IPS Motorsport #IPS183

Ägare: Ej känt.
Byggd av: IPS Motorsport – Ingmar & Lennart Persson, Per Stureson, Per & Anders Boström, Lennart Carlsson, Jörgen Svensson, Roland Hansson och Nils Olof Axelsson.
Byggår: 1983.
Chassi no#: IPS183.
Status: Ej känt.
Tekniska bilder:
  
(bilder ifrån 240grupp-A.se Arkiven, Per Stureson & Ulf Granberg)
1983-första utseendet.

(bild från Per Stureson)
Senast kända utseende.

(bild från Jouni Laakso – samzon.kuvat.fi)
Bakgrund


IPS Motorsport formades först runt 1982, just vid denna tid så tävlade Ingmar Persson och Per Stureson mot varandra i Super Saloon serien. Och under denna tid blev Ingmar och Per även goda vänner, trots en krasch som uppstått mellan de båda i Supersaloon serien, vems fel det var det vet ingen.

Ingmar Persson brukade i vart fall besöka motormässan som sker varje år i Essen, Tyskland, denna gång var Per Stureson med Ingmar till Essen mässan. Intressant skulle det bli också! Bland annat så visade företaget Bertone upp intressanta, men mest futuristiska, modeller från Citroën. Där stötte de på Norrköpingsbon Thomas Lindström (som redan då var i full fart med att bygga sin Volvo 240 Grupp-A bil), de började prata Volvo 240 turbo som tävlingsbil i Grupp-A och om det skulle funka internationellt. Där och då lyckades Thomas övertala de båda att själva börja tävla och köra Volvo 242 Turbo. Killarna formade då IPS Motorsport.

De for hem till Sverige, man lyckades att få loss en 242 råkaross från Volvo, och sedan blev det en resa till skroten för att hämta en krockad Volvo 244 Turbo, man använde och tog reservdelar från bilen man hämtat från skroten och satte ihop sin egen tävlingsklar bil, byggd hemma i garaget. Eftersom tiden var såpass ung än för Volvo Grupp-A hade inga klassningar gjorts ännu, så Thomas Lindström tillverkade centrumbultsadaptrar till IPS, han hade ju samma uppsättning på sin egen bil då. De satte in en störtbur av märket Guss, som man modifierade själv lite efter tycke. 

Färgtemat på bilen då? Jo den idén fick man från Audis tävlingsbilar från samma tid. Man kopierade temat fast skillnaden var att man gjorde det i Sveriges färger istället. Det visste ni inte va!?

Så här hade IPS Motorsport då formats, och bestod av följande Ingmar & Lennart Persson, Per Stureson, Per & Anders Boström, Lennart Carlsson, Jörgen Svensson, Roland Hansson och Nils Olof Axelsson. Bilen färdigställde de på ca 4 månader, man började i december runt juletid och var lagom klara till Mars. Vid detta lag var teamet rätt slut i både kropp och själ. Och inte nog med det så skulle man nu iväg och tävla på Monza tidigt i april! Snacka om pers!

IPS Motorsport körde bilen i några under utvalda tävlingar i både Sverige och i Europa 1983. Ofta så for man tillsammans med Thomas Lindströms ekipage till tävlingarna.

Under 1984, när Ingmar själv inte körde så lät man andra förare in sig, så som Rune Tobiasson och Kurt Simonsen, för att få ihop budgeten. 1984 så tävlade IPS i både ETC och i det nystartade DTM i Tyskland där vann Per också Volvos första vinst i Grupp-A.

1985 hände annat och då ändrade sig planerna för IPS teamet, Volvo Tyskland hade fått upp ögonen för teamet. Volvo Tyskland erbjöd full sponsring, då var tanken att man endast skulle tävla i de Tyska Mästerskapen (DTM) Castrol Tyskland erbjöd även sponsring. IPS teamet byggde en helt ny bil till 1985.

Vad hände då med IPS183? Jo den tidigare Formelföraren och Tysken Peter Kroeber på ISA-Racing (som även senare blev en god vän till Per) hyrde bilen av teamet, den lackades om i samma färger som IPS nya bil med Castroltema. Man körde nu i team om två bilar, Per i IPS185 en och Peter i IPS183. Vid ett tillfälle så hyrs bilen ut till en känd rallyåkare vid namn Holger Bohne.

Det fanns egentligen bara några få detaljer som skiljde bilarna åt så som fälgar, backspeglar och även att IPS183 inte hade vatteninsprutning. En unik detalj som bilarna fortfarande delade var de två aluminiumklipps man skruvat i underkant och överkant av bak- och framruta, detta sågs som en säkerhetsåtgärd i DTM. Detaljer som gjorde det lätt att känna igen de båda bilarna.

1986 så köper Peter Kroeber bilen av IPS och lackar och gör temat på bilen till det röd-vita ”Nigrin” temat. Som bästa placering under 1986 så placerade sig Kroeber på 10:e placering och slutade på 20:e plats totalt i serien. 

Efter säsongen 1986 så säljs bilen till Heikki Salmenautio i Finland, Ingmar Persson från IPS fick då i uppdrag att bygga om motorn vintern 1986-87. Man testade även nya däck osv. så det tog lite tid innan de fick ställt in och justerat bilen. Heikki tävlar med IPS183 i de Finska Mästerskapen tillsammans, men även emot, Leif Wiik och Juhani Koskinen som alla ingick i Volvo Finland 1987. Heikki placerade sig som totalt trea -87 och fyra -88 och säljer sedan bilen, den förblir i Finland hos rallyåkaren Ilkka Rantanen, som då byggde om bilen för rally och tävlar med den under 1989.

Efter detta vet man inte vart bilen tagit vägen, ens om den existerar än idag.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Ingmar Persson

Per Stureson

Rune Tobiassson

Kurt Simonsen

Giorgio Cipolli (IT)

Peter Kroeber (D)

Holger Bohne (D)

Heikki Salmenautio (FIN)

Anssi Rantanen (FIN)
     
Datum Bana Förare Mästerskap
Monza (IT)
Slutresultat – 35

Ingmar Persson
Per Stureson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830501 Donington (GB)
Slutresultat – Kunde ej kvalificera sig

Ingmar Persson
Per Stureson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830612 Brno (CZE)
Slutresultat – 23

Ingmar Persson
Per Stureson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830626 Zeltweg (A)
Slutresultat – 15
Ingmar Persson
Per Stureson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830710 Falkenberg
Ingmar Persson Svenska Mästerskapen i Grupp-A 
830807 Knutstorp
Ingmar Persson Svenska Mästerskapen i Grupp-A – Kvällsposten Race 
830923 Silverstone (GB)
Slutresultat – Gick ej i mål

Ingmar Persson
Per Stureson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830925* Zolder (B)
Slutresultat – 16
Ingmar Persson
Per Stureson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840429 Donington (GB)
Slutresultat – 12

Per Stureson
Rune Tobiassson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840527 Mainz-Finthen (D)
Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
840610 Brno (CZE)
Slutresultat – 12

Ingmar Persson
Per Stureson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840701 Norisring (D)
Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
840708 Nürburgring (D)
Slutresultat – 9

Ingmar Persson
Per Stureson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840804 Hockenheim (D) Ingmar Persson
Per Stureson
Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
840909 Silverstone (GB)
Slutresultat – DNF

Per Stureson
Kurt Simonsen
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840923 Nürburgring (D)
Per Stureson Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
841021* Mugello (IT)
Slutresultat – 17
Per Stureson
Giorgio Cipolli (IT)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850505 Wunstorf (D)
Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850602 Mainz-Finthen (D) Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850721 Diepholz (D)
Holger Bohne (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850908 Siegerlandring (D) Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
850922* Nürburgring (D)
Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860330 Zolder (B) Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860404 Hockenheim (D) Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860427 Nürburgring (D) Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860601 Mainz-Finthen (D)
Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860608 Wunstorf (D) Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860713 Nürburgring (D) Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860818 Zolder (B)
Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
860921* Nürburgring (D) Peter Kroeber (D) Tyska Mästerskapen i Grupp-A (DTM)
870425/26 Sadan Auton Ajot (FIN)
Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870502/03 Hämeelinna Race (FIN)
Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A

 

870516/17 Kemora (FIN) Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870606/07 Ahveniston Vauhuipäivät (FIN) Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870627/28 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN) Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870808/09 Ahveniston Syyskilpailu (FIN) Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870812/13 Kemora (FIN) Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot (FIN) Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880507/08 Hämeelinna Race (FIN) Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhuipäivät (FIN) Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora (FIN) Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880821 Kemora (FIN)
Heikki Salmenautio (FIN)
Lauri Törhönen (FIN)  
Olli Kemppainen (FIN)
Kemora 500
880910/11 Kemora (FIN) Heikki Salmenautio (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890115 Lapuan  Jäärta – Kauhajärvella (FIN) Anssi Rantanen (FIN) Finska Mästerskapen i Rally
890226 Kiuruveden SM-Jäärata – Kiurujärvella (FIN) Anssi Rantanen (FIN) Finska Mästerskapen i Rally
890318 Ämmänsaaren SM-Jäärata (Suomossalmi) (FIN) Anssi Rantanen (FIN) Finska Mästerskapen i Rally
890319 Kuhmon Jäärata (FIN) Anssi Rantanen (FIN) Finska Mästerskapen i Rally
891008 Härmän Rallisprint (Alahärmän Voltti) (FIN) Anssi Rantanen (FIN) Finska Mästerskapen i Rally