IPS Motorsport #IPS183

Ägare: Ej känt
Byggd av: IPS Motorsport – Ingmar & Lennart Persson, Per Stureson, Per & Anders Boström, Lennart Carlsson, Jörgen Svensson, Roland Hansson och Nils Olof Axelsson, Sverige
Byggår: 1983
Chassi no#: IPS183
Status: Ej känt

1983

(bild från Per Stureson)

Tekniska bilder:
  
(bilder ifrån 240grupp-A.se Arkiven, Per Stureson & Ulf Granberg)

Bakgrund


IPS Motorsport formades först runt 1982, just vid denna tid så tävlade Ingmar Persson och Per Stureson mot varandra i Super Saloon serien. Och under denna tid blev Ingmar och Per även goda vänner, trots en krasch som uppstått mellan de båda i Supersaloon serien, vems fel det var det vet ingen.

Ingmar Persson brukade besöka motormässan som sker varje år i Essen, Tyskland, denna gång var Per Stureson med Ingmar till Essen. Intressant skulle det bli också! Bland annat så visade företaget Bertone upp intressanta, men mest futuristiska, modeller från Citroën. Där stötte de på Norrköpingsbon Thomas Lindström (som redan då höll på att bygga sin Volvo 240 Turbo Grupp-A), de började prata Volvo 240 Turbo i Grupp-A och om det skulle funka internationellt. Där och då lyckades Thomas övertala de båda att själva börja tävla och köra Volvo 242 Turbo. Ingmar och Per Stureson formade då IPS Motorsport.

De for hem till Sverige, och lyckades köpa en 242 kaross direkt från Volvo. Efter det så blev det en resa till närmsta skrot för att hämta en krockad 244 Turbo som fick bli en donatorbil. Tävlingsbilen byggdes hemma i garaget hos Ingmar i Munka Ljungby. Eftersom detta var 1982/83 så hade Volvo hade inga klassningar färdiga ännu för Grupp-A reglementet, till exempel så tillverkade Thomas Lindström (TL Racing) adaptrar för centrumbult till sig själv och som han sedan sålde till IPS Motorsport. Skydds-buren man använde var av märket Guss, som man modifierade själv lite efter tycke, allt enligt reglemente.


(En nybyggd tävlingsbil, en bland de första Volvo 240 turbo byggda för Grupp-A 1983)

Lacken på IPS183-bilen då? Jo den idén fick man från Audis tävlingsbilar från samma tid (80-talet), så man replikerade lacken fast skillnaden var istället för svart, silver & röd så blev det blå & gul, alltså en adaptering av Sveriges färger istället. Det visste ni inte va?!

IPS Motorsport bestod av Ingmar & Lennart Persson (bröder), Per Stureson, Per & Anders Boström (bröder), Lennart Carlsson, Jörgen Svensson, Roland Hansson och Nils Olof Axelsson. Teamet färdigställde IPS183-bilen på cirka 4 månader, man började bygga IPS183 sent i december och var lagom klara till Mars. Trötta och slitna efter fyra stressfulla månader så fick teamet en kort paus innan skulle till Italien för att tävla på Monza i April. Säsongen blev på utvalda tävlingar i både Sverige (Svenska Mästerskapen i Grupp-A (STCC)) och i Europa (European Touring Championship) 1983. Ofta så reste IPS Motorsport tillsammans med Thomas Lindström (TL Racing) till tävlingarna under 1983.


(Bild 1-2 som var IPS första tävling i Monza, Italien och sedan bild 3-4 i Falkenberg hemma i Sverige)

Säsongen 1984 så valde Ingmar Persson att själv inte köra utan lät istället andra förare hyra in sig – Rune Tobiasson och Kurt Simonsen (bild 2). Detta var för att finansiera övriga säsongen. Man tävlade i European Touring Championship (ETC) och i nystartade Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) i Tyskland, där Per Stureson tog Volvos första vinst i Grupp-A (bild 3-4).


(Årets höjdpunkt för IPS då Per Stureson knep Volvos första internationella vinst i Grupp-A på Mainz-Finthen i Tyskland)

Följande säsong så fick IPS Motorsport ändrade förutsättningar då Volvo Tyskland hade fått upp ögonen för teamet. Volvo Tyskland erbjöd då IPS  sitt stöd, detta var under förutsatt att de endast skulle tävla i de Tyska Mästerskapen (DTM), även Castrol Tyskland erbjöd sitt stöd till teamet. Så istället för att fortsätta att tävla med IPS183-bilen så byggde IPS en helt ny, och uppdaterad bil, för säsongen 1985 (IPS185) hemma i Sverige, i Ingmar Perssons garage i Munka Ljungby. Rent detaljmässigt det enda som skiljde bilarna åt var saker så som fälgar, backspeglar och även att IPS183 inte hade vatteninsprutning. En unik detalj som bilarna delade var de fyra ’aluminiumklipps’ man skruvat i under- och överkant av bak- och framruta, detta var en säkerhetsåtgärd i DTM. Detaljer som gjorde det lätt att känna igen de båda bilarna. Sett ur ett Volvo-perspektiv alltså.

IPS183 fortsatte att tävlas med även 1985 fast man hyrde ut bilen nu, Peter Kroeber (ISA-Racing) från Tyskland (som gjort sig ett namn i Tyska Formel Ford) hyrde IPS183 under större delen av 1985. IPS183 lackades även om för att matcha IPS nya bil (IPS185), alltså i Castrols färger. Detta blev vad man kan beskriva som ett team (med två bilar) Per Stureson i IPS185 och Peter Kroeber i IPS183. Under 1985 så hyrs även bilen ut till en känd tysk rallyåkare vid namn Holger Bohne, före och efter det att Holger hyr IPS183 så tävlar Ingmar Persson i Sverige i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A (STCC) med IPS183, och detta med goda resultat.

 
(IPS183 som den såg ut 1985 i händerna på Peter Kroeber (bild 3-4 och Holger Bohn (bild 2))

1986 så köper Peter Kroeber IPS183 av IPS Motorsport och lackar om bilen i ”Nigrin”-tema, som var röd och vit. Som bästa placering under 1986 så placerade sig Kroeber på 10:e placering och slutade på 20:e plats totalt i serien (med två DNF inräknat i det).


(Det idag klassiska Nigrin temat på bilen är talat om än idag samt annonsen från då bilen skulle säljas 1986)

Efter säsongen 1986 så säljer Peter Kroeber IPS183 till Heikki Salmenautio i Finland och Ingmar Persson från IPS Motorsport får då i uppdrag av Heikki att renovera motorn under vintern 1986/87. Tester utfördes med nya däck under försäsongen, sedan så tog det lite tid innan man fick ordning på den nya motorn Ingmar Persson byggt till IPS183.

Säsongen 1987 så kom Heikki Salmenautio att ingå i Volvo Finland med IPS183, ett team med totalt tre bilar (Leif Wiik (604) och Juhani Koskinen (TL2401)) som skulle tävla i de Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC). Heikki blir trea i de Finska Mästerskapen -87 och fyra -88. Efter säsongen 1988 så säljer Heikki sedan IPS183-bilen till rallyföraren Ilkka Rantanen (Finland), som då byggde om IPS183 för rally och tävlar med den under 1989. Efter detta vet man inte vart bilen tagit vägen, ens om den existerar än idag.

 
(IPS183 olika utseenden i Finland där bilen var gul/vit innan dess att bilen skall ha gått in i rally)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.


År: 1983-1985
Ägare: IPS Motorsport
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC), Svenska Mästerskapen i Grupp-A (STCC), Nordiska Mästerskapen i Grupp-A (NTCC) & Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
Utseende/Livery: IPS Motorsport 1983-1984, Castrol 1985, Castrol/Nigrin 1985
Förare: Ingmar Persson (SE), Per Stureson (SE), Rune Tobiasson (SE), Kurt Simonsen (SE), Giorgio Cipolli (IT) Holger Bohne (DE), Peter Kroeber (DE)

Datum Bana Förare Mästerskap
Monza (IT)
Slutresultat – 35
Ingmar Persson (SE)
Per Stureson (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
830501 Donington (GB)
Slutresultat – DNQ
Ingmar Persson (SE)
Per Stureson (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
830612 Brno (CZE)
Slutresultat – 23
Ingmar Persson (SE)
Per Stureson (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
830626 Zeltweg (A)
Slutresultat – 15
Ingmar Persson (SE)
Per Stureson (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
830710 Falkenberg (SE)
Slutresultat – ?
Ingmar Persson (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A (STCC) 
830807 Knutstorp (SE)
Slutresultat – 3
Ingmar Persson (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A (STCC) – Kvällsposten Race 
830923 Silverstone (GB)
Slutresultat – DNF
Ingmar Persson (SE)
Per Stureson (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
830925* Zolder (B)
Slutresultat – 16
Ingmar Persson (SE)
Per Stureson (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
83? Jylland Ring (DK)
Slutresultat – ?
Ingmar Persson (SE) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A (NTCC)
840429 Donington (GB)
Slutresultat – 12
Per Stureson (SE)
Rune Tobiasson (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
840527 Mainz-Finthen (DE)
Slutresultat – 1
Per Stureson (SE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
840610 Brno (CZE)
Slutresultat – 12
Ingmar Persson (SE)
Per Stureson (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
840701 Norisring (DE)
Slutresultat – DNF
Per Stureson (SE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
840708 Nürburgring (DE)
Slutresultat – 9
Ingmar Persson (SE)
Per Stureson (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
840804 Hockenheim (DE)
Slutresultat – DNF
Per Stureson (SE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
840909 Silverstone (GB)
Slutresultat – DNF 
Per Stureson (SE)
Kurt Simonsen † (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
840923 Nürburgring (DE)
Slutresultat – 7
Per Stureson (SE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
841021* Mugello (IT)
Slutresultat – 17
Per Stureson (SE)
Giorgio Cipolli (IT)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
850505 Wunstorf (DE)
Slutresultat – 18
Peter Kroeber † (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
850602 Mainz-Finthen (DE)
Slutresultat – 18
Peter Kroeber † (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
850616 Anderstorp (SE)
Slutresultat – 5
Ingmar Persson (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A (STCC)
850707 Falkenberg (SE)
Slutresultat – 3
Ingmar Persson (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A (STCC)
850721 Diepholz (DE)
Slutresultat – 15 (RD1)
Slutresultat – 7 (RD2)
Holger Bohne (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
850728 Kinnekulle (SE)
Slutresultat – 2
Ingmar Persson (SE) Svenska Mästerskapen i Grupp-A (STCC)
850908 Siegerlandring (DE)
Slutresultat – 9
Peter Kroeber † (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
850922* Nürburgring (DE)
Slutresultat – DNF
Peter Kroeber † (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)

År: 1986
Ägare: ISA-Racing (DE)
Serier: Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
Utseende/Livery: Nigrin
Förare: Peter Kroeber † (DE)

Datum Bana Förare Mästerskap
860404 Hockenheim (DE)
Slutresultat – 10
Peter Kroeber † (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860427 Nürburgring (DE)
Slutresultat – 15
Peter Kroeber † (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860601 Mainz-Finthen (DE)
Slutresultat – DNF
Peter Kroeber † (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860608 Wunstorf (DE)
Slutresultat – 15
Peter Kroeber † (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860713 Nürburgring (DE)
Slutresultat – 16
Peter Kroeber † (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860818 Zolder (B)
Slutresultat – DNF
Peter Kroeber † (DE) Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)

År: 1987-1988
Ägare: Heikki Salmenautio † (FIN)
Serier: Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC), Nordiska Mästerskapen i Grupp-A (NTCC) & Kemora 500
Utseende/Livery:
Förare: Heikki Salmenautio (FIN), Lauri Törhönen (FIN), Olli Kemppainen (FIN)

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
870425/26 Sadan Auton Ajot (FIN)
Slutresultat – 5
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
870502/03 Hämeelinna Race (FIN)
Slutresultat – 3
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
 
870516/17 Kemora (FIN)
Slutresultat – 3
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
870606/07 Ahveniston Vauhuipäivät (FIN)
Slutresultat – 5
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
870613 Anderstorp (SE)
Slutresultat – 2
Heikki Salmenautio † (FIN) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A (NTCC)
870627/28 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Slutresultat – 3
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
870808/09 Ahveniston Syyskilpailu (FIN)
Slutresultat – DNF
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
870812/13 Kemora (FIN)
Slutresultat – 4
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
880430/0501 Sadan Auton Ajot (FIN)
Slutresultat – ?
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
880507/08 Hämeelinna Race (FIN)
Slutresultat – 2
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Slutresultat – 5
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
880604/05 Ahveniston VM-Vauhuipäivät (FIN)
Slutresultat – 4
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
880702/03 Kemora (FIN)
Slutresultat – 4
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)
880821 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Heikki Salmenautio † (FIN)
Lauri Törhönen (FIN)  
Olli Kemppainen (FIN)
Kemora 500
880910/11 Kemora (FIN)
Slutresultat – 7
Heikki Salmenautio † (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A (FTCC)

År: 1989
Ägare: Anssi Rantanen (FIN)
Serier: Finska Mästerskapen i Rally
Utseende/Livery:
Förare: Anssi Rantanen (FIN)

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
890115 Lapuan  Jäärta – Kauhajärvella (FIN)
Slutresultat – 5
Anssi Rantanen (FIN) Finska Mästerskapen i Rally
890226 Kiuruveden SM-Jäärata – Kiurujärvella (FIN)
Slutresultat – 6
Anssi Rantanen (FIN) Finska Mästerskapen i Rally
890318 Ämmänsaaren SM-Jäärata (Suomossalmi) (FIN)
Slutresultat – 2
Anssi Rantanen (FIN) Finska Mästerskapen i Rally
890319 Kuhmon Jäärata (FIN)
Slutresultat – 7
Anssi Rantanen (FIN) Finska Mästerskapen i Rally
error: Content is protected!