AVDT #2428A1168048

Ägare: Marius Billerud, Norge.
Byggd av: Volvo Dealer Team Australia (lett av Geoff Grech), Australien.
Byggår: 1986.
Restaurerad 2009-2014 av: Thor Rustad, Norge.
Chassi no#: 2428A1168048.
Status: Tävlas med i historisk racing.
Tekniska bilder nutid:
  
  
1986-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Bakgrund


Bilen är en av två högerstyrda bilar från Australien, denna bilen nybyggde man på 6 veckor i Australien 1986 och är baserad på en 242GT kaross. Detta är också den enda Grupp-A bil som byggts i Australien med delar från Volvo Motorsport i Sverige. Efter det att Volvo drog sig ur Grupp-A 1986, så åker bilen mellan Japan och Sverige, Robert L. Kvist, Anders Olofsson och Peggen Andersson tävlar med bilen i de Japanska Mästerskapen (JTCC) och teamet var uppbackat av Volvo Japan under säsongen 1987 fastän teamet gick under namnet Team Le Mans. Dock så hade man ingen lycka i Japan… I Sverige så har Söderqvist Racing Sport (SRS) bilen i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A med Peggen Andersson bakom ratten och han sopade asfalten med motståndet och kårades som mästerskapsvinnare 1987.

SRS hyr ut bilen till finländaren Seppo Palmroth sommaren 1988, han tävlar både i Svenska Mästerskapen och i de Finska Mästerskapen i Grupp-A. Senare så lät Hans-Åke hyra ut bilen till ett Belgiskt team som körde med bilen på Spa 24-timmar i Belgien.

Peter Pettersson köper sen bilen 1989 av SRS för att tävla med i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A, under Norrköping GP så krockar Peter med bilen och den byggs om till vänsterstyrd och lackas om gul. Sent -89 så säljs bilen till Danmark till dansken Knud E. Sørensen. Peter bekräftar även att han sett bilen igen runt 1990-92. Under tidiga 90-talet har bilen blivit ombyggd till Special Saloon och tävlas med mellan 1993-1995, utav dansken Knud E. Sørensen, han säljer bilen 1995 till en person i Spanien.

Bilen försvinner sedan spårlöst mellan åren 1995-2009…

Men under 2009 så dök bilen upp i en annons på Mobile.de, den befann sig nu i Spanien! Det var en spanjor vars driver ett företag som renoverar gamla tävlingsbilar, han sålde nu bilen åt ett dödsbo. Tyvärr så fanns det inte så mycket information att gå på då. Många nyfikna spekulanter ifrån Sverige får upp ögonen för bilen men en norrman vid namn Thor Rustad är modig och köper bilen endast sedd via bilderna från annonsen(!). I slutet av januari 2009 så anlände bilen till Norge i en container. Det roliga som Thor inte visste då vid köpet var att han hade köpt en i stort sett komplett Grupp-A Volvo! Thor började genast att renovera bilen så fort han fick hem den till sitt garage i Norge. En renovering som skulle ta merparten av tre år och kosta mycket pengar!

Thor sökte kontakt med mig och ville ha hjälp med bilens identitet, detta då han var en flitig besökare till hemsidan antog att om någon kunde sortera ut detta så var det undertecknad. Jag fick bilens chassi nummer av Thor att gå på plus en mängd foton att jämföra detaljer med. Mitt minne kände att något var väldigt bekant med bilens chassi nummer så jag började leta bland gamla anteckningar då jag alltid antecknar när jag intervjuar människor. Efter lite bläddrande i ett block så hittar jag en notering jag gjort med samma chassinummer, och detta hade jag skrivit ned på papper då jag varit i kontakt med en Peter Pettersson som hade ägt en Grupp-A Volvo 1989. Jag ringer till Peter för att dubbelkolla med honom lite, och han bekräftar siffrorna från Thors bil och nämner även att han de facto hade kvar vagnsboken från bilen(!). Där och då kunde jag efter en kortare tids efterforskningar ge det trevliga beskedet till Thor, att bilen han köpt på chansning var en gammal fabriksbil som byggts i Australien 1986!

Kronologisk tidslinje



1986


Denna högerstyrda bil byggs i Australien, på endast 6 veckor, för att tävlas med i långdistanstävlingarna James Hardie 1000 (Bathurst) samt Castrol 500 (Sandow). Bilen byggs då på ett begagnad Volvo 242GT chassi (en bil som då Mark Petch ägde) med de senaste delarna från Volvo Motorsport (VMS) i Sverige. Alla 242GT i Australien är försedda med en unik identifikations bricka i motorrummet, den var alltid monterad på vänster fjäderbenstorn, vilket lämnades kvar på bilen och gjorde att den lätt kunde kännas igen. Volvo Australian Dealer Team blev också tvungna att hyra in två mekaniker (Björn Scheuer & Frank Millqvist) från Volvo Motorsport i Sverige då man hade till exempel hade problem med att justera in bränslet på bränsleinsprutningssystmet på bilen, detta då bränslet skiljer sig från Norden och Australien.


(Bil 44 under uppbyggnad (bild 1-2) samt Frank Millqvist i beige overall (VMS) som hjälpte teamet på Bathurst 1986)


1987


Bilen fraktas från Australien till Volvo Motorsport i Sverige för en genomgång och uppdatering, för att sedan skeppas till Japan. Där tävlar Robert L. Kvist och Anders Olofsson med 44-bilen (som den är känd som i folkmun) i Team Le Mans i de Japanska Mästerskapen i Grupp-A (JTCC) på banan Tsukuba med stöd från Volvo Japan. Då JTCC har ett längre uppehåll (närmare fyra månader) så fraktas 44-bilen tillbaka till Sverige av Volvo Japan där sedan Hans-Åke Söderqvist (Söderqvist Racing Sport (SRS)) tävlar 44-bilen med i Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1987, körde gjorde Peggen Andersson och sedan de i Nordiska Mästerskapen 1987 där Ulf Granberg körde. Peggen blir krönt svensk mästare och Ulf missar att vinna Nordiska med några få poäng. Ulf Granberg tävlar även tillsammans med finnländaren Leif Wiik i Kemora 500 Midnight Sun Race, som var en nordisk långdistanstävling, de tävlar för Hans-Åke Söderqvist – Söderqvist Racing Sport.

44-bilen fraktas sedan tillbaka Japan för att då tävlas med i återstående tävlingar av JTCC 1987, där Robert L. Kvist och Anders Olofsson åter igen kör på Sportsland Sugo. På Fuji Speedway så kör Kvist tillsammans med Peggen Andersson och senare på Suzuka, som är den sista deltävlingen i JTCC 1987, så kör Kvist med brasilianaren Mauricio Sandro Sala. Det var även planerat att 44-bilen skulle tävlats med på Macau av Söderqvist Racing Sport men man vägrade då att släppa ifrån sig bilen, då den befann sig i Japan.


(44-bilen i Japan med bland annat Anders Olofsson (till vänster bild 2) och Robert L. Kvist)


1988


44-bilen fraktas tillbaka till Sverige från Japan av Söderqvist Racing Sport (SRS) igen, där den finska föraren Seppo Palmroth hyr 44-bilen av SRS för att köra i de Svenska/Finska Mästerskapen samt de Nordiska Mästerskapen 1988. 44-bilen hyrs även ut av SRS till de Belgiska förarna Alain Plasch, Pascal Tillekaerts och Dominique Dehauthyr för att tävla i Spa 24-timmar i Belgien 1988.


(Seppo Palmroth i bild 1 och 44-bilen på Spa i Belgien på bild 3-4)


1989


Peter Pettersson köper bilen av SRS för att tävla med i Svenska Mästerskapen 1989. Bilen blir ombyggd till vänsterstyrt efter en krasch i Norrköping Grand Prix (sista året man förövrigt höll Norrköping GP) och blir samtidigt omlackad till gul. Bilen är uthyrd till Hasse Svensson (bild 4) för att finansiera säsongen som tävlar ett par tävlingar i de Svenska Mästerskapen 1989 och senare så säljer Peter bilen till Danmark till en Knud E. Sørensen.


(Bild 1&2 som resulterade i att 44-bilen blev ombyggd till vänsterstyrd)


1990-2009


Under 1992/93 så blir 44-bilen ombyggd så att Knud E. Sørensen (i bild 1) skall kunna tävla med den, det var dessvärre så att under 90-talet så fanns det inga klasser för pensionerade Grupp-A bilar. Och då var Special Saloon det enda alternativet, så gamla Grupp-A bilar gick ödet till mötes att bli ombyggda till Special Saloon.


(44-bilen ombyggd till Special Saloon 1992/93)

Precis som 44-bilen blev när Knud tävlade med den mellan åren 1993-1995. Knud säljer den nu ombyggda 44-bilen 1995, då till en landsman (dansk) som bor i Spanien, och bilen fraktas då ned till Spanien.


(Ett sorti av tävlingsbilder med Knud E. Sørensen)


2009-2015


44-bilen dyker plötsligt upp på det tyska nätforumet Mobile.de, en annonshemsida för bilar av olika dess slag. Bilen har nu varit försvunnen i hela 14 år(!), anledningen att 44-bilen hade varit försvunnen så länge berodde på att den varit i polisförvar i Spanien under alla dessa år. Och saken som var som så var att personen (dansken) som köpt bilen, aldrig hann att tävla med 44-bilen (innan spansk polis tagit bilen i beslag), så hade bilen förblivit i samma skick som den dag då Knud E. Sørensen sålt den 1995 (som det fanns bevis på i framrutan på 44-bilen). Många potentiella spekulanter får upp ögonen för denna bil och hör av sig till Fernando Moret i Madrid (där bilen nu fanns), men många tvekar då det fanns väldigt vag och sparsam information om bilen, men att det fanns självklara delar på bilen (som för den kunnige) kunde se att det rörde sig om en gammal Grupp-A bil av slag. Men ingen visste vad det var för bil, ens Fernando. Men Thor Rustad, med is i magen, väljer att göra affär och köpa den gamla tävlingsbilen, utan att själv veta vad han köpt.



(44-bilen i sitt tråkiga skick där den fanns i Spanien vid tillfället 2009)

Thor börjar renoverar bilen till originalskick, och först så var Thors plan att renovera bilen för att se ut som 605-bilen (som idag står på Volvos Museum). Men efter en del efterforskningar av undertecknad (Björn Ohlson) så avbryts dessa planer, bevisen för att detta en gång varit en av två högerstyrda Grupp-A Volvo 240 som tävlats med i Australien 1986. Bilens renovering tar en ny riktning och Thor gör valet att återställa 44-bilen, och blir åter igen högerstyrd. Efter det att 44-bilens långa renovering blivit klar så ställs bilen ut några gånger i Norge samt i Sverige innan Mark Petch från Nya Zeeland köper ”tillbaka” bilen han en gång ansvarat för att bygga!


(Småsteg för steg i renoveringen av 44-bilen)


2015-2018


Mark fraktar hem bilen till Nya Zeeland 2015, väl hemma igen så görs några uppdateringar på bromsarna och motor. Sedan dess har bilen tävlats med i diverse tävlingar för historisk racing på Nya Zeeland, då av vännerna och australiensaren John Bowe, Ulf Granberg men även av Mark själv.


(Mark Petch i bild 1&3 tillsammans med vännen John Bowe)

2017 reste jag och Ulf Granberg ner till Nya Zeeland under tre veckor, detta då Ulf hade blivit tillfrågad av Mark att köra bilen vid två tillfällen, på Skope Classic (Ruapuna, Christchurch) samt Evolution Motorsport Classic Speedfest (Terretonga, Invercargill). Tävlingar som var på den södra delen av Nya Zeeland. På Skope i Ruapuna, under tävling, så tvingas Ulf att bryta på grund av tekniska problem som nästan resultera i att bilen lade sig på taket! Allt gick bra men detta medförde lite skador och jobb på bilen, något som jag, Ulf, Mark och kompisen Morris Brown spenderade merparten av en vecka med att åtgärda, vilket innebar att vi gick igenom hela bilen.


(Tiden i Nya Zeeland glömmer jag aldrig då detta blev mitt ögonblick att få uppleva racing som det kunde vara förr, eller i vart fall så när man kunde komma! Tack Mark!)


2019-idag


Bilen säljs och återvänder till Norge till en Marius Billerud.


(notera att Mark Petch och John Bowe har signerat framskärmen!)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®


Filmklipp med 44-bilen



(filmer från 240grupp-A.se Youtubekanal)


(film från Unique Car Magazine Youtube kanal)

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.

Förare

John Bowe (AUS)

Alfredo Costanzo (AUS)

Robert L. Kvist

Anders Olofsson †

Ulf Granberg

Per-Gunnar Andersson

Leif Wiik (FIN) †

Mauricio Sandro Sala (BRA)

Seppo Palmroth (FIN)

Alain Plasch (B)

Pascal Tillekaerts (B)

Hans Berglund

George Bakajev

Peter Pettersson

Hasse Svensson

Knud E. Sørensen (DK)

Mark Petch (NZ)
Datum Bana Förare Mästerskap
860914 Sandow (AUS)
Slutresultat – DNF (orsak länkarm bak)
John Bowe (AUS)
Alfredo Costanzo (AUS)
Sandow Castrol 500
861005 Bathurst (AUS)
Slutresultat – DNF (orsak motor)
John Bowe (AUS)
Alfredo Costanzo (AUS)
James Hardie Bathurst 1000
870530 Tsukuba (JP)
Slutresultat – DNF
Robert L. Kvist
Anders Olofsson
Japanska Mästerskapen i Grupp-A
870524 Anderstorp
Slutresultat – DNF 
Ulf Granberg
Per-Gunnar Andersson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
870613 Anderstorp
Slutresultat – DNF
Per-Gunnar Andersson Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870705 Falkenberg
Slutresultat – 1
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870718 Kemora (FIN)
Slutresultat – 4

Ulf Granberg
Leif Wiik (FIN)
Kemora 500
870726* Kinnekulle
Slutresultat – 1
Per-Gunnar Andersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
870808 Ahvenisto (FIN)
Slutresultat – 1
Ulf Granberg Nordiska Mästerskapen
870920 Sportsland Sugo (JP)
Slutresultat – DNF
Robert L. Kvist
Anders Olofsson
Japanska Mästerskapen i Grupp-A
871115 Fuji Speedway (JP)
Slutresultat – DNF (orsak krasch)
Robert L. Kvist
Per-Gunnar Andersson
Fuji Inter-Tec
871205 Suzuka (JP)
Slutresultat – DNF
Robert L. Kvist
Mauricio Sandro Sala (BRA)
Japanska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot (FIN)
Slutresultat – ?

Seppo Palmroth (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880515 Mantorp
Slutresultat – 9
Seppo Palmroth (FIN) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Hämeelinna Race (FIN)
Slutresultat – ?
Seppo Palmroth (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät (FIN)
Slutresultat – ?

Seppo Palmroth (FIN) Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880612 Anderstorp
Slutresultat – DNF
Seppo Palmroth (FIN) Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Seppo Palmroth (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880731 Spa (B)
Slutresultat – 15
Alain Plasch (B)
Pascal Tillekaerts (B)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
880820/21 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?

Seppo Palmroth (FIN)
Hans Berglund
George Bakajev
Kemora 500
880825 Jyllandring (DK)
Slutresultat – DNF
Seppo Palmroth (FIN) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
880910/11 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Seppo Palmroth (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890507 Mantorp
Slutresultat – 8

Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890511 Norrköping GP
Slutresultat – DNF
Peter Pettersson Norrköping GP
890528 Knutstorp
Slutresultat – DNF
Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890611 Anderstorp
Slutresultat – 13
Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890709 Falkenberg
Slutresultat – ?
Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890730 Kinnekulle
Slutresultat – 7
Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890806 Knutstorp
Slutresultat – DNF
Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890827 Sturup
Slutresultat – 8
Hasse Svensson Sturup Raceway
890910 Knutstorp
Slutresultat – DNS
Hasse Svensson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
890917* Kinnekulle
Slutresultat – DNS
Peter Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
930000 Knutstorp
Slutresultat – ?

Knud E. Sørensen (DK) Svenska Mästerskapen i Special Saloon
930000 Jyllanring, (DK)
Slutresultat – ?

Knud E. Sørensen (DK) Danska Mästerskapen i Special Saloon
940000 ?, (DK)
Slutresultat – ?
Knud E. Sørensen (DK) Danska Mästerskapen i Special Saloon
950000 ?, (DK)
Slutresultat – ?
Knud E. Sørensen (DK) Danska Mästerskapen i Special Saloon
160205-07 Rupuna (NZ)
Slutresultat – ?

Mark Petch (NZ) Skope Classic
161028-30 Sydney Motorsport Park (AUS)
Slutresultat – ?

John Bowe (AUS)
170203-05 Rupuna (NZ)
Slutresultat – ?

Ulf Granberg Skope Classic 
170217-19 Teretonga (NZ)
Slutresultat -?

Ulf Granberg Evolution Motorsport Classic Speedfest
180000 ?(NZ) John Bowe (AUS) ?
error: Content is protected!!