerskapen i isracing |
890318 | Ämmänsaaren SM-Jäärata (Suomossalmi) Slutresultat – 2 |
Anssi Rantanen | Finska Mästerskapen i isracing |
890319 | Kuhmon Jäärata Slutresultat – 7 |
Anssi Rantanen | Finska Mästerskapen i isracing |
890909-10 |
Kemora Slutresultat – ? |
Pekka Hautanen | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1995
Ägare: Ilkka Rantala
Serier:
Utseende/Livery:
Förare:
Ilkka Rantala |
Co. driver Janne Salonen |
Mika Altonen |
Co. driver Markku Rantanen |
Datum | Bana | Förare/Co-driver | Mästerskap/Tävling |
950218 | Punaraita-ralli, Hyvinkää Slutresultat – DNF |
Ilkka Rantala Co. driver Janne Salonen |
? |
950225 |
Länsirannikon Ralli Slutresultat – 5 |
Mika Altonen Co. driver Markku Rantanen |
? |
950305 | Rithimäki Lehti/ Kaloppi Sprint Slutresultat – 5 |
Ilkka Rantala | ? |
950513-15 |
Tallin-Neste Ralli Slutresultat – ? |
Ilkka Rantala Co. driver Janne Salonen |
? |
950709 |
Suomen Telakone SM-Rallisprint Slutresultat – 18 |
Mika Altonen | ? |
950715 |
Abloy-Itäralli Slutresultat – 10 |
Mika Altonen Co. driver Markku Rantanen |
? |
950812 |
Maxell Mänttä 200-Ajo Slutresultat – DNF |
Ilkka Rantala Co. driver Janne Salonen |
? |
950909 |
Fenno-Ralli Slutresultat – DNF (krasch) |
Mika Altonen Co. driver Markku Rantanen |
? |