Ägare: Volvo Heritage |
Byggd av: Volvo R-Team |
Byggår: 1982 |
Ombyggnation 1983 (Uppdatering): Volvo R-Team |
Ombyggnation 1984 (Uppdatering): Volvo Motorsport |
Chassi no#: 8201 |
Status: Föremål på Volvos museum i Arendal i Göteborg |
1983
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Idag
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tekniska bilder
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)
Bakgrund
Byggd 1983 och var baserad på en Volvo 760 Turbo 1982 – En prototypbil (chassi 8201), som man internt på Volvo R-Sport (som senare blev Volvo Motorsport 1984 – VMS) refererades till som ’01’ eller ’Grålle’, och som var tänkt som en naturlig efterträdare till Volvo 240 Turbon i Grupp-A. Med denna prototypbil så utfördes nära och noggranna studier och tester för att se hur konkurrenskraftig Volvos 700-serie kunde vara i Grupp-A, och till en början så var denna prototypbilen snabbare än sin kusin – 240 Turbo. Men allteftersom tiden gick, och utvecklingsarbetet på VMS fortgick så utvecklades 240 Turbon i vad som kan beskrivas som en rasande fart, men att under tiden så gjordes inget utvecklingsarbete (av någon anledning) på prototypbilen (760 Turbo), så det föll sig naturligt under tester som skedde under 1984/85 att prototypbilen inte längre rådde på 240 Turbon, detta på grund av en rad olika variabler, så projektet med prototypbilen (och att 700-serien skulle blir 240-seriens efterträdare i Grupp-A) avslutades.
(8201-bilen på Volvos testbana i Hällered (utanför Göteborg) där Eje Elgh gjorde en uppvisningskörning för Volvochefer 1983)
Men intressant nog så hade Volvo, under slutet av säsongen 1985, då man hade Eggenberger Motorsport under kontrakt för deras Grupp-A satsning i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, erlagt att Eggenberger att inte bara bygga två helt nya 240-bilar för säsongen 1986. Vidare så skulle även två 740-tävlingsbilar byggas av Eggenberger! Dessvärre så gick ju Eggenberger Motorsport och Volvo skilda vägar 1986, RAS Sport i Belgien fick i stället chansen att sköta Volvos Dealer Team stall, och konsekvent så blev det inget av dessa två 740-tävlingsbilar som varit planerade. Antagandet är väl att dessa två 740-tävlingsbilar skulle vara testbilar, och inga bilar som man tänkt att sätta in under tävling.
(Sista testet 760 Turbo vs. 240 Turbo som utfördes där det visade sig att den utvecklade 240-bilen blev för stark! Men till 760-bilens försvar, så hade utvecklingen stått stilla)
Hösten 1987 så var det ett gäng som fortfarande ville ha 700-serien homologiserad för Grupp-A. Tanken då var att man skulle köra med en 2-liters 16v-motor med turbo, det vill säga B204FT motorn (avsedd för den italienska Volvomarknaden). Detta var för att man då skulle få en högre turbo-koefficient, då skulle det bli 1,7, då detta gällde för motorer under 2,5-liter (och Volvo 240 Turbo, som hade en B21-turbomotor hamnade på 2,998cc (alltså över 2,5 liter), där då turbo-koefficienten blev 1,4). Vad man då vidare ville var att homologisera en ny 5-växlad Getrag växellåda, multi-link bakaxel (som då fanns i produktion sedan 1986, och som de flesta hade gått över till inom racing sedan år), en ny vinge, trösklar och plant golv med mera (i ett så kallat special aero-paket), nya delar till hjulupphängning, bättre turbo och bättre optimerat grenrör med mera. Med detta så ville man då producera en Evolutionsmodell om 500 exemplar av denna version av 700-serien (antagande var att man avsett Volvo 780 Bertone för detta!), för att kunna få igenom en homologering för Grupp-A. Tanken bakom det hela var att man skulle kunna matcha konkurrensen från den nyintroducerade Ford Sierra RS500, men att Volvo Personvagnar inte alls var intresserade av detta då man stängt ned Volvo Motorsports tävlingssatsning i Grupp-A efter 1986.
(Koncept av mig själv med en 780 Bertone med BMW M3 skärmar och vinge samt multi-link bakaxel, som var modernt på andra bilmärken men att detta var Volvos första)
Istället (senare) så kom Volvo 740 och 940 att bli nationellt homologiserade 1991. Med viss hjälp blev då denna Volvo en vinnare, eftersom 940-modellen var en uppdaterad 740-modell, precis som 240 hade varit till Volvo 140 (ny front och bakdel med mera).
Vidare, efter 1985, så hade prototypbilen (760 Turbo) ställts undan, då Volvo hade gett order om att skrota den. Men att av någon anledning (eller oförklarad orsak) så ägde detta aldrig rum, så idag så (vid tillfällen) finns prototypbilen att ses och beskådas på Volvos Motormuseum på Hisingen i Göteborg. Det har förkommit under årtiondena sedan dess, vid PR-events, att man har tagit ut 8201-bilen på rundturer på olika banor tillsammans med journalister, där sista dokumenterade tillfälle ägde rum 1994! 8201-bilen har sedan dess kunnat beskådas utanför Volvos museum vid tillfällen när den inte funnits för det på museet.
(Varierande bilder från Volvos museum 1994 och 2012, och 8201-bilen förblir detsamma i sitt orörda skick)
Är förövrigt en av två av Volvos enda prototypbilar (fabriksbilar) för Grupp-A racing som idag finns i Volvos ägo, och det intressanta med denna bilen är att den är i exakt samma skicka som den dag då den ställdes undan för snart 40 år sedan!
För att läsa lite mer om 8201 besök gärna denna länken hos Touring Car Times.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1983-1985
Ägare: Volvo R-Team/Volvo Motorsport
Serier: –
Utseende/Livery:
Förare:
Börje Thor ✞ |
Eje Elgh |
Ulf Granberg |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
831116 | Zolder |
Börje Thor ✞ | TEST – VOLVO |
1983 | Hällered (Volvo testbana) |
Eje Elgh | TEST – PRESS/UPPVISNING |
1984/85 | Nogaro |
Ulf Granberg | TEST – VOLVO |
1994 | Hällered (Volvo testbana) |
? – ”Car Magazine” |
TEST – PRESSTEST |